Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav kuj kuj » 2023-08-27 6:44:30

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav kuj kuj » 2023-08-27 7:26:33

Det ordnades en social tillställning på jobbet som skulle vara obligatorisk.
Men jag har så stora problem med sånt så jag lockades slippa det. På grund av att jag har en chef som har vis förståelse. Jag berättade deta för min "jobbar kompis" som jag bara pratar med någon minut varje dag när jag byter av honom. Han är snäll och trevlig och har ett enormt skälv förtroende. Bra för honom, men jag stör mig på att han tror han aldrig har fel även om man bevisar att han har det. Och att hans slutsatser alltid är rätt även om man vet med säkerhet att så är det inte.
Hans reaktion var att det är svårt att förstå att jag tycker sånt är jobbigt och inte vill delta. Min tanke när han sa det var vänd på det. Jag har svårt att förstå hur ni kan tycka sånt är kul och hur ni kan få ut något positivt av det! Men jag sa inte något. Mest därför att inte verkar vara för konstig.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav kuj kuj » 2023-08-27 8:33:47

Det här återkommande pratandet om vädret är märkligt.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav antonius » 2023-08-27 9:31:29

kuj kuj skrev:Det ordnades en social tillställning på jobbet som skulle vara obligatorisk.
Men jag har så stora problem med sånt så jag lockades slippa det. På grund av att jag har en chef som har vis förståelse. Jag berättade deta för min "jobbar kompis" som jag bara pratar med någon minut varje dag när jag byter av honom. Han är snäll och trevlig och har ett enormt skälv förtroende. Bra för honom, men jag stör mig på att han tror han aldrig har fel även om man bevisar att han har det. Och att hans slutsatser alltid är rätt även om man vet med säkerhet att så är det inte.
Hans reaktion var att det är svårt att förstå att jag tycker sånt är jobbigt och inte vill delta. Min tanke när han sa det var vänd på det. Jag har svårt att förstå hur ni kan tycka sånt är kul och hur ni kan få ut något positivt av det! Men jag sa inte något. Mest därför att inte verkar vara för konstig.


det där är lite av en paradox och ambivalent situation, för här är det ju tvärt om ibland att NT:isarna inte förstår att sociala tillställningar kan vara ett problem som leder till att man har ångest och problem sova etc i veckor före sådant, och det kan de inte fatta för det ska ju bli såååå kul, suck
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav Alyana » 2023-08-27 18:24:46

Att tycka om att träffas många tillsammans trots att man inte är släkt eller känner varandra väl.
Att de får energi av det är obegripligt för mig.
Jag blir ju helt utsugen av nåt sånt.
Tyvärr.
Att de inte får ångest av det.
Att de har inbyggd "normal" dygnsrytm och "vet" vad som "ska" göras och när.
Att de kan hålla samtal och umgänge normalt på en ytlig nivå.
Att de aldrig verkar gå in i sig själva och verkligen fundera djupt.
Att de är så utåtriktade!
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav antonius » 2023-08-27 18:38:33

en sak som är svårt att begripa hos NT, tycker jag att de verkar kunna flyta på utan att fattat situationen, de har som ett sjätte sinne, som guidar dem genom, där jag blir förvirrad och paralyserad och vet inte vad jag ska ta mig till, trots att jag kanske planerat en specifik situation veckor förväg med olika strategier, när man sen frågar dem, hur visste du det här?, jag hade inte en aning, säger fanskapet, och man blir helt förundrad varje gång det sker
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav Freddy Dreadful » 2023-08-27 19:50:42

Jag vet inte om det är någon specifik NT-grej eller inte, men någonting som folk gör (och verkligen ALLA på film) är att ta av sina glasögon med en hand. Det är jättedåligt för bågarnas hållbarhet (I´m just saying)!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 865
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav Solblomma » 2023-08-27 20:23:00

Användandet av ordet "nu" tycker jag är svårt att förstå. Oftast menar de inte alls "nu", utan "om tio minuter", eller liknande. Varför säger man nu om man menar något annat?

Ett liknande, men ännu krångligare ord är "snart". Det ordet ger mig ångest, det kan betyda allt ifrån "om några minuter" till "om några veckor". Ofta är det väldigt svårt att gissa sig till vad de menar.
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav RSD555 » 2023-08-27 20:45:54

Solblomma skrev:Användandet av ordet "nu" tycker jag är svårt att förstå. Oftast menar de inte alls "nu", utan "om tio minuter", eller liknande. Varför säger man nu om man menar något annat?

Ett liknande, men ännu krångligare ord är "snart". Det ordet ger mig ångest, det kan betyda allt ifrån "om några minuter" till "om några veckor". Ofta är det väldigt svårt att gissa sig till vad de menar.


Jag tycker ordet "när" är värst. T ex "vi kommer när vi varit och handlat".

Upptäckte nyligen att det finns ett ord jag gillar, "runt".

"Runt vilken tid eller del av dygnet kommer ni?" brukar jag fråga. Har fungerat hittills.

Men det gäller mig, för mig känns det bra att veta "runt". Antagligen inte någon annan
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav Karamell » 2023-08-27 22:06:13

Att dom är så bestämda och dominanta.
Karamell
 
Inlägg: 3129
Anslöt: 2016-03-28

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav RSD555 » 2023-08-28 0:04:03

Karamell skrev:Att dom är så bestämda och dominanta.


Förklaringen är väl att det fungerar för dom, ger dom fördelar. Dom får som dom vill.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav kuj kuj » 2023-08-28 8:06:44

En ska som jag har svårt att förstå är när man har tex bestämt något med någon.
Ibland tror man att något är bestämt. Men tydligen så är det inte så. Då känner man sig lurad när det uteblir.
Har man bestämt något så håller man väl det.
Och om man får förhinder. Så meddelar man väl den andra det kan man tycka.
Men så verkar det inte alltid funka.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav Richard » 2023-08-28 9:09:49

Jag förstår inte det här med kärlek... Tyvärr! :(

Men det ska tydligen vara nått underbart? Visst har jag varit förälskad, o har haft (endast två) riktiga förhållanden, men inget har ens varat i ett år ens. Men jag förstår inte hur det funkar...
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav Vaniljflickan » 2023-08-28 10:43:53

Göra redovisningar om saker som dom inte vet ett skit om.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav slackern » 2023-08-28 15:56:20

Vaniljflickan skrev:Göra redovisningar om saker som dom inte vet ett skit om.


Alltså handlar inte det där om i en studiemiljö där dom är "tvingade" att göra det?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav Vaniljflickan » 2023-08-28 17:21:49

slackern skrev:Alltså handlar inte det där om i en studiemiljö där dom är "tvingade" att göra det?


Jo det är hämtat därifrån till större delen men, de verkar även ha denna förmåga att höfta lite vad det gäller annat också. Jag själv har inte denna förmåga öht, måste ha någorlunda koll för att kunna stå där och babbla om det.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav slackern » 2023-08-28 18:04:11

Vaniljflickan skrev:
slackern skrev:Alltså handlar inte det där om i en studiemiljö där dom är "tvingade" att göra det?


Jo det är hämtat därifrån till större delen men, de verkar även ha denna förmåga att höfta lite vad det gäller annat också. Jag själv har inte denna förmåga öht, måste ha någorlunda koll för att kunna stå där och babbla om det.


Aha jag fattar. Samma här det måste vara ett ämne jag är intresserad utav.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav RSD555 » 2023-08-29 1:27:17

Går omkring nakna inomhus om dom känner sig bekväma med sin partner. Mina systrar säger att det är normalt. "Om man känner sig bekväma i relationen".

Något litet måste man väl ha på sig, annars är man väl nudist
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav antonius » 2023-08-29 8:34:51

RSD555 skrev:nudist


vad är det för fel på det? naken städar jämt t ex
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav Alien » 2023-08-29 11:37:40

Och om det ringer på dörren? Öppnar man naken då el har man något täckande nära dörren som man snabbt drar över sig?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav Heidi79 » 2023-08-29 12:09:32

Att ska rött bestämma mig över..bara för att har autism ja
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav antonius » 2023-08-29 12:19:19

Alien skrev:Och om det ringer på dörren? Öppnar man naken då el har man något täckande nära dörren som man snabbt drar över sig?


jag bor på vischan så besöken är i inte så ofta, och städar ibland mitt i natten då är det definitivt ingen som kommer på besök, men man kan ha en morgonrock i hallen
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav Solblomma » 2023-08-29 20:41:32

Vaniljflickan skrev:Göra redovisningar om saker som dom inte vet ett skit om.

Samma sak när någon ställer en fråga och den andra personen bara gissar svaret. Det händer ganska ofta att jag hör sådana samtal. Om personen då kommer med faktafel kan jag inte låta bli att fråga om personen verkligen vet att det är så, eller bara gissar. Om svaret blir att personen vet, ber jag om källa. Det är inte så populärt, men jag kan inte låta bli!

En annan sak jag inte kan förstå är varför folk säger "ja" när de menar något annat. Det var bara ett par år sedan jag insåg att "ja" har helt olika betydelser beroende på tonfallet. Det hade varit mycket enklare om alla bara sa precis vad de menar. Som en känd person sa för ca 2000 år sedan: "Låt ert ja vara ja och ert nej vara nej. Allt annat kommer från den onde."
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Vad tycker du nt personer gör som är svårt att förstå?

Inläggav Huggorm » 2023-08-29 21:00:36

antonius skrev:
Alien skrev:Och om det ringer på dörren? Öppnar man naken då el har man något täckande nära dörren som man snabbt drar över sig?


jag bor på vischan så besöken är i inte så ofta, och städar ibland mitt i natten då är det definitivt ingen som kommer på besök, men man kan ha en morgonrock i hallen
Men på natten syns du väldigt bra genom fönstren om någon skulle passera utanför
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in