Tips om bondfångeri och bedragare

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Wine » 2015-07-22 12:07:01

Tänkte att man kunde tipsa andra i denna tråd om bondfångeri och bedrägerier som kan förekomma på olika håll, de flesta känner nog till asfaltsläggare som åker runt och kan vara rätt så fräcka och påträngande, har läst på senare tid att det t.o.m. har hänt att asfaltsläggare försöker skaffa sig uppdrag, arbete och inkomst genom att bl.a. själva riva väggar, slita bort vindskivor och förstöra tak på människors privata egendomar och sedan tvångsrenovera.

Finns även falska guldförsäljare och försäljare av skinnjackor som kan stå vid exempelvis en parkeringsplats längs en väg eller på större parkeringar vid stora varuhus och som har som affärsidé att försöka lura människor att köpa smycken eller skinnjackor till ett fördelaktigt pris.

Nu varnar polisen och Sveriges Dövas Riksförbund för ligor som ber om pengar till dövstumma, personerna som sysslar med detta kan dessutom bli aggressiva om man inte vill skänka pengar:

DN - Bluffande dövstumma ligor ber om pengar
Publicerad 2015-07-22 10:22

På gator och torg i Skåne går ett gäng personer just nu runt och vill ha pengar till olika föreningar för dövstumma. Men de bluffar enligt både polisen och Sveriges Dövas Riksförbund, som varnar för ligorna.

Bluffmakarna påstår att pengarna går till föreningar för dövstumma och funktionshindrade, men några sådana finns inte.

Om man inte har pengar eller inte vill donera så har några drabbade, som vänt sig till polisen, uppfattat att de blir ofredade av de dövstumma bluffarna.

– De här personerna är väldigt beräknande och tar steget att bli aggressiva. Vi har haft ett par incidenter där de har fotograferat registreringsskyltar på bilar som ägs av dem som inte vill betala. De försöker på alla sätt att få pengar, säger polisens Ewa-Gun Westford.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Wine » 2015-07-22 16:52:51

I Stockholmsområdet opererar ligorna med ”dövstumma” i bland annat Gamla stan, Järfälla och Spånga enligt polisen men bluffmakarna kan även finnas på andra håll. Polisen uppger att det har hänt att personer blivit bestulna på plånboken eller mobiltelefonen i samband med att de ombeds skriva på namnlistor.

Sveriges Dövas Riksförbund, SDR, har varnat för ligorna av ”bluffdöva” sedan 2013:

– Det är upprörande att bedragare som låtsas vara döva och använder vårt förbunds namn och logotype till brottslig verksamhet, och lurar människor. Ingen svensk eller annan seriös dövorganisation ligger bakom lurendrejeriet som tyvärr är utspritt i flera europeiska länder.

Enligt polisen kommer oftast inte bluffligorna från Sverige, vilket bland annat märks genom grova språkliga fel på papperen med namninsamlingarna.


http://www.dn.se/nyheter/sverige/bluffa ... om-pengar/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Wine » 2015-10-02 22:54:25

För närvarande bör man vara uppmärksam på insamlingar där pengarna uppges gå till flyktingar eller flyktinghjälp:

metro - Polisen varnar för bluffinsamlingar

SVT - Bedragare låtsades samla pengar till flyktinghjälp
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Alien » 2023-02-28 15:23:57

Bump!

Ett ständigt aktuellt ämne.

Nu varnar polisen för sms från ens "barn".

DN idag skrev:Sms-bedrägerier är en växande trend. Nu utger sig bedragarna för att vara en son eller dotter som behöver hjälp med en faktura. Polisen tipsar om hur du ska göra för att undvika att bli lurad.

– Ska man skicka iväg pengar är det viktigt att man verifierar vem det är man har kontakt med, säger Lotta Mauritzson på polisen.


I höstas började en ny form av sms-bedrägerier att cirkulera runt om i landet. Bedragarna riktar in sig på föräldrar och utger sig för att vara en son eller dotter som på grund av en trasig mobil behöver hjälp att betala en faktura. Meddelandena som skickas via sms eller meddelandetjänsten WhatsApp är alla utformade på ungefär samma sätt. ”Barnet” skriver att mobilen har gått sönder, blivit fuktskadad eller är på lagning och att det är numret han eller hon hör av sig från som är det nya numret.

Inte sällan kan det vara en ganska lång konversation mellan föräldern och bedragaren som till slut leder fram till frågan om pengar. ”Barnet” ber då om hjälp eftersom hon eller han inte kommer åt sitt bank-id på den skadade telefonen.
https://www.dn.se/sverige/vag-av-nya-sm ... t-drabbas/

Jag råkade själv ut för detta men bara den första delen där "dottern" berättade om en trasig telefon och nytt telefonnummer. Jag svarade också på detta sms men det kom inget mer därifrån. Så jag fick aldrig någon begäran om pengar, då skulle jag blivit misstänksam.

Många av de drabbade är mellan 40 och 60 år.

– Som vi förstår det så köper bedragarna in kontaktuppgifter. De köper olika typer av profiler och kan på så sätt veta vilken åldersgrupp de hör av sig till, säger Lotta Mauritzson, samordnare på bedrägericentrum vid polisens Nationella operativa avdelning.

Då ska man alltså ringa upp sitt barn på det gamla vanliga numret, som naturligtvis fungerar som vanligt.

När det gäller ens barn så tänker föräldrarna med hjärtat och vill till varje pris hjälpa och det vet bedragarna.
Om man har ett barn som är ute och reser på sportlovet kan det vara frestande att snabbt försöka hjälpa till.

Tidigare har jag läst om att äldre kontaktas av "barnbarn" som är i knipa och snabbt behöver pengar men inte kan komma själv och skicker en "kompis" att hämta pengarna.

Bedragarna vet allt om oss, de vet hur gamla vi är och var vi bor. De vet vilka som har barn och barnbarn, det framkommer ju på sociala medier.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Alien » 2023-08-26 19:10:14

Äldre utsätts ofta för bedrägier. Likaså kvinnor (och en del män) som söker kärleken, se solochvarande-romansbedragerier-allt-vanligare-t9038.html.

En annan grupp är studenter under sensommaren. De får besked vart de kommit under juni/juli och då gäller det att skaffa bostad. De har bott hos mamma och pappa hela livet och anar inte vilka vargar som finns därute.

TT/UNT 19 augusti 2023 skrev:Under ett års tid arbetade Nathalie, 20, för att spara ihop pengar. Planen var att hon skulle ha ett sparkapital vid sidan av sina studiemedel för att undvika större lån.

Efter att ha blivit antagen som reserv till ett program vid Uppsala universitet i juli började hon att leta efter en lägenhet.

– Jag fick kontakt med en kvinna och vi skrev lite fram och tillbaka. Hon sade att hon jobbade som mäklare och att hon ville göra en kreditkoll, vilket jag personligen tyckte var bra, säger Nathalie.
---
Kvinnan skickade därefter fejkade bilder från ett kreditupplysningsföretag med en QR-kod. Bara några minuter senare hade hon lyckats köpa bitcoins för alla pengar på Nathalies sparkonto, totalt 99 000 kronor.
https://unt.se/nyheter/inrikes/artikel/ ... r/lwx0qnyj

Hon har anmält till polisen men de har lagt ner ärendet, de säger att det är omöjligt att spåra när någon köper bitcoins.

Stackars tjej, hon har slitit ett år för att få ihop pengar så hon ska slippa ta ett stort studielån och nu är allt borta.

Det har länge förekommit att bedragare blåst studenter (och andra bostadssökande) på depositionsavgiften. Men nu blåser de dem på hela sparkapitalet.

Spoiler: visa
Under en längre tid har det varit allmänt känt hos polisen att bedragare lägger ut fejkade bostadsannonser för att sedan be studenter att överföra en deposition.

– Det har funnits två tillvägagångssätt. Antingen betalar man en deposition efter att man har varit på en lägenhetsvisning men som egentligen kanske är en bostad som någon hyrt på Airbnb, eller så är det så bråttom att man ska överföra depositionen redan före visningen. I vissa tillfällen ber de även om en förskottshyra, säger Björn Seeth vid polisens nationella bedrägericentrum.

Tillvägagångssättet är väl känt hos polisen, men på senare tid har polisen uppmärksammat att bedragare även börjat efterfråga en kreditkoll.

– De ändrar tillvägagångssätt hela tiden. Det vi ser nu är att man vill göra en kreditkontroll med bank-id innan visning av en lägenhet. Det låter kanske rimligt för många, men det man egentligen gör är att ge bort inloggningen till sin internetbank, säger Björn Seeth och fortsätter:

– Då kan man tömma kontot helt och hållet. Det är riktigt, riktigt illa.

Vid deposition handlar det ofta om några tusen kronor, vid förskottshyror runt 30 000 och vid kreditkoll handlar det om allt som finns sparat.

Källa: Nationellt bedrägericentrum
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Skogkatt » 2023-08-26 19:42:20

Alien skrev:Äldre utsätts ofta för bedrägier. Likaså kvinnor (och en del män) som söker kärleken, se solochvarande-romansbedragerier-allt-vanligare-t9038.html.

En annan grupp är studenter under sensommaren. De får besked vart de kommit under juni/juli och då gäller det att skaffa bostad. De har bott hos mamma och pappa hela livet och anar inte vilka vargar som finns därute.

TT/UNT 19 augusti 2023 skrev:Under ett års tid arbetade Nathalie, 20, för att spara ihop pengar. Planen var att hon skulle ha ett sparkapital vid sidan av sina studiemedel för att undvika större lån.

Efter att ha blivit antagen som reserv till ett program vid Uppsala universitet i juli började hon att leta efter en lägenhet.

– Jag fick kontakt med en kvinna och vi skrev lite fram och tillbaka. Hon sade att hon jobbade som mäklare och att hon ville göra en kreditkoll, vilket jag personligen tyckte var bra, säger Nathalie.
---
Kvinnan skickade därefter fejkade bilder från ett kreditupplysningsföretag med en QR-kod. Bara några minuter senare hade hon lyckats köpa bitcoins för alla pengar på Nathalies sparkonto, totalt 99 000 kronor.
https://unt.se/nyheter/inrikes/artikel/ ... r/lwx0qnyj


99 000 kronor :shock: Stackars tjej.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Någon » 2023-08-28 14:01:51

Alien skrev:Ett ständigt aktuellt ämne.

Nu varnar polisen för sms från ens "barn".

DN idag skrev:Sms-bedrägerier är en växande trend. Nu utger sig bedragarna för att vara en son eller dotter som behöver hjälp med en faktura. Polisen tipsar om hur du ska göra för att undvika att bli lurad.

– Ska man skicka iväg pengar är det viktigt att man verifierar vem det är man har kontakt med, säger Lotta Mauritzson på polisen.


I höstas började en ny form av sms-bedrägerier att cirkulera runt om i landet. Bedragarna riktar in sig på föräldrar och utger sig för att vara en son eller dotter som på grund av en trasig mobil behöver hjälp att betala en faktura. Meddelandena som skickas via sms eller meddelandetjänsten WhatsApp är alla utformade på ungefär samma sätt. ”Barnet” skriver att mobilen har gått sönder, blivit fuktskadad eller är på lagning och att det är numret han eller hon hör av sig från som är det nya numret.

Inte sällan kan det vara en ganska lång konversation mellan föräldern och bedragaren som till slut leder fram till frågan om pengar. ”Barnet” ber då om hjälp eftersom hon eller han inte kommer åt sitt bank-id på den skadade telefonen.
https://www.dn.se/sverige/vag-av-nya-sm ... t-drabbas/

Jag råkade själv ut för detta men bara den första delen där "dottern" berättade om en trasig telefon och nytt telefonnummer. Jag svarade också på detta sms men det kom inget mer därifrån. Så jag fick aldrig någon begäran om pengar, då skulle jag blivit misstänksam.

Många av de drabbade är mellan 40 och 60 år.

– Som vi förstår det så köper bedragarna in kontaktuppgifter. De köper olika typer av profiler och kan på så sätt veta vilken åldersgrupp de hör av sig till, säger Lotta Mauritzson, samordnare på bedrägericentrum vid polisens Nationella operativa avdelning.

Då ska man alltså ringa upp sitt barn på det gamla vanliga numret, som naturligtvis fungerar som vanligt.

När det gäller ens barn så tänker föräldrarna med hjärtat och vill till varje pris hjälpa och det vet bedragarna.
Om man har ett barn som är ute och reser på sportlovet kan det vara frestande att snabbt försöka hjälpa till.

Tidigare har jag läst om att äldre kontaktas av "barnbarn" som är i knipa och snabbt behöver pengar men inte kan komma själv och skicker en "kompis" att hämta pengarna.

Bedragarna vet allt om oss, de vet hur gamla vi är och var vi bor. De vet vilka som har barn och barnbarn, det framkommer ju på sociala medier.

Varken jag eller min man har barn. Jag, som är 63 år, fick ändå ett sånt där bluff-sms med ungefär den här texten (har raderat det): ”Hej mamma! Mitt nya telefonnummer är..””radera det gamla och lägg in det här i dina kontakter..”
Skrattretande dåligt av bedragaren!
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Alien » 2023-08-28 14:36:47

Det lönar sig säkert ändå för bedragarna. Om skickar ut massor av sms så gör det inget att vissa inser bedrägeriet på en gång. Det är tillräckligt många som låter sig luras.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Richard » 2023-08-28 14:39:59

En gång ringde de från "Microsoft" från Indien, o jag satt o sa att jag försökte göra som dom sa men att det inte funkar, o dom sa gör såhär o såhär. Men efter typ 10 minuter sa jag att jag inte använder Microsofts produkter utan har Linux. Han blev nog rätt sned...
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav slackern » 2023-08-28 15:53:33

Richard skrev:En gång ringde de från "Microsoft" från Indien, o jag satt o sa att jag försökte göra som dom sa men att det inte funkar, o dom sa gör såhär o såhär. Men efter typ 10 minuter sa jag att jag inte använder Microsofts produkter utan har Linux. Han blev nog rätt sned...


Får jag sådana där samtal säger jag nej tack det är bra och hejdå.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Richard » 2023-08-28 17:42:03

slackern skrev:
Richard skrev:En gång ringde de från "Microsoft" från Indien, o jag satt o sa att jag försökte göra som dom sa men att det inte funkar, o dom sa gör såhär o såhär. Men efter typ 10 minuter sa jag att jag inte använder Microsofts produkter utan har Linux. Han blev nog rätt sned...


Får jag sådana där samtal säger jag nej tack det är bra och hejdå.

Jo, jag brukar slänga på luren om det bara är en säljare ens, men ibland har man lust att driva lite med dem... :D
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav slackern » 2023-08-28 18:01:35

Richard skrev:
slackern skrev:
Richard skrev:En gång ringde de från "Microsoft" från Indien, o jag satt o sa att jag försökte göra som dom sa men att det inte funkar, o dom sa gör såhär o såhär. Men efter typ 10 minuter sa jag att jag inte använder Microsofts produkter utan har Linux. Han blev nog rätt sned...


Får jag sådana där samtal säger jag nej tack det är bra och hejdå.

Jo, jag brukar slänga på luren om det bara är en säljare ens, men ibland har man lust att driva lite med dem... :D


Jag förstår så har även jag gjort när jag har fått "Nigeriabrev" i mailet men nu var det säkert 10 år sedan sist det hände att jag fick ett. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Lynx-66 » 2023-08-28 18:04:49

Alien skrev:Äldre utsätts ofta för bedrägier. Likaså kvinnor (och en del män) som söker kärleken, se solochvarande-romansbedragerier-allt-vanligare-t9038.html.

En annan grupp är studenter under sensommaren. De får besked vart de kommit under juni/juli och då gäller det att skaffa bostad. De har bott hos mamma och pappa hela livet och anar inte vilka vargar som finns därute.

TT/UNT 19 augusti 2023 skrev:Under ett års tid arbetade Nathalie, 20, för att spara ihop pengar. Planen var att hon skulle ha ett sparkapital vid sidan av sina studiemedel för att undvika större lån.

Efter att ha blivit antagen som reserv till ett program vid Uppsala universitet i juli började hon att leta efter en lägenhet.

– Jag fick kontakt med en kvinna och vi skrev lite fram och tillbaka. Hon sade att hon jobbade som mäklare och att hon ville göra en kreditkoll, vilket jag personligen tyckte var bra, säger Nathalie.
---
Kvinnan skickade därefter fejkade bilder från ett kreditupplysningsföretag med en QR-kod. Bara några minuter senare hade hon lyckats köpa bitcoins för alla pengar på Nathalies sparkonto, totalt 99 000 kronor.
https://unt.se/nyheter/inrikes/artikel/ ... /lwx0qnyjt

Tog bort lite citat-text.

Man behöver inte legitimera sig när nån annan ska ta en kreditupplysning på en själv, tråkig dyr läxa för tjejen.
Vem som helst kan ta en upplysning på vem som helst på Ratsit.se. Kostar väl typ 40 kr, men det skickas ju en notis till den som blev kollad.
Säger "mäklaren" att den behöver bevis på att jag är jag, så varför skulle jag uppge falskt namn?
Då får jag inte lägenheten i slutändan ändå...
Lynx-66
 
Inlägg: 1978
Anslöt: 2019-11-16

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Alien » 2023-09-24 19:21:17

Ungdomar som söker jobb är andra offer. Angelica råkade ut för detta och förlorade allt hon hade på banken. Och inte nog med det, hon betalar nu 2000 kr/mån för fyra mobiltelefoner som "hon" (dvs bedragaren) köpt på avbetalning. Men de telefonerna har alltså bedragaren.

TV4 idag skrev:Hon anade inte att mannen som utgav sig att vara butikschef i själva verket var bedragare.

Hon lurades att logga in på sitt mobila bank-id för en bakgrundskoll.

– Han talade så lugnt och han var så självsäker.
---
Bedragaren skapade ett nytt mobilt bank-id i Angelikas namn. På så sätt kunde han komma över alla hennes sparade pengar, 43 000 kronor. Han köpte dessutom fyra mobiltelefoner på kredit.

Nu har hon avbetalningskrav på över 2 000 kronor i månaden – i tre år.

– Jag förstår inte hur de beviljade det här kreditköpet med tanke på att jag är en student. Jag hade inget jobb, ingen inkomst, inget CSN, ingenting. Att de då beviljade det här väldigt stora köpet på tiotusentalskronor är märkligt, säger hon.
https://www.tv4.se/artikel/20gS6f0S8pzT ... gare-koept

Sedan var mobilföretaget Tre inte så "trevligt" (som de säger i reklamen).

Angelika har polisanmält och försökt stoppa avbetalningarna. Men mobiloperatören Tre där två av mobilerna köptes vägrar, trots att hon skickat polisanmälan till dem.

Men nu när det varit uppe på TV4 tror jag att företaget blir medgörligare.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Dagobert » 2023-09-27 11:54:13

Råd & Rön har bluffvarningar, inte bara tester och goda råd.
https://www.radron.se/bluffvarningar/ Scrolla ner så ser du dem.

Vet inte om man måste vara prenumerant för att läsa dem (jag är det) men det kostar 39 kr/mån helår eller 59 kr/mån månadsvis.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Alien » 2023-09-27 12:43:31

Ja, det är en bra sida.

Men det står inget om bedrägerier om jobb och lägenheter.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Richard » 2023-09-28 5:12:02

Nu har jag fått tre samtal på två dagar om nått jävla Bitcoin-erbjudande!

Jag frågar dom vad dom heter o varför dom ringer från ett svenskt nummer. Det ser ut som det är ett vanligt svenskt mobilnummer. Det är väl nått trick de använder?
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Dagobert » 2023-09-30 16:47:05


Här får man se en bluff-kortläsare i en butik plockas bort från den riktiga kortläsare.

Bluffläsaren läser av ditt kort och din kod när du betalar, men tror inte du märker nån skillnad.
Sen kan du bli av med alla pengar på kontot.

Större bild på https://www.youtube.com/shorts/sV6A3JaJWlI
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav slackern » 2023-09-30 17:18:41

Dagobert skrev:
Här får man se en bluff-kortläsare i en butik plockas bort från den riktiga kortläsare.

Bluffläsaren läser av ditt kort och din kod när du betalar, men tror inte du märker nån skillnad.
Sen kan du bli av med alla pengar på kontot.

Större bild på https://www.youtube.com/shorts/sV6A3JaJWlI


En bra sak med bankkort är ju att numer i vart fall i banken jag har kan låsa korten för vissa områden, mitt kort är bara öppet för att handla inom Sverige men jag kan ändra så att jag kan handla från andra områden men då måste jag logga in på min bank, dessutom har jag en notis som plingar till varje gång jag handlar med kortet och får en notis på min mobil.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Richard » 2023-10-01 6:23:52

Jag brukar inte ha så mycket pengar på kontot som är kopplat till mitt betalkort, så att ingen ska kunna sno alla mina besparingar via kortbedrägerier.


Med tanke på bedragare o liknande så kan jag rekommendera "Historien om Olof K Gustavsson"...

"El Lobo" blev tagen med ett kilo "kristall" för några veckor sen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtl ... as--yslu1n

Längtar efter FUP:en som troligen kommer på måndag!

"El Lobo", som egentligen heter Tobias Fridell, är Escobar-Olofs (Olof påstår att han är en av världens rikaste män, han har bolaget Escobar Inc. som sysslar med diverse lurendrejerier) senaste hantlangare o medarbetare. "El Lobo" är Europachef på Escobar Inc. Några fler medarbetare har jag aldrig sett om man inte räknar med Pablo Escobars senile bror, Roberto, som drar in några dollar på att guida turister om Pablos imperium, numera är han urfattig.

Olof håller på o visa upp "sina" lyxprylar, men t.ex. när han hävdade att han flög privatjet, så hade han tagit bilderna på https://www.the-jet-studio.com/ som nån noterade att han missat att sudda bort. Han handlar med "äkta" Picassotavlor, som är lika äkta som "El Lobos" cigarrer som kostar €3 000 st...

Det är nått stort bråk mellan Joakim Lundell (Jockiboi) o Olof o "El Lobo". Det är en riktigt rolig följetong som jag följer på Flashback; https://www.flashback.org/t1438006

Tråden är väldigt lång, men börjar med att Olof som 14-åring var med i ett radioprogram där han sa att han planerade att bli dollarmiljardär, det var redan 2011. Sen har han hållit på att skaffa diverse bolag o gjort försök att lansera kryptovalutor, telefoner, casinon o nu är det vodka han satsar på. Han säger att han är kompis med Donald Trump o har visserligen en video när han skakar hand med honom, men den är från ett välgörenhetsevent där man fick betala runt 5 000 kr för att få träffa Trump. På bilden där han o Trump gör tumme upp, så ser den väldigt äkta ut, men Donald Trump är en pappfigur...

T.o.m. SVT gjorde ett program om honom, "Olof Inc." https://www.svtplay.se/video/KBMa2Nv/olof-inc där de gräver lite om honom...
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Dagobert » 2023-10-03 13:58:03

slackern skrev:En bra sak med bankkort är ju att numer i vart fall i banken jag har kan låsa korten för vissa områden, mitt kort är bara öppet för att handla inom Sverige men jag kan ändra så att jag kan handla från andra områden men då måste jag logga in på min bank, dessutom har jag en notis som plingar till varje gång jag handlar med kortet och får en notis på min mobil.

Vad har du för bank?
Finns tjänsterna där eller behövs nån utomstående app?

Jag har Swedbank och hittar inget sånt där.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav slackern » 2023-10-03 14:28:23

Dagobert skrev:
slackern skrev:En bra sak med bankkort är ju att numer i vart fall i banken jag har kan låsa korten för vissa områden, mitt kort är bara öppet för att handla inom Sverige men jag kan ändra så att jag kan handla från andra områden men då måste jag logga in på min bank, dessutom har jag en notis som plingar till varje gång jag handlar med kortet och får en notis på min mobil.

Vad har du för bank?
Finns tjänsterna där eller behövs nån utomstående app?

Jag har Swedbank och hittar inget sånt där.


Jag har Nordea och det går att ställa in på deras hemsida men på mobilen har jag installerat Nordeas app och det är den som plingar till så fort jag har använt kortet.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Skogkatt » 2023-10-03 15:15:42

Man måste vara väldigt försiktig på nätet och telefoner nuförtiden, det står här att 1,2 miljoner norrmän har blivit lurade på nätet. Det är över 20% av hela befolkningen. :shock: Det är ju en miljard-industri. Och nu när artificiell intelligens blir allt vanligare kommer bedrägerier att explodera, mycket mer bedrägerier.

https://inyheter.no/02/10/2023/12-milli ... t-pa-nett/
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Tips om bondfångeri och bedragare

Inläggav Richard » 2023-10-03 15:42:26

Undrar om de ändrat nått, för nyss var jag o handlade i självscanningen för 81,90 kr. Så låga summor har bara varit o blippat tidigare, men idag ville de att jag skulle slå in koden också? Tidigare har det varit först vid summor över runt 300 kr?
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in