Kan jag vara autistisk?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan jag vara autistisk?

Inläggav ab2487_1 » 2023-11-16 21:41:42

+1
ab2487_1
Tekniker
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2021-10-10

Kan jag vara autistisk?

Inläggav praywithme87 » 2023-11-17 16:51:46

Huggorm skrev:Jag har också valt att inte försöka få någon diagnos. Jag har inget att tjäna på det och att gå igenom processerna skulle antagligen vara en utdragen plåga. Vården är överbelastad, de kommer göra vad de kan för att bli kvitt dig hela vägen. Och på slutet finns ändå inget att vinna, annat än en annan persons bedömning av något som man förmodligen kan bedöma bättre själv genom att läsa på wikipedia.

Enda vägen framåt är att lägga om sitt liv till något som fungerar bättre. Man måste tömma vardagen på allt onödigt, för att kanske orka med det som verkligen är nödvändigt. Man får glömma den sorts liv som målas upp i media, det funkar inte i verkligheten.

Det är tragiskt att det ska vara så. Men självklart är det något jag sett också. Dom vill ju snabbt bli kvitt dig för en "vanlig" koll också.

Hur gör ni då? För att livet ska bli lite lättare.
praywithme87
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2023-11-14

Kan jag vara autistisk?

Inläggav nomemorytoday » 2023-11-21 7:35:37

RapeRegs skrev:Det är tråkigt att många autister har dåliga erfarenheter av att få en diagnos.

Men det är frivilligt att genomgå en utredning och man kan söka hjälp för andra saker, t.ex. utbrändhet eller depression. Man kan också hålla sin diagnos hemlig, för såväl arbetsgivare som annan vårdpersonal. Det går att skydda och spärra sina journaler.

Man bör också tänka på att det finns många autister här på forat som gynnas av en diagnos, de behöver inte jobba och samhället ser till att de får ett ordnat boende osv.

Jag tror att mycket beror på hur självständig och välfungerande du är samt vilken nivå av stöd- och hjälp du behöver.

Orsaken till att problemen verkar öka kan vara att du inte längre än lika ung som tidigare samt att du har betydligt större ansvar som vuxen än som tonåring eller ung vuxen. Genomför dina förändringar i tid så du slipper krascha.


Hm, klokt.

Blir glad av att vi finns.

Med respekt för TS:
Bra. Lagom nyfiken, ger insikt. Och - att man ej dampar runt likadant som tidigare... - saknar du det så kanske börja med att promenera på morgonen.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Kan jag vara autistisk?

Inläggav NormBrytaren » 2023-11-21 12:35:53

praywithme87 skrev:Tack för era svar. Intressant , ni alla verkar vara eniga i att jag inte skall ta en utredning. Hade inte tänkt mig det skulle vara så här illa. Nåt svar skulle jag ju ändå vilja ha.


Jag vill också varna dig för att det finns föräldrar på det här forumet som låtit diagnostisera sina barn med asperger/autismspektrumstörning för att kunna få tillgång till vårdbidrag. När jag försöker varna folk som dig från att bli diagnostiserade så känner sig dessa föräldrar hotade och försöker övertyga dig att det är en god idé att diagnostisera sig i alla fall.

Jag vill också säga att om du bestämmer dig för att bli diagnostiserad så kommer det bli väldigt svårt att bli av med diagnosen efteråt. Man får inte lov att bara ändra sig och ta bort diagnosen utan måste göra en ny utredning. De som behöver utredning för att bli diagnostiserade går före dem som vill bli av med diagnosen. Dvs kön för att bli av med diagnosen är mycket längre. Ett annat problem är att även om du kan bevisa att du är precis lika normal som alla andra människor och inte uppfyller kriterierna för aspergers syndrom så kan psykiatrin påstå att det bara är för att du är bra på att dölja att du inte är autistisk. Dvs du har växt ur din diagnos men du har fortfarande aspergers. Det jobbiga är också att de ofta vill att du ska övertyga den psykiatriker som diagnostiserat dig fel och denna kommer göra allt för att övertyga dig om att hen diagnostiserat dig rätt eftersom hen inte vill riskera att förlora sitt jobb.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Kan jag vara autistisk?

Inläggav NormBrytaren » 2023-11-21 14:04:29

Sharpshooter skrev:Som jag har förstått det är asperger svårigheter gällande processhastighet. I sociala situationer så är det många intryck (som ska tas in med många sinnen) som ska bearbetas för att skapa begriplighet i stunden, så vi aspisar uppfattas ju som långsamma (vilket vi faktiskt är). Vi har ofta svårt att generalisera abstraktioner, vilket innebär att alla situationer upplevs som nya (aktiv inlärning jämt, även vid aktiviteter som vi gjort länge vilket drar energi.) Inte sällan har vi problem med flexibilitet och vi persevererar en hel del - om vi kör fast vid en uppgift/svårighet har vi svårt att tänka ut ett annat sätt att lösa problemet på. En hel del med asperger har också problem gällande arbetsminne. Men exekutiva funktioner, snabbhet, tidsuppfattning etc är ganska vanliga svårigheter vid diagnosen.


Du har nog fel för det är inte alla med asperger som har alla de problem du nämner. Tex Elon Musk, Therése Lindgren eller Joakim Lundell.

Känns komiskt tycker jag att om Elon Musk blir av med körkortet så måste han skaffa läkarintyg för att få lov att köra sin Tesla igen. Och tänk om han möter en okunnig läkare som nekar honom tillstånd.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Kan jag vara autistisk?

Inläggav nomemorytoday » 2023-11-21 15:07:21

NormBrytaren skrev:
Sharpshooter skrev:Som jag har förstått det är asperger svårigheter gällande processhastighet. I sociala situationer så är det många intryck (som ska tas in med många sinnen) som ska bearbetas för att skapa begriplighet i stunden, så vi aspisar uppfattas ju som långsamma (vilket vi faktiskt är). Vi har ofta svårt att generalisera abstraktioner, vilket innebär att alla situationer upplevs som nya (aktiv inlärning jämt, även vid aktiviteter som vi gjort länge vilket drar energi.) Inte sällan har vi problem med flexibilitet och vi persevererar en hel del - om vi kör fast vid en uppgift/svårighet har vi svårt att tänka ut ett annat sätt att lösa problemet på. En hel del med asperger har också problem gällande arbetsminne. Men exekutiva funktioner, snabbhet, tidsuppfattning etc är ganska vanliga svårigheter vid diagnosen.


Du har nog fel för det är inte alla med asperger som har alla de problem du nämner. Tex Elon Musk, Therése Lindgren eller Joakim Lundell.

Känns komiskt tycker jag att om Elon Musk blir av med körkortet så måste han skaffa läkarintyg för att få lov att köra sin Tesla igen. Och tänk om han möter en okunnig läkare som nekar honom tillstånd.


Eller så har @Sharpshooter rätt och du fel.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Kan jag vara autistisk?

Inläggav NormBrytaren » 2023-11-21 15:26:40

nomemorytoday skrev:
NormBrytaren skrev:
Sharpshooter skrev:Som jag har förstått det är asperger svårigheter gällande processhastighet. I sociala situationer så är det många intryck (som ska tas in med många sinnen) som ska bearbetas för att skapa begriplighet i stunden, så vi aspisar uppfattas ju som långsamma (vilket vi faktiskt är). Vi har ofta svårt att generalisera abstraktioner, vilket innebär att alla situationer upplevs som nya (aktiv inlärning jämt, även vid aktiviteter som vi gjort länge vilket drar energi.) Inte sällan har vi problem med flexibilitet och vi persevererar en hel del - om vi kör fast vid en uppgift/svårighet har vi svårt att tänka ut ett annat sätt att lösa problemet på. En hel del med asperger har också problem gällande arbetsminne. Men exekutiva funktioner, snabbhet, tidsuppfattning etc är ganska vanliga svårigheter vid diagnosen.


Du har nog fel för det är inte alla med asperger som har alla de problem du nämner. Tex Elon Musk, Therése Lindgren eller Joakim Lundell.

Känns komiskt tycker jag att om Elon Musk blir av med körkortet så måste han skaffa läkarintyg för att få lov att köra sin Tesla igen. Och tänk om han möter en okunnig läkare som nekar honom tillstånd.


Eller så har @Sharpshooter rätt och du fel.


Sharpshooter skrev ju detta:

Som jag har förstått det är asperger svårigheter gällande processhastighet. I sociala situationer så är det många intryck (som ska tas in med många sinnen) som ska bearbetas för att skapa begriplighet i stunden, så vi aspisar uppfattas ju som långsamma (vilket vi faktiskt är).
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Kan jag vara autistisk?

Inläggav nomemorytoday » 2023-11-21 15:41:43

NormBrytaren skrev:
nomemorytoday skrev:
NormBrytaren skrev:
Du har nog fel för det är inte alla med asperger som har alla de problem du nämner. Tex Elon Musk, Therése Lindgren eller Joakim Lundell.

Känns komiskt tycker jag att om Elon Musk blir av med körkortet så måste han skaffa läkarintyg för att få lov att köra sin Tesla igen. Och tänk om han möter en okunnig läkare som nekar honom tillstånd.


Eller så har @Sharpshooter rätt och du fel.


Sharpshooter skrev ju detta:

Som jag har förstått det är asperger svårigheter gällande processhastighet. I sociala situationer så är det många intryck (som ska tas in med många sinnen) som ska bearbetas för att skapa begriplighet i stunden, så vi aspisar uppfattas ju som långsamma (vilket vi faktiskt är).


Jo.

Enligt mig är ditt svar aningens "dikotomiskt".

Vad menar du?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Kan jag vara autistisk?

Inläggav NormBrytaren » 2023-11-21 15:48:44

nomemorytoday skrev:
NormBrytaren skrev:
nomemorytoday skrev:
Eller så har @Sharpshooter rätt och du fel.


Sharpshooter skrev ju detta:

Som jag har förstått det är asperger svårigheter gällande processhastighet. I sociala situationer så är det många intryck (som ska tas in med många sinnen) som ska bearbetas för att skapa begriplighet i stunden, så vi aspisar uppfattas ju som långsamma (vilket vi faktiskt är).


Jo.

Enligt mig är ditt svar aningens "dikotomiskt".

Vad menar du?



Vad jag läst mig till är processhastighet (bearbetningshastighet) hastigheten med vilken hjärnan bearbetar information. Processhastighet kan påverka olika kognitiva förmågor, såsom uppmärksamhet, minne, problemlösning och reaktionshastighet.

Att alla personer med asperger har problem med processhastighet har jag svårt att förstå för vissa av dem verkar ha en ovanligt hög processhastighet.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Kan jag vara autistisk?

Inläggav nomemorytoday » 2023-11-21 16:05:17

NormBrytaren skrev:
nomemorytoday skrev:
NormBrytaren skrev:
Sharpshooter skrev ju detta:

Som jag har förstått det är asperger svårigheter gällande processhastighet. I sociala situationer så är det många intryck (som ska tas in med många sinnen) som ska bearbetas för att skapa begriplighet i stunden, så vi aspisar uppfattas ju som långsamma (vilket vi faktiskt är).


Jo.

Enligt mig är ditt svar aningens "dikotomiskt".

Vad menar du?



Vad jag läst mig till är processhastighet (bearbetningshastighet) hastigheten med vilken hjärnan bearbetar information. Processhastighet kan påverka olika kognitiva förmågor, såsom uppmärksamhet, minne, problemlösning och reaktionshastighet.

Att alla personer med asperger har problem med processhastighet har jag svårt att förstå för vissa av dem verkar ha en ovanligt hög processhastighet.


Ok, tack.

Är man inne i bra rutiner, behöver det fenomenet vi diskuterar ej adresseras. Utan, man får tid till att engagera sig fullt i det man vill och behöver pyssla med.

Hack i skivan uppstår (för mig) ofta vid ovana ljud, ljus och mjuka politikssaker i konstiga, återigen för mig, sammanhang. Kontexten skrapar lite typ.

Då blir det stack overflow.

Allt måste starta om och man upplevs säkert som speciell.

Fler dimensioner av detta dock. Man lever med det hjulet, dock svårt att förklara.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in