Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Richard » 2023-10-01 6:05:20

Skogkatt skrev:
Solblomma skrev:Nån driftig granne bildade en förening för att dra hit fiber. 30 000 kr/person blev notan. Väldigt mycket pengar, men vad gör man inte för sina tonåringar!

Jag bor på landet och för några år sedan började de gräva längs vägarna överallt här. Undrade fruktansvärt vad de gjorde. Så fick jag veta att kommunen hade köpt fiberkablar för en halv miljard kronor, så nu skulle alla få snabb fiber-internett. På en liten plats på landet! :shock: Det var väldigt överraskande, men de försöker nog göra kommunen mer attraktiv för näringsliv och folk som flyttar hit.

Jädrans vad schysst av kommunen!

Visserligen är ju skatterna ganska höga i Norge, men det verkar som om man får ut mer av det där! Min pappa får även pension från Norge, eftersom han jobbade där i ca 10 år. Tror det räcker med att man har jobbat där 3 år för att få pension därifrån, även om man flyttat utomlands, o inte ens är norsk medborgare.

Här får alla betala fiberläggning själv, vi fick t.o.m. en fiber-avgift på hyran när de la in fiber i vårt hyreshus. Trodde det skulle ingå i den befintliga hyran som dom ändå höjer då o då!
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Skogkatt » 2023-10-01 19:39:01

Richard skrev:Jädrans vad schysst av kommunen!

Visserligen är ju skatterna ganska höga i Norge, men det verkar som om man får ut mer av det där! Min pappa får även pension från Norge, eftersom han jobbade där i ca 10 år. Tror det räcker med att man har jobbat där 3 år för att få pension därifrån, även om man flyttat utomlands, o inte ens är norsk medborgare.

Här får alla betala fiberläggning själv, vi fick t.o.m. en fiber-avgift på hyran när de la in fiber i vårt hyreshus. Trodde det skulle ingå i den befintliga hyran som dom ändå höjer då o då!


Det var väldigt överraskande, det är inte något som händer hela tiden. Men kommunen ordnade faktiskt fiber-internettuppkoppling för alla som ville ha det. Och det kostade mycket, bara det att gräva ner alla ledningar var ganska dyrt, långt mellan husen.

Jag hade en pensionerad svensk här i trakten, han bodde hos en av mina släktingar. Båda var pensionerad. Hon i Norge och han i Sverige. Han började prata om pension och det visade sig att han hade 60% mindre i pensionsutbetalningar än hon hade. Jag blev ganska förvånad över den stora skillnaden. Men det är möjligt att han hade en mindre svensk pension än genomsnittet av någon anledning, jag vet inte. Det var en stor skillnad.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav antonius » 2023-10-01 20:52:09

löner och pension är högre i Norge men då har barnen ingen skollunch, hyr du en lägenhet får du hålla med vitvaror själv, det är många fler vägtullar och broavgifter osv, så i slutändan är det ungefär lika i bägge länderna
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Skogkatt » 2023-10-01 21:45:58

antonius skrev:det är många fler vägtullar och broavgifter osv


Ja, jag är ganska säker på att myndigheterna snart kommer att sätta en låda på allas ytterdörrar, och sen måste vi betala 50 kronor i tull varje gång vi går ut och inn. :shock: Det kommer att bli svårt.

Och det nästa kommer förmodligen att bli en låda vi måste ha på näsan som mäter hur mycket luft vi andas och vi måste lägga pengar på den lådan för att andas. Syre tull.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav melly » 2023-10-04 22:28:15

Alltså, jag har tittat på trådrubriken ett antal gånger, och det valet fungerar inte för mig.

Landet är jättebra, men jag bor där inte nu eftersom jag är ensam och inte har ork att ensam ta hand om ett hus.

Så jag bor i en hyfsat stor stad. Det är det andra som funkar för mig.

Det jag inte gillar är att bo i en liten stad. Där man är igenkänd hela tiden oavsett om man känner andra eller ej. Där det varken finns naturen och tystnaden på landet eller anonymiteten i en större stad (eller, för den delen, utbudet bland butiker och aktiviteter).

Så: jag gillar storstan och landet. Men alltså inte småstaden.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Huggorm » 2023-10-05 20:49:36

Småstaden skulle funka rätt bra för mig, om det är en bra småstad. Vissa har tyvärr blivit avstjälpningsplatser för missbrukare och andra som man inte ville ha kvar i storstaden och där är det inte så kul längre. Men andra småstäder som är fulla av trevliga svenssons och där villorna är billiga och har naturen nära inpå, där skulle jag kunna bo.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav melly » 2023-10-06 0:04:36

Huggorm skrev:Småstaden skulle funka rätt bra för mig, om det är en bra småstad. Vissa har tyvärr blivit avstjälpningsplatser för missbrukare och andra som man inte ville ha kvar i storstaden och där är det inte så kul längre. Men andra småstäder som är fulla av trevliga svenssons och där villorna är billiga och har naturen nära inpå, där skulle jag kunna bo.

Så du har inga problem med alla som håller koll på en på en mindre ort? Bara att konstatera att vi är olika, då. :-)Happy

Och jodå, jag hade faktiskt planer på att flytta till liten billig ort på ålderns höst. Inte hus (eftersom jag knappast lär få mer ork med åren), men tidigare fanns det ju billiga fina gamla lägenheter i många utflyttningsorter. Kanske skulle det vara värt lite grannkoll...

Men det är ju kört i och med att det, som du säger, har blivit avstjälpningsplatser av många sådana platser. Villaområden klarar sig förstås, men knappast orter med hyreshus, som jag skulle vara intresserad av.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Huggorm » 2023-10-06 18:26:09

melly skrev:Så du har inga problem med alla som håller koll på en på en mindre ort? Bara att konstatera att vi är olika, då. :-)Happy
Så är det redan, där jag bor ute på landet. När jag var ute med hunden träffade jag på en tant som bor någon kilometer härifrån och hon visste precis vem jag var och mer ändå, trots att vi aldrig pratat förut. Men det stör mig inte, jag tycker om när man vet vilka ens grannar är. Det ger sammanhållning.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Solblomma » 2023-10-06 21:09:47

Huggorm skrev:
melly skrev:Så du har inga problem med alla som håller koll på en på en mindre ort? Bara att konstatera att vi är olika, då. :-)Happy
Så är det redan, där jag bor ute på landet. När jag var ute med hunden träffade jag på en tant som bor någon kilometer härifrån och hon visste precis vem jag var och mer ändå, trots att vi aldrig pratat förut. Men det stör mig inte, jag tycker om när man vet vilka ens grannar är. Det ger sammanhållning.

Alla inom några kilometers radie känner min översociala man. Jag är nog mest känd som hans tystlåtna fru. Det passar mig utmärkt, ingen har några förväntningar på att jag ska stanna och prata när jag är ute och går (om inte han är med förstås, då tar promenaden betydligt längre tid). :mrgreen:
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav melly » 2023-10-06 22:25:06

Huggorm skrev:
melly skrev:Så du har inga problem med alla som håller koll på en på en mindre ort? Bara att konstatera att vi är olika, då. :-)Happy
Så är det redan, där jag bor ute på landet. När jag var ute med hunden träffade jag på en tant som bor någon kilometer härifrån och hon visste precis vem jag var och mer ändå, trots att vi aldrig pratat förut. Men det stör mig inte, jag tycker om när man vet vilka ens grannar är. Det ger sammanhållning.

Så där kände jag nog förr, i mitt föräldrahem. Även när jag hade flyttat därifrån men kom på besök och hälsade på både bekanta, halvbekanta och okända på vandringen genom byn. Det var en trygghet i att vara så självklart accepterad på en plats.

Så lite kan jag förstå det, men nu vill jag personligen ha något annat. Glad dock att det funkar för dig (och andra) - jag misstänker för övrigt att det där med att vara ute med hund underlättar en hel del. :wink:
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in