Odling och växter samt stugliv <3

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav antonius » 2023-08-05 13:41:14

Solblomma skrev:Jag översvämmas av tomater! Trevligt problem i och för sig, men vad gör jag av dem? Funderade på att "soltorka" men vi har så mycket flugor, så det känns inte hygieniskt.


fick en massa tomater av min mor en gång, och jag gjorde tomatsoppa, och den vart väldigt bra och var inte speciellt svår att göra, men smakar avsevärt godare än sådana som finns att köpa
antonius
 
Inlägg: 21872
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Zia1985 » 2023-08-05 13:44:38

Solblomma skrev:Jag översvämmas av tomater! Trevligt problem i och för sig, men vad gör jag av dem? Funderade på att "soltorka" men vi har så mycket flugor, så det känns inte hygieniskt.


Gör egen ketchup?
Min mormor gör även egna ”konserver”. Hon har tomater till sås året runt.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Solblomma » 2023-08-05 18:28:02

antonius skrev:fick en massa tomater av min mor en gång, och jag gjorde tomatsoppa, och den vart väldigt bra och var inte speciellt svår att göra, men smakar avsevärt godare än sådana som finns att köpa

Tomatsoppa var en bra idé, det ska jag göra! Kan jag få ditt recept?
Zia1985 skrev:Gör egen ketchup?
Min mormor gör även egna ”konserver”. Hon har tomater till sås året runt.

Ketchup har jag provat, flera olika recept. Inget blev godkänt av familjen och jag äter inte ketchup. Men tomatkonserver gjorde jag förra året, det hade jag glömt. Det ska jag nog göra i år också, det blev riktigt bra. Förutom att hela botten av ugnen blev täckt av inbränt tomatklet.
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Zia1985 » 2023-08-05 18:46:42

Solblomma skrev:
antonius skrev:fick en massa tomater av min mor en gång, och jag gjorde tomatsoppa, och den vart väldigt bra och var inte speciellt svår att göra, men smakar avsevärt godare än sådana som finns att köpa

Tomatsoppa var en bra idé, det ska jag göra! Kan jag få ditt recept?
Zia1985 skrev:Gör egen ketchup?
Min mormor gör även egna ”konserver”. Hon har tomater till sås året runt.

Ketchup har jag provat, flera olika recept. Inget blev godkänt av familjen och jag äter inte ketchup. Men tomatkonserver gjorde jag förra året, det hade jag glömt. Det ska jag nog göra i år också, det blev riktigt bra. Förutom att hela botten av ugnen blev täckt av inbränt tomatklet.


Min mormors tomatsoppa är skållade tomater (ta även bort fästet), potatis och lök. Kyckling- eller grönsaksbuljong, salt, peppar och sommarkyndel (viktigaste ingrediensen efter tomat). Koka tills potatisen är mjuk. Mixa slät. Potatisen är det som gör soppan tjock och matig. Man kan hälla i en skvätt grädde på slutet men soppan är magisk utan. Finns inga satta mängder i receptet. Tomaten är ju stjärnan och den det finns mest av. Mängd potatis beror på hur tjock soppa du vill ha och lök är ju en smaksak.

Du kan klä botten av ugnen i folie så slipper du mer inbränt klet.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Dagobert » 2023-08-05 19:23:16

Zia1985 skrev:Du kan klä botten av ugnen i folie så slipper du mer inbränt klet.

Inte bra, har jag hört.
Folien stänger inne värmen från bottenelementet så botten kan bli för varm och emaljen spricka.
Bättre att täcka en ugnsplåt med folie och ställa på nedersta hyllan.

Eller täcka grillgallret med folie och ställa på ugnsbotten. Gallrets fötter gör ett mellanrum.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Huggorm » 2023-08-05 21:17:22

Zia1985 skrev:När du syltat och saftat klart kan du skänka bort plommon i närmsta samhälle. Glöm inte att göra smarrigt plommonvin!
Det går inte att skänka bort, det står fulla plommonträd i varje trädgård nästan
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Vildsvin » 2023-08-05 23:12:36

Huggorm skrev:
Zia1985 skrev:När du syltat och saftat klart kan du skänka bort plommon i närmsta samhälle. Glöm inte att göra smarrigt plommonvin!
Det går inte att skänka bort, det står fulla plommonträd i varje trädgård nästan


Vinet går nog åt ändå.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Skogkatt » 2023-08-05 23:30:37

Mina röda vinbär är mogna nu så det är bra. Jag har flera buskar. De ser bra ut i år. :-)005 Hallonen är också mogna.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav antonius » 2023-08-06 13:32:43

Solblomma skrev:Tomatsoppa var en bra idé, det ska jag göra! Kan jag få ditt recept?


jag kommer inte ihåg var jag fick det ifrån, men det var inte invecklat, jag vart lite förvånad hur gott det blev, men man ska vara noga med att skolla tomaterna så man får bort skalet, så soppan blir väldigt slät och inga skal som fastnar mellan tänderna, och inte snåla med grädden, så blir det mums
antonius
 
Inlägg: 21872
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav Huggorm » 2023-08-06 15:43:50

Vildsvin skrev:
Huggorm skrev:
Zia1985 skrev:När du syltat och saftat klart kan du skänka bort plommon i närmsta samhälle. Glöm inte att göra smarrigt plommonvin!
Det går inte att skänka bort, det står fulla plommonträd i varje trädgård nästan


Vinet går nog åt ändå.
Just ja, glömde att i Europa gör dom "Slivovice" av plommon
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Odling och växter samt stugliv <3

Inläggav antonius » 2023-08-07 13:38:18

antonius skrev: skolla tomaterna


*skålla, lol
antonius
 
Inlägg: 21872
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in