Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav opteron » 2023-06-06 0:11:50

Jag förstår inte problemet, varför får man inte gilla sin AS diagnos? Måste läkare och andra myndigheter kalla en autistisk, när man har aspergers. :?
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Skogkatt » 2023-06-06 0:52:32

Ignatius skrev:Det behöver inte alls vara en nackdel att ge diagnos till fler än dem som i strikt mening har ADHD. Det ger tillgång till behandling, psykolog, kanske mediciner. Det kan hjälpa även dem som inte har ADHD. Utan en formell diagnos lämnas de utan hjälp.


Man kan ju inte dela ut ADHD-diagnoser eller andra diagnoser till folk som inte har ADHD. Då är det bättre att glömma allt ihop, hela systemet, och inte ge några diagnoser alls till någon.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav StefanHolm » 2023-06-21 17:01:15

Min bror fick den diagnosen medans han satte inne och flippa ur efter att ha kollat på fotbollallsvenskan på tv
StefanHolm
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2023-06-21

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Ignatius » 2023-06-22 12:14:02

Skogkatt skrev:Man kan ju inte dela ut ADHD-diagnoser eller andra diagnoser till folk som inte har ADHD. Då är det bättre att glömma allt ihop, hela systemet, och inte ge några diagnoser alls till någon.


StefanHolm skrev:Min bror fick den diagnosen medans han satte inne och flippa ur efter att ha kollat på fotbollallsvenskan på tv


Jo, man delar ut diagnoser väl lättvindigt.

Jag kan tänka mig att det är lättare för personalen i ett fängelse om "besvärliga" individer får en diagnos. Det borde öppna dörren för lugnande medicinering, vissa tvångsmedel och terapi. Även den intagne kan vinna på det, åtminstone på kort sikt. Om man faktiskt har en diagnos eller inte spelar mindre roll.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Kidzi » 2023-07-13 2:22:07

Stör mig att mest folk med ADHD men även ibland vården anser att jag har ADHD. Jag har ADD. Det är en separat punkt i ICD som vi kodar efter. Är så trött på att höra vilka problem jag har som har "ADHD". Det är för att DSM inte har ADHD. Men varför ska jag behöva lida för det? Behöva se doktorer som viftar med armarna för att beskriva hur hyper jag är (som verkligen inte har ett hyper kroppsspråk vanligtvis). Eller jämföras med någons 7-åriga son som bara springer runt.

Vad finns för fördel att fösa ihop diagnoser som olika ändar på autismspektrumet och olika typer av uppmärksamhetsstörningar?

Varför föser man inte ihop bipolär med depression? Man skulle kunna ha depression med eller utan mani och behandla dem lika. Se hur kul det blir.
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Tiliara » 2023-07-13 5:48:10

Kidzi skrev:Stör mig att mest folk med ADHD men även ibland vården anser att jag har ADHD. Jag har ADD. Det är en separat punkt i ICD som vi kodar efter. Är så trött på att höra vilka problem jag har som har "ADHD". Det är för att DSM inte har ADHD. Men varför ska jag behöva lida för det? Behöva se doktorer som viftar med armarna för att beskriva hur hyper jag är (som verkligen inte har ett hyper kroppsspråk vanligtvis). Eller jämföras med någons 7-åriga son som bara springer runt.

Vad finns för fördel att fösa ihop diagnoser som olika ändar på autismspektrumet och olika typer av uppmärksamhetsstörningar?

Varför föser man inte ihop bipolär med depression? Man skulle kunna ha depression med eller utan mani och behandla dem lika. Se hur kul det blir.


Syftet med att sammanfoga diagnoserna Asperger och autism handlar inte om att jämföra med de med svåra problem. Snarare så var problemet att en del personer som i äldre barndom eller i vuxen ålder var oskiljaktiga från de som fick diagnosen Asperger klumpades samman med personer som knappt kunde prata. Det handlade alltså om att det var problematiskt att HFA (som inte var någon egen diagnos utan autism i barndomen eller Kanners syndrom) och Aspergers syndrom var olika diagnoser. Förvisso var Asperger "mildare" men den skillnaden försvann ofta i vuxen ålder. Nu kallas det ju Nivå 1, 2 eller 3. En person med HFA får nu kanske diagnosen nivå 1 och någon med svår autism nivå 3 - istället för att båda får samma diagnos.

Även med ADHD så har man kommit fram till att diagnoserna bör slås samman eftersom att personer med ADHD inte riktigt är hyperaktiva utan att det är ett sätt att stimulera och hålla igång kroppen från att "inte somna". Är man i ett klassrum märker man att folk rör sig mer när de är tröttare. Men alla gör inte så, och då har man även ADD-segheten. Vidare kunde man se att människors beteende, dvs. om de var hyperaktiva eller inte (ADD-presentation eller ADHD-presentation) var något som förändrades under livet. ADHD innebär problem med att styra uppmärksamhet och reglera aktivitetsnivå, inte nödvändigtvis hyperaktivitet. Att allt nu innefattar ett H beror helt enkelt på samlingsbegreppet men det heter fortfarande ADHD huvudsakligen ouppmärksam form. Huvudsakligen är relevant här eftersom att man helt enkelt inte kunnat separera helt. Det är numer rätt vedertaget att ADHD inte behöver innefatta hyperaktivitet utan handlar om koncentration.
Tiliara
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2023-07-13

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Skogkatt » 2023-07-13 10:56:48

Tiliara skrev:Det är numer rätt vedertaget att ADHD inte behöver innefatta hyperaktivitet utan handlar om koncentration.


Det var en intressant diskussion om detta i Norge, vissa forskare påpekade att många fler pojkar än flickor får en ADHD-diagnos. Och det har blivit lite som om en pojke inte sitter tyst i skolan, så får han en ADHD-diagnos och ritalin direkt. Och de säger att anledningen är att skolorna nu är mer feminiserade, de är anpassade till flickor. Så pojkarna faller utanför om de är sig själva och agerar som pojkar. Och pojkar är mer fysiska och mer "rastlösa". Så man ger helt enkelt pojkar en diagnos och drogar dem eftersom de inte passar in i ett feminiserat samhälle och skola.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Alien » 2023-07-13 12:23:45

Vaddå feminiserade skolor? Det var mycket större krav på att barn skulle vara tysta och lyda läraren förr än nu.

Att färre flickor fått diagnosen Aspergers beror bl a på att det visade sig på ett annat sätt hos flickor. Jag är säker på att samma saker kan gälla ADHD hos flickor, det kan visa sig på ett mindre synligt sätt hos flickor.

Dessutom är det en vulgäruppfattning att stökiga killar så lätt får ADHD-diagos. Det görs ju en utredning först och man kollar om ADHD-medicin hjälper.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Skogkatt » 2023-07-13 12:27:19

Alien skrev:Vaddå feminiserade skolor? Det var mycket större krav på att barn skulle vara tysta och lyda läraren förr än nu.

Att färre flickor fått diagnosen Aspergers beror bl a på att den visade sig på ett annat sätt hos flickor. Jag är säker på att samma saker kan gälla ADHD hos flickor, det kan visa sig på ett mindre synligt sätt hos flickor.

Dessutom är det en vulgäruppfattning att stökiga killar så lätt får ADHD-diagos. Det görs ju en utredning först och man kollar om ADHD-medicin hjälper.


Det var inte mina åsikter, det var en debatt som pågick här i Norge och vissa forskare säger att samhället och särskilt skolorna nu är anpassade för flickor. Pojkar passar inte in om de beter sig som pojkar. De nämnde att det har något att göra med den stora feministiska revolutionen i slutet av 70-talet när kvinnor tog över förskolor och skolor och började styra allt ur ett feministiskt perspektiv.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Kidzi » 2023-07-19 1:53:59

Tiliara skrev:
Kidzi skrev:Stör mig att mest folk med ADHD men även ibland vården anser att jag har ADHD. Jag har ADD. Det är en separat punkt i ICD som vi kodar efter. Är så trött på att höra vilka problem jag har som har "ADHD". Det är för att DSM inte har ADHD. Men varför ska jag behöva lida för det? Behöva se doktorer som viftar med armarna för att beskriva hur hyper jag är (som verkligen inte har ett hyper kroppsspråk vanligtvis). Eller jämföras med någons 7-åriga son som bara springer runt.

Vad finns för fördel att fösa ihop diagnoser som olika ändar på autismspektrumet och olika typer av uppmärksamhetsstörningar?

Varför föser man inte ihop bipolär med depression? Man skulle kunna ha depression med eller utan mani och behandla dem lika. Se hur kul det blir.


Syftet med att sammanfoga diagnoserna Asperger och autism handlar inte om att jämföra med de med svåra problem. Snarare så var problemet att en del personer som i äldre barndom eller i vuxen ålder var oskiljaktiga från de som fick diagnosen Asperger klumpades samman med personer som knappt kunde prata. Det handlade alltså om att det var problematiskt att HFA (som inte var någon egen diagnos utan autism i barndomen eller Kanners syndrom) och Aspergers syndrom var olika diagnoser. Förvisso var Asperger "mildare" men den skillnaden försvann ofta i vuxen ålder. Nu kallas det ju Nivå 1, 2 eller 3. En person med HFA får nu kanske diagnosen nivå 1 och någon med svår autism nivå 3 - istället för att båda får samma diagnos.

Även med ADHD så har man kommit fram till att diagnoserna bör slås samman eftersom att personer med ADHD inte riktigt är hyperaktiva utan att det är ett sätt att stimulera och hålla igång kroppen från att "inte somna". Är man i ett klassrum märker man att folk rör sig mer när de är tröttare. Men alla gör inte så, och då har man även ADD-segheten. Vidare kunde man se att människors beteende, dvs. om de var hyperaktiva eller inte (ADD-presentation eller ADHD-presentation) var något som förändrades under livet. ADHD innebär problem med att styra uppmärksamhet och reglera aktivitetsnivå, inte nödvändigtvis hyperaktivitet. Att allt nu innefattar ett H beror helt enkelt på samlingsbegreppet men det heter fortfarande ADHD huvudsakligen ouppmärksam form. Huvudsakligen är relevant här eftersom att man helt enkelt inte kunnat separera helt. Det är numer rätt vedertaget att ADHD inte behöver innefatta hyperaktivitet utan handlar om koncentration.


Jag tror ändå inte på att slå ihop allt som är det minsta lika. ADD och vissa typer av aspergers är väldigt lika, men där ser man inte likheten.

Men låter framtida hjärnscanning avgöra att det allt som kallas autism eller ADHD är samma sak.

Om man får en ny läkare med det lilla de skriver i journalen numera, kan den läkaren inte forma någon slutsats om vad för patient de kommer möta. Diagnoser är ju till för kommunikation. Vad gäller fysisk sjukdom skulle man inte acceptera sådan slapphet.
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav lasseivägen » 2023-07-20 9:43:32

Angående Asperger/Autism, så känner jag mig mest som autistisk.
När jag träffade en psykiater ställde han några frågor från en bok, och konstaterade att jag inte har Alerger. Blev ganska förbryllad.
Men jag har förstått att han bara frågade om sånt som är riktigt aspigt, tågtidtabeller och liknande.
Men det är inte något jag över huvud taget bryr mig om.
Jag leds ihjäl av olika typer av uppräkning. Kan se ett program som är den typen, t.ex. serier som såpor. Var ihop med en kvinna som gillade bonde söker, jag somnade efter fem minuter. Det hände ju inget, och inte fick man lära sig något nytt heller.
Så jag har landarms i att känna mig bekväm med Autism.
Har dessutom OCD, något som är vanligt hos oss autister, kan älta saker timmevis.
Men har inte tvättning eller liknande.
En annan sak jag är suveränt bra på är att hitta samband mellan helt olika saker, kan se att någon del i ett skeende liknar en del i ett skeende som är så långt ifrån det första att ingen annan kan se det.
Gav mig ofta problem när jag konstruerade lastbilsväxellådor.
Tog mig två år att förklara för en samling ingenjörer och civilare att man kan inte kyla en växellåda till 80 grader om kylvattnet är 100 grader.
Sen när dom äntligen fattade blev dom bara förbannade på mig.
Någon anna lösning jag kom på, kommenterade en kollega med att det hade han också kunnat komma på.
Men inte fan gjorde han det. Den lösningen räddade ett helt komponentprojekt.
Löste flera småproblem med min förmåga att hitta samband.
Men jag var nog en udda fågel på arbetsplatsen, kände aldrig jag passade in.

Jag hoppas att fler med unika förmågor kan få hjälp att fina sina styrkor.
lasseivegen
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav NormBrytaren » 2023-08-10 13:26:43

Jag undrar faktiskt på allvar om det sker en förintelse på folk diagnostiserade med asperger/autismspektrumstörning. Speciellt dem som blev diagnostiserade i barndomen.
Funderar på att avdiagnostisera mig men har hört att det ändå inte försvinner från ens sjournaler att man är diagnostiserad.
Är även rädd för att de ska få reda på att jag insett att samhället försöker att förinta mig.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav antonius » 2023-08-10 22:14:36

NormBrytaren skrev:Jag undrar faktiskt på allvar om det sker en förintelse på folk diagnostiserade med asperger/autismspektrumstörning. Speciellt dem som blev diagnostiserade i barndomen.
Funderar på att avdiagnostisera mig men har hört att det ändå inte försvinner från ens sjournaler att man är diagnostiserad.
Är även rädd för att de ska få reda på att jag insett att samhället försöker att förinta mig.


det finns krafter som kanske inte vill så väl
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Freddy Dreadful » 2023-08-16 17:26:29

Ignatius skrev:En dårdokor har naturligtvis insett att Herr Hitler hade Asperger: https://lakartidningen.se/aktuellt/kult ... syndromae/. Det var därför alla gaddade ihop sig mot honom.

Älskar formuleringen "Herr Hitler" och jag kan ju även tycka att han hade aningens mer ansvar än bara att "alla gaddade ihop sig mot honom", ha ha!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 865
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav NormBrytaren » 2023-09-05 21:20:44

antonius skrev:
NormBrytaren skrev:Jag undrar faktiskt på allvar om det sker en förintelse på folk diagnostiserade med asperger/autismspektrumstörning. Speciellt dem som blev diagnostiserade i barndomen.
Funderar på att avdiagnostisera mig men har hört att det ändå inte försvinner från ens sjournaler att man är diagnostiserad.
Är även rädd för att de ska få reda på att jag insett att samhället försöker att förinta mig.


det finns krafter som kanske inte vill så väl


Aspergare blev förintade pågrund av diagnosen under andra världskriget. Bland annat av Hans Asperger.
Jag kanske borde testa att gå till en judisk psykolog.
Det folket lyckades ju med Albert Einstein som sägs ha haft asperger. De kan ju ge mig tips om hur man överlever och får stopp på en förintelse i alla fall hoppas jag.
Jag såg även ett avsnitt av Malou i TV 4 som tog upp ämnet om missdiagnostisering av Aspergers syndrom. De tog även upp ämnet om en kvinna som blev nekad canservård men som överlevde tack vare att hon inte trodde på läkarna när de sa att det inte gick att bota hennes canser.
Det är imponerande hur de kan inse de här problemen. Folk i min omktrets hade bara stämplat kvinnan som paranoid och Albert Einstein som funktionshindrad och sagt att de inte har någon framtid i princip.
Önskar att det var vanligare att folk började bry sig om varandra.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav slackern » 2023-09-06 11:29:27

NormBrytaren skrev:
antonius skrev:
NormBrytaren skrev:Jag undrar faktiskt på allvar om det sker en förintelse på folk diagnostiserade med asperger/autismspektrumstörning. Speciellt dem som blev diagnostiserade i barndomen.
Funderar på att avdiagnostisera mig men har hört att det ändå inte försvinner från ens sjournaler att man är diagnostiserad.
Är även rädd för att de ska få reda på att jag insett att samhället försöker att förinta mig.


det finns krafter som kanske inte vill så väl


Aspergare blev förintade pågrund av diagnosen under andra världskriget. Bland annat av Hans Asperger.
Jag kanske borde testa att gå till en judisk psykolog.
Det folket lyckades ju med Albert Einstein som sägs ha haft asperger. De kan ju ge mig tips om hur man överlever och får stopp på en förintelse i alla fall hoppas jag.
Jag såg även ett avsnitt av Malou i TV 4 som tog upp ämnet om missdiagnostisering av Aspergers syndrom. De tog även upp ämnet om en kvinna som blev nekad canservård men som överlevde tack vare att hon inte trodde på läkarna när de sa att det inte gick att bota hennes canser.
Det är imponerande hur de kan inse de här problemen. Folk i min omktrets hade bara stämplat kvinnan som paranoid och Albert Einstein som funktionshindrad och sagt att de inte har någon framtid i princip.
Önskar att det var vanligare att folk började bry sig om varandra.


Du kanske skulle flytta till Israel? Där har dom värnpliktiga med autismspektrumstörning som har hamnat på någon avdelning där dom får analysera saker.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav NormBrytaren » 2023-09-06 12:32:53

slackern skrev:
NormBrytaren skrev:
antonius skrev:
det finns krafter som kanske inte vill så väl


Aspergare blev förintade pågrund av diagnosen under andra världskriget. Bland annat av Hans Asperger.
Jag kanske borde testa att gå till en judisk psykolog.
Det folket lyckades ju med Albert Einstein som sägs ha haft asperger. De kan ju ge mig tips om hur man överlever och får stopp på en förintelse i alla fall hoppas jag.
Jag såg även ett avsnitt av Malou i TV 4 som tog upp ämnet om missdiagnostisering av Aspergers syndrom. De tog även upp ämnet om en kvinna som blev nekad canservård men som överlevde tack vare att hon inte trodde på läkarna när de sa att det inte gick att bota hennes canser.
Det är imponerande hur de kan inse de här problemen. Folk i min omktrets hade bara stämplat kvinnan som paranoid och Albert Einstein som funktionshindrad och sagt att de inte har någon framtid i princip.
Önskar att det var vanligare att folk började bry sig om varandra.


Du kanske skulle flytta till Israel? Där har dom värnpliktiga med autismspektrumstörning som har hamnat på någon avdelning där dom får analysera saker.


Tror jag hittade en källa du refererar till: https://www.theatlantic.com/health/arch ... sm/422850/

Jag själv är inte intresserad av att gå med i militären men ditt inlägg pekar på ytterligare ett bra exempel hur folk som avviker från normen inte blir lika särbehandlade inom judendomen.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav slackern » 2023-09-06 13:17:40

NormBrytaren skrev:
slackern skrev:
NormBrytaren skrev:
Aspergare blev förintade pågrund av diagnosen under andra världskriget. Bland annat av Hans Asperger.
Jag kanske borde testa att gå till en judisk psykolog.
Det folket lyckades ju med Albert Einstein som sägs ha haft asperger. De kan ju ge mig tips om hur man överlever och får stopp på en förintelse i alla fall hoppas jag.
Jag såg även ett avsnitt av Malou i TV 4 som tog upp ämnet om missdiagnostisering av Aspergers syndrom. De tog även upp ämnet om en kvinna som blev nekad canservård men som överlevde tack vare att hon inte trodde på läkarna när de sa att det inte gick att bota hennes canser.
Det är imponerande hur de kan inse de här problemen. Folk i min omktrets hade bara stämplat kvinnan som paranoid och Albert Einstein som funktionshindrad och sagt att de inte har någon framtid i princip.
Önskar att det var vanligare att folk började bry sig om varandra.


Du kanske skulle flytta till Israel? Där har dom värnpliktiga med autismspektrumstörning som har hamnat på någon avdelning där dom får analysera saker.


Tror jag hittade en källa du refererar till: https://www.theatlantic.com/health/arch ... sm/422850/

Jag själv är inte intresserad av att gå med i militären men ditt inlägg pekar på ytterligare ett bra exempel hur folk som avviker från normen inte blir lika särbehandlade inom judendomen.


Alltså jag förstår att du inte vill gå med i militären eller genomföra värnplikten. Utan jag tänkte mer att i Israel verkar dom se oss med en diagnos som en tillgång.

Sonen ville göra värnplikten här i Sverige men han blev ratad pga sin AS diagnos och fick inte ens mönstra.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav Kidzi » 2023-09-06 16:33:19

Om man tittar på aspiga youtubare under 30 så har de alla "autism". De är OK med det. Men de har aldrig vuxit upp med att det ordet betyder ickeverbal och troligen utvecklingsstörd.

Undra vad de känner när de är 40-50 och ordet ändras igen.
Kidzi
 
Inlägg: 5555
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav antonius » 2023-09-06 16:38:36

slackern skrev:
NormBrytaren skrev:
slackern skrev:
Du kanske skulle flytta till Israel? Där har dom värnpliktiga med autismspektrumstörning som har hamnat på någon avdelning där dom får analysera saker.


Tror jag hittade en källa du refererar till: https://www.theatlantic.com/health/arch ... sm/422850/

Jag själv är inte intresserad av att gå med i militären men ditt inlägg pekar på ytterligare ett bra exempel hur folk som avviker från normen inte blir lika särbehandlade inom judendomen.


Alltså jag förstår att du inte vill gå med i militären eller genomföra värnplikten. Utan jag tänkte mer att i Israel verkar dom se oss med en diagnos som en tillgång.

Sonen ville göra värnplikten här i Sverige men han blev ratad pga sin AS diagnos och fick inte ens mönstra.


man väljer väl ut alla som vill först och främst, sen kollar man på dem som inte har suttit inne eller är kriminell osv, och sist väljer man bland de som inte har något fysiskt eller psykiskt som kan tala emot en tjänstgöring i kungens tjänst, dvs det gör ingen skillnad om du har borta ett finger, eller ett helt ben så sållas man bort, och såklart även om det syns någon diagnos i deras papper så är man inte vara aktuell, för det finns andra att välja på, skulle vi ligga i krig eller på väg att göra det, skulle dom nog ändra på detta
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav slackern » 2023-09-06 18:09:46

antonius skrev:
slackern skrev:
NormBrytaren skrev:
Tror jag hittade en källa du refererar till: https://www.theatlantic.com/health/arch ... sm/422850/

Jag själv är inte intresserad av att gå med i militären men ditt inlägg pekar på ytterligare ett bra exempel hur folk som avviker från normen inte blir lika särbehandlade inom judendomen.


Alltså jag förstår att du inte vill gå med i militären eller genomföra värnplikten. Utan jag tänkte mer att i Israel verkar dom se oss med en diagnos som en tillgång.

Sonen ville göra värnplikten här i Sverige men han blev ratad pga sin AS diagnos och fick inte ens mönstra.


man väljer väl ut alla som vill först och främst, sen kollar man på dem som inte har suttit inne eller är kriminell osv, och sist väljer man bland de som inte har något fysiskt eller psykiskt som kan tala emot en tjänstgöring i kungens tjänst, dvs det gör ingen skillnad om du har borta ett finger, eller ett helt ben så sållas man bort, och såklart även om det syns någon diagnos i deras papper så är man inte vara aktuell, för det finns andra att välja på, skulle vi ligga i krig eller på väg att göra det, skulle dom nog ändra på detta


Han blev ledsen att han inte ens fick mönstra, men det kvittar för han i dagsläget för han har börjat studera vid universitetet i en annan stad än Stockholm.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav antonius » 2023-09-06 18:23:49

slackern skrev:
antonius skrev:
slackern skrev:
Alltså jag förstår att du inte vill gå med i militären eller genomföra värnplikten. Utan jag tänkte mer att i Israel verkar dom se oss med en diagnos som en tillgång.

Sonen ville göra värnplikten här i Sverige men han blev ratad pga sin AS diagnos och fick inte ens mönstra.


man väljer väl ut alla som vill först och främst, sen kollar man på dem som inte har suttit inne eller är kriminell osv, och sist väljer man bland de som inte har något fysiskt eller psykiskt som kan tala emot en tjänstgöring i kungens tjänst, dvs det gör ingen skillnad om du har borta ett finger, eller ett helt ben så sållas man bort, och såklart även om det syns någon diagnos i deras papper så är man inte vara aktuell, för det finns andra att välja på, skulle vi ligga i krig eller på väg att göra det, skulle dom nog ändra på detta


Han blev ledsen att han inte ens fick mönstra, men det kvittar för han i dagsläget för han har börjat studera vid universitetet i en annan stad än Stockholm.


de kommer nog att gå bra, och han kommer nog glömma det där med mönstringen
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav slackern » 2023-09-06 18:58:27

antonius skrev:
slackern skrev:
antonius skrev:
man väljer väl ut alla som vill först och främst, sen kollar man på dem som inte har suttit inne eller är kriminell osv, och sist väljer man bland de som inte har något fysiskt eller psykiskt som kan tala emot en tjänstgöring i kungens tjänst, dvs det gör ingen skillnad om du har borta ett finger, eller ett helt ben så sållas man bort, och såklart även om det syns någon diagnos i deras papper så är man inte vara aktuell, för det finns andra att välja på, skulle vi ligga i krig eller på väg att göra det, skulle dom nog ändra på detta


Han blev ledsen att han inte ens fick mönstra, men det kvittar för han i dagsläget för han har börjat studera vid universitetet i en annan stad än Stockholm.


de kommer nog att gå bra, och han kommer nog glömma det där med mönstringen


Så sant som det var sagt, han har gått vidare.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fortsattvis diagnostisera folk med Aspergers

Inläggav NormBrytaren » 2023-09-06 20:48:51

slackern skrev:
antonius skrev:
slackern skrev:
Han blev ledsen att han inte ens fick mönstra, men det kvittar för han i dagsläget för han har börjat studera vid universitetet i en annan stad än Stockholm.


de kommer nog att gå bra, och han kommer nog glömma det där med mönstringen


Så sant som det var sagt, han har gått vidare.


Jag tycker faktiskt du borde fråga honom om han ens vill ha diagnosen. Hur ska det bli när han sedan vill ta körkort men måste ha ett intyg från läkaren och väntetiden för ett sådant intyg är över ett år. Seriöst folk vill se människor med asperger förintade.
Du måste tänka på vad som är bäst för din son och inte lockas av bidrag som du kanske får på hans bekostnad.
NormBrytaren
 
Inlägg: 336
Anslöt: 2022-07-29

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in