Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Inläggav Zima33 » 2023-06-05 18:50:16

Richard skrev:
manne skrev:när jag jobbade åt godsägaren eller godsherren så var det ett lss hem på landet och man jobbade varje dag där från morgonen till eftermiddagen hela veckan lång under 2 somrar.

det stället finns kvar ännu i dag. :cry: :x icon

var så glad att jag bara bodde där 1 års tid och inte mera än det. :-)049 :-)Happy

Skulle ha strejkat.

Jag jobbade i färgaffären när jag hade aktivitetsersättning. Blev jag sjuk o var hemma så fick jag mer betalt än om jag var där på praktiken... Men jag trivdes där, dock blev jag stressad o mina 12 h i veckan blev snabbt 40 h. Gick hem o sköt sönder armen med luftgeväret för att få en anledning till att sjukskriva mig. Tyckte det var pinsamt att sjukskriva mig för psykiska besvär...

När jag jobbade med att städa hotellrum önskade jag mer än en gång att jag skulle ramla i trappan och bryta en arm eller ett ben.
Till slut bestämde jag mig för att börja plugga istället och det var nästan som att ha semester.

Fast mitt sämsta jobb var när jag planterade skog 1997. Man fick drygt 30 öre per planta, jag tjänade 144 kr på 2-3 dagars jobb. Alltså totalt 144 kr, inte 144 kr/dag.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Inläggav Solblomma » 2023-06-05 19:01:02

Zima33 skrev:Fast mitt sämsta jobb var när jag planterade skog 1997. Man fick drygt 30 öre per planta, jag tjänade 144 kr på 2-3 dagars jobb. Alltså totalt 144 kr, inte 144 kr/dag.

Min son planterade skog för fem år sedan. Han fick 2 kr/planta och tjänade ca 2000 kr på två dagar. Jag tycker att det var bra betalt för en 15-åring.
Och så fick han gratis motion! :wink:
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Inläggav nallen » 2023-06-05 19:17:09

Sommarjobb på parkförvaltningen, helt klart. De ordinarie gubbarna hade IQ fiskmås och man var ut hela tiden, vare sig det var 800 grader varmt i solen etter sprutregnade.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Inläggav Dagobert » 2023-06-05 19:31:42

nallen skrev:Sommarjobb på parkförvaltningen, helt klart. De ordinarie gubbarna hade IQ fiskmås och man var ut hela tiden, vare sig det var 800 grader varmt i solen etter sprutregnade.

Samma här. Vi rensade stora taggiga berberisbusk-snår från ogräs i stekande sol. Måste ha overall för att klara taggarna.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Inläggav kuj kuj » 2023-06-05 21:59:23

De jobb som är representerade.om och om igen. Man blir ju galen till slut. Tyvärr är det jag har nu oftast så. Att folk måste accepterar det nu för tiden. Det skulle kunna gå och automatisera väldigt mycket.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Inläggav Paladinen » 2023-06-06 6:26:10

nallen skrev:Sommarjobb på parkförvaltningen, helt klart. De ordinarie gubbarna hade IQ fiskmås och man var ut hela tiden, vare sig det var 800 grader varmt i solen etter sprutregnade.


Ja många på parkförvaltningen har iq fiskmås men det är för att på olika kommunaljobb så som parkförvaltningen så hamnar folk som är lite "speciella".

Vi brukade skämta om det där jag växte upp att såg man fem gubbar som stod runt ett hål och en grävde och fyra tittade på så var dom ifrån parkförvaltningen.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Inläggav Solblomma » 2023-06-07 15:41:02

Mitt sämsta jobb var som lärarvikarie. Det var sjukt stressigt. Jag hann aldrig det jag skulle och var tvungen att jobba väldigt mycket (obetald) övertid. Massor med barn att hålla reda på, flera olika ämnen att sätta mig in i. Konfliktlösning nästan varje dag. Vissa dagar hade jag ingen lunchrast. Det slutade med att jag fick utmattningssyndrom. Har varit sjukskriven i 6,5 år nu pga det.
Solblomma
 
Inlägg: 1252
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Inläggav atoms » 2023-06-07 15:54:32

Jag har inte haft några dåliga jobb, däremot tråkiga och/eller i överlag slitsamma.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Inläggav Mammaspojke » 2023-06-08 8:48:32

Inga dåliga jobb men praktik som tärde psykiskt. Tvålfabrik. Jag skulle stå vid ett rullband och titta ner i flaskhalsen på tvålflaskor att dom inte var missformade. Dom kom i rasande fart, tusen och åter tusen flaskor så man blev helt yr i huvet. Var någon flaska feltillverkad skulle man ta bort den men var man inte snabb nog rasade flaskor ner på golvet och man var tvungen att trycka på stopp. Plocka upp alla flaskor och börja om igen.. Nuförtiden har dom väl datoriserat det får man hoppas... Såna jobb skapar bara personer som behöver bo på mentalsjukhus efter man blivit helt galen tänker jag :-)018
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Inläggav DalaKalle » 2023-06-08 15:50:59

Tillbringade allt för många månader/år på vinäsfönster!
usla arbetsförhållanden och en hel hög av delägare som vuxenmobbade, värst var chefen på golvet.
DalaKalle
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2023-05-07

Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Inläggav smulgubbe » 2023-06-14 8:59:27

Jag körde taxi som extrajobb ett tag, nåt år eller så. Det var ett par år efter avregleringen och djup lågkonjunktur. Lönen var helt provisionsbaserad, inget inkört = ingen lön. Det var mycket väntetid och lite jobb, jag minns en gång när första körningen gav 34 kronor efter nästan två timmars jobb. Kommer inte ihåg exakt hur stor del lönen var av det inkörda, det kanske var 25 %. För två timmars arbete var min lön alltså 34/4 = 8,50 kronor före skatt, 4,25 kr/h. Det var låg lön redan då.
smulgubbe
 
Inlägg: 487
Anslöt: 2019-06-26

Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Inläggav Skogkatt » 2023-06-14 13:50:41

För många år sedan jobbade jag en varm sommar i en kiosk i Sverige. Och hela dagen lång kom svenskar dit och ville ha glass och korv. Det var ju hemskt, så många svenskar. :shock: Det var det värsta jobbet och värsta sommaren.

Nej jag skojar bara, det var inte så illa. :wink:
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Inläggav Riksamiralen » 2023-06-14 16:40:09

Skogkatt skrev:För många år sedan jobbade jag en varm sommar i en kiosk i Sverige. Och hela dagen lång kom svenskar dit och ville ha glass och korv. Det var ju hemskt, så många svenskar. :shock: Det var det värsta jobbet och värsta sommaren.

Nej jag skojar bara, det var inte så illa. :wink:

Är inte servicejobb det värsta en Aspergare kan tänka sig? Jo fysiskt arbete är ju riktigt tärande det vet jag själv efter utslitna muskler och verk. Men att konstant behöva göra sig trevlig och servera skulle vara en ännu värre mardröm i mitt tycke och att kunder kan vara oberäkneliga, klaga och inte vara nöjda? Då är jag hellre mörbultad av något fysiskt arbete i ensamhet.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Inläggav Skogkatt » 2023-06-14 16:54:48

Riksamiralen skrev:Är inte servicejobb det värsta en Aspergare kan tänka sig? Jo fysiskt arbete är ju riktigt tärande det vet jag själv efter utslitna muskler och verk. Men att konstant behöva göra sig trevlig och servera skulle vara en ännu värre mardröm i mitt tycke och att kunder kan vara oberäkneliga, klaga och inte vara nöjda? Då är jag hellre mörbultad av något fysiskt arbete i ensamhet.


Jo, att arbeta i en kiosk och göra kundservice och träffa främlingar hela dagen är inte lätt. Jag kämpade lite. Men det värsta var ju alla svenskarna, de hade inte ens lärt sig att säga "is" och "pölse" som vanligt folk säger, nej, de skulle ha glass och korv. :wink: Men en sak som gjorde jobbet lite bättre var alla de svenska damer som kom dit, kiosken låg nära en strand. :-)005
Det hjälpte mycket. :)
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Inläggav Huggorm » 2023-07-27 15:51:14

En gång för många år sedan ville jag prova något nytt och fick jobb som röjare. Man gick alltså med röjsåg och röjde kraftledningsgator. Jobbet var i Jämtland men arbetsgivaren lovade stå med bostad. Jag hoppade i bilen och åkte upp, anlände framåt kvällen på en camping där arbetarna skulle bo. Blev inhyst ihop med tre polacker i en stuga på 3x3m, där det stod två våningssängar samt ett litet bord och en stol. Trött som fan var jag och ville sova, men det gick ju inte då en av polackerna satt hela kvällen och babblade i telefon med någon där hemma.
När det så småningom blev tyst fick man några timmars sömn innan en annan av polackerna steg upp och började rumstera omkring och koka kaffe. Sedan en snabb frukost och så blev man packad i en minibuss och körd ut till arbetsplatsen. Så fort solen gick upp började man jobba, man gick med röjsågen och slet hela dagen, utom en snabb lunch bestående av några smörgåsar som man åt ute på arbetsplatsen. Stenhårt jobb tills solen så småningom gick ner och det inte gick längre. Men det var lyckligtvis i oktober så arbetsdagen var nog bara 12 timmar.
Betalningen var låg men man fick lite provision också, vilket gjorde att det nästan kunde bli en normal lön om man var riktigt duktig. Polackerna som varit där länge hade uppnått den nivån men det tog åtskilliga månader att komma dit. Och arbetsgivaren berättade att han egentligen inte ville ha några svenskar, men han var tvungen att ha någon i gruppen som talade svenska om en olycka skulle ske.
När jag slutligen blev avsläppt på campingen igen efter mörkrets infall var jag trött som ett jäkla djur, och visste att jag inte skulle få sova bra ihop med polackerna. Jag packade in mina grejer i bilen och drog, körde iväg åt ett håll där ingen skulle hitta mig och sov tolv timmar bakom ratten. Trodde arbetsgivaren skulle ringa och skälla för att jag stuckit men det gjorde han inte. Han förstod nog. Polackerna som såg mig packa hånade mig på dålig engelska för att jag inte var tuff nog men jag kunde inte bry mig mindre. Några veckor senare fick jag jobb som elektriker i Norge igen, och tjänade dubbelt så mycket för halva arbetsinsatsen.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Inläggav Lynx-66 » 2023-07-27 16:51:44

Orderplockare på färskvarulager.
Gruppackord, så ville man ta det lugnt nån dag, så drabbades alla kollegor.
Bara sommarjobb tack och lov och lönen gick till min första stereoanläggning.
Lynx-66
 
Inlägg: 1978
Anslöt: 2019-11-16

Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Inläggav cirkusfreak » 2023-10-01 19:05:00

Det är svårt att säga exakt, tycker de flesta jobb jag har haft har sina fördelar och nackdelar.

Ett jobb däremot kanske faktiskt är värt att nämna. Det var i en butik och jag hade sökt ett jobb på deras lager då jag inte ville jobba ute i butiken bland kunderna på det sättet, av förklarliga skäl. Dessvärre så blev jag lurad på den anställningen. Det började med att jag skulle få vara ute i butiken ett tag för att få lära mig hur den biten fungerade vilket såklart är helt okej. Men efter ett tag tyckte jag att det nog ändå borde räcka nu, men varje gång jag frågade cheferna så möttes jag bara av axelryckningar. Till slut efter flera gångers frågande så fick jag svaret att det nog inte skulle ske.

När jag sedan förklarade att jag ju har skrivit på ett kontrakt där det står att jag ska jobba på lagret och det är vad vi har kommit överens om så fick jag ytterligare en axelryckning. Jag sade upp mig efter detta, då jag kände mig grundlurad.

Sedan var det massa andra problem där också med kass personalpolitik, dålig stämning och andra konstigheter som jag gärna slapp också såklart.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Vilket är det sämsta jobbet ni har haft.?

Inläggav Heidi79 » 2023-10-01 20:24:26

Mitt sämsta jobb..
På gamla DV vi had hund rastning patrulj..å hund dagis. Det var åkej jobb.

Senn blev bran.

Å efter DV:n brunnit upp fick DV på promenad grupp. Typ vi samma promenaden i skogen varje dag. :-)063

Mamma fick mig där ifrån efter tag..å fixad DV ja har nu. :roll:
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in