Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav manne » 2023-08-26 11:19:14

Alien skrev:
manne skrev:JA Costa Rica lockar väldigt mycket skulle välja detta land om jag vore frisk och flytta från Sverige för lång tid sedan. :-)049 :-)Happy

kan lite spanska också kan grunderna i spanska men min familj har bott i södra Spanien under väldigt lång tid och snackar flyttade spanska. :-)049 :-)Happy :D

Men det kanske finns ekobyar i Spanien också? Spanien är närmare, ligger i Europa och är med i EU.


Om jag får välja bland alla platser på jorden så skulle jag absolut välja Costa Rica eko byn där. :-)049 :-)Happy

Costa Rica som nummer 1 på min lista behöver bara plugga lite spanska så kan jag flytta ditt och bo där. :-)049
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav manne » 2023-08-27 9:08:30

Alien skrev:
manne skrev:JA Costa Rica lockar väldigt mycket skulle välja detta land om jag vore frisk och flytta från Sverige för lång tid sedan. :-)049 :-)Happy

kan lite spanska också kan grunderna i spanska men min familj har bott i södra Spanien under väldigt lång tid och snackar flyttade spanska. :-)049 :-)Happy :D

Men det kanske finns ekobyar i Spanien också? Spanien är närmare, ligger i Europa och är med i EU.


Om man bor i den där gröna ekobyn i Costa Rica så kanske man kan ha en fru och en hund. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav Alien » 2023-08-27 11:34:38

manne skrev:nej jag vill flytta så långt i från Sverige som det bara går. :-)063 :o :?:

så det får bli detta där stället.

Alegría Village, Costa Rica :-)049 :-)Happy :D
jag har sätt flera dokumentärer om denna gröna eko by. :-)049 :-)Happy

Varför måste du flytta så långt från Sverige som det bara går, låter som du var jagad av polisen el gangsters. :P

Måste man inte bidra med eget arbete i en sådan där ekoby, det är ju inte samma sak som en semesterby?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav manne » 2023-08-27 11:39:55

Alien skrev:
manne skrev:nej jag vill flytta så långt i från Sverige som det bara går. :-)063 :o :?:

så det får bli detta där stället.

Alegría Village, Costa Rica :-)049 :-)Happy :D
jag har sätt flera dokumentärer om denna gröna eko by. :-)049 :-)Happy

Varför måste du flytta så långt från Sverige som det bara går, låter som du var jagad av polisen el gangsters. :P

Måste man inte bidra med eget arbete i en sådan där ekoby, det är ju inte samma sak som en semesterby?


Man behöver inte jobba så hårt i en sådan grön ekoby bara ett par timmar per dag ju. :-)049 :-)Happy :D :-)063 :o :?:

Och man kan hitta en kvinna där och ha hund i ekobyn. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav Alien » 2023-08-27 14:22:10

Hund kan du väl hitta här lika bra.

Kvinnor kan vara svårare att hitta, men är du säker på att det är lättare i Costa Rica?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav manne » 2023-08-27 14:29:25

Alien skrev:Hund kan du väl hitta här lika bra.

Kvinnor kan vara svårare att hitta, men är du säker på att det är lättare i Costa Rica?


skulle vilja bo i en grön ekoby för att det skulle vara skönt att slippa civilisationen ett tag.

skulle vilja leva som Robinson Crusoe under ett par års tid. :-)049 :-)Happy :D

https://sv.wikipedia.org/wiki/Robinson_Crusoe-%C3%B6n

Isla Más A Tierra - "Ön närmare land") är en liten ö i sydöstra Stilla havet som tillhör Chile.

https://es.wikipedia.org/wiki/Isla_Robinson_Crusoe

vem drömmer inte att flytta i från civilisationen och stressen i samhället. :o :-)063 :?:

Moderator: Lade till en länk till svenska Wikipedia, varifrån citatet kommer, och lade citatet i en ruta.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav antonius » 2023-08-27 14:47:11

för att få det där att gå ihop, låter det som att de odlar kokablad eller cannabis, annars är det underligt, man bör nog undersöka det där noga innan man tar sitt pick och pack och drar

vill inte krossa dina illusioner men läste det här på svenska ambassaden i Costa Rica

"Costa Rica är ett av de säkrare länderna i Centralamerika, men kriminaliteten är ändå högre än i de flesta europeiska länder. Särskilt utsatta områden är huvudstaden San José samt de turist frekventerade områdena vid den karibiska kusten och vid Stillahavet"

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlan ... ormation/#
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav manne » 2023-08-27 15:00:10

antonius skrev:"Costa Rica är ett av de säkrare länderna i Centralamerika, men kriminaliteten är ändå högre än i de flesta europeiska länder. Särskilt utsatta områden är huvudstaden San José samt de turist frekventerade områdena vid den karibiska kusten och vid Stillahavet"

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlan ... ormation/#


Costa Rica har väl djungel och regnskog okcså. :o :-)063 :?:

manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav manne » 2023-08-27 19:06:57

antonius skrev:för att få det där att gå ihop, låter det som att de odlar kokablad eller cannabis, annars är det underligt, man bör nog undersöka det där noga innan man tar sitt pick och pack och drar

vill inte krossa dina illusioner men läste det här på svenska ambassaden i Costa Rica

"Costa Rica är ett av de säkrare länderna i Centralamerika, men kriminaliteten är ändå högre än i de flesta europeiska länder. Särskilt utsatta områden är huvudstaden San José samt de turist frekventerade områdena vid den karibiska kusten och vid Stillahavet"

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlan ... ormation/#

Men vad väljer du då mellan Sverige och Costa Rica då.? svaret för mig är självklart. :-)049 :-)Happy :D

Moderator: Korrigerade citatet.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav manne » 2023-08-27 20:29:32

antonius skrev:för att få det där att gå ihop, låter det som att de odlar kokablad eller cannabis, annars är det underligt, man bör nog undersöka det där noga innan man tar sitt pick och pack och drar

vill inte krossa dina illusioner men läste det här på svenska ambassaden i Costa Rica

"Costa Rica är ett av de säkrare länderna i Centralamerika, men kriminaliteten är ändå högre än i de flesta europeiska länder. Särskilt utsatta områden är huvudstaden San José samt de turist frekventerade områdena vid den karibiska kusten och vid Stillahavet"

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlan ... ormation/#


de gröna eko byarna är så nära vi kommer indianernas antika samhällen tror jag indianerna levde så för några tusentals års sedan.? :o :-)063 :?:

vill man leva som en indian så tror jag att gröna ekobyar är en prefekt modell till det. :o :-)063 :?:

tänker då främst på mayaindianerna och inkaindianerna och aztekerna :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav antonius » 2023-08-27 21:03:43

manne skrev:
antonius skrev:för att få det där att gå ihop, låter det som att de odlar kokablad eller cannabis, annars är det underligt, man bör nog undersöka det där noga innan man tar sitt pick och pack och drar

vill inte krossa dina illusioner men läste det här på svenska ambassaden i Costa Rica

"Costa Rica är ett av de säkrare länderna i Centralamerika, men kriminaliteten är ändå högre än i de flesta europeiska länder. Särskilt utsatta områden är huvudstaden San José samt de turist frekventerade områdena vid den karibiska kusten och vid Stillahavet"

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlan ... ormation/#


de gröna eko byarna är så nära vi kommer indianernas antika samhällen tror jag indianerna levde så för några tusentals års sedan.? :o :-)063 :?:

vill man leva som en indian så tror jag att gröna ekobyar är en prefekt modell till det. :o :-)063 :?:

tänker då främst på mayaindianerna och inkaindianerna och aztekerna :o :-)063 :?:


men de offrade ju människor till gudarna, de skar ut hjärtat medan de fortf levde, de är väl ändå inget att efterleva

https://kunskaper.se/utovade-forntida-m ... iga-offer/
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav manne » 2023-08-27 21:13:20

antonius skrev:
manne skrev:
antonius skrev:för att få det där att gå ihop, låter det som att de odlar kokablad eller cannabis, annars är det underligt, man bör nog undersöka det där noga innan man tar sitt pick och pack och drar

vill inte krossa dina illusioner men läste det här på svenska ambassaden i Costa Rica

"Costa Rica är ett av de säkrare länderna i Centralamerika, men kriminaliteten är ändå högre än i de flesta europeiska länder. Särskilt utsatta områden är huvudstaden San José samt de turist frekventerade områdena vid den karibiska kusten och vid Stillahavet"

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlan ... ormation/#


de gröna eko byarna är så nära vi kommer indianernas antika samhällen tror jag indianerna levde så för några tusentals års sedan.? :o :-)063 :?:

vill man leva som en indian så tror jag att gröna ekobyar är en prefekt modell till det. :o :-)063 :?:

tänker då främst på mayaindianerna och inkaindianerna och aztekerna :o :-)063 :?:


men de offrade ju människor till gudarna, de skar ut hjärtat medan de fortf levde, de är väl ändå inget att efterleva

https://kunskaper.se/utovade-forntida-m ... iga-offer/


Nej fy tusan om man bortser i från det så. :o :-)063 :?:
dessa personer som offrade var krigsfångar tror jag . :o :shock: :-)063 :?:
vet du hur det var med aztekerna eller inkaindianerna då.? :o :-)063 :?:
var dessa lika brutala av sig. :o :-)063 :?
:
https://www.so-rummet.se/kategorier/his ... s-historia

https://www.so-rummet.se/kategorier/his ... s-historia

https://varldenshistoria.se/teknik/bygg ... n-i-dimman
ditt skulle väl vara kul att åka till den där staden i bergen och se dessa byggnader. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav manne » 2023-08-28 12:21:18

antonius skrev:för att få det där att gå ihop, låter det som att de odlar kokablad eller cannabis, annars är det underligt, man bör nog undersöka det där noga innan man tar sitt pick och pack och drar

vill inte krossa dina illusioner men läste det här på svenska ambassaden i Costa Rica

"Costa Rica är ett av de säkrare länderna i Centralamerika, men kriminaliteten är ändå högre än i de flesta europeiska länder. Särskilt utsatta områden är huvudstaden San José samt de turist frekventerade områdena vid den karibiska kusten och vid Stillahavet"

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlan ... ormation/#


kolla vad jag hittade nu. :-)049 :-)Happy

manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav manne » 2023-08-28 16:12:53

antonius skrev:
manne skrev:
antonius skrev:för att få det där att gå ihop, låter det som att de odlar kokablad eller cannabis, annars är det underligt, man bör nog undersöka det där noga innan man tar sitt pick och pack och drar

vill inte krossa dina illusioner men läste det här på svenska ambassaden i Costa Rica

"Costa Rica är ett av de säkrare länderna i Centralamerika, men kriminaliteten är ändå högre än i de flesta europeiska länder. Särskilt utsatta områden är huvudstaden San José samt de turist frekventerade områdena vid den karibiska kusten och vid Stillahavet"

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlan ... ormation/#


de gröna eko byarna är så nära vi kommer indianernas antika samhällen tror jag indianerna levde så för några tusentals års sedan.? :o :-)063 :?:

vill man leva som en indian så tror jag att gröna ekobyar är en prefekt modell till det. :o :-)063 :?:

tänker då främst på mayaindianerna och inkaindianerna och aztekerna :o :-)063 :?:


men de offrade ju människor till gudarna, de skar ut hjärtat medan de fortf levde, de är väl ändå inget att efterleva

https://kunskaper.se/utovade-forntida-m ... iga-offer/


så är du inte också sugen på att lämna civilisationen bortsätta dig i något anat land då.? :o :-)063 :?:



Bra film men jag vill inte flytta runt som en luffare som honom men jag vill bo i en liten öde by någonstans.
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav Alien » 2023-08-28 18:25:17

Varför skulle man vilja lämna civilisationen? :shock:
Civilisationen är inte detsamma som storstaden. Man kan bo i en småstad el på landet. Men ändå ha tillgång till "civilisationen" i form av matbutiker, sjukhus, tandläkare, etc.

Skulle du vilja leva utan dator/mobil och internet? Det hör också till civilisationen.

Ser du den där kille i Into the Wild som någon jäkla hjälte? Han betedde helt idiotiskt och slutade med att svälta ihjäl, verkligen en dålig förebild.

After graduating from Emory University in Georgia in 1990, McCandless traveled across North America and eventually hitchhiked to Alaska in April 1992. There, he entered the Alaskan bush with minimal supplies, hoping to live simply off the land. On the eastern bank of the Sushana River, McCandless found an abandoned bus, Fairbanks Bus 142, which he used as a makeshift shelter until his death. In September, his decomposing body, weighing only 67 pounds (30 kg), was found inside the bus by a hunter. McCandless's cause of death was officially ruled to be starvation,[3][4] although the exact circumstances relating to his death remain the subject of some debate.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chris_McCandless

Han var ju akademiskt begåvad och kunde ha gjort så mycket av sitt liv. Men han ville tydligen lämna civilisationen.

McCandless was an academic high achiever. [15] After graduating, he donated his college savings of over $24,000 (approximately $54,000 in 2022) to Oxfam and adopted a vagabond lifestyle, working when necessary as a restaurant food preparer and farm-hand.[16] An avid outdoorsman, McCandless completed several lengthy wilderness hiking trips and paddled a canoe down a portion of the Colorado River before hitchhiking to Alaska in April 1992.

Han var kanske för mycket påverkad av sina favoritförfattare.
McCandless had a particular interest in classic literature. According to Krakauer, some of his favorite writers were Jack London, Mark Twain, Leo Tolstoy and H. G. Wells.
En annan favorit var Henry David Thoreau.

Han föredrog att leva som en luffare före att försörja sig själv. Att jobba var för tråkigt.

"Tramping is too easy with all this money. My days were more exciting when I was penniless and had to forage around for my next meal ... I've decided that I'm going to live this life for some time to come."

Han blev bara 24 år gammal. Han kastade bort sitt liv när han övergav "civilisationen".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav antonius » 2023-08-28 23:22:40

ibland kan det kännas som att man vill bo under en stubbe i skogen, man kan fyllas av lite avund på dem som klarar, har fysiken och kunskapen att bara dra iväg och kan överleva i en fullständig ödemark utan allt för mycket umbäranden, men man skulle nog bli sugen på civilisation efter ett tag
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav Richard » 2023-08-29 6:56:02

Jag älskar att dra ut i skogen o tälta. Visserligen har jag med min telefon som jag använder internet på... Annars är det så rogivande!

Men det har inte blivit av i sommar p.g.a. vädret.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav slackern » 2023-08-29 13:28:43

Richard skrev:Jag älskar att dra ut i skogen o tälta. Visserligen har jag med min telefon som jag använder internet på... Annars är det så rogivande!

Men det har inte blivit av i sommar p.g.a. vädret.


Var glad att du slapp göra värnplikten, där kan jag lova dig att vi fick tälta till och med tillverka vindskydd och sova när den första snön kom för säsongen. Vet du vad för slags lägereld en nying är? Om det är vädret som skrämmer dig kan jag rekommendera dig att tända en sådan för att hålla dig varm, OK för att vätan från regn kan bli ett problem när man tältar om man inte har bra grejer.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav Richard » 2023-08-29 15:04:01

Ja, jag var lite osäker på om jag ville göra värnplikten, men fick åka hem ganska snabbt.

Jag har aldrig gjort nån lägereld o vet inte vad nying är. Jag är lite rädd att det ska börja brinna, men använder spritkök när jag är ute.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Ekobyar i Auroville, Indien, och andra ställen

Inläggav manne » 2023-09-30 20:12:29

någon som kan något om eko byar hur många eko byar finns det i världen.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in