TV-serier jag rekommenderar

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav Chilehead » 2023-06-29 0:46:33

Gillade den här serien skarpt, nytt säsong planerad for 2024 tror jag läste
Chilehead
 
Inlägg: 834
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav Skogkatt » 2023-06-29 10:48:49

Exit

En inblick i den norska finansvärlden.

Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav slackern » 2023-06-29 17:45:13

Jag gillade Valley of Tears en serie från Israel som handlar om Oktoberkriget 1973 när Israel blev attackerat utav en union mellan Egypten och Syrien.

slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav Skogkatt » 2023-07-01 12:10:13

Nästa sommar

Norrmän på sommarsemester i stugan. :-)005


Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav Alien » 2023-07-01 12:49:38

Jag har sett ett avsnitt av Exit och tyckte att det inte fanns en enda sympatisk människa i serien. Så det är inget för mig.

Tacka vet jag Wisting-deckarna, byggda på Jørn Lier Horsts kriminalromaner. Där är iaf huvudpersonerna normala någorlunda trevliga personer och bara mördarna är onda.

Förr var huvudpersonerna i serier tydligt onda el goda. Sedan blev de goda mer realistiska och gråare. Nu är ibland alla mer el mindre onda. Jag förstår inte varför man tittar på dem. Om man inte gillar/identifierar sig med någon i serien, då gör det ju detsamma hur det går.

Dramaserien Lyckolandet skulle jag vilja se om.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav Skogkatt » 2023-07-01 13:10:16

Alien skrev:Jag har sett ett avsnitt av Exit och tyckte att det inte fanns en enda sympatisk människa i serien. Så det är inget för mig.


Nej den serien handlar inte om sympatiska människor :) Den handlar om att tjäna så mycket pengar du kan. Det som är galet är att mycket av det är baserat på saker som faktiskt har hänt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav Alien » 2023-07-01 13:15:19

Så rika människor är alltid osympatiska? Eller bara osympatiska männskor blir rika? Eller kampen om pengarna gör att man blir osympatisk? Ja, det kan jag tänka mig. Men det förklarar inte varför man blir hustrumisshandlare.
Eller att man ägnar sig åt sexorgier med prostituerade. Men är man rik har man allt och blir uttråkad, och endast de grövsta och sadistiska nöjena återstår?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav Skogkatt » 2023-07-01 13:22:26

Alien skrev:Så rika människor är alltid osympatiska? Eller bara osympatiska männskor blir rika? Eller kampen om pengarna gör att man blir osympatisk? Ja, det kan jag tänka mig. Men det förklarar inte varför man blir hustrumisshandlare.
Eller att man ägnar sig åt sexorgier med prostituerade. Men är man rik har man allt och blir uttråkad, och endast de grövsta och sadistiska nöjena återstår?


Exit handlar om en finansiell miljö i Norge. Människor som tjänar och spenderar miljoner på en dag. Så det är kokain och fester och en livsstil som de flesta inte upplever. För att arbeta i finans måste du vara ganska cynisk och du har råd att köpa i stort sett vad du vill. Det påverkar människor. De svenska finansiella miljöerna är nog ganska lika de norska. Pengar gör något med folk. Det intressanta med Exit är att mycket research gjordes och folk från dessa miljöer deltog och hjälpte till att skapa serien, baserat på saker de har upplevt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav Skogkatt » 2023-07-06 1:31:27

Black Widows

Serien är en samproduktion mellan MTG och TV3 i Sverige, Norge och Danmark och är en nyinspelning av den finländska serien Mustat Lesket från 2014. De tre damerna i huvudrollerna är en svensk, en norsk och en dansk. Så de talar alla tre språken omväxlande. Den har varit på tv på sistone när jag går och lägger mig på kvällen, så jag har sett några avsnitt. Hittills är det ganska bra tycker jag.

Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav Richard » 2023-07-06 6:35:05

Skogkatt skrev:Black Widows

Serien är en samproduktion mellan MTG och TV3 i Sverige, Norge och Danmark och är en nyinspelning av den finländska serien Mustat Lesket från 2014. De tre damerna i huvudrollerna är en svensk, en norsk och en dansk. Så de talar alla tre språken omväxlande. Den har varit på tv på sistone när jag går och lägger mig på kvällen, så jag har sett några avsnitt. Hittills är det ganska bra tycker jag.


Den där såg jag första säsongen av för ett par år sen. Tyckte också den var bra, men det blev aldrig att jag såg fler säsonger. Trots att det var ett spännande slut på säsongen...

Spoiler: visa
En av männen klarade sig o hörde att det var kvinnorna som låg bakom sprängningen av båten...
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav Skogkatt » 2023-07-06 12:26:13

Richard skrev:Den där såg jag första säsongen av för ett par år sen. Tyckte också den var bra, men det blev aldrig att jag såg fler säsonger. Trots att det var ett spännande slut på säsongen...


Jag gillar att de pratar svenska, norska och danska. Det är hela tiden små missförstånd och folk som säger, vad sa du? :)
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav Paladinen » 2023-07-11 5:37:14

Skogkatt skrev:
Richard skrev:Den där såg jag första säsongen av för ett par år sen. Tyckte också den var bra, men det blev aldrig att jag såg fler säsonger. Trots att det var ett spännande slut på säsongen...


Jag gillar att de pratar svenska, norska och danska. Det är hela tiden små missförstånd och folk som säger, vad sa du? :)


Jag kommer ihåg när jag för många år sedan hadde en dansk kompis , dansken förstod i princip precis allt jag sa när jag pratade svenska och jag förstod ungefär 25% av vad dansken sa när han snackade danska .

Hur som helst så slutade det med att vi fick prata engelska med varandra varje gång vi umgicks för att jag icke förstod den danska rotvälskan :lol:
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav Skogkatt » 2023-07-11 11:01:40

Paladinen skrev:Hur som helst så slutade det med att vi fick prata engelska med varandra varje gång vi umgicks för att jag icke förstod den danska rotvälskan :lol:


:lol:
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav Skogkatt » 2023-07-11 11:52:14

Paladinen skrev:Jag kommer ihåg när jag för många år sedan hadde en dansk kompis , dansken förstod i princip precis allt jag sa när jag pratade svenska och jag förstod ungefär 25% av vad dansken sa när han snackade danska .


Jag såg ett norskt program på tv här och de hade en svensk gäst i programmet, Veronica Maggio. Det är lite fascinerande att lyssna på egentligen, programledarna pratade norska, gästen pratade svenska och det gick väldigt bra. Alla förstod tillräckligt för att de kunde ha en normal konversation. Det är tur att vi norrmän och svenskar kommer så bra överens. :-)005
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav Alien » 2023-07-24 0:52:58

Det har börjat en ny teveserie på kanal 3, Accused. Den är amerikansk men idén bygger på en tidigare brittisk teveserie med samma namn.

Accused är en antologisk kriminalserie som undersöker några av de mest relevanta frågorna i vår tid - genom vanliga människor som hamnar i extraordinära situationer.
https://viaplay.se/serier/accused

Första avsnittet heter Scott's Story

En far konfronterar gränserna för villkorslös kärlek när han upptäcker att hans egen tonårige son planerar ett ofattbart brott.

Den yngre sonen verkar vara en empatislös psykopat. Storyn påminner om boken och filmen "Vi måste prata om Kevin". En mor förstår att något är allvarligt fel med sonen men fadern stoppar huvudet i sanden och vill inte inse det. Det slutar med katastrof.

Här är det fadern som förstår att något är allvarligt fel men modern stoppar huvudet i sanden och skyller på allt möjligt annat, t ex på att fadern jobbar för mycket. När han säger att Devin i motsats till den äldste sonen Alex saknar empati, så säger hon att felet är att han jämför Devin med Alex.

Spoiler: visa
Så undersöker han sonens rum och hittar hans dagbok. Sonen har planer på massmord. Men det går inte att göra någontng. Polisen kan inte göra något för att sonen har ju inte begått något brott ännu. Det går inte att skicka honom till en psykiatrisk klinik för då måste sonen gå med på en psykiatrisk undersökning och det kommer han aldrig att göra.

Men här undrar jag om den amerikanska polisen verkligen är så hjälplös. Med alla skolskjutningar så borde de ta varningar på allvar och ha en plan för det istf att vara helt passiva.

Poängen verkar vara att en vanlig hittills laglydig människa hamnar i en omöjlig situation och därför hamnar i rättssalen. Iaf i första avsnittet var det lätt att identifiera sig med den desperate och vanmäktige fadern.

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav Skogkatt » 2023-08-24 20:27:12

Det Sitter i Väggarna

https://www.svtplay.se/det-sitter-i-vaggarna


Ganska bra svensk serie. :-)005 Intressant. Jag tittade på en avsnitt just nu.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav tvilling99 » 2023-09-08 0:03:16

The rookie på tv4,både spännande och rolig
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav Lynx-66 » 2023-09-08 1:01:55

tvilling99 skrev:The rookie på tv4,både spännande och rolig


Ja, den är underhållande :-)Happy
Lynx-66
 
Inlägg: 1978
Anslöt: 2019-11-16

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav RSD555 » 2023-09-08 1:49:16

Law and order: Special victims unit

Med Mariska Hargitay, förra årets kvinna i världen.

Hon var senaste årets bäst betalda skådespelerska alla kategorier.

Övriga meriter:
Nominerad till Emmy sju år i rad, dock endast en vinst.
Vinnare av USA People choice award förra året.

Hennes mamma var mer populär än Marilyn Monroe under den tiden dom var aktiva.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav RSD555 » 2023-09-08 2:14:26

Det var tidningen Glamour som utsåg Mariska till årets kvinna i världen 2022

Att hon är bäst betalda skådespelerska i världen alla kategorier läste jag i tidningen People with money

Övriga priser gällde inte "alla kategorier" bör kanske tilläggas. Inom tv-drama.

Hennes mamma var Jayne Mansfield
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav antonius » 2023-09-08 12:58:01

Major Crimes, så genom usel och full av alla klichéer, som en kriminalserie kan ha, att man kan förutse det mesta, men genom att den är så förutsägbar blir den trygg att se på, ungefär som Colombo eller Canon på sjuttiotalet, utan överraskningar för ett plågat sinnelag och utmattad hjärna att bara titta på, ungefär som ett matlagningsprogram, men ett lugn infinner sig, och man kan dra ner på de antidepressiva, lol
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav Skogkatt » 2023-12-02 19:54:43

Ekstase - historia om nordisk elektronika

Jag såg två avsnitt igår, det handlade om starten på den svenska techno- och housevågen på 1990-talet. Och Europop, E-type och allt det där. Det var ganska intressant. Det handlar om musik från Sverige, Norge, Finland och Danmark. Svensk techno var ju och är en egen musik-kategori.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav tvilling99 » 2023-12-08 23:23:34

Morden i Sandhamn
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

TV-serier jag rekommenderar

Inläggav antonius » 2023-12-21 23:33:21

Fargo (season 5), en fantastisk serie fortsätter, efter spelarstrejken, har inte sett en så bra serie sen Sopranos eller Braking bad, om man gillar sofistikerat mördande, med mycket underfundig humor, ger den :-)049 :-)049 :-)049 :-)049 med ett +
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in