Hur kontaktar ni vården?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav Kidzi » 2023-10-30 16:24:01

Jag behöver ställa en fråga till min läkare. Nu är det så att jag redan har anpassad vård, vilket betyder att jag ska ha samma läkare. Men någon annan anpassning ser jag inte.

Det är alltså meningen att jag med en enda vårdgivare som anpassning ändå ska ringa till en sjuksköterska och framföra min fråga verbalt, vilket är svårt i sig. Sedan ska hon framföra den till läkaren i en kort anteckning som inte alls avspeglar det jag vill säga.

Hur skulle ni ha gjort? På min vårdcentral är det svårt att få telefontider med läkarna och deras 1177 medger inte att man skickar meddelanden.

Jag behöver formulera mig i skrift för att få fram det jag vill. Men detta verkar inte gå.
Kidzi
 
Inlägg: 5556
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav Solblomma » 2023-10-30 16:27:58

Du kanske kan skriva ett brev och lämna i receptionen?

Jag brukar antingen skriva på 1177, eller om jag måste ringa skriver jag ner allt jag behöver ha sagt och ber boendestödet ringa. Med högtalare så att jag hör vad de säger.
Solblomma
 
Inlägg: 1254
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav melly » 2023-10-31 19:55:53

Kidzi skrev:Jag behöver ställa en fråga till min läkare. Nu är det så att jag redan har anpassad vård, vilket betyder att jag ska ha samma läkare. Men någon annan anpassning ser jag inte.

Det är alltså meningen att jag med en enda vårdgivare som anpassning ändå ska ringa till en sjuksköterska och framföra min fråga verbalt, vilket är svårt i sig. Sedan ska hon framföra den till läkaren i en kort anteckning som inte alls avspeglar det jag vill säga.

Hur skulle ni ha gjort? På min vårdcentral är det svårt att få telefontider med läkarna och deras 1177 medger inte att man skickar meddelanden.

Jag behöver formulera mig i skrift för att få fram det jag vill. Men detta verkar inte gå.

Jag brukade försöka med det alternativ du inte har, dvs skicka meddelande genom e-tjänsten 'Kontakta mig'. Men sen har jag upptäckt att det på många (alla?) kliniker bara är administratörer som läser de meddelandena, och de skickar inte vidare utan svarar att man ska ringa på telefontiden för att få råd om det är något medicinskt man vill framföra. Fullständigt idiotiskt. En telefonrådgivningssköterska jag pratade med sade att de som sitter i rådgivningen inte har tillgång till meddelanden skickade genom 1177, så om det är samma överallt går du inte miste om något.

Jag tror att det där brevet i receptionen är bästa hoppet. Och om du sedan behöver prata med läkaren, föreslå lämplig tid för uppringning redan i det brevet. T.ex. "Ej före kl. 11", eller vad som passar dig.

Det här är ett allmänt tillgänglighetsproblem. Det är förstås bra att lokaler utformas med tanke på rullstolsburna och syn- eller hörselskadade, och att de gör små filmer på webben för de som inte kan läsa. Men aldrig att någon inser att brist på text (att läsa eller skicka) är ett tillgänglighetsproblem. Vi har fel slags nedsättning.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav Kidzi » 2023-10-31 22:09:20

Boendestödet ordnade en telefontid med läkaren. Det kan funka. Men det känns ändå konstigt att jag har en anpassad vårdplan som inte betyder något. Anpassningen är att BS hjälper och det var inte meningen, utan jag skulle ha samordnad vård.

Hur man hanterar meddelandetjänsten om den finns verkar bero på. Vissa skickar alla meddelanden dit de ska. Vissa sitter bara och har ingen tillgång till kliniken och kan inte göra något. Båda har hänt mig.
Kidzi
 
Inlägg: 5556
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav Richard » 2023-11-11 21:07:55

Jag skrev för ett tag sedan på 1177 att jag ville bli kontaktad av min läkare, för att fråga om jag kunde ta 2 mg istället för 1,5 mg.

Det kom bara ett kort meddelande tillbaka efter ett par dagar: Hej! Ja det är helt ok. MVH Läkaren
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav Kidzi » 2023-11-12 3:33:16

Richard skrev:Jag skrev för ett tag sedan på 1177 att jag ville bli kontaktad av min läkare, för att fråga om jag kunde ta 2 mg istället för 1,5 mg.

Det kom bara ett kort meddelande tillbaka efter ett par dagar: Hej! Ja det är helt ok. MVH Läkaren


De har tagit bort meddelandetjänsten på vår VC. Man kan inte skicka meddelanden alls. Nu kan man inte heller avboka tider. Man kan egentligen inte göra något alls på deras 1177 förutom att förnya icke narkotiska recept.
Kidzi
 
Inlägg: 5556
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav Richard » 2023-11-12 9:47:11

Kidzi skrev:
Richard skrev:Jag skrev för ett tag sedan på 1177 att jag ville bli kontaktad av min läkare, för att fråga om jag kunde ta 2 mg istället för 1,5 mg.

Det kom bara ett kort meddelande tillbaka efter ett par dagar: Hej! Ja det är helt ok. MVH Läkaren


De har tagit bort meddelandetjänsten på vår VC. Man kan inte skicka meddelanden alls. Nu kan man inte heller avboka tider. Man kan egentligen inte göra något alls på deras 1177 förutom att förnya icke narkotiska recept.

Här kan jag förnya både Lyrica, Iktorivil o Imovane trots att de klassas som narkotika. Det står att det inte går, men jag tänkte: "Äh, jag testar ändå" o skrev in en ansökan om förnyelse av Iktorivil o det fungerade helt ok. Läkaren säger också "Använd 1177 när du behöver nya recept", även om vi stämmer av 3-4 ggr om året o brukar förnya i samband med det. Naturligtvis har läkaren lite koll på hur mycket man får utskrivet, men bara det stämmer så får jag nya recept. Minns en gång det hade blivit lite fel o jag hade slut på Iktorivil, skrev att jag behövde de snabbt, det kanske lät lite desperat i.a.f. på meddelandet, senare hade en sköterska noterat i journalen "Stämmer med senaste receptförnyelsen, kontrollräknat".

Men då är det olika mellan olika mottagningar/regioner. Kom o tänka på att det är lite skillnader på 1177-tjänsterna när det gäller mottagningarna. Jag har lagt till två mottagningar, psykiatrin här i Ängelholm o Vårdcentralen, o det skiljer lite mellan vilka tjänster man kan göra mellan dem. Det var några tjänster jag saknade nu när jag skulle till Vårdcentralen med min hand, men som finns hos psykiatrin...
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav Kidzi » 2023-11-13 18:18:39

Richard skrev:
Kidzi skrev:
Richard skrev:Jag skrev för ett tag sedan på 1177 att jag ville bli kontaktad av min läkare, för att fråga om jag kunde ta 2 mg istället för 1,5 mg.

Det kom bara ett kort meddelande tillbaka efter ett par dagar: Hej! Ja det är helt ok. MVH Läkaren


De har tagit bort meddelandetjänsten på vår VC. Man kan inte skicka meddelanden alls. Nu kan man inte heller avboka tider. Man kan egentligen inte göra något alls på deras 1177 förutom att förnya icke narkotiska recept.

Här kan jag förnya både Lyrica, Iktorivil o Imovane trots att de klassas som narkotika. Det står att det inte går, men jag tänkte: "Äh, jag testar ändå" o skrev in en ansökan om förnyelse av Iktorivil o det fungerade helt ok. Läkaren säger också "Använd 1177 när du behöver nya recept", även om vi stämmer av 3-4 ggr om året o brukar förnya i samband med det. Naturligtvis har läkaren lite koll på hur mycket man får utskrivet, men bara det stämmer så får jag nya recept. Minns en gång det hade blivit lite fel o jag hade slut på Iktorivil, skrev att jag behövde de snabbt, det kanske lät lite desperat i.a.f. på meddelandet, senare hade en sköterska noterat i journalen "Stämmer med senaste receptförnyelsen, kontrollräknat".

Men då är det olika mellan olika mottagningar/regioner. Kom o tänka på att det är lite skillnader på 1177-tjänsterna när det gäller mottagningarna. Jag har lagt till två mottagningar, psykiatrin här i Ängelholm o Vårdcentralen, o det skiljer lite mellan vilka tjänster man kan göra mellan dem. Det var några tjänster jag saknade nu när jag skulle till Vårdcentralen med min hand, men som finns hos psykiatrin...


Jag har haft en VC där man kunde göra allt. Skicka meddelande. Omboka tid. Här bara en sak. Psyk i stan där har de inga saker de kan göra på 1177. Ska man få ett recept förnyat måste man fysiskt åka dit och lägga en lapp i en papplåda som alla kan gräva i. Skitbra system. Så glad att jag inte går där.
Kidzi
 
Inlägg: 5556
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav melly » 2023-11-13 19:53:22

Det låter helt perfekt som du har det, Richard.

Själv har jag, för ett tag sedan, lämnat ett meddelande och inte fått svaret att jag ska ringa rådgivningen. Istället står det att det har lämnats till min läkare.

Och sedan händer ingenting... :roll:
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav Heidi79 » 2023-11-14 19:48:41

Kidzi skrev:Jag behöver ställa en fråga till min läkare. Nu är det så att jag redan har anpassad vård, vilket betyder att jag ska ha samma läkare. Men någon annan anpassning ser jag inte.

Det är alltså meningen att jag med en enda vårdgivare som anpassning ändå ska ringa till en sjuksköterska och framföra min fråga verbalt, vilket är svårt i sig. Sedan ska hon framföra den till läkaren i en kort anteckning som inte alls avspeglar det jag vill säga.

Hur skulle ni ha gjort? På min vårdcentral är det svårt att få telefontider med läkarna och deras 1177 medger inte att man skickar meddelanden.

Jag behöver formulera mig i skrift för att få fram det jag vill. Men detta verkar inte gå.



I Norge alle ska fast läkare..anpassad å inte.. Har nått kallas IP.. individuel plan.. inte vet va stå i den för nått

Ja inte har förmåga prata telefon å göra förstått mig.. Så det uteslutad ringa själv

Å inte har förmåga sköta själv mig om..å ta hand behoven ja har..så det.. Inte jag förstå när e behov ringa vården tror ja..

Hur gör när kontaktar vården? Svar den frågan e inte gör.. Får besked mamma ska åka läkare.. å senn åker vi tillsammans.. E aldrig i vården utan mamma eller pappa.. i regeln e mamma. E flera anledning det.. Ena e ja e rädd.. å känns tryggt ha med mamma eller pappa. Å inte kan prata bra..å svårt förstå mig. Å ja har selektiv mutism å kan tappa tal förmågan helt..speciellt när ja e rädd. Å inte vet va säga å fråga.. Å kan va dom måste ta mig på toa..eller hjälpa med abenan..typ så där kan ske.

Vet ska klara vården själv när 44..men e för svårt :-)063 :oops:
Senast redigerad av Heidi79 2023-11-14 19:50:41, redigerad totalt 1 gång.
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav Liljan » 2023-11-17 12:15:24

När du bokar en läkartid kan du skriva ett meddelande. Ställ din fråga där behöver du inte boka tid skriv det.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav RSD555 » 2023-11-17 12:18:36

Får ingen kontakt med vården. Rymde fyra gånger från st Görans slutenvård och det gav dom deras lystmäte
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav Skogkatt » 2023-11-17 17:08:00

Jag gör nästan vad som helst för att slippa ha kontakt med vården. De byter min fast-läkare var 6:e månad eftersom det är för få läkare här och det är bara obehagligt alltihop. Systemet fungerar inte så bra. Det är dåligt att det ska vara så i det som kallas ett av världens bästa, rikaste och modernaste länder. :shock: Det är tråkigt. Det fungerade ganska bra förut tycker jag, men det har blivit värre.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav melly » 2023-11-17 21:13:45

Liljan skrev:När du bokar en läkartid kan du skriva ett meddelande. Ställ din fråga där behöver du inte boka tid skriv det.

Det kanske fungerar på den mottagning du tänker på/har kontakt med. Men det varierar alltså väldigt. Dels vad det finns för e-tjänster, dels hur de som finns där hanteras.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav Solblomma » 2023-11-17 22:22:11

Heidi79 skrev:Vet ska klara vården själv när 44..men e för svårt

Utan boendestödjarna hade jag inte klarat av mina vårdkontakter. Det har inte med åldern att göra, det beror på hur man fungerar. Det borde man inte behöva skämmas för.
Solblomma
 
Inlägg: 1254
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav Kidzi » 2023-11-17 22:40:59

Liljan skrev:När du bokar en läkartid kan du skriva ett meddelande. Ställ din fråga där behöver du inte boka tid skriv det.


Vi kan inte boka tid på den VC:s 1177. Kan inte avboka tider. Kan endast förnya vissa recept. Vid recept kan meddelande ej skickas med, det brukar det kunnas. Vi har alltså ingen meddelandeservice som fristående eller med recept, och kan ej boka alls. Jag vet inte hur andra gör. Det är väl det lättaste i världen för dem att ringa till en sköterska och förklara. Jag kan det ibland, beroende på vad det gäller och om sköterskan är bra.
Kidzi
 
Inlägg: 5556
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav nomemorytoday » 2023-11-21 6:16:31

Kidzi skrev:
Liljan skrev:När du bokar en läkartid kan du skriva ett meddelande. Ställ din fråga där behöver du inte boka tid skriv det.


Vi kan inte boka tid på den VC:s 1177. Kan inte avboka tider. Kan endast förnya vissa recept. Vid recept kan meddelande ej skickas med, det brukar det kunnas. Vi har alltså ingen meddelandeservice som fristående eller med recept, och kan ej boka alls. Jag vet inte hur andra gör. Det är väl det lättaste i världen för dem att ringa till en sköterska och förklara. Jag kan det ibland, beroende på vad det gäller och om sköterskan är bra.

Jo, lite så.
// Ilie Năstase
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav Zima33 » 2023-11-21 19:50:04

Kidzi skrev:
Richard skrev:Jag skrev för ett tag sedan på 1177 att jag ville bli kontaktad av min läkare, för att fråga om jag kunde ta 2 mg istället för 1,5 mg.

Det kom bara ett kort meddelande tillbaka efter ett par dagar: Hej! Ja det är helt ok. MVH Läkaren


De har tagit bort meddelandetjänsten på vår VC. Man kan inte skicka meddelanden alls. Nu kan man inte heller avboka tider. Man kan egentligen inte göra något alls på deras 1177 förutom att förnya icke narkotiska recept.

Min VC har inga tjänster alls på 1177, man måste använda deras egen chattjänst. Varje gång måste man svara på samma frågor i början. Så ska man boka tid startar man ett ärende, svarar på frågor, skriver sitt ärende, sen är det nån fråga till.
Sen kanske man vill passa på att förnya recept och då måste man starta ett nytt ärende och svara på samma frågor igen.
Fast när de skickar kallelser står det i kallelsen att man kan göra ärenden via 1177 - vilket man inte kan. :-)064
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav mjölken » 2023-11-21 21:58:24

1177
mjölken
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2023-05-24

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav Kidzi » 2023-11-23 22:23:29

Zima33 skrev:Min VC har inga tjänster alls på 1177, man måste använda deras egen chattjänst. Varje gång måste man svara på samma frågor i början. Så ska man boka tid startar man ett ärende, svarar på frågor, skriver sitt ärende, sen är det nån fråga till.
Sen kanske man vill passa på att förnya recept och då måste man starta ett nytt ärende och svara på samma frågor igen.
Fast när de skickar kallelser står det i kallelsen att man kan göra ärenden via 1177 - vilket man inte kan. :-)064


Jobbigt.

Chattar man med en människa eller en robot?
Kidzi
 
Inlägg: 5556
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav Zima33 » 2023-11-25 20:33:53

Kidzi skrev:
Zima33 skrev:Min VC har inga tjänster alls på 1177, man måste använda deras egen chattjänst. Varje gång måste man svara på samma frågor i början. Så ska man boka tid startar man ett ärende, svarar på frågor, skriver sitt ärende, sen är det nån fråga till.
Sen kanske man vill passa på att förnya recept och då måste man starta ett nytt ärende och svara på samma frågor igen.
Fast när de skickar kallelser står det i kallelsen att man kan göra ärenden via 1177 - vilket man inte kan. :-)064


Jobbigt.

Chattar man med en människa eller en robot?

Ingen robot. Först är det automatiska frågor och sen när ärendet registrerats så läser nån sköterska det och tar in lämplig person i chatten. I somras när jag förnyade recept på ögondroppar så skrevs receptet av en sska med utökad förskrivningsrätt men nu när jag behövde naproxen så var det en läkare som kom in i chatten.
Man får sms när det finns ett svar, de svarar bara mellan vissa tider på vardagar.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav CrazyInTrains » 2023-11-25 22:17:21

Alla metoder utom att ringa. Meddelande på 1177.se, chatt och brev. Skulle det bli riktigt brådis skulle jag nog få så lov och ta till texttelefoni. Saknas bara fax, telegrafi och röksignaler ...
CrazyInTrains
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2020-12-22
Ort: Västernorrlands län

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav Kidzi » 2023-11-25 22:24:11

CrazyInTrains skrev:Alla metoder utom att ringa. Meddelande på 1177.se, chatt och brev. Skulle det bli riktigt brådis skulle jag nog få så lov och ta till texttelefoni. Saknas bara fax, telegrafi och röksignaler ...


Jag har varit tvungen att skriva fysiska brev ibland för att de inte går att kontaktas.
Kidzi
 
Inlägg: 5556
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur kontaktar ni vården?

Inläggav Alien » 2023-12-08 16:17:14

Bästa (enda?) sättet att kontakta vården här är att sitta vid telefonen kl 8 på morgonen och knäppa in svar (Du har nu fyra val etc) och personnummer. Då uppger en automatisk röst en tid när man blir uppringd. Vet inte av vem men det är alltid en kvinna. Då väntar man (och vågar inte gå ut) tills den tiden och så ringer äntligen telefonen och man får framföra sitt ärende.

Problemet är att jag är en nattuggla som aldrig brukar stiga upp före kl 10. Så jag är halvdöd kl 8.

Sedan har jag försökt utnyttja 1177 i stället men det är ju värdelöst. Ja, det fungerar för receptförnyelse men inte när man vill boka besök el telefonsamtal.

Det finns en sådan funktion "Boka tid", men man måste välja vad man söker för och inget alternativ passar in (cellprov, vaccinering, könssjukdomar, stygn, borttagning, sjukgymnast). Jag vill inte ens besöka doktorn, bara tala med doktorn men det alternativet finns inte heller. Jag klickar på "Fortsätt" men då står det "Du måste ange vad bokningen avser". Kunde de inte ha ett alternativ "Övrigt, ange vad i meddelandet".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in