Den som spar hen har

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Den som spar hen har

Inläggav Miche » 2013-08-28 18:41:22

Zirre skrev:Sällan kontroll på bussar så då klarar man sig.

Så sent som i denna vecka råkade jag ut för en kontroll på bussen (fast de kollade bara att man hade giltig bilkett, inte att den som hade biljett med reducerat pris faktiskt hade rätt att åka med reducerat pris).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Den som spar hen har

Inläggav Kattmamma » 2013-08-28 19:38:01

Zirre skrev:Det finns alltid bra tips på hur man spar pengar.
Kanske man kan handla storpack eller på annat vis.
Tipsa varandra.

Ett bra initiativ till denna tråd!
Tack Zirre!

Här är några tips!
Hyra film på biblioteket i vår kommun kostar det 20kr per film.
40 kr för två. Tredje gratis.
Och man får ha dem 7 dagar.
Vårt bibliotek har även dataspel att hyra.

Annars kan man kolla gratis på swefilm!
Det kostar inget och är helt lagligt!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Den som spar hen har

Inläggav elle » 2013-08-29 9:22:32

ta inga blankolån, låna aldrig pengar till semester, surfplatta osv. lev inte över dina tillgångar.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Den som spar hen har

Inläggav Crow_ » 2013-08-29 11:08:35

Kattmamma skrev:Annars kan man kolla gratis på swefilm!
Det kostar inget och är helt lagligt!


Swefilm är inte lagligt.
Lika olagligt som Piratbay, bara lättare att komma undan då du inte laddar ner utan bara streamar.
Netflix (betaltjänst) är däremot lagligt. Tror att det lönar sig utifall man kollar mycket på film!

Mitt bästa tips är att INTE DRICKA KAFFE UTE.
Det är svindyrt och visst kan man unna sig en latte från Starbucks, Waynes eller Espressohouse nån gång ibland, men säg att du dricker en vaniljlatte á la 39 kronor varje vecka, det blir 39*52=2028:- vilket du kan ha roligare med!
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Den som spar hen har

Inläggav Miche » 2013-08-29 11:14:20

Crow_ skrev:Netflix (betaltjänst) är däremot lagligt.

Jag gillar inte sättet de tar betalt på, man måste uppge sitt kreditkortsnummer sen drar de summan varje månad, jävla oskick. Då är Viaplay mycket bättre.
Crow_ skrev:Mitt bästa tips är att INTE DRICKA KAFFE UTE.

Det finns ställen som är rätt billiga, IKEA, McDonalds och ICA har billigt kaffe och på Max får man kaffe utan extra kostnad när man äter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Den som spar hen har

Inläggav Crow_ » 2013-08-29 11:23:25

Miche skrev:Jag gillar inte sättet de tar betalt på, man måste uppge sitt kreditkortsnummer sen drar de summan varje månad, jävla oskick. Då är Viaplay mycket bättre.


Jag kollar så lite på film själv, så dte har aldrig varit aktuellt för mig men förstår vad du menar - gillar inte heller när det dras automatiskt! Vi hade viaplay hemma hos föräldrarna, men det fungerade aldrig riktigt (kollade på TVn och inte datorn då)

Miche skrev:Det finns ställen som är rätt billiga, IKEA, McDonalds och ICA har billigt kaffe och på Max får man kaffe utan extra kostnad när man äter.


Du har absolut rätt!
Bor själv ganska nära Tingsryd där vi har vårt berömda "Kaffe på Hyllan" som kostar 1,50:-/koppen (Gubben som startade affären hade en vision om att alla skulle ha råd med en kopp kaffe och därför förbjöd han dem att någonsin höja priset!Hur blev det när 50 öringarna försvann? Enkelt! Köper du en kopp avrundas det uppåt -> 2 kr, men köper du två koppar blir det 3 kr)
Nackdelen är väl dock att varken IKEA, Donken, MAX eller Ica har speciellt ''mysiga'' lokaler så som cafén och kaffebarer har.

Tog mest upp detta som exempel för att det är något som många vanligen inte tänker på, inklusive jag själv :-)Happy
Fast jag äter inte godis så tycker lätt att jag kan få min vaniljlatte från Espressohous varannan vecka, det handlar om prioriteringar!
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Den som spar hen har

Inläggav Dagobert » 2013-09-25 12:14:51

sugrövmanövern skrev:
Dagobert skrev:
sugrövmanövern skrev:Har man egen tvättmaskin är det skitsamma det kostar elpengar som fan att tvätta.

Även där kan man spara. Om varmvatten ingår i hyran så kan man hälla i varmvatten från kran i maskinen innan man stänger luckan.
Det gjorde jag när jag bodde i lägenhet där vi endast hade egen tvättmaskin och ej tillgång till tvättstuga.... :lol: Trodde jag var ensam om sådana snålgrejer...

Dagobert skrev:Det är du säkert. Jag har eget hus och får betala uppvärmningen ändå. Om jag inte skulle värma på vedspisen.

Nu minns jag att för 22 år sen när jag flyttade in i min stuga var det just det jag gjorde i början, värmde vatten till tvättmaskinen på vedspisen. Inte för att spara pengar precis, mer för sporten att minska elförbrukningen. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Den som spar hen har

Inläggav sugrövmanövern » 2013-09-25 14:14:39

Dagobert skrev:Nu minns jag att för 22 år sen när jag flyttade in i min stuga var det just det jag gjorde i början, värmde vatten till tvättmaskinen på vedspisen. Inte för att spara pengar precis, mer för sporten att minska elförbrukningen. :-)Happy


:D Jag kokar upp diskvatten i vattenkokaren. Mest för att jag har så liten varmvattenberedare, men kanske blir det billigare också, ingen aning...
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Den som spar hen har

Inläggav Miche » 2013-09-25 14:31:47

sugrövmanövern skrev:kanske blir det billigare också

Verkar troligt att det blir lite billigare. Från varmvattenberedaren har du förluster, dels över tid (den släpper ifrån sig lite värme hela tiden), dels försvinner en del värme i ledningen fram till kranen (den värmen kommer visserligen huset tillgodo, men det har du ju ingen nytta av under den varma årstiden).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Den som spar hen har

Inläggav Skogkatt » 2023-07-01 23:49:03

Om man behöver kläder och skor och liknande kan man spara några kronor om man handlar hos Boozt. De har fler rabatter om man köper varor för över 699.-
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Den som spar hen har

Inläggav Richard » 2023-07-02 7:33:57

Jag sparar i guld eller euro. Får jag lite pengar över så köper jag en guldtacka för de. Mindre summor spar jag i euro. Varför? Jo, det är mycket svårare att göra av med pengarna, man måste t.ex. sälja guldet, o får då mindre än man gav för det. Det blir mer krångligt att göra av med pengarna.

Har jag pengarna på ett konto, så är det så lätt att göra av med dom, bara klicka lite.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Den som spar hen har

Inläggav Chrilleb » 2023-07-02 10:59:25

Lägger rätt mycket pengar på mat. Köper sällan någon ny tröja eller byxor. Har rätt mycket kläder.


Har dock börjat veckohandla. Det gillar jag. Får tips från personalen hur köpa lr hur göra med maten, det är bra.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Den som spar hen har

Inläggav Dagobert » 2023-07-02 14:51:07

Richard skrev:Jag sparar i guld eller euro. Får jag lite pengar över så köper jag en guldtacka för de. Mindre summor spar jag i euro. Varför? Jo, det är mycket svårare att göra av med pengarna, man måste t.ex. sälja guldet, o får då mindre än man gav för det. Det blir mer krångligt att göra av med pengarna.

Har jag pengarna på ett konto, så är det så lätt att göra av med dom, bara klicka lite.

Du kanske skulle investera i fastigheter istället, för att få plats med alla loppisfynd? :wink:
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Den som spar hen har

Inläggav Richard » 2023-07-02 15:16:31

Dagobert skrev:
Richard skrev:Jag sparar i guld eller euro. Får jag lite pengar över så köper jag en guldtacka för de. Mindre summor spar jag i euro. Varför? Jo, det är mycket svårare att göra av med pengarna, man måste t.ex. sälja guldet, o får då mindre än man gav för det. Det blir mer krångligt att göra av med pengarna.

Har jag pengarna på ett konto, så är det så lätt att göra av med dom, bara klicka lite.

Du kanske skulle investera i fastigheter istället, för att få plats med alla loppisfynd? :wink:

Blir knappt nått att spara heller, allt går till loppisen! :-)Happy
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Den som spar hen har

Inläggav Skogkatt » 2023-07-02 17:08:39

Richard skrev:Blir knappt nått att spara heller, allt går till loppisen!


Det är lite svårt att spara också nuförtiden. Jag försöker spara lite, men utgifterna ökar också får man plötsligt oväntade utgifter som tvättmaskiner som går sönder. Det skulle vara bra om ekonomin lugnade ner sig lite så att vi fick en paus i utgifterna. :-|
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Den som spar hen har

Inläggav Chrilleb » 2023-07-02 17:47:02

@Skogkatt


Håller lite med dig. Så mkt utgifter.


Idag veckohandla jag ist för på tisdag. Köpte nog relativt smart o billigt ändå. Storpack köttbullar, hamburgare, lite grönt samt bröd osv.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Den som spar hen har

Inläggav Zima33 » 2023-07-02 17:53:17

Skogkatt skrev:Om man behöver kläder och skor och liknande kan man spara några kronor om man handlar hos Boozt. De har fler rabatter om man köper varor för över 699.-

Kollade lite snabbt, de har ju inte precisa storlekar utan använde S-M-L osv. Svårt att hitta rätt storlek då.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Den som spar hen har

Inläggav Skogkatt » 2023-07-02 18:13:10

Zima33 skrev:Kollade lite snabbt, de har ju inte precisa storlekar utan använde S-M-L osv. Svårt att hitta rätt storlek då.


Jag tror att det står exakt mått i centimeter där också, i en meny. Så man kan mäta om man vill. Jag tycker att det är okej att använda S, M och L, men ibland mäter jag saker. Jag köpte nya flip-flops på Boozt nu, vanligtvis användar jag storlek 44 men de var för små så jag returnerade dem och provade ett par 46, vilket låter alldeles för stort. Mina fötter har aldrig varit storlek 46. Men de var knappt lite större än 44 och lite täta.

Något konstigt har hänt med storleken på kläder de senaste åren, jag tror att de konverterar EU- och USA-storlekar och allt blir lite fel. Det var mer enhetlig och exakt tidigare. Men det är gratis retur och ganska lätt att returnera varor, så ibland testar jag storlekar och returnerar det. Jag köpte flip-flops och t-shirts och strumpor och lite andra saker därifrån nu och jag är nöjd, fick flera hundra kronor i rabatt också och gratis frakt.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Den som spar hen har

Inläggav Skogkatt » 2023-07-02 18:20:57

Chrilleb skrev:@Skogkatt


Håller lite med dig. Så mkt utgifter.


Idag veckohandla jag ist för på tisdag. Köpte nog relativt smart o billigt ändå. Storpack köttbullar, hamburgare, lite grönt samt bröd osv.


Jag handlade för en vecka förra måndag och jag var nöjd när jag gick mot kassan, kundvagnen var ganska blygsam. Jag hade inte mycket i den så jag tänkte att nu blir det åtminstone inte dyrt. Men det blev 923 kronor. :shock: Tyckte det var ganska illa. Priset på mat har gått upp en hel del.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Den som spar hen har

Inläggav Chrilleb » 2023-07-05 14:41:52

@Skogkatt


Ah, jag förstår. Jo det drar lätt iväg. Jo, inflationen har gjort sitt. Får se när vänder då.

Kaffet kan kosta upp mot 60 kr / paketet. Ica har 2 st Zoegas kaffe för 129 kr för närvarande( om jag minns rätt ).

Lidl har oxå relativt billigt viss sort kaffe.

Handlar mest på Ica Kvantum ändå, större sortiment då. Och "Ica Basic" -varor inte helt fel.
Köper Ravioli (basic) ofta.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in