Tråd om Relationer

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tråd om Relationer

Inläggav filmfreaken » 2023-07-29 21:21:35

Kan ett förhållande mellan en med funktionsnedsättning och en som inte har fungera ?
filmfreaken
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2012-09-08

Tråd om Relationer

Inläggav Skogkatt » 2023-07-29 22:27:32

Ja det tror jag.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Tråd om Relationer

Inläggav Solblomma » 2023-08-01 11:45:43

Jag har varit gift med min man i 22 år. Han har ingen diagnos, så jag skulle svara "ja" på din fråga. Det handlar nog mer om personlighet, livsåskådning, inställning till relationer och livet i allmänhet, än om diagnoser tror jag. Och stöd från vänner och familj.
Solblomma
 
Inlägg: 1254
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Tråd om Relationer

Inläggav Tyngdkraft » 2023-08-04 13:33:00

Det tror jag. Det beror på hur kraftig funktionsnedsättningen är, och hur stor tolerans den andra parten har för den.
Tyngdkraft
 
Inlägg: 300
Anslöt: 2022-09-22

Tråd om Relationer

Inläggav filmfreaken » 2023-09-15 18:42:56

Ni som bor på LSS boende och har en partner. Kan ni träffas när ni vill, även om ni har en del stöd från personal ?
filmfreaken
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2012-09-08

Tråd om Relationer

Inläggav RSD555 » 2023-09-15 21:37:28

filmfreaken skrev:Kan ett förhållande mellan en med funktionsnedsättning och en som inte har fungera ?


Det kan fungera. Men både dåligt och bra.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Tråd om Relationer

Inläggav Richard » 2023-09-16 5:21:09

Jag har haft två "längre" förhållanden, det funkar inte, måste ha min ensamtid! Jag är även dålig på att visa känslor. De jag var ihop med hade ingen aspergerdiagnos.

Med "längre" menar jag längre än några veckor, men kortare än ett år.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Tråd om Relationer

Inläggav verbatim » 2023-09-16 13:12:22

filmfreaken skrev:Ni som bor på LSS boende och har en partner. Kan ni träffas när ni vill, även om ni har en del stöd från personal ?


Jag var ihop med någon (20+ år gammal) som bor på ett LSS-boende. Vi fick inte träffas när vi ville. Endast på utsatta dagar och tider. Alldeles oavsett vad hon själv ville. Hon ville att jag skulle få sova över. Men det fick vi inte det för att "hon behöver sin sömn". När hon protesterade så hotades hon med repressalier (t.ex plocka bort TVn). Hon vågade inte annat än att underkasta sig. Vi fick t.ex inte fira tolvslaget på nyårsafton tillsammans.

Personalen och hennes mamma bestämde att vi bara fick träffas på hennes boende "för att ni ska få bästa möjligheten att skapa en bra relation". :-)003
Gå på bio? Personalen måste följa med.
Ta en fika? Personalen måste följa med.
Gå på promenad? Personalen måste följa med.
Titta på TV i vardagsrummet? Personalen tittar till med jämna mellanrum.

Det dröjde 4 månader innan hon fick hälsa på hemma hos mig för första gången, i 1 timme.

Förhållandet präglades av regler, begränsningar och förbud mot normalt mänskligt umgänge.
verbatim
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2020-02-08

Tråd om Relationer

Inläggav RapeRegs » 2023-09-16 16:49:54

verbatim skrev:Förhållandet präglades av regler, begränsningar och förbud mot normalt mänskligt umgänge.


Det låter som att man ska akta sig för relationer med människor som har LSS-boende. Men kanske är det lite olika från fall till fall?
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Tråd om Relationer

Inläggav Alien » 2023-09-16 18:29:43

Det låter ju inte klokt, som att man blir omyndigförklarad om man bor på ett LSS-boende.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tråd om Relationer

Inläggav filmfreaken » 2023-09-17 20:32:33

Det låter ju märkligt, att man inte får ses när man vill. :cry:
filmfreaken
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2012-09-08

Tråd om Relationer

Inläggav Dalaberger » 2023-09-19 16:17:39

filmfreaken skrev:Kan ett förhållande mellan en med funktionsnedsättning och en som inte har fungera ?

Det kan det nog göra, det hjälper nog om man har mindre problem så vill säga. Men det är nog lättare att ha någon som liknar en själv och kan förstå, relatera till ens upplevelser och sätt att vara. Min fru är också aspergare och det är bra för mig, det känns faktiskt lättsamt än om det hade varit någon "normal" med alla de förväntningarna.

Det viktiga är att man har nån man tycker om och den tycker om en tillbaka.
Dalaberger
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2021-02-22

Tråd om Relationer

Inläggav Patarei » 2023-11-12 10:13:13

verbatim skrev:
filmfreaken skrev:Ni som bor på LSS boende och har en partner. Kan ni träffas när ni vill, även om ni har en del stöd från personal ?


Jag var ihop med någon (20+ år gammal) som bor på ett LSS-boende. Vi fick inte träffas när vi ville. Endast på utsatta dagar och tider. Alldeles oavsett vad hon själv ville. Hon ville att jag skulle få sova över. Men det fick vi inte det för att "hon behöver sin sömn". När hon protesterade så hotades hon med repressalier (t.ex plocka bort TVn). Hon vågade inte annat än att underkasta sig. Vi fick t.ex inte fira tolvslaget på nyårsafton tillsammans.

Personalen och hennes mamma bestämde att vi bara fick träffas på hennes boende "för att ni ska få bästa möjligheten att skapa en bra relation". :-)003
Gå på bio? Personalen måste följa med.
Ta en fika? Personalen måste följa med.
Gå på promenad? Personalen måste följa med.
Titta på TV i vardagsrummet? Personalen tittar till med jämna mellanrum.

Det dröjde 4 månader innan hon fick hälsa på hemma hos mig för första gången, i 1 timme.

Förhållandet präglades av regler, begränsningar och förbud mot normalt mänskligt umgänge.


Detta lät väldigt märkligt.

Jag har bara haft ett väldigt kort "förhållande" med en kvinna som bodde på ett boende. Personalen lät oss träffas när vi ville, göra vad vi ville och så vidare. Det viktigaste var ju att veta vart hon var, samt att hon tog sin medicin som hon skulle.

För övrigt har alla mina andra förhållanden varit med tjejer/kvinnor som inte haft någon diagnos.

Det har oftast fungerat bra, men jag behöver mycket egentid.
Patarei
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-09-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in