Pride

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Pride

Inläggav antonius » 2023-08-08 20:27:47

Skogkatt skrev:
antonius skrev:barn idag vet mer än 17åringar på femtiotalet, de har redan sett på nätet vad tidelag är osv


Det är vad jag pratar om, folk försöker normalisera det. 5-åringar står och tittar på en parad med läderbögar och folk med dildos limmade på sina kroppar. Sen reser barnen till biblioteket för att utsättas för en sagostund med män som klär ut sig till kvinnor och läser sexualiserade sagor för dem om transer och allt möjligt. Och folk säger "barn vet mer nu än de gjorde tidigare så det är inget problem att de ser det här".

:shock: Nej, det fungerar inte. De får hålla barnen borta från det eller hålla det borta från barnen. Det är inget att diskutera.


man borde låsa in barnen i hund burar med hjälmar på huvet och ögonbindlar, och ta av dem paddorna och skicka dem till en klosterskola, lol
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Pride

Inläggav nallen » 2023-08-08 20:38:31

Paladinen skrev:För mig får vuxna människor göra vad om vill bakom stängda dörrar.Om två vuxna män vill idka samlag så är det deras rättighet att göra så och det lägger jag mig inte i.

Vi bör dock inte ha parader som hyllar sexualitet i det öppna oavsett om det är hetero eller homosexualitet , sexualitet är något som skall ske bakom lykta dörrar och inte tas ut på stan bland gamla och barn.

:-)049
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Pride

Inläggav Skogkatt » 2023-08-08 21:46:01

antonius skrev:man borde låsa in barnen i hund burar med hjälmar på huvet och ögonbindlar, och ta av dem paddorna och skicka dem till en klosterskola, lol


Jag tror inte du förstår hur illa det låter när folk försvarar detta, när folk försöker försvara och förklara att det är okej för små barn att se vuxnas sexualitet och fetischer. Det var inte länge sedan folk fängslades och barnvärnet tog barnen om föräldrarna utsatte sina barn för sådana saker. Men nu finns det en grupp som jobbar hårt för att nomalisera det och jag måste fråga varför. Vem har ett intresse av att sexualisera små barn och utsätta barn för vuxnas kön och sexliv? Jag är inte alls intresserad av att göra det.

Din reaktion när jag säger att barn inte ska utsättas för det är att skämta och överdriva och du ser inga problem med att barn utsätts för det. Det är skrämmande. :shock: Denna normalisering av sexualiseringen av små barn är inget annat än skrämmande och sjuk. Och farligt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Pride

Inläggav ab2487_1 » 2023-08-08 23:53:46

Ja jag kan hålla med om att fenomenet med att översexifiera dessa parader är kontraproduktivt, däremot så tycker jag att manifestationen verkligen behövs då högerpopulistiska vindar blåser friskt nuförtiden och behovet finns av att normalisera rätten att älska & vara med vem man vill så att detta inte bara blir ett enkelt argument till för högerpartierna att använda.
ab2487_1
Tekniker
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2021-10-10

Pride

Inläggav Karamell » 2023-08-09 1:37:54

Man får inte älska vem man vill och man får inte bestämma över sin egen kropp. Det är hyckleri!
Karamell
 
Inlägg: 3129
Anslöt: 2016-03-28

Pride

Inläggav Richard » 2023-08-09 6:22:55

Är man socialdemokrat får man inte älska vem man vill, det är sånt hyckleri!

https://www.st.nu/2019-11-14/debatt-ska ... r-karleken
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Pride

Inläggav Paladinen » 2023-08-09 7:26:16

ab2487_1 skrev:Ja jag kan hålla med om att fenomenet med att översexifiera dessa parader är kontraproduktivt, däremot så tycker jag att manifestationen verkligen behövs då högerpopulistiska vindar blåser friskt nuförtiden och behovet finns av att normalisera rätten att älska & vara med vem man vill så att detta inte bara blir ett enkelt argument till för högerpartierna att använda.


Det är redan normaliserat att vara bög eller lesbisk eller bisexuell eller hbtq rent generellt . Är det verkligen någon som ens höjer på ögonbrynen i Sverige idag år 2023 om du säger att du är bög ?

Homosexuella får gifta sig och adoptera barn och det finns inga lagar i Sverige som diskriminerar mot homosexuella .

Jag förstår inte varför Pride behövs som nån manifestation för hbtq-personers rättigheter , det finns inget annat land i världen som är så accepterande mot hbtqfolk och där dom har lika mycket rättigheter som i Sverige.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Pride

Inläggav Paladinen » 2023-08-09 7:29:53

Karamell skrev:Man får inte älska vem man vill och man får inte bestämma över sin egen kropp. Det är hyckleri!


Jo man får lov att älska vem man vill , det finns inga lagar i Sverige som inskränker på känslor dock får man inte agera utifrån alla känslor man har då vissa av dessa ageranden inte faller inom lagens ramar.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Pride

Inläggav antonius » 2023-08-09 8:28:43

men att älska vem man vill får väl alla (åtm på avstånd, lol), men att älska med vem man vill får inte alla, det är väl skillnaden
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Pride

Inläggav Någon » 2023-08-09 13:35:49

Paladinen skrev:
ab2487_1 skrev:Ja jag kan hålla med om att fenomenet med att översexifiera dessa parader är kontraproduktivt, däremot så tycker jag att manifestationen verkligen behövs då högerpopulistiska vindar blåser friskt nuförtiden och behovet finns av att normalisera rätten att älska & vara med vem man vill så att detta inte bara blir ett enkelt argument till för högerpartierna att använda.


Det är redan normaliserat att vara bög eller lesbisk eller bisexuell eller hbtq rent generellt . Är det verkligen någon som ens höjer på ögonbrynen i Sverige idag år 2023 om du säger att du är bög ?

Homosexuella får gifta sig och adoptera barn och det finns inga lagar i Sverige som diskriminerar mot homosexuella .

Jag förstår inte varför Pride behövs som nån manifestation för hbtq-personers rättigheter , det finns inget annat land i världen som är så accepterande mot hbtqfolk och där dom har lika mycket rättigheter som i Sverige.


Många använder fortfarande ordet bög som skällsord.
Knappt någon manlig fotbollspelare har kommit ut som gay, trots att det rent statistiskt borde finnas en hel del. Väldigt många även i Sverige hemlighåller fortfarande sin sexuella läggning eller vilket kön de identifierar sig som (om de alls identifierar sig som man eller kvinna), av rädsla för att bli trakasserade.
Visst finns det lagar mot hatbrott och visst gick de flesta partiledare i Pride-tåget (utom Ebba Busch och Jimmy Åkesson). Även ÖB Bydén gick i tåget.
Men det betyder inte att rättigheterna kan tas för givna eller att alla inom HBTQIA+ kan känna sig trygga och inkluderade i samhället.
En människa rår inte för vilken läggning hen har och bör slippa trakasserier på grund av det.

På samma sätt som att vi som autister bör slippa trakasseras på grund av vår autism.
Vi vill alla få möjlighet att känna oss trygga, utan att behöva förställa oss.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Pride

Inläggav Alien » 2023-08-15 14:20:11

Det står ju här om varför Pride behövs:

10 fakta om hbtqi, UNHCR och Pride skrev:---
2. Diskriminering av människor på grund av sexuell läggning eller könsidentitet står i strid med den grundläggande principen om alla människors lika värde och rättigheter.
3. Ingen ska behöva dölja sin identitet eller tvingas leva under hot och i skräck för vad som skulle hända om den blev känd. Det strider också mot de mänskliga rättigheterna.
4. UNHCR anser att varje person som utsätts för angrepp, omänsklig behan­dling eller allvarlig diskriminering på grund av sin sexuella läggning eller könsidentitet - och vars regering är oförmögen eller ovillig att skydda personen - ska bli erkänd som flykting. Läs om hur UNHCR hjälper hbtqi-flyktingar.
5. Många länder har kriminaliserat homosexualitet. I en del länder tillämpas grymma straff, som piskning, mot homosexuella.
6. I fem länder i världen straffas homosexualitet med döden: Iran, Mauretanien, Sudan, Saudiarabien och Jemen. Även i vissa delar av Somalia och Nigeria kan homosexuella dömas till döden.
7. I den svenska asyllagen står att ingen får utvisas till ett land där personen riskerar förföljelse på grund av sin sexuella läggning.
8. Sverige har skrivit under FN:s flyktingkonvention. Det betyder att Sverige ska pröva varje persons ansökan om asyl individuellt. I den individuella prövningen ingår att ta hänsyn till sökandens könsidentitet och sexuella läggning.---
https://www.sverigeforunhcr.se/blogg/10 ... -och-pride

Frågan är hur punkt 7 och 8 fungerar i praktiken. Inte tillräckligt väl enligt RFSL.

Spoiler: visa
Trovärdighetsprövningarna gällande hbtq-personer som söker asyl i Sverige är inte förenliga med svensk och internationell rätt, enligt en ny rapport från RFSL.

– Jag har börjat svara hbtq-personer som hör av sig till mig att välja ett annat land att söka asyl i, säger rapportförfattaren Aino Gröndahl.
https://www.dn.se/sverige/rfsl-asylproc ... mot-lagen/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Pride

Inläggav Alien » 2023-08-19 1:52:02

Skogkatt skrev:
antonius skrev:barn idag vet mer än 17åringar på femtiotalet, de har redan sett på nätet vad tidelag är osv


Det är vad jag pratar om, folk försöker normalisera det. 5-åringar står och tittar på en parad med läderbögar och folk med dildos limmade på sina kroppar. Sen reser barnen till biblioteket för att utsättas för en sagostund med män som klär ut sig till kvinnor och läser sexualiserade sagor för dem om transer och allt möjligt. Och folk säger "barn vet mer nu än de gjorde tidigare så det är inget problem att de ser det här".

:shock: Nej, det fungerar inte. De får hålla barnen borta från det eller hålla det borta från barnen. Det är inget att diskutera.

Men det är i så fall föräldrarnas ansvar att hålla sina barn borta. Femåringar går inte på egen hand och kollar på prideparader. De föräldrar som tar med sin barn för att titta på prideparader anser tydligen att barnen inte tar skada av det.

Har du några belägg för att de läser "sexualiserade sagor" för barnen på biblioteken? Att höra "män utklädda till kvinnor" läsa sagor är inget konstigt för små barn som är vana att få klä ut sig till vad de vill på förskolorna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Pride

Inläggav Richard » 2023-08-19 7:02:02

Det är p.g.a. islam som homosexualitet är belagt med dödsstraff o andra straff i en del länder. HBTQ är inte accepterat inom islam.

https://kvartal.se/artiklar/hbtqislam/
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Pride

Inläggav Skogkatt » 2023-08-19 12:00:53

Alien skrev:Men det är i så fall föräldrarnas ansvar att hålla sina barn borta.


Så vuxna människor har inte längre något ansvar och de kan gå nakna i en parad på offentliga gator och fira sina könsorgan? Och alla andra måste acceptera det? :shock: Världen har verkligen förändrats till det sämre, om någon hade gjort det när jag var liten skulle de ha arresterats för att ha blottat sig och stört den allmänna ordningen. Och sen hade de skickats till en psykiatrisk avdelning för att få hjälp.

Åtminstone hade jag aldrig gjort det, oavsett vilket kön jag var eller något annat. För varför skulle jag, det är en ganska sjuk sak att göra.


Alien skrev:Har du några belägg för att de läser "sexualiserade sagor" för barnen på biblioteken? Att höra "män utklädda till kvinnor" läsa sagor är inget konstigt för små barn som är vana att få klä ut sig till vad de vill på förskolorna.


Så du har inga problem med att till exempel en 50-årig man klär ut sig som en kvinnlig prostituerad och kallar sig själv "Miss Shameless Winehore" och insisterar på att spendera tid med små barn? Är du helt säker på att du inte har några problem med det? Det finns inget med det som får dig att tänka "vänta lite, det här är ju inte normalt, vad håller den mannen på med?". Jag tycker att du borde tänka på det en gång till. Och ja, jag har sett den typ av böcker som dessa folk läser för barnen och det är inget annat än pride och trans-propaganda. Det är inte Bambi eller Snövit och de sju dvärgarna.

Jag förstår inte vad som har hänt med världen, när började folk acceptera sådant beteende riktat mot barn? Det är häpnadsväckande och skrämmande. :shock: Detta är ingenstans nära socialt acceptabelt beteende.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Pride

Inläggav Alien » 2023-08-21 13:03:32

"Miss Shameless Winewhore" kallar sig inte så när hen läser sagor för barn. Det är inte så att vederbörande lämnas helt ensam med barnen i ett låst rum. Bara för att en man gillar att klä sig i kvinnokläder betyder det inte att man är en pedofil med onda avsikter.

Konceptet kommer från USA och tanken är att lära barnen att visa tolerans mot HBQT.

Sagostunder med dragqueens som läser för barn har hamnat i fokus under hösten, efter att arrangemangen mötts av hot och hat. Samtidigt beskriver biblioteken att evenemangen är populära och ofta blir fullbokade.
https://www.svt.se/kultur/60-sekunder-d ... r-for-barn

Det är samma sak där: Föräldrarna bestämmer. Inga föräldrar tvingas låta sina barn "utsättas" för dessa sagostunder.

De föräldrar som går med sina barn i Pride-tåget kanske har en släkting som är HBQT, ett syskon till föräldrarna el ett äldre barn. De går för att visa sin solidaritet. De som tar med barnen att titta på tåget kanske vill lära barnen tolerans mot HBQT.

Det är klart att det är föräldrarna som bestämmer. Det är inte Pride-arrangörernas fel. Precis som att det inte är TVs fel om program olämpliga för barn visas sent på kvällen. Det är föräldrnas sak att skicka barnen i säng i tid.

Eller som att det inte är bokhandelns "fel" att en grafisk roman om två killar som är kära i varandra syns i bokhandeln. Det är inte så att tonåringar blir homosexuella av att läsa om homosexuella. I Ungern fick en bokhandel böta för att den romanen fanns i barn- och ungdomsavdelningen. Där tror man tydligen att information om HBQT är farligt, ingen under 18 år ska utsättas för det. Medan medvetandet om att man är annorlunda uppstår långt före 18 år, kanske redan före puberteten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Pride

Inläggav Skogkatt » 2023-08-21 13:53:10

Alien skrev:"Miss Shameless Winewhore" kallar sig inte så när hen läser sagor för barn. Det är inte så att vederbörande lämnas helt ensam med barnen i ett låst rum. Bara för att en man gillar att klä sig i kvinnokläder betyder det inte att man är en pedofil med onda avsikter.

Konceptet kommer från USA och tanken är att lära barnen att visa tolerans mot HBQT.

Sagostunder med dragqueens som läser för barn har hamnat i fokus under hösten, efter att arrangemangen mötts av hot och hat. Samtidigt beskriver biblioteken att evenemangen är populära och ofta blir fullbokade.
https://www.svt.se/kultur/60-sekunder-d ... r-for-barn

Det är samma sak där: Föräldrarna bestämmer. Inga föräldrar tvingas låta sina barn "utsättas" för dessa sagostunder.

De föräldrar som går med sina barn i Pride-tåget kanske har en släkting som är HBQT, ett syskon till föräldrarna el ett äldre barn. De går för att visa sin solidaritet. De som tar med barnen att titta på tåget kanske vill lära barnen tolerans mot HBQT.

Det är klart att det är föräldrarna som bestämmer. Det är inte Pride-arrangörernas fel. Precis som att det inte är TVs fel om program olämpliga för barn visas sent på kvällen. Det är föräldrnas sak att skicka barnen i säng i tid.

Eller som att det inte är bokhandelns "fel" att en grafisk roman om två killar som är kära i varandra syns i bokhandeln. Det är inte så att tonåringar blir homosexuella av att läsa om homosexuella. I Ungern fick en bokhandel böta för att den romanen fanns i barn- och ungdomsavdelningen. Där tror man tydligen att information om HBQT är farligt, ingen under 18 år ska utsättas för det. Medan medvetandet om att man är annorlunda uppstår långt före 18 år, kanske redan före puberteten.


Jag rekommenderar starkt att du läser detta. Så kanske du ser likheterna mellan detta och vissa andra saker vi diskuterar här och förstår vad som händer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Child_grooming
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Pride

Inläggav Alien » 2023-08-21 15:12:47

Grooming är något helt annat! Här handlar det om barn som är med sina föräldrar, inte ensamma med en förövare
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Pride

Inläggav Richard » 2023-08-22 7:01:42

Men man kan ju undra vad syftet med att låta en utklädd gubbe som tänder på att klä sig i damkläder, läsa sagor för barn? Varför ska just de göra det? Finns det ingen kvinnlig bibliotekarie i 35 års-åldern som kan läsa sagor för barnen?
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Pride

Inläggav Alien » 2023-08-22 11:12:57

Men som jag skrev tidigare, avsikten är ju att lära barn tolerans mot HBQT.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in