Sensoriska probem

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sensoriska probem

Inläggav kuj kuj » 2023-06-27 16:37:58

Aspergerae/autistiska personer kan ha sensoriska problem.
Om ni har sensorerisk problem. Vad är dom och hur hanterar ni det?
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Sensoriska probem

Inläggav aspismuppen » 2023-06-27 17:10:26

Framför allt vissa ljud som t ex musik från en granne, barnskrik, dunsar, knackningar mm. Löses med hjälp av öronproppar och tunna hörlurar som går att sova med.
aspismuppen
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2023-03-10
Ort: Stockholm

Sensoriska probem

Inläggav aspismuppen » 2023-06-27 17:12:02

Komplettering; istället för musik i lurarna lyssnar jag på s k white noise, framför allt regn och åskljud.
aspismuppen
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2023-03-10
Ort: Stockholm

Sensoriska probem

Inläggav Chrilleb » 2023-06-27 17:18:45

Hej.

Smak o doftsinnet hos mig är nog rätt bra. Tycker om doften av rapsfält, det tycker jag är riktig sommar.


Ljudmässigt, gillar jag lite mindre dunka dunka, viss klassisk musik. Svag för melodiös pop,visa,jazz.

Vågskvalp, fågelljud o instrumentet oboe, samt cello gillar jag mycket. Akustisk gitarr o orgel med. Pampigt kan det få vara, gällande orgel.
Chrilleb
 
Inlägg: 6399
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Sensoriska probem

Inläggav kuj kuj » 2023-06-27 18:40:10

Jag jobbar på fabrik. Där det är en bulrig och allmänt dåligt arbets miljö.
En sak som har hjälpt mig är att använda öronproppar och hörselskydd. Det har faktiskt hjälpt lite.
Borde jobba någon annan stans. Med bättre arbetsmiljö.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Sensoriska probem

Inläggav aspismuppen » 2023-06-27 20:34:13

kuj kuj skrev:Borde jobba någon annan stans


Jag skulle nog trivas i ett arkiv nånstans.
aspismuppen
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2023-03-10
Ort: Stockholm

Sensoriska probem

Inläggav Alyana » 2023-06-27 21:54:53

Hörseln ffa är väldigt känslig.
Problem när jag var på restaurang förr då jag hörde andras konversation samtidigt som jag skulle vara uppmärksam och fokuserad på dem jag satt med och skulle prata med dem.
Kan inte sova utan öronproppar och det behöver vara bra sådana.
Sen är det allmänt att jag ser och registrerar allt, så blir naturligtvis jobbigt snabbt, men kan ocksa sluta mig och medvetet stänga ute allt men då blir det oftast det motsatta istället, att jag inte är tillräckligt uppmärksam.
Ser ofta små saker som sticker ut i miljön, alltså nåt som avviker så måste jag se vad det är.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Sensoriska probem

Inläggav Riksamiralen » 2023-06-27 22:28:05

Dammsugare (städning överlag, eftersom mina samlingar blev förstörda eller i oordning när det skulle dammas när jag växte upp, så det har lämnat ett visst trauma kring det, lämnar gärna saker och ting ifred där de ska ligga på rätt plats), stora städer, varmt väder och hög luftfuktighet kan vara väldigt besvärligt och jobbigt, gillar snö, kyla och mörker som inte stör lika mycket som en varm och ljus dag.

Annars tål jag det mesta förutom just det jag nämnt.

Kan vara lite jobbigt om någon rör vid en när man är på irriterat humör. Då kan jag bli ännu argare än vad jag redan var för då hjälper det inte att lägga en hand på min axel.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Sensoriska probem

Inläggav Ignatius » 2023-06-27 22:39:43

Mycket konstigheter:

Hörsel: Överkänslig för ljud. Jag har alltid hörlurar på mig när jag är ute bland folk.

Känsel: Har svårt med beröring, särskilt oväntad sådan. Det är viktigt med material i kläder och konsistens på mat.

Smak: Har extremt god smak. Detta är snarast en fördel. Folk säger alltid att mat jag lagar är den godaste de ätit. Det gäller även ”skräpmat” som korv stroganoff. Jag balanserar väl smaker och kryddning undermedvetet.

Kyla/värme: Det händer ofta att jag klär mig ”fel” och har för varma eller kalla kläder. Måste tänka efter och studera väderrapporter innan jag går ut.

Smärta: Värst och pinsammast. Jag känner inte smärta som ”man ska”. Detta funkar sisådär med att jag tränat kampsport i många år. Jag har aldrig förstått varför folk slår av och vrider sig i smärta när man låser sin motståndare. För mig är det en artighetsgrej: Man bekräftar att motståndaren har gjort rätt och man sitter fast. Jag kan bryta mig loss med råstyrka.

Det kan låta fantastiskt att inte känna smärta och folk tror verkligen att jag är stentuff. Problemet är att jag blir skadad -- allvarligt skadad. Jag får ofta axlar och fingrar vridna ur led på träning. Det stör inte mig särskilt mycket, men skrämmer livet ur alla andra. Det blir ännu värre skador på jobb och i vardagen. Vad jag förstår stoppar andra när det tar emot och gör ont, vad nu det innebär. Jag fortsätter och tar i lite mer. Till sist bryter jag armar, ben eller rygg när jag lyfter omöjliga vikter. En gång gick jag till jobbet med brutet ben. Fick stödja mig lite på en käpp. Folk var väldigt upprörda. Jag bara skrattade.

Jag måste alltid tänka på att inte ta i för hårt. En läkare kommenterade min kropp med att jag har mer skador än ett ishockeyproffs. Det är inte dåligt för en mycket stillsam akademiker. Det innebär att jag inte mår helt bra nu när jag börjar bli gammal. Många ärr och felläkta benbrott.
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Sensoriska probem

Inläggav nomemorytoday » 2023-06-28 9:45:22

Ignatius skrev:Jag kan bryta mig loss med råstyrka

Bra för klarat.
Man kan "gå loss" x 2 på backen genom att kittlas med ;)
På riktigt.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Sensoriska probem

Inläggav Ignatius » 2023-06-28 12:26:15

Ett annat underligt sensoriskt problem är att jag nästan alltid går runt med en tung ryggsäck. Numera är det en datorväska med dator, kringutrustning och diverse "bra-att-ha-saker". Utan ryggsäck känner jag mig stressad. Folk anmärker ofta på min tunga ryggsäck som alltid ska med.

Jag har inte funderat över detta förrän jag läste en bok om Aspergers syndrom för några månader sedan. Där var det en person som hade precis samma egenhet. Det lär till och med finnas skolor där man "behandlar" barn med autism genom att de får kånka en ryggsäck. Extra tyngd ger trygghet!
Ignatius
 
Inlägg: 427
Anslöt: 2019-05-05

Sensoriska probem

Inläggav nomemorytoday » 2023-06-28 15:45:01

nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Sensoriska probem

Inläggav slackern » 2023-06-28 16:04:59

nomemorytoday skrev:


Herre min gud den låten var det länge sedan jag hörde.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in