Har ni råd att åka utomlands?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav slackern » 2023-11-07 15:19:34

Skogkatt skrev:
Huggorm skrev:Dumt att resa nu när kronan, både den svenska och den norska, är så svag. Allt blir mycket dyrare för oss

Ja, jag minns när en amerikansk dollar kostade 5 kronor och 50 öre. Nu tror jag att den kostar 11 norska kroner. :shock: Kronans värde föll plötsligt som en sten för ett tag sedan. Och just nu säljer DNB i Norge 1,4 miljarder norska kronor varje dag. De säljer det/växlar det i andra valutor på grund av intäkter från oljefonden, de måste göra det av en eller annan anledning. Men det gör kronan svagare. :-)004


Vid "ekonomiska kriser" faller små valutor oftast.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Skogkatt » 2023-11-07 17:14:05

slackern skrev:Vid "ekonomiska kriser" faller små valutor oftast.


Det finns ganska många norrmän som bor i Thailand, de har haft det bra där när kronan var stark. Men nu säger de att det börjar bli svårt att hitta penningväxlare som accepterar norska kroner. :shock: De vill inte ha kroner eftersom de inte litar på valutan längre. Det är ganska illa. Kronan har varit stark under en lång period, men myndigheterna kör den i botten nu. Det är inte bara naturliga marknadsrörelser, regeringen gör vissa saker nu som gör allt värre.

Det går myckete rykten om att detta är en planerad strategi, om den norska kronen kraschar kommer norrmännen att vara mer villiga att acceptera euron och gå över till euron. Och EU är mycket angeläget om att Norge ska gå över till euron. Löjliga låtsaspengar, vi vill inte ha euro. :-|
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav slackern » 2023-11-07 20:35:38

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Vid "ekonomiska kriser" faller små valutor oftast.


Det finns ganska många norrmän som bor i Thailand, de har haft det bra där när kronan var stark. Men nu säger de att det börjar bli svårt att hitta penningväxlare som accepterar norska kroner. :shock: De vill inte ha kroner eftersom de inte litar på valutan längre. Det är ganska illa. Kronan har varit stark under en lång period, men myndigheterna kör den i botten nu. Det är inte bara naturliga marknadsrörelser, regeringen gör vissa saker nu som gör allt värre.

Det går myckete rykten om att detta är en planerad strategi, om den norska kronen kraschar kommer norrmännen att vara mer villiga att acceptera euron och gå över till euron. Och EU är mycket angeläget om att Norge ska gå över till euron. Löjliga låtsaspengar, vi vill inte ha euro. :-|


Jag röstade faktiskt nej till € när vi hade den folkomröstningen i Sverige.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Richard » 2023-11-08 9:14:02

Min pappa brukar bjuda mig på Europa-bilturer, nu i somras var vi i Amsterdam. Han står för mat, hotell o sånt, men när jag skulle köpa t.ex. en joint eller magiska svampar fick jag betala själv. Han tycker inte om sånt.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav antonius » 2023-11-08 9:40:43

Richard skrev:Min pappa brukar bjuda mig på Europa-bilturer, nu i somras var vi i Amsterdam. Han står för mat, hotell o sånt, men när jag skulle köpa t.ex. en joint eller magiska svampar fick jag betala själv. Han tycker inte om sånt.


konstig pappa du har, just kidding
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Richard » 2023-11-08 20:36:50

antonius skrev:
Richard skrev:Min pappa brukar bjuda mig på Europa-bilturer, nu i somras var vi i Amsterdam. Han står för mat, hotell o sånt, men när jag skulle köpa t.ex. en joint eller magiska svampar fick jag betala själv. Han tycker inte om sånt.


konstig pappa du har, just kidding

Ett par öl brukar han bjuda på, men numera tål jag inte mer än 1-2 öl, vet inte varför, innan drack jag mig full dagligen. Har väl supit sönder nått? Tar inte illegala droger numera heller, men i Amsterdam är det lagligt, så då tycker jag man kan få ta några bloss. Förr längesen rökte jag här hemma ibland, men jag blev så paranoid o somnade alltid. Tog ytterst lite i Amsterdam, så att man ändå är någorlunda nykter, bara lite avslappnad. Tror inte det är populärt o sitta helt nedrökt på en uteservering...

Nåja, är glad att jag i princip är nykter numera. Gick ju ner 30 kg, delvis p.g.a. att jag slutade med ölen. jag tycker ändå det borde finnas nått harmlöst alternativ till alkohol, som cannabis. Är inte för en legalisering av allt, då hade jag säkerligen fallit tillbaka i missbruk.

Sorry för OT...

EDIT: Det ska förresten legaliseras i Tyskland snart också!
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Patarei » 2023-11-12 9:42:20

Ett av mina "special intressen" är ju att resa, samt att fotografera människor, så i åtta års tid minus ett litet avbrott under pandemin, så har jag rest utomlands en gång i månaden.

Det kan bli allt från Svalbard till till Rwanda. Jag vill försöka se så många länder som möjligt under min livstid.
Samt lära känna folk i dessa länder och fotografera.

För två veckor sedan var jag i Zambia för att försöka hitta någon kvinna som kunde ställa upp som modell.
Det gick bättre väldigt bra :-)Happy

Jag är dessutom intresserad av olika matkulturer, politik, rättsystem m.m i olika länder. Främst i Afrikanska länder.

Jag har en ganska lågavlönad trygghetsanställning, men det kompenseras med att jag har en väldigt låg boendekostnad.
Köpte en liten bostadsrätt för 13 år sedan när bostadspriserna fortfarande var relativt låga.

Jag betalar strax under 2000 kr i månaden och då ingår bredbandet i den kostnaden.
Har inte heller några lån på lägenheten, eller andra lån.

När alla mina fasta utgifter är betalda så har jag betalat ca 3000 kr.

Därför kan jag lägga pengar på mina intressen som är betydelsefulla för mig.
Patarei
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-09-13

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Patarei » 2023-11-12 10:05:17

Missade lite i mitt föregående inlägg.

Börjar mitt jobb 04:00 och slutar 15:30. Detta gör ju att jag får ett antal lediga dagar i månaden för att det inte ska bli mer än 40 timmars arbetsvecka.
På så vis behöver jag inte ta ut så många semesterdagar då jag reser.

Får även då lite OB vilket blir någon tusenlapp extra i månaden.

Dessutom stannar jag oftast inte så länge på mitt resmål.
Patarei
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-09-13

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Lynx-66 » 2023-11-12 12:31:21

Jag har inte råd att åka inom Sverige ens, men slösar iofs det lilla jag har på annat.
Lynx-66
 
Inlägg: 1978
Anslöt: 2019-11-16

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Richard » 2023-11-12 13:42:09

Jag skulle kunna tänka mig att flytta till exempelvis Thailand under vinterhalvåret. Vet inte om man får det när man har sjukersättning? Gör nog det när jag blir ålderspensionär.

Nackdelen är att man kommer att bli stämplad som snuskgubbe, då så många bosätter sig där o köper prostituerade. Två kompisar till mig bor i Thailand under vintern o hittar direkt "flickvänner", en av dom betalade en ganska stor summa för dom skulle köpa hus o bo ihop, sen fick han skicka en massa pengar till henne när han bodde här hemma också. Tror han kan titta i stjärnorna efter nått hus...

När dom satt o berättade om sina "flickvänner" påtalade jag att det faktiskt kallas prostitution, blev det lite bråk... Man köper inte sig en "flickvän"!
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav slackern » 2023-11-12 14:28:39

Om jag skulle vilja så har jag råd att resa utomlands är inte särskilt svårt att spara ihop en budget alt beror på vad man lägger sina pengar på, skulle jag slösa mina pengar som jag gjorde när jag var yngre och gå ut varje helg så skulle jag inte kunna spara ihop en budget. Fast nu när svenska kronan är så pass lågt värderad så är det dyrt att resa utomlands förutom till skurkstater som Tex Turkiet som jag inte vill besöka så länge dom har den galne hunden som president.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Skogkatt » 2023-11-12 14:36:30

Richard skrev:Nackdelen är att man kommer att bli stämplad som snuskgubbe


Det var en intressant diskussion om det i Norge nyligen. Det började med en norsk kvinna i 60-årsåldern som importerade en 29-årig turk och ansökte om uppehållstillstånd för honom. Det fick han inte, han blev tillsagd att åka hem och stanna där. Kvinnan blev då arg och sa att norska staten vill bara neka henne en ung pojkvän så hon ska överklaga målet. Då påpekade någon att om en man hade gjort samma sak skulle han ha pekats ut som ett perverst svin och hängts av ett gäng rasande norska kvinnor.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Skogkatt » 2023-11-12 14:42:54

slackern skrev:Fast nu när svenska kronan är så pass lågt värderad så är det dyrt att resa utomlands


Jag har lite sparande på banken, när jag var barn lärde vi oss att det var smart att ha ett sparkonto på banken. De pengarna är nu värda ungefär 10 procent mindre än de var för ett år sedan. :( Så efter att ha fått ränta på det i ett år har de tappat 10% värde. :-)006 Då är det ganska hopplöst att spara pengar.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav slackern » 2023-11-12 14:56:11

Skogkatt skrev:
slackern skrev:Fast nu när svenska kronan är så pass lågt värderad så är det dyrt att resa utomlands


Jag har lite sparande på banken, när jag var barn lärde vi oss att det var smart att ha ett sparkonto på banken. De pengarna är nu värda ungefär 10 procent mindre än de var för ett år sedan. :( Så efter att ha fått ränta på det i ett år har de tappat 10% värde. :-)006 Då är det ganska hopplöst att spara pengar.


Tänk istället såhär om 10 år kanske det svänger och våra valutor stärks igen det brukar dom göra efter en "ekonomiskkris" för det är då små valutor som våra tappar i värde.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Skogkatt » 2023-11-12 15:13:56

slackern skrev:Tänk istället såhär om 10 år kanske det svänger och våra valutor stärks igen


Om 10 år har jag förmodligen svältat ihjäl för länge sedan. :shock: Om ekonomin fortsätter som den gör nu.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Richard » 2023-11-13 7:25:48

Skogkatt skrev:
Richard skrev:Nackdelen är att man kommer att bli stämplad som snuskgubbe


Det var en intressant diskussion om det i Norge nyligen. Det började med en norsk kvinna i 60-årsåldern som importerade en 29-årig turk och ansökte om uppehållstillstånd för honom. Det fick han inte, han blev tillsagd att åka hem och stanna där. Kvinnan blev då arg och sa att norska staten vill bara neka henne en ung pojkvän så hon ska överklaga målet. Då påpekade någon att om en man hade gjort samma sak skulle han ha pekats ut som ett perverst svin och hängts av ett gäng rasande norska kvinnor.

Det är samma här, gubbar är äckliga om dom köper hem yngre thailändskor, men tanter åker till Gambia o köper gambianer, då är det "äkta kärlek", i.a.f. till dom fått uppehållstillstånd.
https://www.expressen.se/premium/nyhete ... de-gangen/
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav antonius » 2023-11-13 11:44:50

Richard skrev:Jag skulle kunna tänka mig att flytta till exempelvis Thailand under vinterhalvåret. Vet inte om man får det när man har sjukersättning? Gör nog det när jag blir ålderspensionär.

Nackdelen är att man kommer att bli stämplad som snuskgubbe, då så många bosätter sig där o köper prostituerade. Två kompisar till mig bor i Thailand under vintern o hittar direkt "flickvänner", en av dom betalade en ganska stor summa för dom skulle köpa hus o bo ihop, sen fick han skicka en massa pengar till henne när han bodde här hemma också. Tror han kan titta i stjärnorna efter nått hus...

När dom satt o berättade om sina "flickvänner" påtalade jag att det faktiskt kallas prostitution, blev det lite bråk... Man köper inte sig en "flickvän"!


men var inte det där tidigare man vart stämplad som det, jag vet ganska många som bor i Thailand under vår hemska vinter, och de jobbar ofta som asfaltläggare och liknande som bara kan utföras på sommaren men då jobbar dom såklart väldigt mycket
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Alien » 2023-11-13 15:55:19

Richard skrev:
Skogkatt skrev:
Richard skrev:Nackdelen är att man kommer att bli stämplad som snuskgubbe


Det var en intressant diskussion om det i Norge nyligen. Det började med en norsk kvinna i 60-årsåldern som importerade en 29-årig turk och ansökte om uppehållstillstånd för honom. Det fick han inte, han blev tillsagd att åka hem och stanna där. Kvinnan blev då arg och sa att norska staten vill bara neka henne en ung pojkvän så hon ska överklaga målet. Då påpekade någon att om en man hade gjort samma sak skulle han ha pekats ut som ett perverst svin och hängts av ett gäng rasande norska kvinnor.

Det är samma här, gubbar är äckliga om dom köper hem yngre thailändskor, men tanter åker till Gambia o köper gambianer, då är det "äkta kärlek", i.a.f. till dom fått uppehållstillstånd.
https://www.expressen.se/premium/nyhete ... de-gangen/


Skitsnack! Skaffar man sig en 30 år yngre partner i ett fattigt land så är det antingen ett affärarrangemang (sex och ev uppassning mot pengar) el så är man allvarligt godtrogen/lurar sig själv. Det gäller bägge könen. Man kanske inte säger det rent ut till gubben/gumman, men man tänker det. Det är inte så att kvinnor döms mildare.

Men har vi inte kommit off topic nu? Iofs kan man ju säga att man utnyttjar folks fattigdom varje gång man reser till land där allt är mycket billigare därför att folk har lägre löner.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Skogkatt » 2023-11-13 16:27:17

antonius skrev:men var inte det där tidigare man vart stämplad som det, jag vet ganska många som bor i Thailand under vår hemska vinter, och de jobbar ofta som asfaltläggare och liknande som bara kan utföras på sommaren men då jobbar dom såklart väldigt mycket


En kille jag känner åkte till en liten by där någonstans. Det var nog egentligen inte en by, en liten "village". Han är 2 meter lång och väger 120 kilo. Han blev en slags turistattraktion för de som bor där. :lol: De hade aldrig sett en så stor norrman förut.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav slackern » 2023-11-13 16:57:11

Angående det där med att skaffa en partner från utlandet är det inte mycket svårare nu att man måste kunna visa på att man kan försörja sin partner? Eller det kanske bara gäller migranter från utanför EU?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav antonius » 2023-11-13 17:41:08

slackern skrev:Angående det där med att skaffa en partner från utlandet är det inte mycket svårare nu att man måste kunna visa på att man kan försörja sin partner? Eller det kanske bara gäller migranter från utanför EU?


man behöver bara bo ihop med någon i minst två år, så får man per automatik svenskt medborgarskap, just för att försäkra sig om försörjning och få bort de flesta skenäktenskap osv
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Har ni råd att åka utomlands?

Inläggav Zima33 » 2023-11-25 20:47:48

antonius skrev:
slackern skrev:Angående det där med att skaffa en partner från utlandet är det inte mycket svårare nu att man måste kunna visa på att man kan försörja sin partner? Eller det kanske bara gäller migranter från utanför EU?


man behöver bara bo ihop med någon i minst två år, så får man per automatik svenskt medborgarskap, just för att försäkra sig om försörjning och få bort de flesta skenäktenskap osv


Stämmer inte riktigt att man får det automatiskt.

Migrationsverket:
Kortare tid om du lever till­sam­mans med en svensk medbor­gare

Om du är gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare kan du ansöka om svenskt medborgarskap efter tre år. Ni ska då ha bott tillsammans de senaste två åren. Det räcker inte med att ni är gifta med varandra, ni ska också bo tillsammans.

Om din partner tidigare har haft ett annat medborgarskap än det svenska eller varit statslös ska hen ha varit svensk medborgare i minst två år. Du ska också under din tid i Sverige anpassat dig väl i det svenska samhället. Saker vi bedömer då kan bland annat vara längden på ert äktenskap, dina kunskaper i svenska språket och din förmåga att försörja dig.

Om du tidigare varit i Sverige under en annan identitet än din riktiga eller om du gjort det svårare att genomföra ett beslut om avvisning genom att till exempel hålla dig undan kan det försämra din möjlighet att få medborgarskap efter tre år.

https://www.migrationsverket.se/Privatp ... vuxna.html
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in