Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Skogkatt » 2023-07-03 23:57:17

Bump

Jag råkade se den här tråden nu och tänkte att den är ju perfekt för Richard. :)

Själv har jag inte så mycket att säga om loppis, jag har sett flera skyltar på sistone när jag har varit ute och kört, någon har loppis i sin garage eller något, men jag tycker det är lite obehagligt att åka hem till främlingar så jag stannade inte vid någon av dem tyvärr.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Skogkatt » 2023-07-04 0:02:55

Jag borde egentligen ha haft loppis själv, jag har ett rum och en garasje som är fulla med saker som aldrig används, möbler och lite olika saker. Det hade varit bra att bli av med en del av det och kanske få lite pengar för det också. Men att släppa in främlingar och låta dem rota rundt i saker... :-)003 Lite skeptisk, det låter inte så bra.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Richard » 2023-07-04 5:50:49

Ja, att åka hem till folk känns lite obehagligt, det tycker jag med. Men för nån månad sen hade de gemensam loppis i ett område här i staden, där de som ville vara med hade ställt upp ett bord på garageuppfarten. Körde runt till så många jag hittade.

Jag tänker att när jag dör så kan folk ha en loppis av alla mina prylar.

Mina loppisfynd; https://imgur.com/a/zxUAQoE
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Paladinen » 2023-07-04 8:08:28

@Skogskatt: Du kan vara med på bakluckeloppis, jag vet inte om ni har det fenomenet i Norge men här i Sverige har vi bakluckeloppis.

Man ansöker om tillstånd att få vara med och sälja på loppisen och sen träffas man på en specifik plats som är förutbestämd sen innan och så säljer man ur bakluckan på sin bil eller sätter upp ett loppisbord brevid bilen och på så sätt behöver man inte ha hem främlingar i sitt hem.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Riksamiralen » 2023-07-04 10:40:51

Richard skrev:Ja, att åka hem till folk känns lite obehagligt, det tycker jag med. Men för nån månad sen hade de gemensam loppis i ett område här i staden, där de som ville vara med hade ställt upp ett bord på garageuppfarten. Körde runt till så många jag hittade.

Jag tänker att när jag dör så kan folk ha en loppis av alla mina prylar.

Mina loppisfynd; https://imgur.com/a/zxUAQoE

Vilka fina uranglas du hittade, samlar du? Har du fler? Bra fynd!
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Richard » 2023-07-04 16:40:28

Riksamiralen skrev:
Richard skrev:Ja, att åka hem till folk känns lite obehagligt, det tycker jag med. Men för nån månad sen hade de gemensam loppis i ett område här i staden, där de som ville vara med hade ställt upp ett bord på garageuppfarten. Körde runt till så många jag hittade.

Jag tänker att när jag dör så kan folk ha en loppis av alla mina prylar.

Mina loppisfynd; https://imgur.com/a/zxUAQoE

Vilka fina uranglas du hittade, samlar du? Har du fler? Bra fynd!

Jodå, dom fick jag behålla. Samlar på sådana...

Uranglasen.jpg

Ska lägga om UV-slingan o ställa glasen på ett bättre sätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Skogkatt » 2023-07-04 17:13:39

Paladinen skrev:@Skogskatt: Du kan vara med på bakluckeloppis, jag vet inte om ni har det fenomenet i Norge men här i Sverige har vi bakluckeloppis.

Man ansöker om tillstånd att få vara med och sälja på loppisen och sen träffas man på en specifik plats som är förutbestämd sen innan och så säljer man ur bakluckan på sin bil eller sätter upp ett loppisbord brevid bilen och på så sätt behöver man inte ha hem främlingar i sitt hem.


Jag har inte sett det här i Norge men jag vet att amerikaner gillar det, bakluckeloppis. Det är ju egentligen inte ett stort problem att ha det hemma, många har det, men det är något obehagligt med att ha främlingar rotande runt hemma. Man vet ju inte vem som kommer och det är många konstiga folk där ute.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Riksamiralen » 2023-07-04 17:28:12

Tjusigt det ser ut. Ta gärna någon mer bild i denna tråd när du ändrat uppställningen.

Jag hade gärna också påbörjat en sådan samling av uranglas men jag har aldrig träffat på dessa på loppmarknader, de verkar rätt sällsynta, kanske mest är på nätet man kan hitta uranglas. Eller om man har tur som du verkar haft.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Richard » 2023-07-04 17:40:52

Riksamiralen skrev:Tjusigt det ser ut. Ta gärna någon mer bild i denna tråd när du ändrat uppställningen.

Jag hade gärna också påbörjat en sådan samling av uranglas men jag har aldrig träffat på dessa på loppmarknader, de verkar rätt sällsynta, kanske mest är på nätet man kan hitta uranglas. Eller om man har tur som du verkar haft.

Jag har alltid en UV-lampa med mig på loppisarna, så man ser om det är äkta uranglas. Nått fick jag av min mamma också. En del har varit lite dyra, typ 100 kr/glaset, som dom där nere. Men de fyra enkla glasen uppe till vänster fick jag alla fyra för 60 kr.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Riksamiralen » 2023-07-04 17:54:06

Richard skrev:En del har varit lite dyra, typ 100 kr/glaset, som dom där nere. Men de fyra enkla glasen uppe till vänster fick jag alla fyra för 60 kr.

Jo det kan jag förstå, det är väl lite av ett samlarobjekt, lite kult över det hela, hög efterfrågan högre priser.
Men jag tycker det är ganska rimligt pris med tanke på vad det är för något, vilken glaskonst, och som dessutom knappast tillverkas längre. 4 stycken för 60:- är ju ett riktigt pangpris, inte farligt alls.
Men nytillverkade vanliga glas kan ju också ligga uppåt 100kr beroende på kvalitet och typ av glas så jag tycker det låter värt åtminstone 100kr för ett uranglas.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Richard » 2023-07-05 6:48:44

Riksamiralen skrev:
Richard skrev:En del har varit lite dyra, typ 100 kr/glaset, som dom där nere. Men de fyra enkla glasen uppe till vänster fick jag alla fyra för 60 kr.

Jo det kan jag förstå, det är väl lite av ett samlarobjekt, lite kult över det hela, hög efterfrågan högre priser.
Men jag tycker det är ganska rimligt pris med tanke på vad det är för något, vilken glaskonst, och som dessutom knappast tillverkas längre. 4 stycken för 60:- är ju ett riktigt pangpris, inte farligt alls.
Men nytillverkade vanliga glas kan ju också ligga uppåt 100kr beroende på kvalitet och typ av glas så jag tycker det låter värt åtminstone 100kr för ett uranglas.

Jag är med i en Facebook-grupp - Uranium glass traders, där saker i uranglas sälj för hundratals dollar ibland. T.ex. en vas kan gå på $350. Det är främst i USA, men jag frågade varför det är så dyrt där o vad jag förstod så kan man även hitta billigare, men det är lite speciella grejer som det handlas med, därav priset.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Stå på loppis/gå på loppis/second hand

Inläggav Fredriksam » 2023-07-11 21:26:20

Jag har både köpt och sålt på loppis. I Karlskrona så har vi på sommaren loppis i Hoglands Park. Du hyr ett bord och du behöver inte betala direkt om du inte har gott om pengar då du kommer. Jag sålde av en del av min vinylsamling bland annat. Blev rätt mycket pengar så det gick med vinst. Har nuvarande cirka 1200 vinylskivor. Sålde diverse böcker och leksaker jag inte lekte med längre och som ingen i släkten ville ha. De var i gott skick och sålde bra dem med.

Köper billiga kläder på Second Hand ibland.och har även jobbat på Lindra i Karlskrona för några år sedan. De tvättade kläderna först så det var bra. För säkehets skull tvättade jag dem hemma innan jag använde dem. Har aldrig haft något problem med kläder. Böcker köper jag också på loppis och second hand. Mest biografier och true crime.

Ibland köper jag Filmer och skivor på Loppisar och second hand men inte lika mycket sedan jag började använda betalversionen av Spotify och Netflix samt Viaplay. Vill inte ladda ner illegalt heller.
Fredriksam
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2006-01-24
Ort: Karlskrona

Återgå till Intressanta intressen



Logga in