Aktivitetsersättning till sjukersättning

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aktivitetsersättning till sjukersättning

Inläggav BaraLillaJag » 2023-10-12 18:42:18

Hej! Var länge sedan jag var aktiv här men kände att jag måste ställa en fråga som snurrar i mitt huvud.

Jag fyller 29 nästa år. Har aktivitetsersättning idag och jobbar tre dagar i veckan inom daglig verksamhet.

Vad är oddsen att jag får sjukersättning nästa år? För min aktivitetsersättning gåe ut nästa år och efter det så måste jag söka sjukersättning men har förstått att det är svårt att få sjukersättning. Vad händer om jag inte får det?

Jag tillhör en lss bostad men bor i egen lgh. Tanken är att jag ska få flytta till en satellit lägenhet nästa år. Men om jag inte får sjukersättning har jag ju ingen inkomst.

Och vi säger att jag får lönebidrag istället, kan kommunen sägs upp mitt lss beslut för att jag kan jobba.

Jag har panik över detta men vet varken ut eller inte.
Jag riskerar liksom att förlora allt nästa år..
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Aktivitetsersättning till sjukersättning

Inläggav Grönt Äpple » 2023-10-12 19:09:16

Jag var i din situation för några år sedan. Du kan få sjukpenning i särskilda fall ifall du inte blir beviljad sjukersättning, men det är mycket lägre inkomst än aktivitetsersättning så att du är beredd på det.

Jag går på fortsättningsnivå nu eftersom jag haft sjukpenningen i nästan fem år, så jag kommer tyvärr inte ihåg vad grundnivån ligger på. Nu har jag ca 10.600 kr/månaden (3.600 kronor är sjukpenningen och 7.000 är boendetillägg som du har rätt att få som tillägg om du inte har en inkomst vid sidan av). Du kanske kan räkna med 11.000 kr/månaden eller något sådant.
Grönt Äpple
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2019-06-29

Aktivitetsersättning till sjukersättning

Inläggav BaraLillaJag » 2023-10-12 19:12:17

Det är ju pengar iallafall. Få ju ut drygt 15000 kr nu så ingen större skillnad isåfall. Är så jävla rädd för framtiden nu. Vill inte förlora lss bostad eller daglig verksamhet.

Risken är ju stor att lss dras in om jag får jobb, det känns iallafall så..

Önskar det vore lättare att få sjukersättning efter aktivitetsersättning. Jag kommer aldrig kunna ha ett vanligt jobb med mina diagnoser liksom..
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Aktivitetsersättning till sjukersättning

Inläggav Julianus » 2023-10-12 19:37:26

Så som regelverket ser ut nu så är det mycket svårare att få sjukersättning, trots läkarintyg och annat.
Försäkringskassan vill ju spara pengar och tvinga folk att jobba 100 procent.

Om jag minns rätt så ändrades reglerna mellan 2008 - 2010.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Aktivitetsersättning till sjukersättning

Inläggav BaraLillaJag » 2023-10-12 19:42:10

Jo jag vet. Men någonstans anser jag att man inte kan neka någon som aldrig har haft ett vanligt jobb annat än daglig verksamhet och alltid aktivitetsersättning. Och dessutom lss boende på det. Men kommer kriga och dra in både personal på boende och daglig verksamhet. För åtminstone 75 % borde jag kunna få. De resterande 25 procent kan jag kanske jobba om det så krävs.
BaraLillaJag
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2016-04-16
Ort: Östersund

Aktivitetsersättning till sjukersättning

Inläggav verbatim » 2023-10-25 22:46:44

BaraLillaJag skrev:Hej! Var länge sedan jag var aktiv här men kände att jag måste ställa en fråga som snurrar i mitt huvud.

Jag fyller 29 nästa år. Har aktivitetsersättning idag och jobbar tre dagar i veckan inom daglig verksamhet.

Vad är oddsen att jag får sjukersättning nästa år? För min aktivitetsersättning gåe ut nästa år och efter det så måste jag söka sjukersättning men har förstått att det är svårt att få sjukersättning. Vad händer om jag inte får det?

Jag tillhör en lss bostad men bor i egen lgh. Tanken är att jag ska få flytta till en satellit lägenhet nästa år. Men om jag inte får sjukersättning har jag ju ingen inkomst.

Och vi säger att jag får lönebidrag istället, kan kommunen sägs upp mitt lss beslut för att jag kan jobba.

Jag har panik över detta men vet varken ut eller inte.
Jag riskerar liksom att förlora allt nästa år..


Glöm inte att ansöka om sjukersättning i tid. Försäkringskassan har rätt långa handläggningstider, ca 5-6 månader sist jag kollade. Din läkare behöver också komplettera med ett särskilt utlåtande för sjukersättning. Oddsen på att få sjukersättning kan din läkare ge ett bättre svar på, åtminstone kan han/hon säga till ifall det är lönt att ansöka om sjukersättning i ditt fall eller inte.

Sen finns som sagt sjukpenning i särskilda fall men också socialbidrag, så inkomst löser sig nog ändå.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in