Gröna städer

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Gröna städer

Inläggav triggerhappyD » 2023-07-19 11:55:26

manne skrev:
NEj Gröna städer är i framtiden alla att tillgå alla kommer att bo gröna städer i framtiden. :-)049 :wink: :-)Happy


Nice, då har världens fattiga länder och dess befolkning något att se fram emot då. :lol: :wink:
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Gröna städer

Inläggav manne » 2023-08-15 8:54:04

Men visst så kommer gröna städer göra att det lyfter folk ur fattigdomen då de kan odla grödor mm i dessa städerna.? :o :-)063 :?:

gröna städer gör väl så att fattigdomen minskar. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Gröna städer

Inläggav Skogkatt » 2023-08-15 11:47:24

manne skrev:Men visst så kommer gröna städer göra att det lyfter folk ur fattigdomen då de kan odla grödor mm i dessa städerna.?

gröna städer gör väl så att fattigdomen minskar.


Man kan odla en potatis på ett hustak i en stad. Men för att odla mat effektivt och få den mängd man behöver, behöver man större områden och ett annat tillvägagångssätt. Att odla mat i städer blir mer som en hobby för dem som bor där, det är inte jordbruk.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Gröna städer

Inläggav manne » 2023-08-15 11:56:32

Skogkatt skrev:
manne skrev:Men visst så kommer gröna städer göra att det lyfter folk ur fattigdomen då de kan odla grödor mm i dessa städerna.?

gröna städer gör väl så att fattigdomen minskar.


Man kan odla en potatis på ett hustak i en stad. Men för att odla mat effektivt och få den mängd man behöver, behöver man större områden och ett annat tillvägagångssätt. Att odla mat i städer blir mer som en hobby för dem som bor där, det är inte jordbruk.


inte om husen är Eko själv försörjande. :o :-)063 :?:

tex.




dessa byggnader fungerar som ett grönt kretslopp . :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Gröna städer

Inläggav Skogkatt » 2023-08-15 12:03:46

manne skrev:inte om husen är Eko själv försörjande.

tex.

dessa byggnader fungerar som ett grönt kretslopp .


Ja, du kan ha hus där varje hus ansvarar för att göra mat och vatten de behöver. Eller så kan man ha jordbruk i stor skala, som vi har i Sverige och Norge nu till exempel. Jag röstar för storskalighet, i stället för många små. Det är stabilare och vad gör man när 100 av dessa hus inte klarar försörja sig själva för att något går fel? Var ska de få sin mat och vatten ifrån?
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Gröna städer

Inläggav manne » 2023-08-15 12:05:12

Skogkatt skrev:
manne skrev:Men visst så kommer gröna städer göra att det lyfter folk ur fattigdomen då de kan odla grödor mm i dessa städerna.?

gröna städer gör väl så att fattigdomen minskar.


Man kan odla en potatis på ett hustak i en stad. Men för att odla mat effektivt och få den mängd man behöver, behöver man större områden och ett annat tillvägagångssätt. Att odla mat i städer blir mer som en hobby för dem som bor där, det är inte jordbruk.


jag tror att i framtiden så blir bostadsområdena själv försörjande precis som dessa husen eller byggnaderna.? :o :-)063 :?:

eller i alla fall när det kommer till mat och energi och vatten.? :o :-)063 :?:

googla så blir husen i framtiden . :-)049 :-)Happy :D

https://en.wikipedia.org/wiki/Earthship
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Gröna städer

Inläggav manne » 2023-08-15 12:22:18

Skogkatt skrev:
manne skrev:inte om husen är Eko själv försörjande.

tex.

dessa byggnader fungerar som ett grönt kretslopp .


Ja, du kan ha hus där varje hus ansvarar för att göra mat och vatten de behöver. Eller så kan man ha jordbruk i stor skala, som vi har i Sverige och Norge nu till exempel. Jag röstar för storskalighet, i stället för många små. Det är stabilare och vad gör man när 100 av dessa hus inte klarar försörja sig själva för att något går fel? Var ska de få sin mat och vatten ifrån?


Mera här. :-)049 :-)Happy :wink:


The EARTHSHIP Home is Designed for Sustainability & Off Grid Living. EARTHSHIPS enable You to Live Off the Grid using a large portion of recycled materials (what some people refer to as trash) in the construction process. These Off-Grid Homes are fully self sufficient and do not require any utilities for comfortable living.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Gröna städer

Inläggav Huggorm » 2023-08-15 15:57:40

Skogkatt skrev:
manne skrev:inte om husen är Eko själv försörjande.

tex.

dessa byggnader fungerar som ett grönt kretslopp .


Ja, du kan ha hus där varje hus ansvarar för att göra mat och vatten de behöver. Eller så kan man ha jordbruk i stor skala, som vi har i Sverige och Norge nu till exempel. Jag röstar för storskalighet, i stället för många små. Det är stabilare och vad gör man när 100 av dessa hus inte klarar försörja sig själva för att något går fel? Var ska de få sin mat och vatten ifrån?
Alla andra får odla dubbelt och skänka bort hälften, precis som med skatt på arbete
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Gröna städer

Inläggav manne » 2023-08-15 16:01:47

MEn varför så bygger de inte The EARTHSHIP i den 3 världen alla fattiga verkar ju ha råd att bo i ett sådant hus.?

de är också 100 % miljövänligt. :o :-)063 :?: och självförsörjande på el och vatten. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Gröna städer

Inläggav Skogkatt » 2023-08-15 16:19:01

Huggorm skrev:Alla andra får odla dubbelt och skänka bort hälften, precis som med skatt på arbete


Det kan ju vara svårt att odla dubbelt hemma också, man behöver dubbelt så mycket utrymme. Det verkar vettigare att odla som vi gör det nu, på större arealer, större grödor.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Gröna städer

Inläggav manne » 2023-08-15 16:26:58

Skogkatt skrev:Det kan ju vara svårt att odla dubbelt hemma också, man behöver dubbelt så mycket utrymme.


Om man har ett EARTHSHIP så kan man ha en botanisk trädgård där djungel och odla bananer och mango mm och andra tropiska frukter.

eller i alla fall vad jag läst och sätt om dessa byggnader. :shock: :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Gröna städer

Inläggav manne » 2023-08-15 16:32:52

Skogkatt skrev:
Huggorm skrev:Alla andra får odla dubbelt och skänka bort hälften, precis som med skatt på arbete


Det kan ju vara svårt att odla dubbelt hemma också, man behöver dubbelt så mycket utrymme. Det verkar vettigare att odla som vi gör det nu, på större arealer, större grödor.



djungel och regnskog att odla frukter i. :-)049 :-)Happy :D
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Gröna städer

Inläggav Skogkatt » 2023-08-15 17:14:32

manne skrev:
Skogkatt skrev:
Huggorm skrev:Alla andra får odla dubbelt och skänka bort hälften, precis som med skatt på arbete


Det kan ju vara svårt att odla dubbelt hemma också, man behöver dubbelt så mycket utrymme. Det verkar vettigare att odla som vi gör det nu, på större arealer, större grödor.



djungel och regnskog att odla frukter i. :-)049 :-)Happy :D


Jag vet inte hur det är med andra folk, men jag har inte råd att bygga ett "Earthship". Särskilt inte nu när ekonomin är helt hopplös och allt har blivit mycket dyrare. :shock: Allt detta moderna nonsens måste ju finansieras, det måste betalas och det är dyrt. Det står att de lever "off-grid in a desert", hur finansierar de det?
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Gröna städer

Inläggav manne » 2023-08-15 21:01:56

Skogkatt skrev:
manne skrev:
Skogkatt skrev:
Det kan ju vara svårt att odla dubbelt hemma också, man behöver dubbelt så mycket utrymme. Det verkar vettigare att odla som vi gör det nu, på större arealer, större grödor.



djungel och regnskog att odla frukter i. :-)049 :-)Happy :D


Jag vet inte hur det är med andra folk, men jag har inte råd att bygga ett "Earthship". Särskilt inte nu när ekonomin är helt hopplös och allt har blivit mycket dyrare. :shock: Allt detta moderna nonsens måste ju finansieras, det måste betalas och det är dyrt. Det står att de lever "off-grid in a desert", hur finansierar de det?


tror inte att det krävs några dyra material för att bygga Earthship räcker med jord och natur material bygga materialet är typ gratis att bygga med där. :o :-)063 :?:
och elen och vattnet är självförsörjande och grönt kretslopp där också. :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Gröna städer

Inläggav Skogkatt » 2023-08-15 23:58:08

manne skrev:tror inte att det krävs några dyra material för att bygga Earthship räcker med jord och natur material bygga materialet är typ gratis att bygga med där.
och elen och vattnet är självförsörjande och grönt kretslopp där också.


Det är nog dyrare än du tror. Solpanel, Installera hela elsystemet, borra brunn, installera våtrum och avlopp, nu har du spenderat minst 150 000 kronor. Och du har inte byggt så mycket som en vägg än. :shock:
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Gröna städer

Inläggav manne » 2023-08-16 17:13:15

Skogkatt skrev:
manne skrev:tror inte att det krävs några dyra material för att bygga Earthship räcker med jord och natur material bygga materialet är typ gratis att bygga med där.
och elen och vattnet är självförsörjande och grönt kretslopp där också.


Det är nog dyrare än du tror. Solpanel, Installera hela elsystemet, borra brunn, installera våtrum och avlopp, nu har du spenderat minst 150 000 kronor. Och du har inte byggt så mycket som en vägg än. :shock:


Nej de behövde ingen brunn där utan vattnet är ett grönt kretslopp där och går runt vatten systemet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Earthship
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Gröna städer

Inläggav manne » 2023-08-16 20:55:57

jag skulle kunna tänka mig att bo eller ha ett Earthship med regnskog eller djungel och odla mango eller baner eller andra exotiska frukter. :-)049 :-)Happy :D

elen där är ju gratis ju också solceller på taket och gratis vatten också . :-)049 :-)Happy :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Gröna städer

Inläggav manne » 2023-08-19 17:30:14

så någon som kan något då om Earthship är de 100 % miljövänliga av sig. :o :-)063 :?:

kan man bo i öde marken med dessa och vart man vill på jordklotet. :o :-)063 :?:

de är väl självförsörjande på mat och och el och vatten. :shock: :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Gröna städer

Inläggav manne » 2023-08-19 17:42:20



mera här. :-)049 :wink:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Gröna städer

Inläggav manne » 2023-08-19 19:06:18

dom sa i videon att i stället för att vara beroende av stora företag eller av staten så är dessa invånare i denna byn självförsörjande av sig. :-)049 :-)Happy

de odlar maten gratis och får elen gratis och vatten gratis kan det bli bättre. :shock: :-)063 :?:
någon som kan något om dessa. :o :-)063 :?:

alla som äger ett Earthship behöver inte betala el eller vatten räkning alls.
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Gröna städer

Inläggav Skogkatt » 2023-08-19 19:34:10

manne skrev:

mera här. :-)049 :wink:


Så de bor mitt i en öken i ett "eartship" som de har byggt själva? Jag skulle gärna ha velat veta hur de finansierade och finansierar det. Det är inte gratis att bygga den byggnaden där, det kostar och det finns få arbetsgivare i en öken. Att bygga ett "eartship" och bo där är inte något som vem som helst kan göra. Jag undrar också varför de bor i en öken. Av alla platser de kunde ha valt, så valde de en trist öken?
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Gröna städer

Inläggav manne » 2023-08-19 19:40:23

Skogkatt skrev:
manne skrev:

mera här. :-)049 :wink:


Så de bor mitt i en öken i ett "eartship" som de har byggt själva? Jag skulle gärna ha velat veta hur de finansierade och finansierar det. Det är inte gratis att bygga den byggnaden där, det kostar och det finns få arbetsgivare i en öken. Att bygga ett "eartship" och bo där är inte något som vem som helst kan göra. Jag undrar också varför de bor i en öken. Av alla platser de kunde ha valt, så valde de en trist öken?


tror att detta fenomen är en rörelse eller en förening och bygg materialet är i princip gratis.? :o :-)063 :?:

jord och gamla bil däck som de använder och pet flaskor och jord. :o :-)063 :?:
de kan odla mat i växthuset också och el och vatten är gratis också :o :-)063 :?:
de som bygger dessa hus hjälper varandra och bygger åt varandra och det är en rörelse eller så. :o :-)063 :?:
jag skulle vilja ha ett sådant hus. :-)049 :-)Happy :D skulle ni också vilja det med gratis el och vatten och gratis mat.? :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18560
Anslöt: 2007-08-23

Gröna städer

Inläggav Skogkatt » 2023-08-19 20:26:37

manne skrev:tror att detta fenomen är en rörelse eller en förening och bygg materialet är i princip gratis.?

jord och gamla bil däck som de använder och pet flaskor och jord.
de kan odla mat i växthuset också och el och vatten är gratis också
de som bygger dessa hus hjälper varandra och bygger åt varandra och det är en rörelse eller så.
jag skulle vilja ha ett sådant hus. skulle ni också vilja det med gratis el och vatten och gratis mat.?


Ja, gratis låter ju bra. Det är bara det att jag har lärt mig att ingenting är gratis, så jag är lite skeptisk. :-)063 Men jag vill inte bo i en öken, det verkar onödigt att bo på en så tråkig och sorglig plats. Det ser väldigt torrt ut och inga träd.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Gröna städer

Inläggav Huggorm » 2023-08-19 20:39:22

De där jordskeppen byggs i mycket torra klimat. Skall man bygga i Sverige bör det nog göras lite annorlunda för att passa vårt kalla och fuktiga klimat. Man kan utgå från en av alla gårdar som våra förfäder bodde på, och modernisera det lite för att passa moderna behov.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in