Ögonkontakt lättare med solglasögon?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har du lättare för att se folk i ögonen när du har solglasögon på dig?

Ja
5
36%
Nej
3
21%
Vet inte/inte tänkt på det
6
43%
 
Antal röster : 14

Ögonkontakt lättare med solglasögon?

Inläggav Zima33 » 2023-05-26 8:18:16

Sen jag köpte nya solglasögon som inte är så ljusa som mina tidigare så har jag upptäckt att det känns mindre svårt att se folk i ögonen när jag har dem på mig. Kanske för att folk inte kan se rakt i mina ögon? :-)063
Vet inte om det beror på solglasögonen eller på nåt annat men har iallafall märkt en skillnad.
Har ni upplevt samma sak?
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Ögonkontakt lättare med solglasögon?

Inläggav antonius » 2023-05-26 8:54:18

har massor av tillkortakommanden, men kanske inte just det, snarare kan jag stirra ut folk, som betett sig illa mot mig, men så klart måste det vara lättare med mörka solglasögon, det är väl som i sången "bakom mina solglasögon kan jag va mig själv"

antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ögonkontakt lättare med solglasögon?

Inläggav Alyana » 2023-05-26 10:56:25

Ja lite lättare är det nog.
Men det beror på.
Är annars jobbigt när nån liksom kräver att man ska se dem i ögonen...
Gillar inte om folk ska komma för nära heller, går hellre en omväg då.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Ögonkontakt lättare med solglasögon?

Inläggav antonius » 2023-05-26 12:25:59

Alyana skrev:Ja lite lättare är det nog.
Men det beror på.
Är annars jobbigt när nån liksom kräver att man ska se dem i ögonen...
Gillar inte om folk ska komma för nära heller, går hellre en omväg då.


man kan göra som Fidel Castro, när han fick besök av någon högre potentat som brukar ge kindpussar, så brukar han tända en cigarr, så var pussarna avstyrda och så slapp han närgångna avsyningar, lol
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ögonkontakt lättare med solglasögon?

Inläggav Alien » 2023-05-26 13:23:28

Det blir ju ingen ögonkontakt om du kan se in i andras ögon medan de inte kan se in i dina. Men det låter ju idealiskt för dig.

Själv har jag solglasögon för att skydda mina känsliga ögon. Men jag måste ju ta av dem inomhus. Så då är man naken och oskyddad igen.

Spoiler: visa
Men det är inte ögonkontakt som är mitt stora problem i kommunikationen, det är att hitta på något att säga och att säga rätt saker.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Ögonkontakt lättare med solglasögon?

Inläggav LordNelson » 2023-05-26 15:00:30

Zima33 skrev:Sen jag köpte nya solglasögon som inte är så ljusa som mina tidigare så har jag upptäckt att det känns mindre svårt att se folk i ögonen när jag har dem på mig. Kanske för att folk inte kan se rakt i mina ögon? :-)063
Vet inte om det beror på solglasögonen eller på nåt annat men har iallafall märkt en skillnad.
Har ni upplevt samma sak?

Jag tycker det känns jobbigt om någon vill ha ögonkontakt genom solglasögon.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Ögonkontakt lättare med solglasögon?

Inläggav slackern » 2023-05-26 16:13:21

Alien skrev:Det blir ju ingen ögonkontakt om du kan se in i andras ögon medan de inte kan se in i dina. Men det låter ju idealiskt för dig.

Själv har jag solglasögon för att skydda mina känsliga ögon. Men jag måste ju ta av dem inomhus. Så då är man naken och oskyddad igen.

Spoiler: visa
Men det är inte ögonkontakt som är mitt stora problem i kommunikationen, det är att hitta på något att säga och att säga rätt saker.


Det påstås att ögonen är själens spegel. På ett sätt stämmer ju det rätt bra i och med att man kan se på ögonen hur någon mår.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ögonkontakt lättare med solglasögon?

Inläggav Riksamiralen » 2023-05-26 16:21:52

Jag tycker nog enda fördelen med solglasögon är just det där med att undvika ögonkontakt, annars tycker jag filtret i solglasögon stör för mycket så brukar aldrig använda det på grund av att jag tycker inte om när de riktiga färgerna ändrar sig när man tar på sig solglasögon.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Ögonkontakt lättare med solglasögon?

Inläggav Zima33 » 2023-05-28 7:36:53

Riksamiralen skrev:Jag tycker nog enda fördelen med solglasögon är just det där med att undvika ögonkontakt, annars tycker jag filtret i solglasögon stör för mycket så brukar aldrig använda det på grund av att jag tycker inte om när de riktiga färgerna ändrar sig när man tar på sig solglasögon.

Ja, färgerna blir konstiga. Jag hade förut solglasögon med ljusrosa ”glas” och uv-skydd, älskade dem! Tyckte t.o.m. att jag såg bättre med dem fastän de inte hade nån slipning. Tror att den rosa färgen inte påverkade färgerna så mycket.
Nu har jag vanliga brungrå och färgerna blir så tråkiga med dem på.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Ögonkontakt lättare med solglasögon?

Inläggav Zima33 » 2023-05-28 7:42:17

Alien skrev:Det blir ju ingen ögonkontakt om du kan se in i andras ögon medan de inte kan se in i dina. Men det låter ju idealiskt för dig.

Nä det är ju sant men det blir en slags filtrerad ”ögonkontakt”. Envägs.
Ögonkontakt är inte bara att se någon i ögonen utan att läsa av ögonen och området runt ögonen.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Ögonkontakt lättare med solglasögon?

Inläggav Kidzi » 2023-05-29 15:53:19

Jag minns jag hade solglasögon som var typ helt svarta för de gör inga bruna om man har synfel av någon anledning. Man ska då helst inte se alls.... Vill skaffa nya men vill helst se också.

Jag träffade en söt kille på en festival och vi satt och pratade lite. Jag uppfattade honom som en aspergare. Han hade ändå sådär ögonkontakt. Medan jag undviker ganska mycket. Sedan insåg jag att han inte ens såg mina ögon. Då stirrade jag honom i ögonen och det gick bra.

Lite spooky för även om man vet att de inte ser en så känns det inte så. Men jo, jag testade att stirra honom i ögonen och det var helt OK, när jag väl fattat att han inte såg mig.

Så det är inte min blick som är problematisk, det är deras.

Har en kompis som alltid har solglasögon. Det gör mig väldigt orolig för jag vet inte om hon tittar på mig. Men hon måste ha dem för de skadade hennes ögon när hon var liten då hennes mamma vägrade att hon hade lapp för ögat för skelning, de opererade och sedan dess tål inte hennes öga sol alls.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Ögonkontakt lättare med solglasögon?

Inläggav Riksamiralen » 2023-05-29 17:54:42

Ja vissa solglasögon har en bättre nyans, en del är lite för mörka, ofta de som de flesta har och som säljer bäst. Man ska nog ha något annat med lågt UV-skydd.
Jag hade helt runda solglasögon en gång med gult färgat glas, de var bättre än vanliga med mörkt glas.
Jag fick ett upphittat par solglasögon gratis en gång, de var också bra, det var sådana där sport-solglasögon i en rosa-orange neonfärg, de var bättre än vanliga mörka solglasögon.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Ögonkontakt lättare med solglasögon?

Inläggav Richard » 2023-05-29 17:55:43

Nej, jag märker ingen skillnad.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Ögonkontakt lättare med solglasögon?

Inläggav rasta » 2023-07-19 22:46:46

jag har noterat att alla på film som har solbrillor är CIA lr FBI, dvs, dickbags. men luva och solbrillor ihop med hörlurar gör det ju definitivt enklare att hänga bland vanligt, irriterande folk.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in