Hundfoder och hundgodis?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav antonius » 2023-11-22 16:52:09

de sa på Discovery att 85% av alla hundar på planeten är herrelösa vildhundar, som lever på det människor ratar eller lämnar efter sig, så en jäkla massa hundar lever av rester på soptippar och soptunnor på bakgårdar osv
Senast redigerad av antonius 2023-11-22 17:03:05, redigerad totalt 1 gång.
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav Richard » 2023-11-22 16:59:30

Mina katter tycker om Dreamies (kattgodis)!
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav antonius » 2023-11-22 17:07:21

Richard skrev:Mina katter tycker om Dreamies (kattgodis)!


ja dom innehåller nötkött och vitaminer m.m. som är bra för katter, men de är nog ganska näringsrika och ge dem inte för många då blir dom nog tjocka, lol
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav Huggorm » 2023-11-22 21:54:34

Att smaka lite människomat tar hunden ingen skada av, men den skall ju inte äta massor. Då tror jag bristen på motion är ett betydligt värre problem för de allra flesta hundar.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav Skogkatt » 2023-11-22 22:38:41

Huggorm skrev:Att smaka lite människomat tar hunden ingen skada av, men den skall ju inte äta massor. Då tror jag bristen på motion är ett betydligt värre problem för de allra flesta hundar.


Det är nog bäst att vara lite försiktig, låt oss till exempel säga att man lagar middag med kött och att det finns lite lök i köttet. Sen ger man hunden lite kött. Lök är giftigt för hundar, många vet inte om det.

Ett annat problem är att folk ofta spottar tuggummi på marken. Tuggummi innehåller xylitol. Det är också giftigt för hundar. Det finns endel saker som hundar inte tåler. Människomat innehåller ofta mycket kryddor, det är inte så bra för hundar.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav Huggorm » 2023-11-23 7:00:37

Men lök är inte riktigt så giftigt som det framställs i media. Hunden kan äta stora mängder innan det är någon fara. Lite lök i köttfärs spelar ingen roll alls.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2023-11-23 10:43:23

Huggorm skrev:Men lök är inte riktigt så giftigt som det framställs i media. Hunden kan äta stora mängder innan det är någon fara. Lite lök i köttfärs spelar ingen roll alls.


alla hundar är levande mirakel och de förtjänar att få god mat ju :-)049 :-)Happy :D
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav antonius » 2023-11-23 13:33:44

hundar får ofta för "fin" mat egentligen, de ska ha något att sätta tänderna i då och då, ox eller älgben t ex, annars tappar de tänderna, speciellt små hundraser
Senast redigerad av antonius 2023-11-23 13:42:39, redigerad totalt 1 gång.
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav Alien » 2023-11-23 13:39:48

manne skrev:
Alien skrev:Du skulle inte fått passa min hund då. Detta är en pet peeve för mig.

Jag är absolut emot att mata hunden med människomat och människogodis.

För det första är människomaten full med salt och andra kryddor, det är inte bra för hunden. Jag retar mig på att schäfern Rex delar pizza med husse i serien Hudson och Rex. Öht ser jag aldrig att Rex får hundmat någon gång, han äter samma som husse. Jag tycker det är fel, okunniga människor som ser serien kan tänka att det är ok att ge hunden sin egen favoritmat.

För det andra är det inte bra för hundens tänder med t ex söta bullar.

För det tredje riskerar hunden att bli överviktig. Kommer ihåg tanten med knähund i serien I vår herres hage. Den övergödda pekingesern blev då och då sjuk och fick komma till veterinärens hus och leva ett normalt hundliv och blev smalare och friskare. Sedan återvände han till matte och blev genast bortskämd och övergödd igen.


här denna där maten fick han ofta av mig.

https://recept.se/recept/kottbullar-med ... h-graddsas

han blev så glad då :-)049 :-)Happy :D

Klart han blev glad och du blev glad av att se honom glad. Men en människa ska vara förståndigare än hunden. Det som hunden gillar betyder inte att det är bra för den.

Köttfärs och ägg är ok. Men inte lök, kryddor och senap. Och grädden riskerar att ge övervikt.

Antingen ska hunden ha vanlig hundmat el BARF, inte människomat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav Huggorm » 2023-11-23 17:26:03

antonius skrev:hundar får ofta för "fin" mat egentligen, de ska ha något att sätta tänderna i då och då, ox eller älgben t ex, annars tappar de tänderna, speciellt små hundraser
Ja, ben är både bra och uppskattat, min har precis gjort slut på ett märgben. Bra för tänderna och märgen är jättenyttig för dom. Men att små hundar tappar tänder beror ofta på att de är så små att tänderna inte får plats ordentligt i käken. Man har avlat fram pyttesmå hundar men tänderna har inte hunnit krympa i samma tak. Syrrans sista papillon hade väl bara hälften av sina tänder kvar när han dog.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav Huggorm » 2023-11-23 17:27:48

Alien skrev:Köttfärs och ägg är ok. Men inte lök, kryddor och senap. Och grädden riskerar att ge övervikt.

Antingen ska hunden ha vanlig hundmat el BARF, inte människomat.
Skall man vara så hård är egentligen inte ägg bra heller, eller i alla fall rå äggvita. Men jag tror de flesta hundar kan äta ganska mycket innan det blir några problem.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav Skogkatt » 2023-11-23 19:55:28

Huggorm skrev:Ja, ben är både bra och uppskattat, min har precis gjort slut på ett märgben. Bra för tänderna och märgen är jättenyttig för dom. Men att små hundar tappar tänder beror ofta på att de är så små att tänderna inte får plats ordentligt i käken. Man har avlat fram pyttesmå hundar men tänderna har inte hunnit krympa i samma tak. Syrrans sista papillon hade väl bara hälften av sina tänder kvar när han dog.


Jag hade en mycket liten hund och hon tappade tänder när hon blev äldre. Tyckte det var så illa. :( Jag försökte hitta en lösning, men det fanns ju inget man kunde göra. Hon fick tuggben och allt möjligt, men inget kunde stoppa det. :-)004
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2023-11-25 18:06:04

Skogkatt skrev:
Huggorm skrev:Ja, ben är både bra och uppskattat, min har precis gjort slut på ett märgben. Bra för tänderna och märgen är jättenyttig för dom. Men att små hundar tappar tänder beror ofta på att de är så små att tänderna inte får plats ordentligt i käken. Man har avlat fram pyttesmå hundar men tänderna har inte hunnit krympa i samma tak. Syrrans sista papillon hade väl bara hälften av sina tänder kvar när han dog.


Jag hade en mycket liten hund och hon tappade tänder när hon blev äldre. Tyckte det var så illa. :( Jag försökte hitta en lösning, men det fanns ju inget man kunde göra. Hon fick tuggben och allt möjligt, men inget kunde stoppa det. :-)004


när jag tar hand om hundar så ger jag dem väldigt stor frihet.
och jag är alltid väldigt vänlig mot alla hundar också är man vänlig och trevlig så kommer hunden också att bli det också.

jag är aldrig någon tyrann eller diktator när jag vårdar hundar. :-)056 :-)Happy
Om hunden är trött och om det är en liten hund så kan man bära hunden i famnen.
man skall behandla hunden som man behandlar ett barn ju. :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2024-01-12 21:31:09

vad tycker eller vad brukar hundar tycka bäst om att äta då :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav antonius » 2024-01-12 23:12:39

blodiga biffar
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav antonius » 2024-01-12 23:16:23

manne skrev:
Skogkatt skrev:
Huggorm skrev:Ja, ben är både bra och uppskattat, min har precis gjort slut på ett märgben. Bra för tänderna och märgen är jättenyttig för dom. Men att små hundar tappar tänder beror ofta på att de är så små att tänderna inte får plats ordentligt i käken. Man har avlat fram pyttesmå hundar men tänderna har inte hunnit krympa i samma tak. Syrrans sista papillon hade väl bara hälften av sina tänder kvar när han dog.


Jag hade en mycket liten hund och hon tappade tänder när hon blev äldre. Tyckte det var så illa. :( Jag försökte hitta en lösning, men det fanns ju inget man kunde göra. Hon fick tuggben och allt möjligt, men inget kunde stoppa det. :-)004


när jag tar hand om hundar så ger jag dem väldigt stor frihet.
och jag är alltid väldigt vänlig mot alla hundar också är man vänlig och trevlig så kommer hunden också att bli det också.

jag är aldrig någon tyrann eller diktator när jag vårdar hundar. :-)056 :-)Happy
Om hunden är trött och om det är en liten hund så kan man bära hunden i famnen.
man skall behandla hunden som man behandlar ett barn ju. :-)Happy


hur många hundar har du ägt?
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2024-01-12 23:23:25

antonius skrev:
manne skrev:
Skogkatt skrev:
Jag hade en mycket liten hund och hon tappade tänder när hon blev äldre. Tyckte det var så illa. :( Jag försökte hitta en lösning, men det fanns ju inget man kunde göra. Hon fick tuggben och allt möjligt, men inget kunde stoppa det. :-)004


när jag tar hand om hundar så ger jag dem väldigt stor frihet.
och jag är alltid väldigt vänlig mot alla hundar också är man vänlig och trevlig så kommer hunden också att bli det också.

jag är aldrig någon tyrann eller diktator när jag vårdar hundar. :-)056 :-)Happy
Om hunden är trött och om det är en liten hund så kan man bära hunden i famnen.
man skall behandla hunden som man behandlar ett barn ju. :-)Happy


hur många hundar har du ägt?


inga har bara vårdat andras hundar i livet.

mamma hade en hund och mammas x hade en hund och det fanns en hund på jobbet för många år sedan som jag vårdade.
jag har tagit hand om andra människors hundar under mitt liv.
:-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav Huggorm » 2024-01-12 23:38:21

manne skrev:vad tycker eller vad brukar hundar tycka bäst om att äta då :o :-)063 :?:
naturlig mat går före torrfoder i alla fall. Jag kommer fortfarande ihåg första gången min fick ett rådjursben, hon visste inte att det fanns så god mat efter att bara fått hundmat förut. Hon var i extas när hon tuggade i sig det där benet, som var från knäet och ner. Något med både kött, brosk och ben att gnaga på är nog det dom tycker om mest, som ett älgknä till exempel. Eller så kan man köpa råa men frysta grisknorrar på Ica Maxi där jag bor, de uppskattas djupt. Något rejält att tugga på och kotorna blir inte vassa skärvor när hunden tuggar sönder dom. Hundra gånger bättre än tuggpinnar gjorda på torkad hud med i bästa fall lite torkat kött invirat.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav antonius » 2024-01-13 0:19:45

tänk bara på de tre FFF:n, inte Fågel, Fläskben eller Fisk, fick jag lära mig på en hundkurs, men de grövsta benen av gris kan man nog ge dem, iaf om man har en stor hund, fågelben är väl sämst de kan splittras och bli sylvassa så de sticker hål på tarmarna, men håller man sig till oxben och älg så är det lugnt
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav Huggorm » 2024-01-13 7:24:18

antonius skrev:tänk bara på de tre FFF:n, inte Fågel, Fläskben eller Fisk, fick jag lära mig på en hundkurs, men de grövsta benen av gris kan man nog ge dem, iaf om man har en stor hund, fågelben är väl sämst de kan splittras och bli sylvassa så de sticker hål på tarmarna, men håller man sig till oxben och älg så är det lugnt
Man kan ju välja vilken del av djuret man skall ge. Grisen har massor av mjuka ben, till exempel revben. Kyckling från affären, "broilers" har bara mjuka ben, fast en äldre höna som levt på en gård hela livet kanske har hårda ben. Skogens vargar och rävar har dock aldrig några problem att äta allt kött de kommer över så jag tror faran är överdriven.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav antonius » 2024-01-13 9:19:25

Huggorm skrev:
antonius skrev:tänk bara på de tre FFF:n, inte Fågel, Fläskben eller Fisk, fick jag lära mig på en hundkurs, men de grövsta benen av gris kan man nog ge dem, iaf om man har en stor hund, fågelben är väl sämst de kan splittras och bli sylvassa så de sticker hål på tarmarna, men håller man sig till oxben och älg så är det lugnt
Man kan ju välja vilken del av djuret man skall ge. Grisen har massor av mjuka ben, till exempel revben. Kyckling från affären, "broilers" har bara mjuka ben, fast en äldre höna som levt på en gård hela livet kanske har hårda ben. Skogens vargar och rävar har dock aldrig några problem att äta allt kött de kommer över så jag tror faran är överdriven.


fågelben är spröda, tunna och ihåliga, för att de ska vara lätta och splittras väldigt lätt med spetsiga benpipor, så det är ett big no no, men vill man chansa och lägga ut trettio tusen på ett veterinärbesök med en hund med punkterad magsäck så go ahead
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2024-01-22 20:34:10

Huggorm skrev:
manne skrev:vad tycker eller vad brukar hundar tycka bäst om att äta då :o :-)063 :?:
naturlig mat går före torrfoder i alla fall. Jag kommer fortfarande ihåg första gången min fick ett rådjursben, hon visste inte att det fanns så god mat efter att bara fått hundmat förut. Hon var i extas när hon tuggade i sig det där benet, som var från knäet och ner. Något med både kött, brosk och ben att gnaga på är nog det dom tycker om mest, som ett älgknä till exempel. Eller så kan man köpa råa men frysta grisknorrar på Ica Maxi där jag bor, de uppskattas djupt. Något rejält att tugga på och kotorna blir inte vassa skärvor när hunden tuggar sönder dom. Hundra gånger bättre än tuggpinnar gjorda på torkad hud med i bästa fall lite torkat kött invirat.


schmackos verkar hundar tycka extra mycket om :o :-)063 :?:

https://www.zooplus.se/shop/hund/hundgo ... t=249467.9
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav manne » 2024-03-16 19:30:27

vilket hund godis skall man köpa då när hundar kommer på besök :o :-)063 :?:

jag hade tänkt att köpa detta i morgon eftersom vård hunden kommer på måndag.

duger detta då att köpa i affären :o :-)063 :?:

Pedigree Schmackos liten påse.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Hundfoder och hundgodis?

Inläggav Augusti » 2024-03-17 1:02:22

manne skrev:vilket hund godis skall man köpa då när hundar kommer på besök :o :-)063 :?:

jag hade tänkt att köpa detta i morgon eftersom vård hunden kommer på måndag.

duger detta då att köpa i affären :o :-)063 :?:

Pedigree Schmackos liten påse.


Vad snäll du är som tänker på godis till hundar som kommer på besök. :D
Augusti
 
Inlägg: 119
Anslöt: 2010-08-21

Återgå till Intressanta intressen



Logga in