Småfrågor om datorn

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Småfrågor om datorn

Inläggav Skogkatt » 2023-04-27 13:05:43

Kotten skrev:Fick ett meddelande om att jag brutit mot nån regel, mitt konto var spärrat, var tvungen att ange telefonnumer för att få en kod.

När jag gjort det kom jag åt mitt konto igen, kunde skicka till s@hotmail.com
Har någon varit med om något liknande?


Jag tror att det har blivit strängare regler för att skicka mycket e-post, massutskick. De har filter som stoppar e-postmeddelande om det är över ett visst antal. Det är ganska besvärligt. Det är ett stort problem att bedragare skickar ut mycket mejl, så då måste vi vanliga folk betala priset som vanligt.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Småfrågor om datorn

Inläggav Kidzi » 2023-05-29 14:39:18

Jag körde Slimjet och den ville uppdateras. dumt nog gjorde jag det och sedan gick den inte att använda för det saknades en fil. Jag avinstallerade och började om men nej.

Så jag letade efter en annan snabb browser med vissa krav men har inte hittat någon.

Den ska funka på Windows 7.

Det ska gå att ange minsta tillåtna font.

Jag har zoomat på denna men zoomen funkar inte på inputfältet så jag ser inte vad jag skriver.

Chrome är inget alternativ då den saknar alla vettiga inställningar.

FF går också bort. Den är för seg.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Småfrågor om datorn

Inläggav Vildsvin » 2023-05-29 16:05:57

Kidzi skrev:FF går också bort. Den är för seg.


Testa en gammal version som är snabb på gammal hårdvara.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Småfrågor om datorn

Inläggav antonius » 2023-05-29 16:59:45

är det där småfrågor, jag brukar undra var startknappen sitter, eller om man ska ha musmatta, lol
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Småfrågor om datorn

Inläggav Kidzi » 2023-05-29 17:27:07

Vildsvin skrev:
Kidzi skrev:FF går också bort. Den är för seg.


Testa en gammal version som är snabb på gammal hårdvara.


Jag hatar FF, så nej.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Småfrågor om datorn

Inläggav Kidzi » 2023-05-29 22:17:44

Min Chrome frågar varje gång vilken användare det är. Måste man ha en användare eller kan man loggas in automatiskt?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Småfrågor om datorn

Inläggav RapeRegs » 2023-05-30 0:27:46

Kidzi skrev:Den ska funka på Windows 7.


Jag misstänker att du använder Win7 för att det följde med din dator och att en nyare windowsversion skulle vara alltför slött.

En ny dator för några tusenlappar kan vara väl investerade pengar. Det är bara en tidsfråga innan alla webbläsare slutar fungera på Windows 7.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Småfrågor om datorn

Inläggav Kidzi » 2023-05-30 0:55:19

RapeRegs skrev:
Kidzi skrev:Den ska funka på Windows 7.


Jag misstänker att du använder Win7 för att det följde med din dator och att en nyare windowsversion skulle vara alltför slött.

En ny dator för några tusenlappar kan vara väl investerade pengar. Det är bara en tidsfråga innan alla webbläsare slutar fungera på Windows 7.


Nej, datorn är ny och jag specialbeställde den med win 7 för att jag inte vill använda skitwindows 10 och deras spyware. Dessutom så otroligt rörigt och fult upplägg.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Småfrågor om datorn

Inläggav RapeRegs » 2023-05-30 1:25:37

Kidzi skrev:Nej, datorn är ny och jag specialbeställde den med win 7 för att jag inte vill använda skitwindows 10 och deras spyware. Dessutom så otroligt rörigt och fult upplägg.


umm-wait.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Småfrågor om datorn

Inläggav Kidzi » 2023-05-30 1:43:40

När win 7 slutar funka finns det andra operativsystem som är moderna. Man måste inte ha windows.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Småfrågor om datorn

Inläggav sebastiann » 2023-05-30 2:14:54

:-)154 :-)Hug Windows 11 :-)Hug :-)154

SERIÖST Windows 7 är mossigt som faaan.

11an är så mycket bättre.
Installera den. Gnäller den om att systemet inte är kompatibelt (Windows 11 kan inte installeras på denna dator), tryck Shift+F10
skriv regedit

sedan navigera till HKEY_LOCAL_MACHINE/System/Setup
Skapa nyckeln "LabConfig"

Lägg till:
DWORD: BypassTPMCheck = 0x00000001
DWORD: BypassSecureBootCheck = 0x00000001
DWORD: BypassRAMCheck = 0x00000001

kryssa regedit-fönstret och dos-fönstret, backa ett steg (är bakåt-knappen grå, så kryssa istället,välj avbryt installationen, och tryck "Installera Windows" igen), och gå framåt ett steg.

Sen är de bara o tuta o köra.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Småfrågor om datorn

Inläggav Kidzi » 2023-05-30 13:04:15

Kan man kanske få svar på det man frågade om? Är ni okunniga kan ni väl hålla tyst.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Småfrågor om datorn

Inläggav Zima33 » 2023-05-30 16:41:30

Jag stör mig på att varje gång(?) det kommer ett mail (outlook) så poppar det upp en ruta från höger som man måste klicka bort.
Hur ställer man in outlook så det inte kommer en sån ruta?
Jag har kollat igenom alla inställningar jag kunde hitta men nä. Fattar inte hur man gör.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Småfrågor om datorn

Inläggav antonius » 2023-05-30 18:24:01

Zima33 skrev:Jag stör mig på att varje gång(?) det kommer ett mail (outlook) så poppar det upp en ruta från höger som man måste klicka bort.
Hur ställer man in outlook så det inte kommer en sån ruta?
Jag har kollat igenom alla inställningar jag kunde hitta men nä. Fattar inte hur man gör.


om du högerklickar längst ner till höger på tidsmarkeringen så kommer det upp "justera datum och tid" samt "aviseringsinställningar", klicka på aviseringar och där kan du välja vad du vill ska poppa upp
antonius
 
Inlägg: 21796
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Småfrågor om datorn

Inläggav Lynx-66 » 2023-05-30 21:50:18

Kidzi skrev:Min Chrome frågar varje gång vilken användare det är. Måste man ha en användare eller kan man loggas in automatiskt?


Nu använder jag inte Chrome, men det är väl Google-konto du kan skapa och logga in med(?)
Då kan du nog hållas inloggad även om du stänger av datorn.
Om du kör Chrome på mobilen, så kan du även synka bokmärken osv genom att vara inloggad på bägge enheterna.
Fast å andra sidan kan man ju säga att man lägger en del info hos Google och måste lita på dem...

Men surfar du alltså med "gäst-konto" så inget sparas av din webb-aktivitet?
(Även med Google-konto, så borde man kunna stänga av vad som sparas)
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Småfrågor om datorn

Inläggav Zima33 » 2023-05-31 8:34:27

antonius skrev:
Zima33 skrev:Jag stör mig på att varje gång(?) det kommer ett mail (outlook) så poppar det upp en ruta från höger som man måste klicka bort.
Hur ställer man in outlook så det inte kommer en sån ruta?
Jag har kollat igenom alla inställningar jag kunde hitta men nä. Fattar inte hur man gör.


om du högerklickar längst ner till höger på tidsmarkeringen så kommer det upp "justera datum och tid" samt "aviseringsinställningar", klicka på aviseringar och där kan du välja vad du vill ska poppa upp

Tack!
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Småfrågor om datorn

Inläggav Kidzi » 2023-05-31 23:22:10

Lynx-66 skrev:
Kidzi skrev:Min Chrome frågar varje gång vilken användare det är. Måste man ha en användare eller kan man loggas in automatiskt?


Nu använder jag inte Chrome, men det är väl Google-konto du kan skapa och logga in med(?)
Då kan du nog hållas inloggad även om du stänger av datorn.
Om du kör Chrome på mobilen, så kan du även synka bokmärken osv genom att vara inloggad på bägge enheterna.
Fast å andra sidan kan man ju säga att man lägger en del info hos Google och måste lita på dem...

Men surfar du alltså med "gäst-konto" så inget sparas av din webb-aktivitet?
(Även med Google-konto, så borde man kunna stänga av vad som sparas)


Jag vet inte, det är förvirrande och den kallar mina användare fel saker och jag förstår inte hur det kunnat bli så.

Kanske väljer Chrome men då måste jag se hur stor text ser ut eftersom det inte är samma som minsta tillåtna font. Jobbigt att se så dåligt att man måste ha massiv text men hellre det än att sitta för nära.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Småfrågor om datorn

Inläggav Dagobert » 2023-06-01 16:42:26

Kidzi skrev:Min Chrome frågar varje gång vilken användare det är. Måste man ha en användare eller kan man loggas in automatiskt?

Kidzi skrev:Jag vet inte, det är förvirrande och den kallar mina användare fel saker och jag förstår inte hur det kunnat bli så.

"Dina användare"? Om du har mer än 1 kanske Chrome måste fråga?

Jag har bara 1 användare och chrome frågar aldrig.

Isf, menar du att du automatiskt vill bli inloggad som den användare som loggade ut?
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Småfrågor om datorn

Inläggav RapeRegs » 2023-06-01 20:00:58

Kidzi skrev:När win 7 slutar funka finns det andra operativsystem som är moderna. Man måste inte ha windows.


Coolt, ska fråga vad du kör om några år :mrgreen:
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Småfrågor om datorn

Inläggav Dagobert » 2023-09-05 2:59:49

Jag brukade redigera foton med redigeringsappen till Microsofts visningsapp "Foton" som kom med datorn. Den funkade perfekt för mig.

Nu har den bytts ut vid nån uppdatering :evil:

Den nya appen liknar den gamla men har fler inställningar, vilket gör den mycket svårare att använda. Jag hittade appen "Gamla Foton" som påstås vara den gamla visningsappen, men redigeringsappen var fortfarande den nya. :(

Finns det nåt sätt att ändra tillbaka?


Inga tips om andra bildappar här, tack. Frågan handlar om huruvida det går att ändra tillbaka.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Småfrågor om datorn

Inläggav Alien » 2023-10-23 15:21:10

Detta har hänt mig flera gånger.

Jag går in på en sida men kommer ingen vart förrän jag inaktiverar AdBlock. Jag gör det och uppdaterar sidan. Men då fastnar jag i en loop och ständigt återse detta:

Har du en annonsblockerare igång?
För att ta del av vårt innehåll behöver du avaktivera din annonsblockerare och ladda om sidan.


Men jag har ju inte den igång! AdBlock lyser grönt.

Är det något särskilt man ska göra för att uppdatera sidan, som jag inte kan? Jag brukar bara klicka på retur-tangenten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Småfrågor om datorn

Inläggav Skogkatt » 2023-10-23 15:44:15

Alien skrev:Är det något särskilt man ska göra för att uppdatera sidan, som jag inte kan? Jag brukar bara klicka på retur-tangenten.


Du kan prova att trycka på tangenten som säger F5. Högst upp på tangentbordet. Jag vet inte om det är likadant överallt, men jag trycker på den när jag vill uppdatera sidan.

Det finns också en cirkel med en pil högst upp och längst till vänster på skärmen när jag har ett internetfönster öppet. Om jag klickar på den cirkeln uppdateras sidan. Men det kan se annorlunda ut på din dator, det beror nog på vilken webbläsare man använder.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Småfrågor om datorn

Inläggav Alien » 2023-10-23 18:03:46

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Är det något särskilt man ska göra för att uppdatera sidan, som jag inte kan? Jag brukar bara klicka på retur-tangenten.


Du kan prova att trycka på tangenten som säger F5. Högst upp på tangentbordet. Jag vet inte om det är likadant överallt, men jag trycker på den när jag vill uppdatera sidan.

Har gjort det men får bara samma meddelande.

Skogkatt skrev:Det finns också en cirkel med en pil högst upp och längst till vänster på skärmen när jag har ett internetfönster öppet. Om jag klickar på den cirkeln uppdateras sidan. Men det kan se annorlunda ut på din dator, det beror nog på vilken webbläsare man använder.

Högst upp till vänster finns bara pilen som man går tillbaka med.

Moderator: Korrigerade citeringen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Småfrågor om datorn

Inläggav Skogkatt » 2023-10-23 18:10:17

Alien skrev:Högst upp till vänster finns bara pilen som man går tillbaka med.


Då har vi förmodligen två olika webbläsare. Jag har tre symboler där, en pil som pekar åt vänster, en pil som pekar åt höger och en cirkel med en pil på.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till IT-forum



Logga in