Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav Ignatius » 2023-08-17 18:26:27

Myskillen skrev:Det finns forskning som menar att före jordbruksrevolutionen så spelade det faktiskt ingen roll vem som var far till barnet eftersom vi levde i grupper av jägare och samlare. Vi hade då inga personliga resurser som behövde ärvas utan alla hade sex med den som man ville och gruppen tog gemensamt hand om barnen. Det var snarare spermierace inuti kvinnornas kroppar som avgjorde vems gener som fördes vidare än krig och konflinter. Läs boken ”Sex at Dawn”!


Jag har inte läst boken men jag föreställer mig att det är en vidareutveckling av Meads idéer om vårt paradisiska ursprung. Idéerna kan kompletteras med jämförelser med dvärgschimpanser som har ett fritt och omfattande sexliv. Det finns dock andra primater som har helt andra sexvanor och det är oklart varför vi människor skulle vara mest lika just dvärgschimpanser.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav manne » 2023-08-18 11:03:49

Ignatius skrev:
Myskillen skrev:Det finns forskning som menar att före jordbruksrevolutionen så spelade det faktiskt ingen roll vem som var far till barnet eftersom vi levde i grupper av jägare och samlare. Vi hade då inga personliga resurser som behövde ärvas utan alla hade sex med den som man ville och gruppen tog gemensamt hand om barnen. Det var snarare spermierace inuti kvinnornas kroppar som avgjorde vems gener som fördes vidare än krig och konflinter. Läs boken ”Sex at Dawn”!


Jag har inte läst boken men jag föreställer mig att det är en vidareutveckling av Meads idéer om vårt paradisiska ursprung. Idéerna kan kompletteras med jämförelser med dvärgschimpanser som har ett fritt och omfattande sexliv. Det finns dock andra primater som har helt andra sexvanor och det är oklart varför vi människor skulle vara mest lika just dvärgschimpanser.


Hade jag levt ett bättre liv under bonde stenåldern än i dag då.?
var det istiden under hela stenåldern.? :o :-)063 :?:
hur var klimatet under stenåldern då. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav manne » 2023-08-18 11:18:36

Ignatius skrev:
Myskillen skrev:Det finns forskning som menar att före jordbruksrevolutionen så spelade det faktiskt ingen roll vem som var far till barnet eftersom vi levde i grupper av jägare och samlare. Vi hade då inga personliga resurser som behövde ärvas utan alla hade sex med den som man ville och gruppen tog gemensamt hand om barnen. Det var snarare spermierace inuti kvinnornas kroppar som avgjorde vems gener som fördes vidare än krig och konflinter. Läs boken ”Sex at Dawn”!


Jag har inte läst boken men jag föreställer mig att det är en vidareutveckling av Meads idéer om vårt paradisiska ursprung. Idéerna kan kompletteras med jämförelser med dvärgschimpanser som har ett fritt och omfattande sexliv. Det finns dock andra primater som har helt andra sexvanor och det är oklart varför vi människor skulle vara mest lika just dvärgschimpanser.


var stenåldern som denna spel film då.? :o :-)063 :?:

manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav Alien » 2023-08-18 11:25:54

Ignatius skrev:Sjukdomar som mässling, smittkoppor, tbc med flera fanns inte eller var ytterst ovanliga under jägarstenåldern. Sådana epidemiska sjukdomar kräver större befolkning och att folk lever nära varandra. Dessutom härrör många sjukdomar från husdjur. Först under sen stenålder då man blev fler, bofast och började hålla djur, blev epidemiska sjukdomar en faktor.

Medeltida städer är bland de ohälsosammaste miljöer man kan leva i. Dödligheten var så stor att städerna inte växte av egen kraft. Det var tack vare massiv inflyttning från landsbygden de fanns kvar och växte.

Ja, under jägarstenåldern levde man i små grupper. Men tbc är annars en mycket gammal sjukdom.

Skelettrester visar hur förhistoriska människor under neolitisk tid hade tuberkulos[11] och spår av tuberkulos har även hittats i mumiers ryggrad från 3 000–2 400 f.Kr.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tuberkulos
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav Alien » 2023-08-18 11:49:05

Myskillen skrev:
Alien skrev:
manne skrev:
så med andra ord så kunde man inte träffa olika flera olika kvinnor varje vecka.? :o :-)063 :?: :o :-)063 :?:

Nej, hur skulle man då kunna veta vilka som var barnens fäder? Och skulle männen vilja försörja barnen om de inte trodde att barnen var deras egna?

Det sexuellt fria paradiset förutsätter att ingen vet hur barn kommer till utan att de ses som ett mirakel och att alla vill försörja dessa barn, som får stammen att leva vidare. Men har det någonsin funnits en sådan tid?


Det finns forskning som menar att före jordbruksrevolutionen så spelade det faktiskt ingen roll vem som var far till barnet eftersom vi levde i grupper av jägare och samlare. Vi hade då inga personliga resurser som behövde ärvas utan alla hade sex med den som man ville och gruppen tog gemensamt hand om barnen. Det var snarare spermierace inuti kvinnornas kroppar som avgjorde vems gener som fördes vidare än krig och konflinter. Läs boken ”Sex at Dawn”!

Jag tillåter mig tvivla. Vad har forskarna för belägg för det, det finns ju inga skrivna källor?

Det är nog bara spekulationer om att männikorna levde i lyckliga promiskuösa kollektiv innan de blev bofasta. Allt kött som jägarna drog hem fördelades jämlikt till alla. Men om det blev ont om kött, hur vet man att inte jägarna i första hand fördelade det till sina familjer? Eller att samlarna i första hand tog hem det de hittade till sina egna barn (kvinnorna visste iaf vilka som var deras barn)? Fanns det ens någon anledning att leva i kärnfamiljer? Kanske levde kvinnorna med sina barn men frågan är om inte alltid familjen gått först. Det finns ju matrilinära kulturer. Då tar morbröderna hand om sina systersöner och lär upp dem.

Jag tänker också att det inte går att förflytta sig med många småbarn. Ett barn på ryggen, ett större barn vid handen och ett barn i magen, det blir jobbigt. Skulle männen hjälpa till om de inte visste att det var deras egna barn? Eller slog man ihjäl/satte ut de barn som inte kunde bäras?

Hur är det med de jägare och nomader som överlevt idag? Om det finns bevis för att de lever särskilt promiskuöst så skulle det kunna vara sant.

Bland dagens mer välkända jägar- och samlarkulturer finns exempelvis bororo och sherente (eller xerente i Amazonas, ge-folken (som talar ge-språk) i sydöstra Brasilien och toba i norra Argentina. I Centralafrika finns mbuti och flera besläktade folk, i Östafrika exempelvis hadzafolket och i södra Afrika sanfolket, tidigare benämnda bushmän. I den australiska urbefolkningen, aboriginerna, finns många olika jägar- och samlarsamhällen. En av de mer kända är tiwierna, som finns på Tiwiöarna. I Asien räknas Veddafolket på Sri Lanka som jägare och samlare liksom birhor med flera folk i Indien, olika filippinska folk som tillsammans brukar kallas agta eller aeta, dajaker på Borneo, kubufolken på Sumatra och i Japan ainu. I kallare trakter finns flera inuitfolk, och i Sibirien flera folk inklusive jukagirerna som finns kring Kolymafloden.[1]

Spoiler: visa
Jägar- och samlarkulturer skiljer sig förstås från varandra men många drag liknar.[1] De för ett kringströvande, nomadiserande levnadssätt. Ofta återkommer man säsongsvis till mer eller mindre återkommande lägerplatser. Dessutom kan man ha mellanläger, slaktplatser och platser för framställning av verktyg där hela eller delar av gruppen - bandet - bor mer tillfälligt.
Det kringströvande livet leder till att bara små föremål kan bäras med. Bostäder och landområden betraktas antingen som kollektiv egendom eller som något som inte omfattas av personligt ägande.
Spoiler: visa
Hyddorna, som man lämnar bakom sig när man vandrar vidare, är enkla. Vissa aboriginfolk bygger över huvud taget inga hyddor. Däremot kan väskor, kläder och redskap vara fint utsmyckade och räknas som personlig egendom.[1] Man samlar inte rikedom på hög, och därför uppkommer heller inte ekonomisk ojämlikhet. Hos san-folket händer det att särskilt fina föremål cirkulerar runt bland gruppens män, för att inte dyrgripen ska väcka osämja.[1]
Jägar- och samlarkulturer kan inte reglera eller styra naturresurserna. Om viltet av något skäl flyttar på sig och inte återkommer till samma betesmarker som de brukat, eller om de växter de samlar tryter på deras gamla marker, måste människorna följa efter.
Män och kvinnor har ofta olika arbetsuppgifter men i många jägar- och samlarsamhällen betraktas könen som jämlika, och släktskap räknas på både fadern och modern. När arbetsuppgifter skiljer sig åt fördelas de efter ålder, kön och kompetens.
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4ga ... h%C3%A4lle

Men om man räknar släktskap även på faderns sida måste man ju veta vem som är fadern.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav Ignatius » 2023-08-18 16:32:48

Jag har nog postat om det innan, men den som vill veta hur det var för tokar som vi med Asperger under stenåldern kan läsa Penny Spikins bok The Prehistory of Autism. Det är nästan alla forskning som finns i ämnet. Det är en intressant skrift.
Man kan läsa boken här: https://roundedglobe.com/html/391da86c- ... %20Autism/
Eller ladda ner som PDF här: https://www.researchgate.net/publicatio ... f/download
Vad jag kan utläsa är det OpenAccess så det är fullt lagligt att ladda ner och läsa.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav Myskillen » 2023-08-19 12:03:48

Ignatius skrev:
Myskillen skrev:Det finns forskning som menar att före jordbruksrevolutionen så spelade det faktiskt ingen roll vem som var far till barnet eftersom vi levde i grupper av jägare och samlare. Vi hade då inga personliga resurser som behövde ärvas utan alla hade sex med den som man ville och gruppen tog gemensamt hand om barnen. Det var snarare spermierace inuti kvinnornas kroppar som avgjorde vems gener som fördes vidare än krig och konflinter. Läs boken ”Sex at Dawn”!


Jag har inte läst boken men jag föreställer mig att det är en vidareutveckling av Meads idéer om vårt paradisiska ursprung. Idéerna kan kompletteras med jämförelser med dvärgschimpanser som har ett fritt och omfattande sexliv. Det finns dock andra primater som har helt andra sexvanor och det är oklart varför vi människor skulle vara mest lika just dvärgschimpanser.


En av teorierna i boken ”Sex at Dawn” om att människans sexualitet till stor del omformades kulturellt för ca 10.000 år sedan då jordbruket började. Att det var först då som det blev viktigt vem som var far till barnet då man innan inte ägt ”saker” som skulle kunna gå i arv till ens avkomma.

Före detta så levde människor troligen i grupper av jägare och samlare där alla hade sex med alla, i stort sett, och sex fungerade till största delen som ett sätt att stärka band mellan gruppmedlemmar, som ett sätt att släppa på spänningar, lösa konflikter och som nöje. Att människan är en av de två nu levande primaten där honorna har så kallad ”dold ägglossning”, och att kvinnor har sex under hela sin menstruationscykel, alltså inte bara då de är fertila samt att vaginan är riktad mer framåt och möjliggör samlag ansikte mot ansikte är några av argumenten som stöder denna teori. https://fourminutebooks.com/sex-at-dawn-summary/

Den enda andra primaten som delar alla dessa egenskaper med människan är bonobon (eller som du säger, ”dvärgschimpansen”), en nära släkting till chimpansen som lever i Kongo. Bonobos lever i grupper som till stor del styrs av honorna och där sex är frekvent förekommande just för att stärka sociala band, lösa konflikter med mera med mera. Sex förekommer mellan hona-hane, hona-hona och hane-hane, oralsex, onani och tungkyssar samt gruppsex är frekvent förekommande hos denna ras som tillsammans med chimpansen är människans genetiskt absolut närmaste släkting. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bonobo
Myskillen
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2023-08-17

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav Alien » 2023-08-20 13:50:55

Men bland däggdjur och fåglar så finns det en del som är s a s monogama av naturen, andra som är polygama. Och de tänker inte på arvet. Så jag köper inte att det enbart är arvet som gör att fäder knyter an till sina barn.

Visst finns det likheter med dvärgchimpanserna, men jag tycker det finnns ännu fler likheter med den aggressiva vanliga chimpansen. Det är inte som att människor löser alla konflikter med sex. Vi har rån, misshandel, våldtäkter, mord och krig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav Alien » 2023-08-20 13:59:48

manne skrev:
Ignatius skrev:
Myskillen skrev:Det finns forskning som menar att före jordbruksrevolutionen så spelade det faktiskt ingen roll vem som var far till barnet eftersom vi levde i grupper av jägare och samlare. Vi hade då inga personliga resurser som behövde ärvas utan alla hade sex med den som man ville och gruppen tog gemensamt hand om barnen. Det var snarare spermierace inuti kvinnornas kroppar som avgjorde vems gener som fördes vidare än krig och konflinter. Läs boken ”Sex at Dawn”!


Jag har inte läst boken men jag föreställer mig att det är en vidareutveckling av Meads idéer om vårt paradisiska ursprung. Idéerna kan kompletteras med jämförelser med dvärgschimpanser som har ett fritt och omfattande sexliv. Det finns dock andra primater som har helt andra sexvanor och det är oklart varför vi människor skulle vara mest lika just dvärgschimpanser.


Hade jag levt ett bättre liv under bonde stenåldern än i dag då.?
var det istiden under hela stenåldern.? :o :-)063 :?:
hur var klimatet under stenåldern då. :o :-)063 :?:


Under själva istiden kunde inga människor bo här. Vad skulle de levt av?

Den senaste istiden kallas i Nordeuropa Weichsel och började för 110 000 år sedan och slutade för 10 000 år sedan. Bara västra Jylland och ögruppen Lofoten i norra Norge var isfria. Isens tillväxt, avsmältning och tyngden av en 3 kilometer tjock inlandsis har format landet.

Moderna människor bebodde inte Skandinavien innan istiden. Då istiden startade hade den moderna människans utvandring från Afrika knappast börjat.[1] Nästan inga spår finns kvar från tiden före den senaste istiden. Klipphällar har slipats runda och släta när den framväxande isen har schaktat grus framför sig. Landet var nedpressat under isens tyngd och reser sig fortfarande långsamt. Landhöjningen är störst i norr och långsammare i söder. När isen började dra sig undan fick de första människorna möjlighet att ta det nya landet i anspråk.-----
Människor levde vid inlandsisens kant. I takt med att isen smälte undan befolkades Sverige. Människorna följde i djurens kölvatten och jagade älg, ren, bäver och den nu utdöda jättehjorten. Människorna fiskade också och samlade mat från naturen. Ätliga växter var bland andra dvärgbjörk, malört, groblad, havtorn och olika grässorter.
---
Mattias Jakobsson genetiker vid Uppsala universitet arbetar att kartlägga de tidiga människornas arvsmassa. Hans uppfattning om Sveriges befolkning är att de första pionjärerna kom från söder och bosatte sig i nuvarande Skåne och Bohuslän. Detta hände för mer än 11 000 år sedan. I Sverige finns inga fynd av människokvarlevor från denna tid men fynd i Europa har analyserats. Att döma av deras dna hade de mörk hud och blå ögon. Invandrarna lärde sig snabbt att utnyttja havets resurser. De fiskade och säl och delfiner blev deras byte. När Oslofjorden blev isfri befolkades den norska kusten.
---
Samtidigt vandrade andra jägare in norr om istäcket, via Nordnorge. Dna-analyserna bekräftar att det var nya människor från Östeuropa, som hade en annan flintteknologi än de tidigare invandrade från södra Skandinavien. De nya nordliga jägarna hade levt i nuvarande Ryssland med älg som främsta byte. Deras arvsmassa visar på blekare hud, ögonfärgen var blå eller mörkare, även hårfärgen varierade. Birgitte Skar menar att dessa nordliga jägare från öst och deras världsåskådning och kultur har satt en prägel på Skandinavien. Hon tror att den förhistoriska bildkonsten (Alta, Nämforsen) kom österifrån. Det var jägarna från nuvarande Ryssland som gjorde de första hällristningarna i Norden. Man började begrava de döda och tillverkade rituella föremål, bland annat en sorts stenhackor. Dessutom verkar delar av den sydskandinaviska flinttekniken ha sina rötter österut främst användningen av tryckstockar för att producera spån.

Vid norska kusten möts två folkgrupper men Ingenting tyder på ett fientligt möte och genetikerna tror att grupperna snabbt smälter samman. Norden får en kort tid Europas mest blandade befolkning, genetiskt sett. Evolutionen ger att nordborna blir ljusare i hyn. Mutationen för ljus hud ökade förmågan att bilda D-vitamin i huden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige_u ... leolitikum

Ingen kan veta om du skulle varit lyckligare under t ex jägarstenåldern. Det fanns varken tandborstar el elektricitet, inga böcker, inget internet och inga mobiler. När arbetet (jakten, fisket, samlandet) var klart så lagade man mat, tillverkade verktyg/vapen, sydde kläder, åt och pratade och skojade med varandra. Om du förflyttats dit från nutiden så hade du nog blivit uttråkad. Men hade du fötts där så hade du ju inte vetat om något annat. Du kanske inte känt till mer än hundra andra människor.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav manne » 2023-08-20 14:06:33

Alien skrev:
manne skrev:
Ignatius skrev:
Jag har inte läst boken men jag föreställer mig att det är en vidareutveckling av Meads idéer om vårt paradisiska ursprung. Idéerna kan kompletteras med jämförelser med dvärgschimpanser som har ett fritt och omfattande sexliv. Det finns dock andra primater som har helt andra sexvanor och det är oklart varför vi människor skulle vara mest lika just dvärgschimpanser.


Hade jag levt ett bättre liv under bonde stenåldern än i dag då.?
var det istiden under hela stenåldern.? :o :-)063 :?:
hur var klimatet under stenåldern då. :o :-)063 :?:


Under själva istiden kunde inga människor bo här. Vad skulle de levt av?

Den senaste istiden kallas i Nordeuropa Weichsel och började för 110 000 år sedan och slutade för 10 000 år sedan. Bara västra Jylland och ögruppen Lofoten i norra Norge var isfria. Isens tillväxt, avsmältning och tyngden av en 3 kilometer tjock inlandsis har format landet.

Moderna människor bebodde inte Skandinavien innan istiden. Då istiden startade hade den moderna människans utvandring från Afrika knappast börjat.[1] Nästan inga spår finns kvar från tiden före den senaste istiden. Klipphällar har slipats runda och släta när den framväxande isen har schaktat grus framför sig. Landet var nedpressat under isens tyngd och reser sig fortfarande långsamt. Landhöjningen är störst i norr och långsammare i söder. När isen började dra sig undan fick de första människorna möjlighet att ta det nya landet i anspråk.-----
Människor levde vid inlandsisens kant. I takt med att isen smälte undan befolkades Sverige. Människorna följde i djurens kölvatten och jagade älg, ren, bäver och den nu utdöda jättehjorten. Människorna fiskade också och samlade mat från naturen. Ätliga växter var bland andra dvärgbjörk, malört, groblad, havtorn och olika grässorter.
---
Mattias Jakobsson genetiker vid Uppsala universitet arbetar att kartlägga de tidiga människornas arvsmassa. Hans uppfattning om Sveriges befolkning är att de första pionjärerna kom från söder och bosatte sig i nuvarande Skåne och Bohuslän. Detta hände för mer än 11 000 år sedan. I Sverige finns inga fynd av människokvarlevor från denna tid men fynd i Europa har analyserats. Att döma av deras dna hade de mörk hud och blå ögon. Invandrarna lärde sig snabbt att utnyttja havets resurser. De fiskade och säl och delfiner blev deras byte. När Oslofjorden blev isfri befolkades den norska kusten.
---
Samtidigt vandrade andra jägare in norr om istäcket, via Nordnorge. Dna-analyserna bekräftar att det var nya människor från Östeuropa, som hade en annan flintteknologi än de tidigare invandrade från södra Skandinavien. De nya nordliga jägarna hade levt i nuvarande Ryssland med älg som främsta byte. Deras arvsmassa visar på blekare hud, ögonfärgen var blå eller mörkare, även hårfärgen varierade. Birgitte Skar menar att dessa nordliga jägare från öst och deras världsåskådning och kultur har satt en prägel på Skandinavien. Hon tror att den förhistoriska bildkonsten (Alta, Nämforsen) kom österifrån. Det var jägarna från nuvarande Ryssland som gjorde de första hällristningarna i Norden. Man började begrava de döda och tillverkade rituella föremål, bland annat en sorts stenhackor. Dessutom verkar delar av den sydskandinaviska flinttekniken ha sina rötter österut främst användningen av tryckstockar för att producera spån.

Vid norska kusten möts två folkgrupper men Ingenting tyder på ett fientligt möte och genetikerna tror att grupperna snabbt smälter samman. Norden får en kort tid Europas mest blandade befolkning, genetiskt sett. Evolutionen ger att nordborna blir ljusare i hyn. Mutationen för ljus hud ökade förmågan att bilda D-vitamin i huden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sverige_u ... leolitikum

Ingen kan veta om du skulle varit lyckligare under t ex jägarstenåldern. Det fanns varken tandborstar el elektricitet, inga böcker, inget internet och inga mobiler. När arbetet (jakten, fisket, samlandet) var klart så lagade man mat, tillverkade verktyg/vapen, sydde kläder, åt och pratade och skojade med varandra. Om du förflyttats dit från nutiden så hade du nog blivit uttråkad. Men hade du fötts där så hade du ju inte vetat om något annat. Du kanske inte känt till mer än hundra andra människor.


NEj fy fan för det. :shock: :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav Alien » 2023-08-20 14:10:20

Lasse Berg har skrivit tre böcker om ett nomadfolk i Kalahari, sanfolket. Enligt honom lever (levde) de i paradiset.

Lasse Berg i Läkartidningen 2008-06-30 skrev:---
Endast några få av dessa är som våra förfäder nomadiserande sam­lare/jägare i små grupper. De flesta är i stället jord­bru­kare/jägare i mer stationära större grupper och har kommit dit där de nu finns under den sena tid då mänskligheten bytt livsstil. Bara någon handfull av alla dessa hundratals, eller till och med tusentals, folk kan sägas ha levt det liv vi biologiskt sett är gjorda för. Kalaharis bushfolk, eller San, står i en särklass bland dem.
---
Det mest slående för den utomstående betraktare som följt dem är det ständiga pratandet, glädjen och lättjan i deras liv. Trots den karga naturen, dit de trängts undan av de jordbrukare och boskapsskötare som vällt ner över Afrika under senare årtusenden, kräver överlevnaden bara i genomsnitt 2,3 timmars arbete per dag, det pensum vi naturligen är gjorda för.
---
Överlevnaden garanteras av samarbetet. Ut från hemmabasen (20–40 personer) skickas små patruller av samlare och jägare. Alltid har någon med sig mat hem att dela på.

Bushmännens kost är enastående mångsidig – på ett år ett hundratal olika sorters vegetabilier, frukter, rötter, nötter, kådor och dessutom insekter i olika stadier, reptiler, fåglar, ägg, samt 55 olika däggdjur. Jakten är viktig för bushmännen (vilket kan tänkas ha förstärkts för mindre än tjugotusen år sedan då pilbågen uppfanns).
Spoiler: visa
Det är inte ofta en jägare lyckas fälla storvilt, men någon gång då och då kan tjugo personer i en samlargrupp ha en brakfest på t ex en stor kudu och på kort tid stoppa i sig 400 000 kilokalorier tillsammans.
De äter inte (som alla andra primater) upp sin mat på plats utan tar med sig resultatet av samlande eller jakt hem, där det konsumeras gemensamt och direkt. Den lagring man föredrar är i kroppens fettceller. Det gäller att passa på när det finns chans. Fet och energirik mat är djupt uppskattad och man slösar inte i onödan kraft på att samla mer vegetabilisk basmat än vad som går åt. Bushfolken har, som alla andra människor, en glupande hunger efter fett och sött, vilket spar arbete till viktigare saker. Det suget blir problem när sött och fett ständigt finns bara några kronor ifrån oss.


Upprätt gång gav oss två händer att bära mat i, och mänsklighetens genom tiderna största uppfinning, dvs väskan, gjorde det möjligt att släpa med sig t ex tjugo kilo nötter i en djurhud. Detta samarbete och delande ger en fenomenal livsmedelssäkerhet. Men den täta samvaron är inte lätt. Sans hela föreställningsvärld är uppbyggd på att lösa problemen så fridsamt som möjligt. Våld inom eller mellan grupper vars samverkan bygger på empati blir ytterst kostsamt när man skaleva tillsammans eller som grannar ett helt liv. Det evolutionära trycket blir ett helt annat än t ex i en schimpanstrupp, där ingen av de andra behöver bry sig om den som skadas, eller i en stationär stor papuan- eller indianstam på ett tusental medlemmar, där man kan riskera en del av de unga männen för att nå någon fördel.
Till sin hjälp i detta samarbete har vårt släkte fått sin hjärna, där viljan att få tillhöra gruppen selekterats fram under evolutionens gång. Vårt dopaminsy­stem, för att bara ta ett exempel bland många, har modifierats så att vi inte bara får en lyckostöt, likt andra däggdjur, när vi hittar mat eller när någon gör oss glad utan också när vi ser att vi gör en annan människa glad.
---
Vårt naturliga rörelseschema har varit ett par tre timmars stilla vandrande över vidderna med några vänner. Då och då en längre språngmarsch när vi såg gamarna samlas vid rovdjurens byte.
https://lakartidningen.se/aktuellt/kult ... kapad-for/

Vi är alltså gjorde för att vandra flera timmar för att hitta mat. Vi klarar av detta pga samarbete. Resten av dagen tillbringas i mysigt samkväm.

Ja, låter detta som det perfekta livet? Miljövänligt och utan krig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav manne » 2023-08-20 14:22:24

Alien skrev:Lasse Berg har skrivit tre böcker om ett nomadfolk i Kalahari, sanfolket. Enligt honom lever (levde) de i paradiset.

Lasse Berg i Läkartidningen 2008-06-30 skrev:---
Endast några få av dessa är som våra förfäder nomadiserande sam­lare/jägare i små grupper. De flesta är i stället jord­bru­kare/jägare i mer stationära större grupper och har kommit dit där de nu finns under den sena tid då mänskligheten bytt livsstil. Bara någon handfull av alla dessa hundratals, eller till och med tusentals, folk kan sägas ha levt det liv vi biologiskt sett är gjorda för. Kalaharis bushfolk, eller San, står i en särklass bland dem.
---
https://lakartidningen.se/aktuellt/kult ... kapad-for/

Vi är alltså gjorde för att vandra flera timmar för att hitta mat. Vi klarar av detta pga samarbete. Resten av dagen tillbringas i mysigt samkväm.

Ja, låter detta som det perfekta livet? Miljövänligt och utan krig.


Nej jag vet vad som är paradiset.

och det är gröna ekobyar och gröna städer och grön teknologi.
alla dessa saker har jag redan tagit upp här på forumet. :-)049 :-)Happy

Moderator: Förkortade citatet
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav Alien » 2023-08-20 14:24:26

Men nu kan ingen leva i fred i paradiset. Det som hotar sanfolket och deras kultur är det omgivande "högre utvecklade" samhället omkring dem. Dvs tekniskt högre utvecklat, knappast moraliskt.

Södra Afrika nr 2, 2010 skrev:När den statliga myndigheten i slutet av maj tilldelades priset Destination Stewardship av Världsturistrådet väckte
det stor uppmärksamhet. Inte minst eftersom regeringen under
senare år öppnat en safarilodge med swimmingpool i Kalahariöknen, ett område som sedan tiotusentals år tillhör sanfolket.
Men dessa har tvångsförflyttats därifrån, deras borrade vattenbrunn har bestulits på sin pump av myndigheterna och om de
återvänder hotas de av straffsrättsliga åtgärder.
Inför fotbolls-VM för herrar i grannlandet Sydafrika lanserar
regeringen nu dessutom aktivt en rad viltreservat i området
som nya turistmål. Bland annat har man satsat på nya vattenhål.
Dagen efter att priset tillkännagetts skickade regeringen militär och polis till Kalahari Game Reserve. Det bedöms allmänt
som ett försök att hota de san som trots regerings förbud och
skriande vattenbrist bor kvar i Kalahari.
Redan 2002 ville sanfolket gå till domstol i markfrågan men
inte förrän 2004, efter att en rad uppsatta hinder övervunnits,
började den dyraste och längsta rättsprocessen i Botswanas historia. Medan den pågick tog regeringen bort den skyddsklausul
för sanfolket som fanns i grundlagen.
https://globalarkivet.se/sites/default/ ... 010-50.pdf
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav Alien » 2023-08-20 14:31:31

Sjukdomar är inte heller sanfolket skyddade emot. Särskilt inte när de inte längre lever som nomander och är isolerade från andra folk. Och då blir de diskriminerade när det gäller sjukvård. De kan t o m nekas behandling. Just sjukvården är ju en stor fördel med det moderna samhället, men då gäller det att alla får tillgång till den.

Amnesty 6 Oktober 2021 skrev:Namibia är ett av de länder i världen som är hårdast drabbat av tuberkulos och dess multiresistenta stam. Samtidigt visar studier att sanfolket är nästan 40 procent mer utsatta än genomsnittsbefolkningen i Namibia. Amnestys rapport, “We don’t feel well treated: Tuberculosis and the Indigenous San people of Namibia”, visar hur regeringen i Namibia misslyckats med att säkerställa sanfolkets rätt till hälsa.

— I åratal har de namibiska myndigheterna ignorerat sanfolkets behov av hälso- och sjukvård. Det gäller även de som drabbats av TBC. De har därmed utsatts för risken att dö. Det är hög tid att myndigheterna slutar försumma sanfolket, erkänner deras rätt till hälsa och säkerställer att de får tillgång till vård precis som andra människor i Namibia, säger Deprose Muchena, Amnestys direktör för östra och södra Afrika.

Sanfolket är den mest marginaliserade gruppen i Namibia. De saknar ofta tillgång till vård och utbildning. De är också den enda etniska gruppen i Namibia vars hälsa har försämrats sedan landets självständighet 1990, samtidigt som de i högre grad drabbas av barna- och mödradödlighet och undernäring.
---
På vårdcentraler utsätts de ofta för verbala och fysiska övergrepp och nekas behandling. Personer från sanfolket som Amnesty talat med berättar hur vårdpersonal regelbundet prioriterar patienter från andra etniska grupper.
https://www.amnesty.se/aktuellt/diskrim ... i-namibia/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav manne » 2023-08-20 14:32:01

Alien skrev:Men nu kan ingen leva i fred i paradiset. Det som hotar sanfolket och deras kultur är det omgivande "högre utvecklade" samhället omkring dem. Dvs tekniskt högre utvecklat, knappast moraliskt.

Södra Afrika nr 2, 2010 skrev:När den statliga myndigheten i slutet av maj tilldelades priset Destination Stewardship av Världsturistrådet väckte
det stor uppmärksamhet. Inte minst eftersom regeringen under
senare år öppnat en safarilodge med swimmingpool i Kalahariöknen, ett område som sedan tiotusentals år tillhör sanfolket.
Men dessa har tvångsförflyttats därifrån, deras borrade vattenbrunn har bestulits på sin pump av myndigheterna och om de
återvänder hotas de av straffsrättsliga åtgärder.
Inför fotbolls-VM för herrar i grannlandet Sydafrika lanserar
regeringen nu dessutom aktivt en rad viltreservat i området
som nya turistmål. Bland annat har man satsat på nya vattenhål.
Dagen efter att priset tillkännagetts skickade regeringen militär och polis till Kalahari Game Reserve. Det bedöms allmänt
som ett försök att hota de san som trots regerings förbud och
skriande vattenbrist bor kvar i Kalahari.
Redan 2002 ville sanfolket gå till domstol i markfrågan men
inte förrän 2004, efter att en rad uppsatta hinder övervunnits,
började den dyraste och längsta rättsprocessen i Botswanas historia. Medan den pågick tog regeringen bort den skyddsklausul
för sanfolket som fanns i grundlagen.
https://globalarkivet.se/sites/default/ ... 010-50.pdf


nej tycker inte att det låter som ett paradis det. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav antonius » 2023-08-20 14:44:34

Lasse Bergs paradis beskrivningar är nog att ta i, men de fynd man gjort av sanfolket från den tiden har visat väldigt lite förslitningar på benresterna om man jämför senare lämningar på folk som gått över från jägare/samlare till jordbrukssamhällen, som var ett betydligt slitsammare liv, det är jobbigt att vara bonde
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav Ignatius » 2023-08-21 18:41:41

Det finns många studier som visar att jägare/samlare vandrade flera mil per dag. Det är ett fritt liv. Om det är paradiset... Förmodligen är det fler västerlänningar som vantrivs i civilisationen som tycker det än vandrarna själva.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav Alien » 2023-08-21 21:37:48

Alltså de som levde på jägarstenåldern har ju inget att jämföra med. Så här var livet och så hade det alltid varit och så skulle det alltid vara. Om de öht hade någon idé om ett paradis så kan det ha varit där man aldrig behövde gå, aldrig slita ont, aldrig frysa och alltid ha mat ändå.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav antonius » 2023-08-22 6:08:14

det hävdas från forskarhåll att de stenåldersmänniskor som var jägare/samlare, behövde bara "jobba" 3,5 timme per dag för sitt dagliga värv, men det är nog en sanning med modifikation, det finns kanske ställen där allt var bättre, men jag tror nog att det var ett helsicke för många
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav manne » 2023-08-22 9:46:01

Ignatius skrev:Det finns många studier som visar att jägare/samlare vandrade flera mil per dag. Det är ett fritt liv. Om det är paradiset... Förmodligen är det fler västerlänningar som vantrivs i civilisationen som tycker det än vandrarna själva.


och stinka svett och inte kunna duscha nej fy tusan. :shock: :-)063 :?:
och inte kunna borsta tänderna heller. :o :-)063 :?:
eller tvätta kläder. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav Alien » 2023-08-22 12:00:24

Men manne, det handlar ju inte om att du ska göra en tidsresa från nutiden till stenåldern. Om du levde då, så skulle du inte veta om något annat och inte sakna moderna bekvämligheter.

Hur skulle det vara för en aspergare där? Jag kan tänka mig att i ett samhälle som bestod av så få människor så är alla viktiga. En aspig typ som kunde bidra med jakt, fiske, samlande, skulle accepteras.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav manne » 2023-09-30 18:33:08

hittade denna nu det finns engelsk text. :-)049 :-)Happy :wink:


Le sacre de l'homme - Homo sapiens invente les civilisations
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav Ignatius » 2023-09-30 20:03:39

manne skrev:
Ignatius skrev:Det finns många studier som visar att jägare/samlare vandrade flera mil per dag. Det är ett fritt liv. Om det är paradiset... Förmodligen är det fler västerlänningar som vantrivs i civilisationen som tycker det än vandrarna själva.


och stinka svett och inte kunna duscha nej fy tusan. :shock: :-)063 :?:
och inte kunna borsta tänderna heller. :o :-)063 :?:
eller tvätta kläder. :o :-)063 :?:


Jo, men tänk så här: Om det enda du kan göra är att duscha, borsta tänderna och tvätta tror jag att du skulle tycka att tillvaron var ganska banal och meningslös. Hårdraget ser kritiken mot den västerländska civilisationen ut så. Det är en materiell livsstil utan andligt djup och vi ägnar oss bara åt trivialiteter. Då finns det dem som anser att livet är att skaffa sin mat själv, vara ute i naturen och leva hårt och farligt.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Så här såg människorna ut och levde på stenåldern.

Inläggav manne » 2023-10-01 17:29:18

Ignatius skrev:
manne skrev:
Ignatius skrev:Det finns många studier som visar att jägare/samlare vandrade flera mil per dag. Det är ett fritt liv. Om det är paradiset... Förmodligen är det fler västerlänningar som vantrivs i civilisationen som tycker det än vandrarna själva.


och stinka svett och inte kunna duscha nej fy tusan. :shock: :-)063 :?:
och inte kunna borsta tänderna heller. :o :-)063 :?:
eller tvätta kläder. :o :-)063 :?:


Jo, men tänk så här: Om det enda du kan göra är att duscha, borsta tänderna och tvätta tror jag att du skulle tycka att tillvaron var ganska banal och meningslös. Hårdraget ser kritiken mot den västerländska civilisationen ut så. Det är en materiell livsstil utan andligt djup och vi ägnar oss bara åt trivialiteter. Då finns det dem som anser att livet är att skaffa sin mat själv, vara ute i naturen och leva hårt och farligt.

...

mera hära. :-)049 :-)Happy :wink:


Homo Sapiens : Aux origines de l'humanité | Documentaire

00:00 Homo Sapiens
1:42 Du singe à l'homme
3:32 La naissance d'homo sapiens
13:41 Sapiens invente la vie après la mort
25:45 Le grand voyage de sapiens en Europe
38:54 Sapiens découvre l'Asie et la navigation
48:54 Sapiens chasse le mammouth
1:04:41 Sapiens découvre l'art et la médecine
1:15:30 Sapiens découvre la sédentarisation, la domestication des animaux et l'agriculture

De Jacques Malaterre, Chip Proser | Boreales
Par Yves Coppens, Pierre Pelot
Avec Philippe Torreton
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in