Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Huggorm » 2023-09-29 20:10:30

Skogkatt skrev:Det blir inte bättre än så här:
:-)005


skogen.png


stuga.png
Mitt hus och min hund är båda bruna, annars var det ungefär som jag har det
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav slackern » 2023-09-29 20:24:56

Huggorm skrev:
Skogkatt skrev:Det blir inte bättre än så här:
:-)005


skogen.png


stuga.png
Mitt hus och min hund är båda bruna, annars var det ungefär som jag har det


Det var ett stort hus ser nästan ut som en herrgård, inte illa för en vanlig knegare.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Skogkatt » 2023-09-29 20:45:16

Ni svenskar har det ni kallar "en röd liten stuga". Det är det som är bra. Eller en röd liten herrgård kanske. :-)005

I en röd liten stuga, i en grön liten skog, skall vi bo vid en blå liten sjö. Där skall björkarna buga som den gången du log från en skrinda med doftande hö.

:-)087
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Huggorm » 2023-09-29 20:47:56

slackern skrev:Det var ett stort hus ser nästan ut som en herrgård, inte illa för en vanlig knegare.

Det där är så långt ifrån en herrgård man kan komma nästan, det är ett helt vanligt hus. Inte speciellt stort, det byggs knappt några villor alls numera som är så små.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav slackern » 2023-09-29 21:48:24

Huggorm skrev:
slackern skrev:Det var ett stort hus ser nästan ut som en herrgård, inte illa för en vanlig knegare.

Det där är så långt ifrån en herrgård man kan komma nästan, det är ett helt vanligt hus. Inte speciellt stort, det byggs knappt några villor alls numera som är så små.


Herrgård i samma storlek.

https://www.gnesta.se/kulturfritid/gnes ... da87f.html
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Heidi79 » 2023-09-29 22:02:44

Mitt emellan?
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Richard » 2023-09-30 9:09:30

Avskyr storstäder om jag inte är där som turist, eller nått mindre endags-evenemang. Visserligen har jag inte bott i nån större stad än Helsingborg, men man kände sig helt anonym där. Det sägs att i Stockholm hälsar man inte på sina grannar ens?

Flyttade tillbaka till Ängelholm, o visserligen bor jag mitt i centrum men trivs väldigt bra. Nära till allt, här finns det mesta, har även promenadavstånd ut till naturen om jag vill tälta. Det kommer ganska många turister hit på sommaren.

Jag skulle visserligen vilja bo själv i ett litet hus ute i skogen men det blir svårt att inreda det med high-tech som jag vill ha. Att bara dra dit fiberanslutning hade ju kostat mycket. Kanske hade fungerat när 5G-tekniken kommer dit, men det ska ju vara täckning också? Dessutom vet jag inte om jag skulle orkat med att sköta ett hus? Samt hade jag varit tvungen att ha bil också.

Så, jag kommer nog aldrig att flytta härifrån.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Solblomma » 2023-09-30 10:57:22

Richard skrev:Jag skulle visserligen vilja bo själv i ett litet hus ute i skogen men det blir svårt att inreda det med high-tech som jag vill ha. Att bara dra dit fiberanslutning hade ju kostat mycket. Kanske hade fungerat när 5G-tekniken kommer dit, men det ska ju vara täckning också? Dessutom vet jag inte om jag skulle orkat med att sköta ett hus? Samt hade jag varit tvungen att ha bil också.

Nån driftig granne bildade en förening för att dra hit fiber. 30 000 kr/person blev notan. Väldigt mycket pengar, men vad gör man inte för sina tonåringar! :-)173

Det där med att sköta hus finns det en smidig lösning på: se till att leva tillsammans med en händig person. :wink:
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Richard » 2023-09-30 12:31:06

Nja, jag vill absolut bo ensam. Har bott ihop med en tjej i ca två veckor medan hon höll på att flytta, det gick mig på nerverna. Inget fel på henne, men jag måste ha mycket ensamtid.

Jag är lite av en eremit.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Skogkatt » 2023-09-30 12:57:46

Solblomma skrev:Nån driftig granne bildade en förening för att dra hit fiber. 30 000 kr/person blev notan. Väldigt mycket pengar, men vad gör man inte för sina tonåringar!

Jag bor på landet och för några år sedan började de gräva längs vägarna överallt här. Undrade fruktansvärt vad de gjorde. Så fick jag veta att kommunen hade köpt fiberkablar för en halv miljard kronor, så nu skulle alla få snabb fiber-internett. På en liten plats på landet! :shock: Det var väldigt överraskande, men de försöker nog göra kommunen mer attraktiv för näringsliv och folk som flyttar hit.


Solblomma skrev:Det där med att sköta hus finns det en smidig lösning på: se till att leva tillsammans med en händig person.

Ja, det är vad jag gör. Förutom alla vanliga saker man måste göra, måste jag också göra allt underhåll och sköta hus sådana saker. Det kan bli lite tungt när man bor ensam, ibland tvivlar jag på om det går, svårt att ha tillräckligt med tid och energi för allt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav antonius » 2023-09-30 13:40:50

Skogkatt skrev:svårt att ha tillräckligt med tid och energi för allt.


jobba inte ihjäl dig, man får göra det nödvändigaste, behöver inte vara topp tipp allt, bara allt är helt och rent, om det sen hänger lite här och där så är det bara pittoreskt och shabby chick, lol
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Solblomma » 2023-09-30 13:51:04

antonius skrev:jobba inte ihjäl dig, man får göra det nödvändigaste, behöver inte vara topp tipp allt, bara allt är helt och rent, om det sen hänger lite här och där så är det bara pittoreskt och shabby chick, lol

"Charmigt" och "rustikt" heter det i bostadsannonserna :wink:
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Skogkatt » 2023-09-30 13:55:41

antonius skrev:
Skogkatt skrev:svårt att ha tillräckligt med tid och energi för allt.


jobba inte ihjäl dig, man får göra det nödvändigaste, behöver inte vara topp tipp allt, bara allt är helt och rent, om det sen hänger lite här och där så är det bara pittoreskt och shabby chick, lol


Man arbetar och arbetar och precis när man tror att man är klar och kan slappna av lite, då behöver huset ett nytt tak. :shock: Man blir aldrig färdig.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav antonius » 2023-09-30 14:46:07

Skogkatt skrev:
antonius skrev:
Skogkatt skrev:svårt att ha tillräckligt med tid och energi för allt.


jobba inte ihjäl dig, man får göra det nödvändigaste, behöver inte vara topp tipp allt, bara allt är helt och rent, om det sen hänger lite här och där så är det bara pittoreskt och shabby chick, lol


Man arbetar och arbetar och precis när man tror att man är klar och kan slappna av lite, då behöver huset ett nytt tak. :shock: Man blir aldrig färdig.


ja det viktigaste är ju taket, sen kommer VVS, resten kan ju vänta hur länge som helst egentligen, folk håller på och målar jämt och ständigt, va fan, det finns hus i Tornedalen som är 300 år och aldrig sett en färgklick och det är bara prima virke, tror hus ruttnar upp fortare om man håller på och målar hela tiden, det ska vara lite glest och sprickor här och där i vårat klimat, blir det för tätt så möglar det och har sig, men färg fabrikanter har såklart en annan åsikt
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Huggorm » 2023-09-30 15:30:58

Man måste tycka om att fixa med sitt hus om man skall bo i ett, annars är det bättre man skaffar en lägenhet
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Skogkatt » 2023-09-30 15:52:30

Huggorm skrev:Man måste tycka om att fixa med sitt hus om man skall bo i ett, annars är det bättre man skaffar en lägenhet


Ja, jag har egentligen inget emot att fixa ting på huset, jag undrar bara ibland om jag har bitit över mer än jag kan tugga. Det kan bli lite mycket. När du måste göra allt och också ha tid att laga mat och äta och allt annat. :-)008
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav slackern » 2023-09-30 17:25:53

Richard skrev:Nja, jag vill absolut bo ensam. Har bott ihop med en tjej i ca två veckor medan hon höll på att flytta, det gick mig på nerverna. Inget fel på henne, men jag måste ha mycket ensamtid.

Jag är lite av en eremit.


Du kanske kan ha en mancave i källaren eller i något utav rummen? Där det är absolut förbjudet för partnern att gå in i?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav slackern » 2023-09-30 17:28:44

antonius skrev:
Skogkatt skrev:
antonius skrev:
jobba inte ihjäl dig, man får göra det nödvändigaste, behöver inte vara topp tipp allt, bara allt är helt och rent, om det sen hänger lite här och där så är det bara pittoreskt och shabby chick, lol


Man arbetar och arbetar och precis när man tror att man är klar och kan slappna av lite, då behöver huset ett nytt tak. :shock: Man blir aldrig färdig.


ja det viktigaste är ju taket, sen kommer VVS, resten kan ju vänta hur länge som helst egentligen, folk håller på och målar jämt och ständigt, va fan, det finns hus i Tornedalen som är 300 år och aldrig sett en färgklick och det är bara prima virke, tror hus ruttnar upp fortare om man håller på och målar hela tiden, det ska vara lite glest och sprickor här och där i vårat klimat, blir det för tätt så möglar det och har sig, men färg fabrikanter har såklart en annan åsikt


Grejen med 300 år gamla hus är att dom säkert är byggda med kärnfuru som är hur hållbart som helst.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav antonius » 2023-09-30 17:44:50

slackern skrev:
antonius skrev:
Skogkatt skrev:
Man arbetar och arbetar och precis när man tror att man är klar och kan slappna av lite, då behöver huset ett nytt tak. :shock: Man blir aldrig färdig.


ja det viktigaste är ju taket, sen kommer VVS, resten kan ju vänta hur länge som helst egentligen, folk håller på och målar jämt och ständigt, va fan, det finns hus i Tornedalen som är 300 år och aldrig sett en färgklick och det är bara prima virke, tror hus ruttnar upp fortare om man håller på och målar hela tiden, det ska vara lite glest och sprickor här och där i vårat klimat, blir det för tätt så möglar det och har sig, men färg fabrikanter har såklart en annan åsikt


Grejen med 300 år gamla hus är att dom säkert är byggda med kärnfuru som är hur hållbart som helst.


ja det brukar målnings ivrarna och färghandlarna säga, man jag har sett fattiga kojor där de har tagit de brädlappar de hittat och byggt stugor av som är från 1700-tal, visst är saker byggda av kådrik tall av kärnvirket hållbart jämför med flodvuxen gran, som många moderna hus är gjorda av, men det viktigaste är taket, för utan tak förfaller ett hus fort
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav slackern » 2023-09-30 17:47:35

antonius skrev:
slackern skrev:
antonius skrev:
ja det viktigaste är ju taket, sen kommer VVS, resten kan ju vänta hur länge som helst egentligen, folk håller på och målar jämt och ständigt, va fan, det finns hus i Tornedalen som är 300 år och aldrig sett en färgklick och det är bara prima virke, tror hus ruttnar upp fortare om man håller på och målar hela tiden, det ska vara lite glest och sprickor här och där i vårat klimat, blir det för tätt så möglar det och har sig, men färg fabrikanter har såklart en annan åsikt


Grejen med 300 år gamla hus är att dom säkert är byggda med kärnfuru som är hur hållbart som helst.


ja det brukar målnings ivrarna och färghandlarna säga, man jag har sett fattiga kojor där de har tagit de brädlappar de hittat och byggt stugor av som är från 1700-tal, visst är saker byggda av kådrik tall av kärnvirket hållbart jämför med flodvuxen gran, som många moderna hus är gjorda av, men det viktigaste är taket, för utan tak förfaller ett hus fort


Jag har läst att dom första husen i Kiruna var byggda utav överblivna dynamitlådor från gruvbrytningen.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav antonius » 2023-09-30 17:59:54

slackern skrev:Jag har läst att dom första husen i Kiruna var byggda utav överblivna dynamitlådor från gruvbrytningen.


jajamän, jag är född i en, just kidding men såhär säg de ut

kiruna.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Lynx-66 » 2023-09-30 18:22:58

Skogkatt skrev:Det blir inte bättre än så här:
:-)005


skogen.png


stuga.png


Jäklar så vackert! :D

Jag trivdes bäst i värmlandsskogen utan synliga grannar, men ändå gångavstånd till den vi hade.
Och gångavstånd ner till Klarälven.
Nu är jag tillbaka i Stockholm.
Lynx-66
 
Inlägg: 1978
Anslöt: 2019-11-16

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Skogkatt » 2023-09-30 19:13:38

Lynx-66 skrev:Och gångavstånd ner till Klarälven.

Jag har badat mycket i Klarälven :-)005 Den älven är ju faktiskt den längsta älven i Skandinavien. Det är en mycket bra älv. :)

antonius skrev:ja det viktigaste är ju taket, sen kommer VVS, resten kan ju vänta hur länge som helst egentligen, folk håller på och målar jämt och ständigt, va fan, det finns hus i Tornedalen som är 300 år och aldrig sett en färgklick och det är bara prima virke, tror hus ruttnar upp fortare om man håller på och målar hela tiden, det ska vara lite glest och sprickor här och där i vårat klimat, blir det för tätt så möglar det och har sig, men färg fabrikanter har såklart en annan åsikt

Ja, man måste ha ett bra tak. Det är sant att trä kan hålla otroligt länge.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Storstan eller landet, var trivs du bäst?

Inläggav Freddy Dreadful » 2023-09-30 19:45:12

I stan, ju mer "i smeten" desto bättre! Men skulle jag bo i Stockholms innerstad, så gärna så högt upp och långt ifrån gatunivå som möjligt!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 865
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in