Historien om Sverige - ny serie i SVT

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sveriges historia - ny serie i SVT

Inläggav antonius » 2023-11-09 18:31:25

manne skrev:
antonius skrev:de lad dem på mackan först, och använde skinnet till nya kalsonger, som alla hunddjur, rävar, vargar, mårdar, järvar osv, det var nog långt senare man tämjde dem och hade dem till annat


det tror jag kappast :-)056 :!:

de har hittat stenålders gravar där hundarna var begravda i familj graven :o :-)063 :?:
hundarna begravdes tillsammans med människorna :-)049 :-)Happy :D


hundar på den tiden levde inget lyxliv, var har du fått den befängda iden ifrån, om man hade en familjegrav var man nog ytterst rik på den tiden, de flesta levde sämre är råttor så blir det inga lyx begravningar annat än för några ynka få jyckar, begriper du väl, de flesta vart lunch, eller ska vi säga hot dogs
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sveriges historia - ny serie i SVT

Inläggav Huggorm » 2023-11-09 19:16:26

slackern skrev:Var inte dom första jägarna i Sverige "svarta å blåögda"?
Nej, de blå ögonen kom först senare, de tidigast invånarna i landet måste ha varit brunögda. Och svarta var dom knappast, sådana kunde inte överleva de mörka vintrarna. De var mörkare än vi är idag, förmodligen som de är runt medelhavet nu, men inte svarta som afrikaner.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Sveriges historia - ny serie i SVT

Inläggav Huggorm » 2023-11-09 19:17:35

För övrigt tror jag hundarna snabbt blev älskade familjemedlemmar, men exakt när vet jag inte. Under bronsåldern var de i alla fall det.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Sveriges historia - ny serie i SVT

Inläggav Ignatius » 2023-11-09 22:45:36

Huggorm skrev:För övrigt tror jag hundarna snabbt blev älskade familjemedlemmar, men exakt när vet jag inte. Under bronsåldern var de i alla fall det.


Svårt att säga hur älskade de var. Inuiter är till exempel ganska hårda mot sina hundar och äldre stenålder hade ett liknande klimat som inuiterna lever i. Den senaste forskningen säger att det fanns tamhundar redan under paleolitisk tid. Dessa bör ha varit ganska lika vargar och var nog inga myshundar. Under mesolitisk tid finns det hundgravar. Det visar att människor tyckte om sina hundar och ansåg att de var värda att ta hand om och begrava.

Från senare perioder finns det goda belägg för att det fanns olika hundraser. Det finns till exempel gravar från romersk järnålder med både stora "jakthundar" och små "knähundar". Det visar att man avlade på hundar och säkert använde dem på olika sätt.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Sveriges historia - ny serie i SVT

Inläggav Huggorm » 2023-11-09 23:04:13

Ignatius skrev:
Huggorm skrev:För övrigt tror jag hundarna snabbt blev älskade familjemedlemmar, men exakt när vet jag inte. Under bronsåldern var de i alla fall det.


Svårt att säga hur älskade de var. Inuiter är till exempel ganska hårda mot sina hundar och äldre stenålder hade ett liknande klimat som inuiterna lever i. Den senaste forskningen säger att det fanns tamhundar redan under paleolitisk tid. Dessa bör ha varit ganska lika vargar och var nog inga myshundar. Under mesolitisk tid finns det hundgravar. Det visar att människor tyckte om sina hundar och ansåg att de var värda att ta hand om och begrava.

Från senare perioder finns det goda belägg för att det fanns olika hundraser. Det finns till exempel gravar från romersk järnålder med både stora "jakthundar" och små "knähundar". Det visar att man avlade på hundar och säkert använde dem på olika sätt.
Vore intressant i sammanhanget om det funnits speciella "köttraser", om det nu var som Antonius hävdar. Kineserna idag äter ju dock alla hundar de kommer över.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Sveriges historia - ny serie i SVT

Inläggav Ignatius » 2023-11-10 10:02:55

Huggorm skrev:Vore intressant i sammanhanget om det funnits speciella "köttraser", om det nu var som Antonius hävdar. Kineserna idag äter ju dock alla hundar de kommer över.


Hundar är rovdjur. Rovdjur passar inte för köttproduktion. Tänk så här: För att få ett kilo hundkött måste du mata hunden med tio kilo annat kött. Varför inte äta de tio kilona annat kött och använda hunden för att jaga rätt på de tio kilona kött som då lätt blir mer och räcker till er båda?

Med det sagt går det utmärkt att äta de flesta rovdjur och deras kött kan vara välsmakande. Att äta rovdjur kan därför vara en del av ett folks kultur eller något man gör för att det är gott. Givetvis äter man även rovdjur i nödlägen. Det är dock sällsynt att man föder upp rovdjur som köttproducenter.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Sveriges historia - ny serie i SVT

Inläggav Huggorm » 2023-11-10 10:43:34

Ja, så jag vet inte varför Antonius tjatar om att de hade hundar för att äta. Hundar är dock inte rovdjur, utan allätare. Det är en av de skillnader som skapats mellan de och vargarna, de behöver kött och protein men inte i de mängderna som ett rent rovdjur. Men hur långt de hade kommit i den processen under stenåldern är ju svårt att säga.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Sveriges historia - ny serie i SVT

Inläggav manne » 2023-11-10 10:56:13

Huggorm skrev:Ja, så jag vet inte varför Antonius tjatar om att de hade hundar för att äta. Hundar är dock inte rovdjur, utan allätare. Det är en av de skillnader som skapats mellan de och vargarna, de behöver kött och protein men inte i de mängderna som ett rent rovdjur. Men hur långt de hade kommit i den processen under stenåldern är ju svårt att säga.


precis jag tar illa vid mig när han snackar om att äta hundar :cry:

det känns i själen det. :cry:
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Sveriges historia - ny serie i SVT

Inläggav slackern » 2023-11-10 11:28:47

Huggorm skrev:Ja, så jag vet inte varför Antonius tjatar om att de hade hundar för att äta. Hundar är dock inte rovdjur, utan allätare. Det är en av de skillnader som skapats mellan de och vargarna, de behöver kött och protein men inte i de mängderna som ett rent rovdjur. Men hur långt de hade kommit i den processen under stenåldern är ju svårt att säga.


Om jag inte missminner mig så har dom hittat "hundskelett" med skärmärken efter slakt på benen. Men om vi spekulerar lite så när det finns ett överflöd utav byte så kan dom ha matat vargen/hunden och när det blev sämre tider med dåligt med byte så kan säkert varg/hund ha smakat gott. För jag vet inte hur länge dom kunde bevara kött eller hur lång tid det höll om det var torkat eller rökt utan att tillsätta salt eller socker. Sen vet jag inte heller när människan började att röka fisk och kött för att konservera det.

Det finns liksom inga skriftliga källor från den här tiden så det enda vi kan lita på är dom arkeologiska fynden.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sveriges historia - ny serie i SVT

Inläggav manne » 2023-11-10 12:04:49

Huggorm skrev:Ja, så jag vet inte varför Antonius tjatar om att de hade hundar för att äta. Hundar är dock inte rovdjur, utan allätare. Det är en av de skillnader som skapats mellan de och vargarna, de behöver kött och protein men inte i de mängderna som ett rent rovdjur. Men hur långt de hade kommit i den processen under stenåldern är ju svårt att säga.


hundar är väl i allra högsta grad rovdjur :shock: :-)063 :?:

manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Sveriges historia - ny serie i SVT

Inläggav Ignatius » 2023-11-10 13:49:35

Huggorm skrev:Ja, så jag vet inte varför Antonius tjatar om att de hade hundar för att äta.


Jag tror att han vill reta manne :lol:
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Sveriges historia - ny serie i SVT

Inläggav Richard » 2023-11-10 14:01:03

Här där jag bor, o särskilt där jag bodde som barn, finns det många såna här gamla vikingahögar. En gång när vi var små, så skulle vi gräva efter skatter i en av dom, men det får man inte. Vi kom dock inte så långt...

Gömde porrtidningar på vikingahögen senare.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Sveriges historia - ny serie i SVT

Inläggav Dagobert » 2023-11-10 14:22:11

Nu har jag sett första avsnittet av Historien om Sverige.
Jag har svårt att se på filmer och serier gjorda efter år 2000, så jag var väldigt kritiskt inställd.

Men tack och lov hade man undvikit några av de jobbigaste sakerna med dokumentärer:
slowmotion, dånande trummor och gående programledare.
Det gick faktiskt att titta på.

Han som pratade log hela tiden, vilket verkade ansträngt och onödigt. Annars var han ok.
Och han stod mest still, vad jag minns.

Underrubrikerna visades både före och efter varje underavsnitt - det har jag aldrig sett förut. För mig som är tankspridd gav det ett bra sammanhang.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Sveriges historia - ny serie i SVT

Inläggav antonius » 2023-11-10 16:07:00

Huggorm skrev:Ja, så jag vet inte varför Antonius tjatar om att de hade hundar för att äta. Hundar är dock inte rovdjur, utan allätare. Det är en av de skillnader som skapats mellan de och vargarna, de behöver kött och protein men inte i de mängderna som ett rent rovdjur. Men hur långt de hade kommit i den processen under stenåldern är ju svårt att säga.


de sågs nog som mat, om man svälter, och i många kulturer är det så, de vart inte sängvärmare på en gång
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav manne » 2023-11-10 18:19:32

här kan man se :-)049 :-)Happy :D


The Incredible Story of Humans and Dogs Thriving in the North American Arctic
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Huggorm » 2023-11-10 18:47:17

antonius skrev:
Huggorm skrev:Ja, så jag vet inte varför Antonius tjatar om att de hade hundar för att äta. Hundar är dock inte rovdjur, utan allätare. Det är en av de skillnader som skapats mellan de och vargarna, de behöver kött och protein men inte i de mängderna som ett rent rovdjur. Men hur långt de hade kommit i den processen under stenåldern är ju svårt att säga.


de sågs nog som mat, om man svälter, och i många kulturer är det så, de vart inte sängvärmare på en gång
Folk har sett varandra som mat också, under vissa svältsituationer...
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Alien » 2023-11-10 18:57:31

Huggorm skrev:
slackern skrev:Var inte dom första jägarna i Sverige "svarta å blåögda"?
Nej, de blå ögonen kom först senare, de tidigast invånarna i landet måste ha varit brunögda. Och svarta var dom knappast, sådana kunde inte överleva de mörka vintrarna. De var mörkare än vi är idag, förmodligen som de är runt medelhavet nu, men inte svarta som afrikaner.

Men i programmet sades det att de första jägarna som kom till Sverige när inlandsisen drog sig tillbaka, de var just mörkhyade. Det skrevs om redan år 2017:

SVT 25 MAJ 2017 skrev:De första svenskarna var mörkhyade och blåögda jägare och samlare som vandrade in i Skandinavien söderifrån efter istidens slut för drygt tio tusen år sedan. Ny DNA-forskning visar att de snart fick sällskap av ytterligare en invandringsvåg – från öst. Resultatet blev Europas mest blandade stenåldersbefolkning.

De första moderna människorna som vandrade in i nuvarande Sverige när inlandsisen började släppa sitt grepp för drygt 10.000 år sedan var jägare och samlare. Förmodligen följde de hjordar av vildrenar som levde längs iskanten.

Deras hud var mörk, tror Mattias Jakobsson som är professor i genetik i Uppsala och en av forskarna i det svenska Atlas-projektet, som syftar till att kartlägga arvsmassan hos tidiga befolkningar i landet. Hudfärgen är ett arv från det afrikanska ursprunget:

– De var genetiskt lika de individer som vid den tidpunkten levde i dagens Luxemburg, Spanien och Tyskland. De hade ett utseende som är ganska ovanligt i dag, de hade blå ögon med rätt mörk hud.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/de ... svenskarna

Skulle man idag få se en person med mörk hy och naturligt blå ögon (alltså inte kontaktlinser), så skulle det vara rätt frapperande. De första jägarna fick nog D-vitamin via fisk och sälkött. Värre var det när folk blev bönder, men då hade de kanske utblandats med mer ljushyade invandrare el dragit sig tillbaka söderut.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav antonius » 2023-11-10 19:05:31

Huggorm skrev:
antonius skrev:
Huggorm skrev:Ja, så jag vet inte varför Antonius tjatar om att de hade hundar för att äta. Hundar är dock inte rovdjur, utan allätare. Det är en av de skillnader som skapats mellan de och vargarna, de behöver kött och protein men inte i de mängderna som ett rent rovdjur. Men hur långt de hade kommit i den processen under stenåldern är ju svårt att säga.


de sågs nog som mat, om man svälter, och i många kulturer är det så, de vart inte sängvärmare på en gång
Folk har sett varandra som mat också, under vissa svältsituationer...


precis, vi ska nog komma ihåg, att det var ingen fin tält semester med glassbilar och paddelbåtar, utan de led nog helvetets kval många gånger och kunde nog hamna själv på grillen, om man har provat svälta ordentligt vet man nog vad som menas, då kan både fiskmås och valpar bli kebab
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Ignatius » 2023-11-10 20:11:42

Dagobert skrev:Men tack och lov hade man undvikit några av de jobbigaste sakerna med dokumentärer:
slowmotion, dånande trummor och gående programledare.


Gående programledare är för att de ska verka intelligenta. Att de kan göra två saker samtidigt: gå och prata. Detta gäller särskilt manliga programledare!
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Ignatius » 2023-11-10 20:15:51

antonius skrev:
Huggorm skrev:
antonius skrev:
de sågs nog som mat, om man svälter, och i många kulturer är det så, de vart inte sängvärmare på en gång
Folk har sett varandra som mat också, under vissa svältsituationer...


precis, vi ska nog komma ihåg, att det var ingen fin tält semester med glassbilar och paddelbåtar, utan de led nog helvetets kval många gånger och kunde nog hamna själv på grillen, om man har provat svälta ordentligt vet man nog vad som menas, då kan både fiskmås och valpar bli kebab


Det finns till och med människor som sett sig själva som mat. Det rapporterades från slaget om Stalingrad under andra världskriget att patienter åt upp sina egna amputerade lemmar.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav antonius » 2023-11-10 21:16:41

Ignatius skrev:
antonius skrev:
Huggorm skrev:Folk har sett varandra som mat också, under vissa svältsituationer...


precis, vi ska nog komma ihåg, att det var ingen fin tält semester med glassbilar och paddelbåtar, utan de led nog helvetets kval många gånger och kunde nog hamna själv på grillen, om man har provat svälta ordentligt vet man nog vad som menas, då kan både fiskmås och valpar bli kebab


Det finns till och med människor som sett sig själva som mat. Det rapporterades från slaget om Stalingrad under andra världskriget att patienter åt upp sina egna amputerade lemmar.


hunger och törst är våra starkaste drivkällor, kommer ihåg en film där en haj med större delen av kroppen bortsliten, ändå for omkring och åt allt han kom åt men det virvlade bara ut från där magen en gång funnits
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Richard » 2023-11-11 9:13:54

Alien skrev:Skulle man idag få se en person med mörk hy och naturligt blå ögon (alltså inte kontaktlinser), så skulle det vara rätt frapperande. De första jägarna fick nog D-vitamin via fisk och sälkött. Värre var det när folk blev bönder, men då hade de kanske utblandats med mer ljushyade invandrare el dragit sig tillbaka söderut.


Det finns mörkhyade med blå ögon, de anses som exotiska. Kom o tänka på Jeremy Meeks "snygg-fången", som blev känd för att alla tyckte han var extremt snygg på sitt mugshot.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jeremy_Meeks
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav Huggorm » 2023-11-11 10:23:10

Richard skrev:
Alien skrev:Skulle man idag få se en person med mörk hy och naturligt blå ögon (alltså inte kontaktlinser), så skulle det vara rätt frapperande. De första jägarna fick nog D-vitamin via fisk och sälkött. Värre var det när folk blev bönder, men då hade de kanske utblandats med mer ljushyade invandrare el dragit sig tillbaka söderut.


Det finns mörkhyade med blå ögon, de anses som exotiska. Kom o tänka på Jeremy Meeks "snygg-fången", som blev känd för att alla tyckte han var extremt snygg på sitt mugshot.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jeremy_Meeks
Ja, det var nog ungefär så där de såg ut, fast de afrikanska läpparna var kanske redan borta. Jag brukar också tänka mig dom som den berömda afghanska flickan som fotograferades i något flyktingläger, men hennes ögon var snarare gröna

https://en.wikipedia.org/wiki/Afghan_Girl
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Historien om Sverige - ny serie i SVT

Inläggav manne » 2023-11-11 11:50:17

Huggorm skrev:


i morgon så kan du kolla på avsnitt 2 :-)049 :-)Happy :D
manne
 
Inlägg: 18561
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in