Återhämtning och repetitiva beteenden

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Återhämtning och repetitiva beteenden

Inläggav kuj kuj » 2023-07-06 7:46:58

Världen kan vara mycket stressande för en person med asperger. Det kan den Säkert vara för andra också.
Hur gör ni för att återhämta er?
Vad har ni för repetitiva beteende?

En av mina repetitiva saker jag har är att jag gärna titta på filmer och serier som jag redan har sett många gånger. Känns tryggt och säkert på något vis.
Kan börja titta på en film jag aldrig har sett inan. Men ganska ofta, efter en stund så byter jag till något jag redan sett.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Återhämtning och repetitiva beteende

Inläggav Chrilleb » 2023-07-06 7:50:40

Sjunger på nätet, som är mitt största intresse. Har gjort det i många år. Hittade sajten via en person på Youtube, som tipsade mig.


Jag sjunger varje dag, och skulle jag inte göra det så känns det konstigt.


Sjunger karaoke på puben, och sjungit på bröllop med mera, lite grann genom åren.
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återhämtning och repetitiva beteende

Inläggav Alyana » 2023-07-06 13:20:56

Har några repetitiva saker jag gör.
Ett är att jag lyssnar på samma radioprogram varje dag fast olika avsnitt som jag lyssnar om. :)
Finns fler, men kan också ibland tvinga mig att göra avvikande saker, tvingats till det så många gånger, men det stressar mig väldigt märker jag mer och mer.
Förut trodde jag att alla kände så så trodde det var normalt sas.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Återhämtning och repetitiva beteende

Inläggav Alyana » 2023-07-06 23:40:34

Verkar bara vara vi tre som har repetitiva saker vi gör.
Märkligt, det är väl ändå något som hör till autism ...
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Återhämtning och repetitiva beteende

Inläggav Solblomma » 2023-07-07 6:34:17

Alyana skrev:Verkar bara vara vi tre som har repetitiva saker vi gör.
Märkligt, det är väl ändå något som hör till autism ...

För mig handlar det mest om rutiner, i vilken ordning jag gör saker. T ex på kvällen tar jag alltid först medicin, sen tandtråd, borstar tänderna, sköljer med flour, tar på pyjamas, smörjer in händerna. Alltid i samma ordning. Men jag tror inte att det handlar om återhämtning, utan snarare om att hantera ett uselt minne. Om jag tappar fokus så jag glömmer vad jag gör kan jag bara tänka tillbaka på vad jag minns att jag har gjort, så behöver jag inte göra om allt från början.

För att få återhämtning när jag bara är "lite utmattad" går jag ut i trädgården och småfixar lite (specialintresse). Om jag är nära meltdown är det enda som hjälper att stänga in mig i ett mörkt, tyst rum och göra ingenting.
Solblomma
 
Inlägg: 1254
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Återhämtning och repetitiva beteenden

Inläggav Alyana » 2023-07-07 11:59:53

Film kan jag inte se för det är alldeles för mycket intryck. Tittar överhuvudtaget inte på tv-program alls om jag får välja själv.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Återhämtning och repetitiva beteenden

Inläggav Dagobert » 2023-07-07 13:16:48

Alyana skrev:Verkar bara vara vi tre som har repetitiva saker vi gör.
Märkligt, det är väl ändå något som hör till autism ...

Jag har alltid samma musik när jag ska sova. Lista med 6 Mozart-stycken som spelas upp 3 ggr.
Har haft samma lista varje natt i minst 5 år. Tröttnar aldrig på den.
Spelar så tyst att jag nätt och jämnt hör, annars blir jag störd, men jag kan dem ju utantill.

Lyssnar gärna på talböcker jag hört förut och vet att jag gillar. Samma med filmer och serier.

Hör ibland föräldrar som är trötta på att deras barn vill att de ska läsa samma godnattsaga varje kväll. Jag förstår dem (barnen) - vem vill ha överraskningar när man ska sova?
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Återhämtning och repetitiva beteenden

Inläggav Riksamiralen » 2023-07-07 13:29:48

En serie kan jag se om från början när det gått några år typ 3-10 år beroende på hur väl man minns och om det var något bra, typ när man inte minns alla detaljerna längre, men jag tror inte det är något ovanligt att göra.
Jag kan se om filmer efter ett år har gått brukar jag gå efter, då är det tillräckligt givande känner jag, annars har jag inget emot att upptäcka ny media jag aldrig sett innan. Ibland har det råkat hända att jag lyssnat på samma poddavsnitt två gånger ganska snart efter att jag hört avsnittet en första gång för det brukar bli så om det är en spellista eller man tappar bort vart man var och måste börja om fast man nästan lyssnat klart första gången, men man brukar trots detta snappa upp något man missade första lyssningen.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Återhämtning och repetitiva beteenden

Inläggav antonius » 2023-07-07 13:32:31

listan kan göras lång, missar jag något blir dagen lite osäker, men för att somna är det speciellt många rutiner, lol, YT har det mesta att somna till, och brusreduserade lurar såklart, ett måste när man har grannar som har hundar som ylar ikapp eller när husse kör fyrjuling mitt i natten osv
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återhämtning och repetitiva beteenden

Inläggav Riksamiralen » 2023-07-07 14:44:38

Det jag repeterar mest är väl att jag ibland kan höra samma låt om och om igen utan att den blir sämre, det verkar vara ett bekymmer för NT att de inte kan lyssna på samma sak för mycket, men jag kan nog lyssna på samma album i två veckor utan problem, och även gå och ha musiken i mitt huvud, jag hör ofta musiken i huvudet även när jag inte lyssnar på den, är det någon mer som hör musiken när den inte spelas? Jag kan ha olika musik i vardagen på tanken, tänka på viss musik som passar vid vissa tillfällen och höra den i min tanke.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Återhämtning och repetitiva beteenden

Inläggav Chrilleb » 2023-07-07 15:17:04

@Riksamiralen


Intressant fråga. Jag har nog en del musik i huvet. På mitt jobb finns d en kille med absolut gehör. Det har tyvärr inte jag men god musikalitet, tror jag.

Kan såsom du lyssna på bra låtar igen...

Tex för mig är det mycket musikal sånger som spelas.

I övrigt är jag i stort "allätare".
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återhämtning och repetitiva beteenden

Inläggav Riksamiralen » 2023-07-07 15:30:38

Chrilleb skrev:I övrigt är jag i stort "allätare".

Det är nog jag också, men gillar tydliga sånger och låtar där texten är enklare att tyda och man kan hänga med. När folk sjunger tydligt. Gillar också rytm eller takt. Rytmlös musik kan vara lite svårt för mig. Jag gillar musik man kan dansa till och hänga med i rytmen.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Återhämtning och repetitiva beteenden

Inläggav Någon » 2023-07-07 17:28:50

Riksamiralen skrev:Det jag repeterar mest är väl att jag ibland kan höra samma låt om och om igen utan att den blir sämre, det verkar vara ett bekymmer för NT att de inte kan lyssna på samma sak för mycket, men jag kan nog lyssna på samma album i två veckor utan problem, och även gå och ha musiken i mitt huvud, jag hör ofta musiken i huvudet även när jag inte lyssnar på den, är det någon mer som hör musiken när den inte spelas? Jag kan ha olika musik i vardagen på tanken, tänka på viss musik som passar vid vissa tillfällen och höra den i min tanke.


Vissa musikstycken har jag lyssnat på om och om igen i perioder. Nu för tiden är det lättare, när musiken finns via en app i mobilen och trådlösa hörlurar.
När jag gick i gymnasiet brukade jag gå till biblioteket och lyssna på skivor.
Bibliotekarien spelade skivan man valde och det fanns fasta hörlurar vid särskilda lyssnarplatser. Jag lyssnade på samma stycke, Ravels bolero, om och om igen. Så jag var tvungen att be bibliotekarierna spela en av sidorna på vinylskivan om och om igen. De sa aldrig något om det, var kanske vana vid en del av oss kufar som hängde på biblioteket.

Och höra musik inom mig gör jag också, fast mer förr.
Ljud överhuvudtaget. När jag träffar någon ny person och har lyssnat på en ny röst mycket, hör jag den ofta inom mig av och till, ibland i flera dagar. Som att jag smälter intrycken av och memorerar ljudet av den nya rösten på så sätt.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Återhämtning och repetitiva beteenden

Inläggav Skogkatt » 2023-07-07 17:42:47

Jag har några favorit tv-serier och filmer, om jag blir för sliten och stressad så händer det att jag sätter på det på tv:n, lagar lite mat kanske och stänger världen ute ett tag. Jag tror att det är lugnande eftersom det alltid är detsamma, det förändras inte. Till exempel serien Cheers, det är alltid samma rum och samma människor. :) Inga överraskningar.

Jag gillar också att arbeta i trädgården, det är väldigt lugnande. Rensa lite i blomsterbäddar och få det att se trevligt ut. Det ger sinnesfrid.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Återhämtning och repetitiva beteenden

Inläggav Chrilleb » 2023-07-07 18:08:34

@Riksamiralen



Ah, ok...låter ju bra
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återhämtning och repetitiva beteenden

Inläggav Riksamiralen » 2023-07-07 18:59:59

Någon skrev:Vissa musikstycken har jag lyssnat på om och om igen i perioder. Nu för tiden är det lättare, när musiken finns via en app i mobilen och trådlösa hörlurar.
När jag gick i gymnasiet brukade jag gå till biblioteket och lyssna på skivor.
Bibliotekarien spelade skivan man valde och det fanns fasta hörlurar vid särskilda lyssnarplatser. Jag lyssnade på samma stycke, Ravels bolero, om och om igen. Så jag var tvungen att be bibliotekarierna spela en av sidorna på vinylskivan om och om igen. De sa aldrig något om det, var kanske vana vid en del av oss kufar som hängde på biblioteket.

Och höra musik inom mig gör jag också, fast mer förr.
Ljud överhuvudtaget. När jag träffar någon ny person och har lyssnat på en ny röst mycket, hör jag den ofta inom mig av och till, ibland i flera dagar. Som att jag smälter intrycken av och memorerar ljudet av den nya rösten på så sätt.

Kul att höra att du, jag och Chrille upplever samma.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Återhämtning och repetitiva beteenden

Inläggav Någon » 2023-07-07 22:12:37

Riksamiralen skrev:
Någon skrev:Vissa musikstycken har jag lyssnat på om och om igen i perioder. Nu för tiden är det lättare, när musiken finns via en app i mobilen och trådlösa hörlurar.
När jag gick i gymnasiet brukade jag gå till biblioteket och lyssna på skivor.
Bibliotekarien spelade skivan man valde och det fanns fasta hörlurar vid särskilda lyssnarplatser. Jag lyssnade på samma stycke, Ravels bolero, om och om igen. Så jag var tvungen att be bibliotekarierna spela en av sidorna på vinylskivan om och om igen. De sa aldrig något om det, var kanske vana vid en del av oss kufar som hängde på biblioteket.

Och höra musik inom mig gör jag också, fast mer förr.
Ljud överhuvudtaget. När jag träffar någon ny person och har lyssnat på en ny röst mycket, hör jag den ofta inom mig av och till, ibland i flera dagar. Som att jag smälter intrycken av och memorerar ljudet av den nya rösten på så sätt.

Kul att höra att du, jag och Chrille upplever samma.

:-)Happy
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Återhämtning och repetitiva beteenden

Inläggav Solblomma » 2023-07-08 11:07:55

Jag kom just på att jag faktiskt har ett par repetitiva beteenden för mig. Hade inte tänkt på det innan, men jag har några böcker jag har läst väldigt många gånger, och så fastnar jag ibland för en speciell låt och kan lyssna på den hur många gånger som helst. Plötsligt är jag färdig med den, och då vill jag inte höra den en enda gång till.

När jag var barn läste jag vissa av mina böcker om och om igen, och fantiserade om att jag befann mig i bokens värld. Min uppväxt var full av trauman, så det var nog ett sätt att överleva; genom att leva i böckernas värld kunde jag slippa den riktiga världen en stund.
Solblomma
 
Inlägg: 1254
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Återhämtning och repetitiva beteenden

Inläggav Någon » 2023-07-12 12:44:59

Solblomma skrev:Jag kom just på att jag faktiskt har ett par repetitiva beteenden för mig. Hade inte tänkt på det innan, men jag har några böcker jag har läst väldigt många gånger, och så fastnar jag ibland för en speciell låt och kan lyssna på den hur många gånger som helst. Plötsligt är jag färdig med den, och då vill jag inte höra den en enda gång till.

När jag var barn läste jag vissa av mina böcker om och om igen, och fantiserade om att jag befann mig i bokens värld. Min uppväxt var full av trauman, så det var nog ett sätt att överleva; genom att leva i böckernas värld kunde jag slippa den riktiga världen en stund.

Så var det för mig också.
När det inte ens hjälpte att läsa en favoritbok, visste jag att jag mådde riktigt dåligt.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in