Enkel förbättring av sökfunktionen?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Dagobert » 2023-07-22 21:45:41

Längst ner i Avancerad sökning kan man välja hur många tecken som ska visas av sökresultaten.
Förinställt värde är idag 300 tecken.
I söksvar med mer än 300 tecken ser man då inte skillnad mellan inläggstext och citat.
Om sökaren ändrar värdet till "Alla tillgängliga" så ser han inläggen som de ser ut i trådarna.

Jag vill att forumledningen ändrar det förinställda värdet till "Alla tillgängliga".
Jag tror inte det är svårt om man har behörigheten.

En invändning som förekommit är att det blir så mycket att scrolla igenom.
Men det är väl bättre med vettiga svar på sökningarna än att de är lätta att scrolla igenom?

Man är väl vanligen ute efter inläggen som skrivit de sökta orden, inte de som citerat dem? Med 300 måste man klicka på "Gå till inlägg" i varje sökresultat för att se vem som skrivit vad, och det är besvärligt.

Dessutom är de sökta orden färgmarkerade och inte svåra att se vid en scrollning.
De som vill ha lättscrollat kan ju välja att visa t.ex 100 tecken oavsett vad som är förinställt.

När jag sökte ordet "nedan" skrivet av Dagobert (300 tecken) blev sökresultatet så här:
Namnlös5.png
Det ser ut som om Dagobert skrivit ordet "nedan", men det är fel.

När jag istället valde "Alla tillgängliga" såg jag att "nedan" stod i ett citat av "test":
Namnlös6.png

Visst kan man själv ändra inställningen varje gång man söker, men hur många tittar efter sånt?
Särskilt nya medlemmar tror jag använder sökrutan på förstasidan. Där får svaren 300 tecken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Mats » 2023-07-22 23:33:27

Jag ändrar alltid till "Alla tillgängliga" när jag söker.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Dagobert » 2023-07-23 0:19:42

Mats skrev:Jag ändrar alltid till "Alla tillgängliga" när jag söker.

Jag med.

Dagobert skrev:Särskilt nya medlemmar tror jag använder sökrutan på förstasidan. Där får svaren 300 tecken.

Glömde skriva att jag antar att den sökrutan också får "Alla tillgängliga" om förinställt ändras till det.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav nescio » 2023-07-23 14:44:14

Dagobert skrev:Särskilt nya medlemmar tror jag använder sökrutan på förstasidan. Där får svaren 300 tecken.
Jag har aldrig använt Avancerad sökning.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Dagobert » 2023-08-06 1:03:46

2 veckor och inget svar från personalen.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Lynx-66 » 2023-08-06 10:08:33

Bra förslag!
Lynx-66
 
Inlägg: 1978
Anslöt: 2019-11-16

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Dagobert » 2023-08-24 16:27:01

Tack Lynx-66.

Över 1 månad och inget svar från personalen.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Alien » 2023-08-24 18:26:44

Moderator:

Alltså problemet är att vi har saker som helt slutat fungera och då är det inte prioriterat att införa nyheter, hur välmotiverade de än är.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Dagobert » 2023-08-24 22:22:25

Då förstår jag.
Tror iofs inte att det är svårare att ändra i modpanelen än att ändra i Avancerad sökning.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Dagobert » 2024-03-04 12:23:34

Skulle det gå att använda nån extern söktjänst för att söka i forumet?

Fristående från forumet, eftersom ledningen inte vågar ändra på något.

Forumets egen sökfunktion är erbarmligt dålig. Aspergerforum har väl ambitionen att vara en kunskapsbank, men isf måste man kunna hitta det den innehåller.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav nescio » 2024-03-04 15:09:24

Dagobert skrev:Forumets egen sökfunktion är erbarmligt dålig.
Är den? Jag tycker flashbacks är mycket sämre.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Dagobert » 2024-03-04 16:42:48

nescio skrev:
Dagobert skrev:Forumets egen sökfunktion är erbarmligt dålig.
Är den? Jag tycker flashbacks är mycket sämre.

Den skiljer inte mellan AÅÄ och OÖ.

Du tycks f.ö. inte vara så intresserad av att få bra sökträffar:
nescio skrev:Jag har aldrig använt Avancerad sökning.

Men motarbeta gärna förbättringar.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav nomemorytoday » 2024-03-05 1:10:42

Tack att ni finns
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Dagobert » 2024-03-19 14:46:17

Alien skrev:Moderator:

Alltså problemet är att vi har saker som helt slutat fungera och då är det inte prioriterat att införa nyheter, hur välmotiverade de än är.

Dagobert skrev:Då förstår jag.
Tror iofs inte att det är svårare att ändra i modpanelen än att ändra i Avancerad sökning.

Jag gör ett nytt försök:
Att det ska gå att hitta i forumet är viktigare än det mesta när aktiviteten är så här låg.
Nykomlingar får knappt några svar på sina första inlägg eftersom allt redan skrivits förut.
De provar att söka men söksvaren består av 4 rader, varav ett okänt antal består av citat - det syns ingen skillnad.
Alltså inga svar i forumet och inga begripliga svar på sökningar.

Alien hänvisar till gamla, ofta låååånga trådar i ämnet. Åtminstone delvis föråldrade, inaktuella.
Nykomlingen vill ivrigt prata om sin nya diagnos, inte plöja gamla trådar på måfå, och ger upp.

Prata med Liebert om detta.
Om det är en riskabel ändring - är forumet ett korthus som kan rasa när som helst?
I så fall är det bättre att göra ett försök än att låta forumet dö av näringsbrist som nu.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Alien » 2024-03-19 16:59:54

Det är ju bättre att försöka hitta en tråd med rätt ord i rubriken, annars får man för många alternativ. Alt söka rätta ordet i första inlägget i Avancerad sökning. Det är bara Avancerad sökning jag själv använder.

Det problem jag stöter på är om det rätta ordet (el förkortningen) är för kort; då går det inte att söka på det.

Många trådar är av typen "tror ni jag har AS/autism" och just de är ju tidlösa. Dvs man kan känna igen sig i flera "symptom" som andra skrivit om. Jag har väl ansett att det är bättre att få ett inte perfekt svar än inget svar alls.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Dagobert » 2024-03-19 17:37:27

Alien, visst kan man hitta en del om man använder Avancerad sökning på rätt sätt. Men de flesta nykomlingar gör nog inte det eftersom de är vana vid att google hittar relevanta träffar åt dem utan såna trix. Men börja inte diskutera sökmotorer od nu, jag tror du förstår vad jag menar.

Visst är det bättre att få ett inte perfekt svar än inget svar alls - jag klagar inte på det. Men där slutade du visst att läsa mitt inlägg, och skrev ett svar istället.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Alien » 2024-03-19 17:50:18

Mera tekniska frågor är det nog bäst att forumteknikern svarar på.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Dagobert » 2024-03-19 18:22:43

Alien skrev:Mera tekniska frågor är det nog bäst att forumteknikern svarar på.

Den tekniska frågan var denna:
Dagobert skrev:Om det är en riskabel ändring - är forumet ett korthus som kan rasa när som helst?


Avfärdar du den här tankegången?
Dagobert skrev:Nykomlingen vill ivrigt prata om sin nya diagnos, inte plöja gamla trådar på måfå, och ger upp.
Dagobert skrev:visst kan man hitta en del om man använder Avancerad sökning på rätt sätt. Men de flesta nykomlingar gör nog inte det eftersom de är vana vid att google hittar relevanta träffar åt dem utan såna trix.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Alien » 2024-03-19 23:53:08

Det stämmer nog att nykomlingar ofta vill prata om sin (ev) diagnos, och då vill de ha ett personligt svar. Men där har vi i så fall alla samma möjlighet (och skyldighet?) att svara, det har ju inget med sökfunktionen att göra. Sen kan det vara lite mer speciella frågor där ingen av oss kvarvarande egentligen kan svara. Där kan det enda man har att erbjuda vara länkar till gamla trådar där frågan tagits upp.

Jag är ju rätt okunnig när det gäller det tekniska, därför så fruktar jag det värsta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Dagobert » 2024-03-27 13:22:46

Alien skrev:Mera tekniska frågor är det nog bäst att forumteknikern svarar på.

1 vecka. Har ni framfört frågan till teknikern, dvs johan88?
Han skriver ju sällan i forumet så vet inte om han varit inne och läst.

Alien skrev:Jag är ju rätt okunnig när det gäller det tekniska, därför så fruktar jag det värsta.

Jag hoppas att din okunnighet inte gör dig motvillig och får dig att påverka dina medarbetare i negativ riktning.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Alien » 2024-03-27 14:08:48

Han har varit här inne men vad han läst vet jag inte. Nu har jag skickat iväg ett pm om denna tråd.

Men vad anklagar du mig för egentligen? Att jag pga att jag är oteknisk skulle stoppa alla förbättringar?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Dagobert » 2024-03-27 14:20:45

Alien skrev:Men vad anklagar du mig för egentligen? Att jag pga att jag är oteknisk skulle stoppa alla förbättringar?

Inte alla. Men i tråden försöker du få det till att denna förbättring är onödig. Naturligtvis för att du befarar det värsta. Menar du att du kommer att vara neutral i er interna diskussion?
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Alien » 2024-03-27 14:30:00

Jag lär inte ha så mycket att tillföra just för att jag är så oteknisk. Du tycks också vara både misstänksam mot mig och överdriva mitt inflytande.

F ö har jag väl aldrig påstått att en förbättring av sökfunktionen är onödig utan bara skrivit hur jag själv gör. Sedan är det så mycket som inte fungerar som är mer akut. Men det kan behövas en genomgripande uppdatering, dvs jag vet inte om det går att ändra på något alls innan dess.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Enkel förbättring av sökfunktionen?

Inläggav Dagobert » 2024-03-27 17:25:06

Alien skrev:Jag lär inte ha så mycket att tillföra just för att jag är så oteknisk. Du tycks också vara både misstänksam mot mig och överdriva mitt inflytande.

F ö har jag väl aldrig påstått att en förbättring av sökfunktionen är onödig utan bara skrivit hur jag själv gör. Sedan är det så mycket som inte fungerar som är mer akut. Men det kan behövas en genomgripande uppdatering, dvs jag vet inte om det går att ändra på något alls innan dess.

Överdriva inflytande - är du inte 1 av 3 eller 4? Det är ganska stort inflytande, förutsatt att de andra lyssnar på dig.

Du har väl inte direkt påstått att förbättringen är onödig, men heller inte kommit med ett positivt ord, utan bara hur man kan använda "Avancerad sökning", vilket du efter 26 år behärskar, dock inte nykomlingar.

Vet inte vad som är mer akut än att hålla kvar nykomlingar, vilket är syftet med min förbättring.

"Genomgripande uppdatering"? Låter du det bästa bli det godas fiende? Jag tror inte att nån genomgripande uppdatering kommer att ske under vår livstid.

Spoiler: visa
Påminner om Mark Twain som utarbetade en perfekt plan för en eldsvådas släckande, färdig 3 veckor efter att eldsvådan var släckt.
Glöm det, ta inte upp det i tråden.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in