Svensk-ukrainsk tv-serie "Vi som valde att stanna" (TV2)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svensk-ukrainsk tv-serie "Vi som valde att stanna" (TV2)

Inläggav Alien » 2023-11-23 15:08:51

Den utspelar sig alltså i dagens Ukraina, alla talar ukrainska och det handlar om dem som inte kunde el ville fly.

I den ukrainska dramaserien ”Vi som valde att stanna” får tittarna följa sex olika berättelser från Kiev under den ryska invasionens första, skälvande dagar.

Anastaija Lodkina betonar att ”Vi som valde att stanna” inte är någon hjälteberättelse eller krigsskildring i traditionell bemärkelse. I stället handlar serien om ”helt vanliga människor och familjer, om deras vardag och olika val”.

– För det handlar ju inte alltid om att vara hjälte, ibland handlar det bara om att göra det man måste.
---
Serien spelades in under våren, i det fortsatt krigsdrabbade Kiev. Det var en utmaning, konstaterar producenten Anna Alisejeva.

– Allting behövde hända väldigt snabbt, vi kunde inte följa ett vanligt inspelningsschema. Vi hade bara några veckor på oss att förbereda och behövde ett enormt team. Men trots tidsbristen och den begränsade budgeten märktes det att alla inblandade var engagerade och verkligen ville berätta det här.

Att såväl svenska SVT som norska NRK och finska Yle tidigt klev in som samproducenter var en förutsättning för att serien skulle kunna bli verklighet, fortsätter Anna Alisejeva.
https://www.dn.se/kultur/svt-samproduce ... nyheterna/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svensk-ukrainsk tv-serie "Vi som valde att stanna" (TV2)

Inläggav Alien » 2023-11-23 15:34:44

Det är korta avsnitt, bara 35 minuter. Två avsnitt har visats på tablå-TV.

1. Familjen.
Olga tvingas hantera situationen när familjens bostad förstörs i en bombning och hon tvingas flytta in i en trång lägenhet med sin man, sin ex-man, deras gemensamma barn och rädslan för invasionen.
https://www.svtplay.se/video/KBM7ggx/vi ... 1-familjen

Till en början retar man sig på Olgas man Pasja, värsta tönten som stoppar huvudet i sanden. Kriget är över på fem dagar och kommer inte till Kiev, påstår han tvärsäkert. Han verkar sur på Olgas ex Sergej som ringer för att de ska sätta sig i säkerhet, det gäller ju hans dotter. Egentligen är det ju Sergej som borde vara sur på sin vän som tog hans fru ifrån honom. Hur kunde Olga föredra mesen Pasja framför Sergej? Men det är väl så irrationella folk är.

2. I djurparken
Max jobbar på en djurpark. Han älskar inte sitt jobb, och den 24 februari är tänkt att vara hans sista dag. Men ryssarna omringar området och spränger bron, och djurparken blir utan el och mat.
https://www.svtplay.se/video/KG3232p/vi ... djurparken

Alla avsnitt är byggda på verkliga händelser. Därför är det olika personer varje gång. Eftersom det är så korta avsnitt hinner det inte bli så mycket till karaktärsskildring el drama, men det känns helt realistiskt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svensk-ukrainsk tv-serie "Vi som valde att stanna" (TV2)

Inläggav Julianus » 2023-11-23 19:34:19

Gråtpropaganda.
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Svensk-ukrainsk tv-serie "Vi som valde att stanna" (TV2)

Inläggav Alien » 2023-11-23 19:41:06

Och du uttrycker dig fruktansvärt fördomsfullt och känslokallt. Vad vill du, att kriget och Ukraina ska glömmas bort? Du verkar hata ukrainarna.

Vad betyder ens uttrycket "gråtpropaganda"? Då är det förstås ok att kalla allt som skrivs om palestiniernas lidanden för "gråtpropaganda" också.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svensk-ukrainsk tv-serie "Vi som valde att stanna" (TV2)

Inläggav Alien » 2023-11-23 19:48:39

För alla som inte är förblindade av ovilja mot Ukraina så är det en serie som visar precis hur det är och var. Alla blev överraskade och ställda över att det blev krig i hela Ukraina (inte bara i Donbass). Då visar en del förmåga till mod och självuppoffringar.

Den bild av de ryska soldaterna som man fick var inte positiv. Men det framgick också att de blivit helt hjärntvättade att tro att ukrainarna var nazister.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svensk-ukrainsk tv-serie "Vi som valde att stanna" (TV2)

Inläggav Julianus » 2023-12-04 0:46:08

Alien skrev:Och du uttrycker dig fruktansvärt fördomsfullt och känslokallt. Vad vill du, att kriget och Ukraina ska glömmas bort? Du verkar hata ukrainarna.

Vad betyder ens uttrycket "gråtpropaganda"? Då är det förstås ok att kalla allt som skrivs om palestiniernas lidanden för "gråtpropaganda" också.


Det gör jag inte alls! Har inga fördomar och är inte känslokall.
Varför inte? Kan man glömma bort kriget i Palestina och med flit heja på sionist-statens mördande av det palestinska folket, så är det lika bra att glömma bort "kriget" i korrupta landet. Jag bryr mig inte vad som händer i korrupta landet, berör inte mig ett dugg!
Jag hatar ingen. Hat är ett starkt ord. Det som händer i Palestina är verklighet!
Oskyldiga människor dödas varje dag, har pågått i 75 år. Så nej, det är ingen "gråtpropaganda" i Palestina.
Julianus
 
Inlägg: 9399
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Svensk-ukrainsk tv-serie "Vi som valde att stanna" (TV2)

Inläggav Dagobert » 2023-12-04 1:27:45

Julianus skrev:Har inga fördomar och är inte känslokall.
---
Jag bryr mig inte vad som händer i korrupta landet, berör inte mig ett dugg!

Stå stark, du ljusets riddarvakt! :roll:
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Svensk-ukrainsk tv-serie "Vi som valde att stanna" (TV2)

Inläggav Alien » 2023-12-04 1:30:27

Din empati är alltså synnerligen selektiv. Du struntar totalt i ukrainarnas lidanden. Är inte de människor också? När det gäller ukrainarna så är du känslokall.

Men varför öht skriva i sådana trådar då. Är du så stolt över din känslokyla att du måste visa upp den?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in