Saknar ni att ha barn och familj?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav Paladinen » 2021-01-12 7:09:38

antonius skrev:
yumxi skrev:Kan ha det i håret också för att forma frisyren


Kommer att tänka på filmen "Den där Mary"... :oops:


Det var sagge och inte glidmedel
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav antonius » 2021-01-12 21:05:10

Paladinen skrev:
antonius skrev:
yumxi skrev:Kan ha det i håret också för att forma frisyren


Kommer att tänka på filmen "Den där Mary"... :oops:


Det var sagge och inte glidmedel


nu tänkte väl jag på resultatet, inte preparatet som sådant... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav Skogkatt » 2023-11-13 19:53:10

Ja det gör jag. Det värsta är att jag hade allt, jag hade en lägenhet, sambo, jobb, vi skulle bilda familj och saker såg bra ut. Ett vanligt liv. Men livet kan vara en mardröm ibland. :-| Nu bor jag på ett ställe som passar bättre för en familj, det är inte meningen att en person ska bo här ensam, men jag gör det. Så kvällarna kan bli långa och huset är lite för tomt. Men man gör så gott man kan. Mer kan man inte göra.

Nu är detta också väldigt vanligt, vi lever i en tid med många singlar som bor ensamma. Fler än någonsin tidigare säger statistiken. Det är som en epidemi, världen har förändrats på många sätt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav slackern » 2023-11-14 17:33:16

Har en vuxenson som har flyttat hemifrån till en annan stad för att studera på universitetet så jag har gått igenom den fasen i mitt liv och nu kan jag slappna av och tänka på mig själv. :)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav antonius » 2023-11-14 17:58:03

barn? är det sådana där små människor?
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav Solblomma » 2023-11-14 18:48:56

antonius skrev:barn? är det sådana där små människor?

Det är nog lite olika, ett av mina är 195 cm och väger 95 kg. En ganska stor människa med andra ord. :lol: :wink:

När jag är väldigt trött (dvs ganska ofta nu för tiden) kan jag sakna att inte ha man och barn, få vara helt ensam. Antar att det finns för- och nackdelar både med att leva ensam och att ha familj. Oavsett vilken av situationerna man befinner sig i finns det sånt man kan sakna.
Solblomma
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav Lynx-66 » 2023-11-14 18:51:09

antonius skrev:barn? är det sådana där små människor?


Nä, många säger, när de fått barn, att det är stort :wink:
Lynx-66
 
Inlägg: 1978
Anslöt: 2019-11-16

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav Huggorm » 2023-11-14 21:49:15

Förr drömde jag om familj och barn men sedan fick jag hunden och det var precis lagom av ansvar och sällskap. Jag hade inte klarat av att ha familj, har jag nu insett.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav slackern » 2023-11-14 22:18:49

Solblomma skrev:
antonius skrev:barn? är det sådana där små människor?

Det är nog lite olika, ett av mina är 195 cm och väger 95 kg. En ganska stor människa med andra ord. :lol: :wink:

När jag är väldigt trött (dvs ganska ofta nu för tiden) kan jag sakna att inte ha man och barn, få vara helt ensam. Antar att det finns för- och nackdelar både med att leva ensam och att ha familj. Oavsett vilken av situationerna man befinner sig i finns det sånt man kan sakna.


Alltså jag ångrar på inga som helst sätt att jag skaffade barn, dom är en guldkant på tillvaron, men det kan ta lite på krafterna att ha ett ansvar och uppmärksamhet på en annan människa 24/7.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav ab2487_1 » 2023-11-15 0:03:26

Nej, tack och lov det skulle aldrig funka.
Jag har svårt nog att rodda ihop tvätt städ och övrigt.
ab2487_1
Tekniker
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2021-10-10

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav Leibniz » 2023-11-15 1:10:07

Förr eller senare gör man väl det när alla anhöriga är döda och man är ensam kvar. Men livet blir inte alltid som man tänkt.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav Kidzi » 2023-11-15 3:43:23

Jag var på caféet och vi pratade om det där med att ha barn. Det var några barn i rummet och jag råkade referera till dem som konstiga aliens. Tror det besvarar frågan.

Med ålder har jag lärt mig tycka om barn, men vill absolut inte ha ansvar. Jag kan se till den autistiska grabben ett tag, men på heltid nej. Och ett NT-barn, ännu värre.

Jag har ett behov av en egen bubbla som är fysisk. Just nu sträcker den sig många meter för jag bor stort. Den skulle kunna vara mindre. Men det måste finnas väggar. Och baaara jag ska vara därinne.

Då funkar det inte med familj. Enda gången jag har saknat någon att bo med var när jag hade ångest. Men den har jag medicinerat bort.
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav manne » 2023-11-16 15:13:07

så någon mera än mig som tycker att barn familjer skall få bidrag. :o :-)063 :?:

så att mamman och pappan inte skall behöva jobba så mycket utan kunna vara hemma med barnen :-)049 :-)Happy :-)063 :o :?:

ensamstående mammor har också det svårt ekonomiskt och bör också kunna få något slags bidrag.?

vilket part stöder ensamstående mammor och vill ge bidrag till barn familjerna :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18562
Anslöt: 2007-08-23

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav manne » 2023-11-16 15:18:41

jag tycker förövrigt att man bör respektera sina föräldrar de har ju ändå skapat en och banden till sina föräldrar bör vara starka :-)049 :-)Happy :D
manne
 
Inlägg: 18562
Anslöt: 2007-08-23

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav antonius » 2023-11-16 16:39:29

när jag ser på alla psykfall i min släkt, där en stor del suttit på hispan, är jag glad att jag inte har barn som fått födas med alla de dåliga generna, och jag hade nog inte klarat av det så bra är jag rädd, så det var nog lika bra att inga barn vart gjorda, lol
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav Alien » 2023-11-16 16:47:14

manne skrev:så någon mera än mig som tycker att barn familjer skall få bidrag. :o :-)063 :?:

så att mamman och pappan inte skall behöva jobba så mycket utan kunna vara hemma med barnen :-)049 :-)Happy :-)063 :o :?:

ensamstående mammor har också det svårt ekonomiskt och bör också kunna få något slags bidrag.?

vilket part stöder ensamstående mammor och vill ge bidrag till barn familjerna :o :-)063 :?:

Men det finns ju redan barnbidrag till alla barnfamiljer. Dessutom kan vissa få bostadsbidrag, men då måste de ansöka om det. Och har inte barnen till mammorna också fäder, som ska betala för sina barn?

Det låter nästan som om du vill införa ett vårdnadsbidrag enligt KD.

I många fall är det inte så att föräldrarna måste jobba så mycket utan att de vill det för att ha råd med ett stort fint hus, flera resor utomlands varje år, dyr bil, dyrbara hobbies för sig själva och barnen etc. Eller för att de vill göra karriär, och det gör man inte om man bara jobbar deltid.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav manne » 2023-11-16 17:05:26

Alien skrev:vårdnadsbidrag enligt KD.


vårdnadsbidrag enligt KD är väl bra det :-)049 :-)Happy :D

att uppfostra barn och vårda barn är också ett jobb det ju :-)049

för mig så betyder min familj allt och mina syskon och deras barn allt :-)049

manne
 
Inlägg: 18562
Anslöt: 2007-08-23

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav slackern » 2023-11-16 17:31:43

manne skrev:
ensamstående mammor har också det svårt ekonomiskt och bör också kunna få något slags bidrag.?



Det finns det redan underhållsbidrag heter det.

https://www.forsakringskassan.se/privat ... -foraldern

Kan inte en utav föräldrarna betala så betalar FK ut det istället.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav Alien » 2023-11-16 18:30:03

manne skrev:
Alien skrev:vårdnadsbidrag enligt KD.


vårdnadsbidrag enligt KD är väl bra det :-)049 :-)Happy :D

att uppfostra barn och vårda barn är också ett jobb det ju :-)049

för mig så betyder min familj allt och mina syskon och deras barn allt :-)049
---

Nej, det är det inte. Det låser fast kvinnor i hemmafrufällan. Hon stannar hemma i 10-15 år med barnen. Så hittar mannen en ny yngre kvinna. Det blir skilsmässa, kvinnan får flytta ifrån villan till en liten lägenhet och hitta ett jobb. Eftersom hennes yrkeskunskaper är gamla blir det inget välavlönat jobb. Pensionen blir också låg. Hur länge tycker du det ska finnas vårdnadsbidrag förresten, tills barnet fyllt 18 år el flyttat hemifrån?

Visst är det ett jobb att ta hand om sina barn, men varför ska bara kvinnan göra det? Varför kan inte bägge arbeta deltid och bägge ta hand om barnen?

Du tycks vilja ha det som det var på 1950-talet el rentav som på 1800-talet.

Speciellt illa vore det för invandrarkvinnor. Med ett vårdnadsbidrag försvinner all motivering att lära sig svenska och skaffa ett jobb. Vi har ju redan sett hur illa det går med ointegrerade invandrarfamiljer.

Förresten hänger du inte med, det behövs färre bidrag, inte fler. Daghem är redan kraftigt subventionerade av staten, men det är just för att kvinnor ska kunna arbeta och inte tvingas bli hemmafruar. Ska vi ha både subventionerade daghem och vårdnadsbidrag, det tror jag inte Sverige har råd med.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav manne » 2023-11-16 18:32:43

Alien skrev:
manne skrev:
Alien skrev:vårdnadsbidrag enligt KD.


vårdnadsbidrag enligt KD är väl bra det :-)049 :-)Happy :D

att uppfostra barn och vårda barn är också ett jobb det ju :-)049

för mig så betyder min familj allt och mina syskon och deras barn allt :-)049
---

Nej, det är det inte. Det låser fast kvinnor i hemmafrufällan. Hon stannar hemma i 10-15 år med barnen. Så hittar mannen en ny yngre kvinna. Det blir skilsmässa, kvinnan får flytta ifrån villan till en liten lägenhet och hitta ett jobb. Eftersom hennes yrkeskunskaper är gamla blir det inget välavlönat jobb. Pensionen blir också låg. Hur länge tycker du det ska finnas vårdnadsbidrag förresten, tills barnet fyllt 18 år el flyttat hemifrån?

Visst är det ett jobb att ta hand om sina barn, men varför ska bara kvinnan göra det? Varför kan inte bägge arbeta deltid och bägge ta hand om barnen?

Du tycks vilja ha det som det var på 1950-talet el rentav som på 1800-talet.

Speciellt illa vore det för invandrarkvinnor. Med ett vårdnadsbidrag försvinner all motivering att lära sig svenska och skaffa ett jobb. Vi har ju redan sett hur illa det går med ointegrerade invandrarfamiljer.

Förresten hänger du inte med, det behövs färre bidrag, inte fler. Daghem är redan kraftigt subventionerade av staten, men det är just för att kvinnor ska kunna arbeta och inte tvingas bli hemmafruar. Ska vi ha både subventionerade daghem och vårdnadsbidrag, det tror jag inte Sverige har råd med.


tack för att du förklarade för mig har ingen koll där :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18562
Anslöt: 2007-08-23

Saknar ni att ha barn och familj?

Inläggav slackern » 2023-11-16 19:04:00

Alien skrev:
manne skrev:
Alien skrev:vårdnadsbidrag enligt KD.


vårdnadsbidrag enligt KD är väl bra det :-)049 :-)Happy :D

att uppfostra barn och vårda barn är också ett jobb det ju :-)049

för mig så betyder min familj allt och mina syskon och deras barn allt :-)049
---

Nej, det är det inte. Det låser fast kvinnor i hemmafrufällan. Hon stannar hemma i 10-15 år med barnen. Så hittar mannen en ny yngre kvinna. Det blir skilsmässa, kvinnan får flytta ifrån villan till en liten lägenhet och hitta ett jobb. Eftersom hennes yrkeskunskaper är gamla blir det inget välavlönat jobb. Pensionen blir också låg. Hur länge tycker du det ska finnas vårdnadsbidrag förresten, tills barnet fyllt 18 år el flyttat hemifrån?

Visst är det ett jobb att ta hand om sina barn, men varför ska bara kvinnan göra det? Varför kan inte bägge arbeta deltid och bägge ta hand om barnen?

Du tycks vilja ha det som det var på 1950-talet el rentav som på 1800-talet.

Speciellt illa vore det för invandrarkvinnor. Med ett vårdnadsbidrag försvinner all motivering att lära sig svenska och skaffa ett jobb. Vi har ju redan sett hur illa det går med ointegrerade invandrarfamiljer.

Förresten hänger du inte med, det behövs färre bidrag, inte fler. Daghem är redan kraftigt subventionerade av staten, men det är just för att kvinnor ska kunna arbeta och inte tvingas bli hemmafruar. Ska vi ha både subventionerade daghem och vårdnadsbidrag, det tror jag inte Sverige har råd med.


Det är tydligen jätte trendigt för kvinnor att skaffa yngre män i dagsläget.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in