Blir nya medlemmar utfrysta/ignorerade? [Avdelad tråd]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Blir nya medlemmar utfrysta/ignorerade? [Avdelad tråd]

Inläggav Kidzi » 2023-11-30 21:46:24

melly skrev:Men var lugn. Jag har tröttnat på att antingen bli nonchalerad eller få negativa svar här på forumet. Jag lämnar igen. Så kan ni som är medlemmar sedan gammalt återgår till att boosta varandras egon, och skriva trams om politik och religion - som förstås skrämmer bort folk som kanske skulle ha något vettigt att tillföra när det gäller autism/asperger.


Nu tycker jag du är rätt taskig. Mats är direkt inte känd för att debattera politik och religion.

Jag tror han "drömmer iväg" och tänker undra hur det skulle funka med ordet om det var så, provar som ett litet barn vilket hål den stjärnformiga klossen passar i. Det gör man av sin egen nyfikenhet, inte för att man vill trycka till någon.

Sedan är vi ju faktiskt aspergare här, och vissa diskuterar snällt utifrån sin sida medan andra kan missuppfatta dem för att de glömmer att paketera budskapet vackert. Sedan är en förvånad och den andra är arg.

Alien
Diskussionen har avdelats från blandade-sprakfel-stavfel-och-liknande-t9672.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav melly » 2023-12-02 3:06:59

Dagobert skrev:
melly skrev:Men var lugn. Jag har tröttnat på att antingen bli nonchalerad eller få negativa svar här på forumet. Jag lämnar igen.

Vettiga inlägg blir ofta obesvarade - det finns inte mycket att tillägga - men de kan väcka tankar.
Jag gillar dig och ber dig stanna kvar.


Det är nästan komiskt. Fast det är tragiskt. Men knappast tragikomiskt.

Jag påpekar alltså att det här är droppen. Antingen blir det utfrysning (ingen respons alls) eller negativa kommentarer när man postar inlägg utan att ha varit här sedan Hedenhös. Det här var bara senaste exemplet.

Tack till Dagobert som i alla fall försöker se båda sidor.

Men Kidzi (gammal i gården under annat nick), som rentav tidigare skrivit om det märkliga att man ses som den onda när man till slut reagerar, men annars hör till de som nonchalerar inlägg från nykomlingar, rusar nu till försvar för den stackars aspergaren som inte kan "paketera" sina angrepp snyggt nog, medan den aspergare som tröttnar på mobbningen är taskig. Det är uppenbart att det handlar om att försvara old-timers. Nya ska vara underdåniga och bara acceptera att bli utmobbade. Fy fan.

Inte undra på att de flesta som registrerar aldrig skriver några inlägg, och att de flesta nya som skriver något raskt ger upp.

Det är jävligt synd att det enda svenska autism/aspergerforum som i någon mening lever bara handlar om politik, religion och mobbning av nya medlemmar. Men som ny kan man ju inte göra något åt det. Bara att hålla sig till engelskspråkiga sajter.

Fy fan.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav melly » 2023-12-02 4:44:24

Dagobert skrev:
melly skrev: Antingen blir det utfrysning (ingen respons alls) eller negativa kommentarer när man postar inlägg utan att ha varit här sedan Hedenhös.
(...)
Det är uppenbart att det handlar om att försvara old-timers. Nya ska vara underdåniga och bara acceptera att bli utmobbade.
(...)
mobbning av nya medlemmar. Men som ny kan man ju inte göra något åt det.

Tror du vi har nån organiserad motståndsrörelse mot nya medlemmar? Jag vet iaf inget om det.

Som i de flesta sammanhang lär man känna varandra med tiden. Även dig. Inget att göra nåt åt.
---


Det var ett förvånansvärt dåligt svar, Dagobert.

Jag har inte påstått något om organiserad motståndsrörelse. Halmgubbe. Det borde du hålla dig för god för.

Jag tror bara ("bara") att det handlar om en kultur som har utvecklats här. Det finns insiders och outsiders, där man är outsider om man inte har varit här sedan Hedenhös.

Man kan faktiskt uppföra sig hyfsat även mot folk som man inte har känt i x antal år. Fast det gör inte ni stammisar här.

Och jag sade alltså att det här var droppen. Googla "droppen som får bägaren att rinna över". Det där att påstå att det enskilda fallet ju inte är så farligt är en klassiker när man försvarar diverse trakasserier, där de enskilda händelserna inte verkar vara så allvarliga var för sig. "En liten klapp i baken, det är väl inget att gå i taket för. Du överreagerar."

Så jag vidhåller: fy fan.

Moderator: Lade till den del av det inlägg av Dagobert som besvarades.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Dagobert » 2023-12-02 5:02:02

Gå i frid då.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Dagobert » 2023-12-02 6:44:34

melly skrev:Halmgubbe. Det borde du hålla dig för god för.

Hålla mig för god för? Tror du att jag medvetet använder argumentationsfel som vapen? Du verkar ha lätt för att tro andra om ont.

Nåt annat i ditt inlägg är det ingen idé att jag svarar på.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav RapeRegs » 2023-12-02 8:02:04

Dagobert skrev:Gå i frid då.


+1
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Blandade språkfel, stavfel och liknande.

Inläggav Kidzi » 2023-12-03 20:55:22

melly skrev:Det är nästan komiskt. Fast det är tragiskt. Men knappast tragikomiskt.

Jag påpekar alltså att det här är droppen. Antingen blir det utfrysning (ingen respons alls) eller negativa kommentarer när man postar inlägg utan att ha varit här sedan Hedenhös. Det här var bara senaste exemplet.

Tack till Dagobert som i alla fall försöker se båda sidor.

Men Kidzi (gammal i gården under annat nick), som rentav tidigare skrivit om det märkliga att man ses som den onda när man till slut reagerar, men annars hör till de som nonchalerar inlägg från nykomlingar, rusar nu till försvar för den stackars aspergaren som inte kan "paketera" sina angrepp snyggt nog, medan den aspergare som tröttnar på mobbningen är taskig. Det är uppenbart att det handlar om att försvara old-timers. Nya ska vara underdåniga och bara acceptera att bli utmobbade. Fy fan.

Inte undra på att de flesta som registrerar aldrig skriver några inlägg, och att de flesta nya som skriver något raskt ger upp.

Det är jävligt synd att det enda svenska autism/aspergerforum som i någon mening lever bara handlar om politik, religion och mobbning av nya medlemmar. Men som ny kan man ju inte göra något åt det. Bara att hålla sig till engelskspråkiga sajter.

Fy fan.


Det som har hänt tänker jag inte ens låtsas att jag förstår. Jag vet inte vem som mobbats. Vad gäller mig har jag inte haft så mycket ork för forum. Det har blivit att jag hållit mig till samma trådar. Jag har skrivit av mig mycket, vilket säkert är fel på någotsätt. Om det anses att jag tar mer än jag ger så ska jag naturligtvis sluta med det. Jag undviker ingen medvetet. Och jag är tacksam för svar jag fått när jag undrat något. Jag vill inte att någon ska känna sig utanför, men jag har själv ställt mig utanför för att jag inte orkar så mycket. Jag tror inte att jag tillhör något innegäng, när jag var mer aktiv var ju vissa jättearga på mig och jag förstod inte att uppföra mig. Kände mig ständigt på utvisningens kant.

Jag vill bara, trots helt OT, bara säga tack till er som hjälpt och stöttat de senaste åren. Det var inte meningen att vara ett svin.
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Blir nya medlemmar utfrysta/ignorerade?

Inläggav Alien » 2024-03-03 3:30:55

Stämmer det verkligen att nya medlemmar blir ignorerade el utfrysta? Inget som jag har märkt, men det är lätt att bli hemmablind.

Ofta är en nykomlings första inlägg en aspergerrelaterad fråga. Svarar ingen annan så brukar jag svara, även om svaret blir något så tråkigt som att hänvisa till en annan tråd där frågan behandlats. Men att man inte får något svar behöver inte betyda någon aktiv utfrysning, utan andra kanske inte är intresserade av ämnet el har något att säga. Alla kan ju inte vara intressserade av allt.

Men det är väl någonting som vi alla får hjälpas åt med, att tänka på att försöka besvara nykomlingars inlägg, så att de inte blir bortskrämda. Vi vill väl bli flera här, inte färre?

Men att bli motsagd i diskussioner får man finna sig i, så länge man inte blir utsatt för personangrepp.

Se även Om Aspergerforum, där bl a detta står:
Vi som har Asperger kan vara lite tveksamma inför nyheter och inför nya människor - det betyder inte att vi tycker illa om dig men att vi kan behöva lite tid på oss.
this_is_af.php

Vad tycker ni som är nykomlingar här? Eller ni som kommer ihåg hur det var att komma hit som ny?

Edit: Obesvarade inlägg från nykomlingar har även tagits upp här: obesvarade-inlagg-t59802.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Blir nya medlemmar utfrysta/ignorerade? [Avdelad tråd]

Inläggav Kidzi » 2024-03-06 4:14:36

Som sagt, nu vet jag inte. Men förr kunde det vara kyligt, så att nya inte fick svar. På ett forum jag var på hade vi greeters som svarade på alla trådstarter utan svar.
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Blir nya medlemmar utfrysta/ignorerade? [Avdelad tråd]

Inläggav Freddy Dreadful » 2024-03-06 20:20:01

Det är ju nästan ingen ny medlem som skriver någonting här överhuvud taget! Community tumbleweeds, men det är ju ingen ny företeelse. Det är elefantkyrkogården för oss boomers som inte hänger på Snap chat och Tik tok!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 865
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Blir nya medlemmar utfrysta/ignorerade? [Avdelad tråd]

Inläggav Kidzi » 2024-03-08 5:14:17

Freddy Dreadful skrev:Det är ju nästan ingen ny medlem som skriver någonting här överhuvud taget! Community tumbleweeds, men det är ju ingen ny företeelse. Det är elefantkyrkogården för oss boomers som inte hänger på Snap chat och Tik tok!


Ja, det måste komma in nya annars funkar det inte.
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Blir nya medlemmar utfrysta/ignorerade? [Avdelad tråd]

Inläggav Heidi79 » 2024-03-08 13:42:43

Freddy Dreadful skrev:Det är ju nästan ingen ny medlem som skriver någonting här överhuvud taget! Community tumbleweeds, men det är ju ingen ny företeelse. Det är elefantkyrkogården för oss boomers som inte hänger på Snap chat och Tik tok!


Värkar va alla på facebook.. tiktok.. å instagram nu

Å discord
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Blir nya medlemmar utfrysta/ignorerade? [Avdelad tråd]

Inläggav ab2487_1 » 2024-03-08 18:11:11

Kan inte det bero på att aspergerforum just är specifikt ”asperger” forum och därför tappar vi många möjliga medlemmar när diagnosen har blivit ”borttagen” ur DSM?

Vi kanske borde kommunicera tydligt att ”autister” också är välkomna då det är normalt att vi bokstavstolkar saker.
ab2487_1
Tekniker
 
Inlägg: 280
Anslöt: 2021-10-10

Blir nya medlemmar utfrysta/ignorerade? [Avdelad tråd]

Inläggav Kidzi » 2024-03-09 0:05:26

ab2487_1 skrev:Kan inte det bero på att aspergerforum just är specifikt ”asperger” forum och därför tappar vi många möjliga medlemmar när diagnosen har blivit ”borttagen” ur DSM?

Vi kanske borde kommunicera tydligt att ”autister” också är välkomna då det är normalt att vi bokstavstolkar saker.


Absolut. Först var jag emot att ändra till autism, men har vant mig och sett fördelar, det finns nackdelar med. Adressen kan fortfarande vara aspergerforum, men rubriken kan ändras till asperger- och autistforum. Sedan en snyggare logga också!
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Blir nya medlemmar utfrysta/ignorerade? [Avdelad tråd]

Inläggav RSD555 » 2024-03-11 5:28:44

När jag var ny här drog jag monologer om mina specialintressen. Jag tror man kan säga så även om det är lite slarvigt uttryckt.

Såg t ex ett trådämne där en person undrade hur man överlever på 300 kr per vecka. Tänkte då att nu äntligen har jag chansen att berätta om stammen i Afrika jag läst om som bara lever på trä.

Tyvärr var det inga greeters som tjimmade och tjoade. Hade inte förväntat mig det heller iofs, ville bara lägga min monolog på ett bra ställe och börja på nästa.

Dom flesta nya här har väl bättre social kompetens än det men det finns kanske ändå något att lära av den historien.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Blir nya medlemmar utfrysta/ignorerade? [Avdelad tråd]

Inläggav Kidzi » 2024-03-12 23:46:28

RSD555 skrev:När jag var ny här drog jag monologer om mina specialintressen. Jag tror man kan säga så även om det är lite slarvigt uttryckt.

Såg t ex ett trådämne där en person undrade hur man överlever på 300 kr per vecka. Tänkte då att nu äntligen har jag chansen att berätta om stammen i Afrika jag läst om som bara lever på trä.

Tyvärr var det inga greeters som tjimmade och tjoade. Hade inte förväntat mig det heller iofs, ville bara lägga min monolog på ett bra ställe och börja på nästa.

Dom flesta nya här har väl bättre social kompetens än det men det finns kanske ändå något att lära av den historien.


Ja, de flesta talar mest om relationer, eller om de största ämnena och knappt det längre. Jag trodde att AF skulle vara nedlusat av datasnubbar, men finns några enstaka.
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Blir nya medlemmar utfrysta/ignorerade? [Avdelad tråd]

Inläggav Dagobert » 2024-03-19 12:57:03

Alien skrev:Stämmer det verkligen att nya medlemmar blir ignorerade el utfrysta? Inget som jag har märkt, men det är lätt att bli hemmablind.

Ofta är en nykomlings första inlägg en aspergerrelaterad fråga. Svarar ingen annan så brukar jag svara, även om svaret blir något så tråkigt som att hänvisa till en annan tråd där frågan behandlats. Men att man inte får något svar behöver inte betyda någon aktiv utfrysning, utan andra kanske inte är intresserade av ämnet el har något att säga. Alla kan ju inte vara intressserade av allt.
(...)

Jag kan tänka mig att nykomlingar först vill prata om sin aspergers men finner litet gensvar. Jag för min del har skrivit av mig det mesta om diagnosen och har inte mycket mer att säga om den, och så är det nog för många. Nykomlingen blir besviken och försvinner.

Nykomlingen hinner kanske inte upptäcka att vi diskuterar allt möjligt annat på ett "aspergiskt" vis. Här kan jag uttrycka mig på mitt eget sätt och bli förstådd och accepterad, vilket känns befriande.
Att läsarna ofta inte svarar med medhållande ord hör till diagnosen; de kan hålla med iallafall.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in