Hen, h*n, henom och liknande fulord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2023-11-20 1:42:46

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Om du inte har stött på ordet förr så beror det på att du inte är svensk (och kanske inte läser svenska tidningar). Ordet har funnits här sedan år 1966.


Jag har varit i Sverige en hel del och på 1980- och 1990-talet hörde eller såg jag inte en enda svensk använda det ordet. Det var en berusad och förvirrad svensk som hittade på det ordet 1966, ja. Men det användes knappt förrän många år senare. Det var inte förrän 2008-2015 som det spred sig mer och mer. Det står skriven på wikipedia det också. Så jag skulle vilja påstå att det är ett ganska nytt ord.

Från wikipedia:

"Över tid får hen ett första uppsving i 2008 och ett relativt genombrott 2009. Det beror på en enda bloggare, en transperson som bloggar ihärdigt och vissa månader står för så gott som alla träffarna."

"Politikerna Ylva Johansson och Maud Olofsson har menat att det finns andra instrument som är viktigare för att uppnå ett jämställt samhälle än att ersätta han och hon med hen. Horace Engdahl uttalade att "jag är ledsen, men fenomenet hen är i mina ögon alltför fånigt för att förtjäna seriös kommentar", när DN frågade honom om "det lilla ordet med den stora laddningen"."

"En undersökning om språkets påverkan på attityder har visat att användningen av hen är förknippad med mer positiv inställning till icke-män, HBTQ-personer och jämställdhet."

Det tog tid men år 2012 slog "hen" igenom. Så i tio år har nu ordet använts mer allmänt i skrift, det finns med i Svenska Akademiens Ordlista och kan knappast kallas splitter nytt. Jag själv använder ordet främst i skrift. Denna tråd startades år 2010, redan då var TS irriterad över ordet.

Vad är det för skitsnack om en "berusad och förvirrad svensk"? Du tycks inte bry dig om sanningen i din lust att baktala upphovsmannen, den avlidne språkvetaren Rolf Dunås.

UNT 30 november 2016 skrev:Då skrev språkvetaren Rolf ­Dunås om hur opraktiskt och klumpigt det var att använda "han eller hon" eller "han/hon" när man inte visste könet på den man talade eller skrev om. Och det hela hängde samman med att kvinnorna i mitten av 1960-talet hade tagit plats i samhället – och språket – på ett annat sätt än tidigare:

"Medan man tidigare skrev t. ex. 'man ska fråga varje kund hur han vill ha det', blir det nu allt vanligare att ersätta 'han' med 'han eller hon' eller 'han/hon'. Dessa uttryckssätt måste ha ett samband med talet om könsroller. Kvinnan får inte ens språkigt underordnas mannen."

Rolf ­Dunås hade dock en lösning på problemet: "För egen del kan jag drömma om att man från 'han' gick ett steg framåt i vokalräckan och från 'hon' två steg tillbaka och uppfann tvåkönade ordet 'hen' med kort e. ('Hin' är ju upptaget.) Det skulle ha en intressant likhet med finskans 'hän' för 'han' eller 'hon'."
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... r/r1e40k3l

Så var det barnboken. I vanliga fall är huvudpersonen en pojke el en flicka (oftast faktiskt en pojke). Men med "hen" kan både pojken och flickan identifiera sig med huvudpersonen.

Psykologiska rapporter från Lund Volym 8, Nr. 1, 2018 skrev:Det stora genomslaget för hen kom istället i samband med utgivningen av barnboken Kivi och monsterhund år 2012 (Lundquist, 2012). Huvudpersonen
Kivi är ett barn som önskar sig en hund. Genom hela boken benämns Kivi enbart med pronomenet hen.
---
Sedan 2012 har vi i flera olika studier undersökt vilka som känner till ordet hen. Åren 2012-2015 uppgav så många som 90-95 % av deltagarna i våra studier (boendes i storstäder eller på studentorter) att de kände till ordet.
https://www.psy.lu.se/sites/psy.lu.se/f ... r_1801.pdf
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Mats » 2023-11-20 9:28:32

Alien skrev:"Henom" är inte lika behändigt som "hen". Min språkkänsla opponerar sig mot "henom".

Enligt min språkkänsla låter jag såg henom mycket bättre än jag såg hen. Tycker det är bättre med en objektform som skiljer sig från subjektformen, och henom är inte med komplicerat än honom och henne.

Till min glädje står henom med i SAOL, så jag fortsätter använda den formen.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Dagobert » 2023-11-20 15:05:14

Mats skrev:
Alien skrev:"Henom" är inte lika behändigt som "hen". Min språkkänsla opponerar sig mot "henom".

Enligt min språkkänsla låter jag såg henom mycket bättre än jag såg hen. Tycker det är bättre med en objektform som skiljer sig från subjektformen, och henom är inte med komplicerat än honom och henne.

Till min glädje står henom med i SAOL, så jag fortsätter använda den formen.

Håller med.

"Henom" låter kanske för maskulint för Alien. En blandning av henne och honom passar kanske inte som possessivt pronomen för en genusvarierad person.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Skogkatt » 2023-11-20 15:43:03

Alien skrev:Det tog tid men år 2012 slog "hen" igenom. Så i tio år har nu ordet använts mer allmänt i skrift, det finns med i Svenska Akademiens Ordlista och kan knappast kallas splitter nytt. Jag själv använder ordet främst i skrift. Denna tråd startades år 2010, redan då var TS irriterad över ordet.

Jag säger inte splitter nytt. Men det är ett ganska nytt ord. Vissa folk började använda det för 10 år sedan, men de var inte många. Och det har fortfarande inte blivit ett accepterat ord som alla använder idag. Det finns faktiskt ett ganska stort motstånd mot det.

Alien skrev:Vad är det för skitsnack om en "berusad och förvirrad svensk"? Du tycks inte bry dig om sanningen i din lust att baktala upphovsmannen, den avlidne språkvetaren Rolf Dunås.

Jag klarar inte hitta någon annan bra förklaring till det. Så jag tror att det mest troliga är att han var berusad. Kanske var det ett skämt, jag vet inte. Jag har inget behov av att baktala den mannen, jag påpekar bara att han hittade på ett löjligt ord. Det måste man få lov att säga om man vill.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Dagobert » 2023-11-20 16:25:25

Skogkatt skrev:Jag klarar inte hitta någon annan bra förklaring till det. Så jag tror att det mest troliga är att han var berusad.

Men du framförde det som ett faktum, inte en gissning:
Skogkatt skrev:Det var en berusad och förvirrad svensk som hittade på det ordet 1966, ja.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Skogkatt » 2023-11-20 16:49:59

Dagobert skrev:Men du framförde det som ett faktum, inte en gissning:


Jag skämtade lite också. :) Jag vet ju inte vad som hände, jag var inte där 1966. Jag tror inte att någon här på forumet var med den mannen när han hittate på det ordet 1966. Men jag kan tänka mig att han var full, det låter som en bra förklaring. Och jag tycker att det låter lite roligt också. :-)005
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Språket



Logga in