Flytta inom Sverige

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Flytta inom Sverige

Inläggav telamonia » 2023-09-24 15:14:33

Hej. Jag bor ensam i en mellansvensk stad. Min situation är inte bra trots boendestöd och kontaktperson.
Har man någon möjlighet att få stöd i flytt inom Sverige? Stöd från Lsshandläggare? Situationen är ohållbar och känner att jag sitter fast.
telamonia
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2016-08-20

Flytta inom Sverige

Inläggav melly » 2023-09-25 14:33:53

Jag känner inte till några flyttstöd förutom de man kan få genom arbetsgivare om man har turen att ha ett eftertraktat yrke (och förstås kunna arbeta heltid). Jag hittar inget på nätet heller.

Tyvärr - jag förstår att du har det jobbigt!

En sak att kolla, kanske med hjälp av stödperson (om inte LSS-handläggare så kanske kurator på habiliteringen), är om din otrivsel kan vara tillräckligt god grund för att få byta lägenhet med någon annan. (Nu räknar jag med att du bor i hyresrätt, och då behövs goda skäl för lägenhetsbyte.) Annars kan det ju, i dessa bostadsbristens tider, vara svårt att hitta vettigt boende på annat håll, om man inte har varit förutseende och ställt sig i diverse bostadsköer för ett antal år sedan.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Flytta inom Sverige

Inläggav Solblomma » 2023-09-25 16:02:02

telamonia skrev:Har man någon möjlighet att få stöd i flytt inom Sverige? Stöd från Lsshandläggare?

Vet inte om det här är hjälpsamt?
Om du ska flytta till en annan kommun har du rätt till att få besked om vilket stöd den nya kommunen kommer att ge dig. Det kallas förhandsbesked.

Kontakta kommunen dit du ska flytta och gör en ansökan om förhandsbesked enligt LSS.

Syftet med förhandsbesked är att göra det lättare för personer med funktionsnedsättning att flytta mellan olika kommuner.  

https://www.autism.se/stod-och-rattigheter/lss-vad-ar-det/ansoka-om-lss/om-du-ska-flytta/
Solblomma
 
Inlägg: 1254
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Flytta inom Sverige

Inläggav telamonia » 2023-09-25 16:27:12

Tack för din uppmuntran solblomma.
telamonia
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2016-08-20

Flytta inom Sverige

Inläggav Solblomma » 2023-09-25 17:00:15

Det är viktigt att kolla upp om kommunen du vill flytta till tar betalt för boendestöd. Artikeln är från 2020, men jag tror inte att så mycket har ändrats sedan dess.
En som har fördjupat sig i boendestödet är Michelle Foroughi. Hon är verksamhetschef på socialförvaltningen i Solna. För två år sedan, när hon utbildade sig till socionom, skrev hon och ett par medstudenter ett examensarbete om boendestöd. De kom fram till att 47 av landets 290 kommuner tog betalt.

https://www.hemhyra.se/nyheter/stodet-som-kan-radda-ett-hem-sa-orattvist-ar-det/

35 av kommunerna som tar betalt ligger i Västsverige. De som betalar mest betalar 2125 kr/månad.
Solblomma
 
Inlägg: 1254
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in