F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Nej.
20
91%
Ja, som enda diagnos.
2
9%
Ja, som tillägg till en eller flera andra diagnoser.
0
Inga röster
 
Antal röster : 22

F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-09-13 15:40:24

F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Har ni det? Diagnosen har inga diagnoskriterier. Kan någon förklara för mig varför den används?

Varför används den som tilläggsdiagnos om man redan har en annan diagnos inom autismspektrum?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Inläggav LordNelson » 2014-09-13 16:13:31

sugrövmanövern skrev:Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Det är väl så det känns när man umgås med andra aspergare.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Inläggav kullan » 2014-09-13 16:41:39

Nej det har jag inte. Det står inget om det i mina papper i alla fall.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Inläggav Toblerone » 2014-09-13 17:43:37

Nej, har jag inte. Men jag har för mig att det är samma sak som atypisk autism? Det kan vara så att den inte har diagnoskriterier för att man sätter den, när ingen av dem andra diagnoserna stämmer exakt. Dvs. att man inte uppfyller alla kriterier. Men i så fall borde det ju finnas diagnoskriterier för "genomgripande utvecklingsstörning".
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Inläggav Zima33 » 2014-09-13 18:50:08

Toblerone skrev:Nej, har jag inte. Men jag har för mig att det är samma sak som atypisk autism? Det kan vara så att den inte har diagnoskriterier för att man sätter den, när ingen av dem andra diagnoserna stämmer exakt. Dvs. att man inte uppfyller alla kriterier. Men i så fall borde det ju finnas diagnoskriterier för "genomgripande utvecklingsstörning".

Det är väl svårt att ha diagnoskriterier på en diagnos som används för de som inte uppfyller alla diagnoskriterier inom autism.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Inläggav Wine » 2014-09-13 19:40:43

Nej någon sådan diagnos har jag inte, endast F 84.5 Asperger syndrom står det angivet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Inläggav Toblerone » 2014-09-13 20:33:21

Zima33 skrev:
Toblerone skrev:Nej, har jag inte. Men jag har för mig att det är samma sak som atypisk autism? Det kan vara så att den inte har diagnoskriterier för att man sätter den, när ingen av dem andra diagnoserna stämmer exakt. Dvs. att man inte uppfyller alla kriterier. Men i så fall borde det ju finnas diagnoskriterier för "genomgripande utvecklingsstörning".

Det är väl svårt att ha diagnoskriterier på en diagnos som används för de som inte uppfyller alla diagnoskriterier inom autism.


Ja, det låter absurd, eller hur? :mrgreen: Men jag menade att man kanske borde ha väldigt allmänna kriterier för ALLA slags autismspektrum-störningar. Så allmänt som att man har sociala svårigheter och svårigheter med kommunikation. Det kanske stämmer in på alla varianter? Och om man bara har det, men inte fler symptom som finns vid t.ex. Kanner autism eller Asperger, då har man väl "utan närmare specifikation". Kanske har man inte direkt såna kriterier utan avgör ungefär så: Den här personen har något liknande, men det passar inte in i någon av diagnoserna? :roll:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Inläggav Pemer » 2014-09-13 22:18:23

Det är samma sak som atypisk autism, ja. Atypisk autism är termen i ICD.

Och det är knappast tänkt att vara tilläggsdiagnos till annan autismspektrumdiagnos. Får man den när man sedan tidigare har annan diagnos borde det vara tänkt som en ersättningsdiagnos.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Inläggav slackern » 2014-09-13 22:22:32

Pemer skrev:Det är samma sak som atypisk autism, ja. Atypisk autism är termen i ICD.


Hur svårt ska det vara att förstå att det är en diagnos i ICD-10? Det du säger stämmer inte.

- Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)
- F84.0: Autism i barndomen
- F84.1: Atypisk autism
- F84.2: Retts syndrom
- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen
- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser
- F84.5: Aspergers syndrom
- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar
- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

http://www.internetmedicin.se/icd.aspx? ... &klass=KSH
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Inläggav kiddie » 2014-09-28 4:27:03

Därför att alla tänker i DSM-banor och där finns ingen skillnad mellan de två, där finns bara en diagnos. Ingen som diagnostiserar använder ICD för att förstå vad man har. Alla beskrivningar tas ur DSM. Det är först när diagnoskoden ska på papper man måste översätta diagnosen till ICD. Kan den då inte direktöversättas blir det ju problem. Men att man tror att de två sakerna är samma i ICD, det är det inte bara lekmän som tror har jag insett. Alla läkare vet heller inte om det. De är DSM-skadade.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Inläggav geocache » 2014-09-28 11:33:19

Nej. Jag har diagnosen Aspergers syndrom med inslag av DAMP.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Inläggav Pemer » 2014-09-28 13:37:13

slackern skrev:
Pemer skrev:Det är samma sak som atypisk autism, ja. Atypisk autism är termen i ICD.


Hur svårt ska det vara att förstå att det är en diagnos i ICD-10? Det du säger stämmer inte.
- Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)
- F84.0: Autism i barndomen
- F84.1: Atypisk autism
- F84.2: Retts syndrom
- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen
- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser
- F84.5: Aspergers syndrom
- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar
- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

http://www.internetmedicin.se/icd.aspx? ... &klass=KSH


Märkligt. Frågan är när och hur det har modifierats. Numret F84.9 känner jag ju igen, så det är ju inte purungt. Eller är det atypisk autism som F84.1 som är en förändring i något skede, och faktiskt F84.9 som hette atypisk autism tidigare? Så vill jag intala mig att det var, men jag blir ju inte säker på någonting längre nu.

Genom årens lopp har det ju framställts i alla möjliga källor så länge jag kan minnas att PDD-NOS var termen i DSM, och atypical autism, på svenska atypisk autism, i ICD-10. Internet är fullt av hänvisningar till att det är så än idag, t ex autismforum.se: http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... sk_autism/

Så att det är något som har förändrats känner jag mig ju betryggande säker på. Frågan är bara när och hur, som sagt. Tyvärr fick inte jag något meddelande om ändringen, och har inte haft för vana att månatligen eller veckovis googla runt för att se om några termer jag tror jag har koll på har definierats om. Jag kan bara beklaga det...

Det verkar som att det kan vara i ICD man har översatt engelska termen pervasive developmental disorder, not otherwise specified som "genomgripande utvecklingsstörning, ospecifierad". För det brukade heta genomgripande störning i utvecklingen, utan närmare specifikation i DSM-4. Det gjorde det åtminstone i den upplaga av DSM-4 som fanns på kontoret på min dagliga verksamhet 2000-2003.

Det var ganska rimligt att undvika att översätta det med "utvecklingsstörning" som ju redan hade en etablerad, mycket specifik, helt annan innebörd på svenska. Men efter några år tyckte uppenbarligen någon annan att det inte gjorde så mycket. Det ska han eller hon ha stort tack för, det har ju verkligen bidragit till att underlätta för oss att bli rimligt korrekt förstådda av omgivningen. Nävisstnå. Tvärtom skulle det ju vaea... :roll:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Inläggav kiddie » 2014-09-28 18:34:38

Det verkar som inom ICD-10 har det funnits olika versioner. Känns lagom förvirrande. Någon som råkar ha en gammal version för att jämföra?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Inläggav slackern » 2014-09-28 18:41:04

kiddie skrev:Det verkar som inom ICD-10 har det funnits olika versioner. Känns lagom förvirrande. Någon som råkar ha en gammal version för att jämföra?


Här har du bara att leta men även där har jag för mig att den finns med.

http://www.socialstyrelsen.se/publikati ... 7/1997-4-1
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Inläggav kiddie » 2014-09-28 21:35:22

Hittade inget.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

Inläggav slackern » 2014-09-28 21:40:41

kiddie skrev:Hittade inget.


Förlåt det var den förkortade versionen utav Klassifikation av sjukdomar och hälsoproblem 1997. Det finns säkert en version som inte är förkortad. Sök efter Klassifikation av sjukdomar och hälsoproblem 1997På Google.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad?

Inläggav NormBrytaren » 2023-10-12 1:29:54

Jag hoppas inte det.

Var på en annan tråd för inte alls längesedan: "Skulle du bli partner med en utvecklingsstörd?"

ICD-10 gör det ganska komplicerat för oss att svara på den frågan.

"Forskare tror att både Albert Einstein och Isaac Newton kan ha haft Asperger syndrom , en utvecklingsstörning i autismspektrumet" är ett exempel från: https://sv.approby.com/asperger-syndrom ... -haft-det/
Jag upprepar vad jag skrev innan på den andra tråden:

Ser man på ICD-10 högst upp står det:
Diagnostiska kriterier för kategorin
Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)
översatta till svenska från
The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders.
Diagnostic criteria for research.
WHO, Geneva 1993

Det jag undrar är om Genomgripande utvecklingsstörningar = Mental and Behavioural Disorders.
Om jag hade översatt "Mental and Behavioural Disorders" till svenska hade jag fått "mentala beteendestörningar".
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad?

Inläggav RSD555 » 2023-10-12 2:09:57

Det finns två typer av utvecklingsstörningar

1. Psykiska
2. Intellektuella

Asperger tillhör dom psykiska.

För att ha en intellektuell utvecklingsstörning måste man förutom autism ha svårt för praktiska saker och/eller låg IQ.

Jag har både autism och svårt för praktiska saker. Så jag är en IF enligt den information jag vid googling hittade.

Enligt andra källor jag hittat måste man -dessutom- ha IQ under 70. Så jag är nu osäker.

Den sidan jag först läste på gav ett, för mig, mycket seriöst intryck. Och jag anser själv att 2 av 3 borde räcka.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad?

Inläggav NormBrytaren » 2023-10-12 13:04:36

RSD555 skrev:Det finns två typer av utvecklingsstörningar

1. Psykiska
2. Intellektuella

Asperger tillhör dom psykiska.

För att ha en intellektuell utvecklingsstörning måste man förutom autism ha svårt för praktiska saker och/eller låg IQ.

Jag har både autism och svårt för praktiska saker. Så jag är en IF enligt den information jag vid googling hittade.

Enligt andra källor jag hittat måste man -dessutom- ha IQ under 70. Så jag är nu osäker.

Den sidan jag först läste på gav ett, för mig, mycket seriöst intryck. Och jag anser själv att 2 av 3 borde räcka.


Det är inte vad som står i nationalencyklopedin: https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklop ... C3%B6rning

utvecklingsstörning, äldre benämning för intellektuell funktionsnedsättning.

psykisk utvecklingsstörning, äldre benämning för intellektuell funktionsnedsättning.

dvs psykisk utvecklingsstörning räknas också som äldre benämning för intellektuell funktionsnedsättning.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad?

Inläggav RSD555 » 2023-10-12 14:44:57

NormBrytaren skrev:
RSD555 skrev:Det finns två typer av utvecklingsstörningar

1. Psykiska
2. Intellektuella

Asperger tillhör dom psykiska.

För att ha en intellektuell utvecklingsstörning måste man förutom autism ha svårt för praktiska saker och/eller låg IQ.

Jag har både autism och svårt för praktiska saker. Så jag är en IF enligt den information jag vid googling hittade.

Enligt andra källor jag hittat måste man -dessutom- ha IQ under 70. Så jag är nu osäker.

Den sidan jag först läste på gav ett, för mig, mycket seriöst intryck. Och jag anser själv att 2 av 3 borde räcka.


Det är inte vad som står i nationalencyklopedin: https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklop ... C3%B6rning

utvecklingsstörning, äldre benämning för intellektuell funktionsnedsättning.

psykisk utvecklingsstörning, äldre benämning för intellektuell funktionsnedsättning.

dvs psykisk utvecklingsstörning räknas också som äldre benämning för intellektuell funktionsnedsättning.


Har ingen länk till det jag skrev. Bara fotade av dom definitionerna och sparade
bland bilder.

Har fungerat i 50 år men jag får nog tänka om nu. Börja spara källor.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad?

Inläggav slackern » 2023-10-12 17:33:26

NormBrytaren skrev:Jag hoppas inte det.

Var på en annan tråd för inte alls längesedan: "Skulle du bli partner med en utvecklingsstörd?"

ICD-10 gör det ganska komplicerat för oss att svara på den frågan.

"Forskare tror att både Albert Einstein och Isaac Newton kan ha haft Asperger syndrom , en utvecklingsstörning i autismspektrumet" är ett exempel från: https://sv.approby.com/asperger-syndrom ... -haft-det/
Jag upprepar vad jag skrev innan på den andra tråden:

Ser man på ICD-10 högst upp står det:
Diagnostiska kriterier för kategorin
Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)
översatta till svenska från
The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders.
Diagnostic criteria for research.
WHO, Geneva 1993

Det jag undrar är om Genomgripande utvecklingsstörningar = Mental and Behavioural Disorders.
Om jag hade översatt "Mental and Behavioural Disorders" till svenska hade jag fått "mentala beteendestörningar".


Du kom ihåg att ICD-11 håller på att översättas till svenska då slipper du att bry dig om att det hamnar inom utvecklingsstörningar tror jag.

Fan taskigt verkar vara kvar som "utvecklingsstörning" på engelska.

Parent
Neurodevelopmental disorders


Här har du en länk om du vill grotta ner dig på ICD-11 på engelska.

https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/ht ... /437815624
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad?

Inläggav Solblomma » 2023-10-13 19:05:04

Tror inte att något av de tre alternativen stämmer in på mig. Min huvuddiagnos är F 84.9, fast på vissa ställen står det "Genomgripande autismspektrumstörning, ospecificerad" istället för "Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad". Sedan har jag flera tilläggsdiagnoser.
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad?

Inläggav Zima33 » 2023-10-13 19:48:28

NormBrytaren skrev:Jag hoppas inte det.

Var på en annan tråd för inte alls längesedan: "Skulle du bli partner med en utvecklingsstörd?"

ICD-10 gör det ganska komplicerat för oss att svara på den frågan.

"Forskare tror att både Albert Einstein och Isaac Newton kan ha haft Asperger syndrom , en utvecklingsstörning i autismspektrumet" är ett exempel från: https://sv.approby.com/asperger-syndrom ... -haft-det/
Jag upprepar vad jag skrev innan på den andra tråden:

Ser man på ICD-10 högst upp står det:
Diagnostiska kriterier för kategorin
Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)
översatta till svenska från
The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders.
Diagnostic criteria for research.
WHO, Geneva 1993

Det jag undrar är om Genomgripande utvecklingsstörningar = Mental and Behavioural Disorders.
Om jag hade översatt "Mental and Behavioural Disorders" till svenska hade jag fått "mentala beteendestörningar".

De ska ses separat, alltså mental disorders och behavioural disorders.
Mental disorders= psykiska störningar/sjukdomar
Behavioural disorders = beteendestörningar.

Här finns ICD-11 på engelska (obs! ej komplett) https://icd.who.int/browse11/l-m/en
Där har de inte skrivit "and" utan ett kommatecken och "or": "Mental, behavioural or neurodevelopmental disorders"
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

F84.9 Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad?

Inläggav RSD555 » 2023-10-13 23:08:22

Solblomma skrev:Tror inte att något av de tre alternativen stämmer in på mig. Min huvuddiagnos är F 84.9, fast på vissa ställen står det "Genomgripande autismspektrumstörning, ospecificerad" istället för "Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad". Sedan har jag flera tilläggsdiagnoser.


Tror samma som du.

Var står det autism... och ospecificerad? I din diagnos?

Asperger och "störning i utvecklingen" står det i min.

Någon utvecklingsstörning var
det inte fråga om i mitt fall
sa läkaren. Borde bett om att
få det skriftligt.

Men hur skulle jag kunna veta
vilka epitet diagnosen kunde
ge mig.

Kanske lika viktigt få papper
på vad man inte är? Asperger
kanske är något mer snart. Nåt
som är ännu värre.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in