Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav slackern » 2023-05-21 17:05:10

triggerhappyD skrev:
slackern skrev:Du skulle ju alltid kunna soffsurfa hos någon snäll människa, finns säkert hur många sidor som helst där folk erbjuder en soffa helt gratis för att träffa människor från andra kulturer.


Mmm, tanken har slagit mig.
Men jag gillar inte att vara beroende av andra, och har även ett ganska stort behov av att vara för mig själv en stor del av tiden.
Alltid ogillat att sova hos andra, svårt o slappna av när man måste förhålla sig till andras tider och seder osv.

Så jag får nog vänta tills jag har råd att hyra en möblerad lägenhet i några månader eller något sånt.
Dyrt det också i stora delar av USA, men iaf billigare än vanliga hotell.

Men ser nu att tråden handlade om att flytta till och bo i USA, var inte min mening att prata om resande istället. Men kanske är ok med trådskaparen att även det diskuteras här.


Jag förstår exakt vad du menar och har samma problem som du med att bo hos någon annan.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav marxisten » 2023-05-22 0:14:19

Kalifornien tror jag. Kanonfint väder, stenhårt demokratiskt fäste (GOP kan flyga åt helvete), och dessutom bra på miljöpolitik.

Tyvärr jäkligt dyra levnadskostnader.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav Skogkatt » 2023-05-22 0:30:04

marxisten skrev:Kalifornien tror jag. Kanonfint väder, stenhårt demokratiskt fäste (GOP kan flyga åt helvete), och dessutom bra på miljöpolitik.

Tyvärr jäkligt dyra levnadskostnader.


Har du sett Kalifornien nyligen?

losangeles.png

:shock:

Det är ganska dåligt där nu, skyhöga skatter, brottslighet utom kontroll, det har bara blivit värre de senaste åren. Det är synd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav Alien » 2023-05-22 1:22:50

Det beror väl på var i Kalifornien man väljer att slå sig ner.

Det finns många natursköna ställen där.

Big Sur.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav Paladinen » 2023-05-22 6:28:18

Marxisten du är medveten om det var republikanerna som befriade slavarna (Lincon var republikan) och att KKK föddes ur the democratic party , Southern Democrats och allt det där .
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav Skogkatt » 2023-05-22 11:18:05

Alien skrev:Det beror väl på var i Kalifornien man väljer att slå sig ner.

Det finns många natursköna ställen där.


Det finns många fina platser i Kalifornien, fin natur, men om man ska bo någonstans så är det ju mycket viktigt att det inte är väldigt höga skatter och utgifter där. Och att brottslighet inte är et veldigt stort problem. Och att de lokala myndigheterna fungerar någorlunda normalt. Man vill ju leva säkert och normalt. Och då är nog Kalifornien inte ett bra val. De har ju så många problem där nu. :shock:
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav Alien » 2023-05-22 12:07:48

Ja, jag skulle inte vilja flytta till USA. Bor man för sig själv på något naturskönt ställe, så måste man ha bil (och kunna köra bil). Ja, bil tycks behövas även om man bor inne i en stad. Kalifornien härjas då och då av stora skogsbränder.

Brottslighet finns överallt (och i USA vimlar det av vapen). Och vill man ha poliser, skolor m m så behövs skattepengar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav Skogkatt » 2023-05-22 12:52:11

Alien skrev:Brottslighet finns överallt (och i USA vimlar det av vapen). Och vill man ha poliser, skolor m m så behövs skattepengar.


Ja, brottslighet finns överallt, i alla länder och överallt. Poängen var att det har blivit värre i Kalifornien än det var tidigare. Och nu har de också stora problem med människor som strömmar okontrollerat över gränsen från Mexiko. Staten ligger ju bredvid Mexiko. Så om man ska bo i USA finns det mycket bättre platser. Säkrare och billigare.

När det gäller skatter säger det mycket att de rikaste människorna flyttar från Kalifornien eftersom det är för höga skatter och för dyrt. Och det är de människor som har mycket pengar som säger det. Myndigheterna har mycket stora utgifter där nu och det går utöver de människor som bor där.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav Richard » 2023-05-22 13:09:37

Jag har blivit bjuden på en resa till Chicago, där det sen är tänkt att vi bilar till nordvästra USA o tittar på där Twin Peaks spelades in o utspelar sig. Sen ner till Los Angeles med bil o därifrån flyga hem.

Men jag vet inte om jag får komma in i USA överhuvudtaget, då jag varit misstänkt för bl.a. förberedelse till terrorism o är dömd för bl.a. miljöbrott. Dessutom skulle jag behöva en massa tillstånd hos både läkare o ambassaden för vissa av mina nödvändiga mediciner.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav Skogkatt » 2023-05-22 13:35:21

Richard skrev:Jag har blivit bjuden på en resa till Chicago, där det sen är tänkt att vi bilar till nordvästra USA o tittar på där Twin Peaks spelades in o utspelar sig


Det skulle vara coolt att se platsen där de spelade in Twin Peaks. Det var det bästa som var på tv på 1990-talet. :-)005
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav Chrilleb » 2023-05-22 16:10:40

Jag skulle då välja tex San Antonio i Texas. Det är visst landet. I övrigt har jag hört en del gott om New York.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav slackern » 2023-05-22 16:33:16

marxisten skrev:Kalifornien tror jag. Kanonfint väder, stenhårt demokratiskt fäste (GOP kan flyga åt helvete), och dessutom bra på miljöpolitik.

Tyvärr jäkligt dyra levnadskostnader.


Se upp för jordbävningarna bara, dom bara väntar på nästa stora jordbävning.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav slackern » 2023-05-22 16:37:15

Skogkatt skrev:
Alien skrev:Brottslighet finns överallt (och i USA vimlar det av vapen). Och vill man ha poliser, skolor m m så behövs skattepengar.


Ja, brottslighet finns överallt, i alla länder och överallt. Poängen var att det har blivit värre i Kalifornien än det var tidigare. Och nu har de också stora problem med människor som strömmar okontrollerat över gränsen från Mexiko. Staten ligger ju bredvid Mexiko. Så om man ska bo i USA finns det mycket bättre platser. Säkrare och billigare.


Hur när det med Texas? Dom har väl en ännu större landgräns mot Mexiko?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav slackern » 2023-05-22 17:09:01

Hawaii skulle nog vara rätt så nice höga berg, palmer, stränder och surfing, kan ju alltid lära mig att surfa.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav manne » 2023-05-23 9:21:41

slackern skrev:Hawaii skulle nog vara rätt så nice höga berg, palmer, stränder och surfing, kan ju alltid lära mig att surfa.


ja det vore en dröm ju. :-)049 :-)Happy

manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav Skogkatt » 2023-05-23 15:36:12

slackern skrev:Hur när det med Texas? Dom har väl en ännu större landgräns mot Mexiko?


Ja det stämmer men de har andra lagar i Texas. Det är ett trevligare ställe.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav manne » 2023-05-23 16:59:05

slackern skrev:Hawaii


jag förstår inte varför alla väljer Sverige då Sverige är ett dåligt land att leva i.? :o :-)063 :?:

hade jag inte varit psyk sjuk så hade jag flyttat från Sverige för flera år tionden sedan.

Hawaii är mycket brätte än Sverige. :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav Skogkatt » 2023-05-23 17:22:49

manne skrev:jag förstår inte varför alla väljer Sverige då Sverige är ett dåligt land att leva i.?


Det kan bero på att det inte är lätt att flytta hela sitt liv till ett annat land. Det krävs mycket för att göra det.

Det kan också bero på att människor har sina rötter i Sverige. Och att flytta bort från ditt land bara för att det går värre där är lite som att ge upp och fly. Och det är lite skamligt att ge upp och fly. Norge är inte så bra som det var, men jag bor fortfarande där eftersom det är där jag har mina rötter och min familj och det är mitt land. Och jag kan inte ge upp mitt land och fly bara för att det är värre där nu. Det är inte bra. :-)056

Vad jag skulle ha velat göra är att behålla allt jag har i Norge och också ha ett hem i USA någonstans också. Så jag kunde ha varit på båda platserna, rest fram och tillbaka lite. :-)Happy
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav Solblomma » 2023-05-23 19:38:03

slackern skrev:Hawaii skulle nog vara rätt så nice höga berg, palmer, stränder och surfing, kan ju alltid lära mig att surfa.

Jag var i Hawaii när jag var 17 (länge sen...). Det var väldigt fint, skulle absolut kunna tänka mig att bo där.
Men om jag skulle flytta till USA hade jag helst velat bo i Alaska. Vacker natur, inte så tätbefolkat och jag älskar vintern! Dessutom verkar det som att man kan få bidrag om man flyttar dit.

Alaska erbjuder ett årligt stöd på ungefär 14 000 kronor till den som väljer att bosätta sig i delstaten. Pengarna kommer från en fond som sattes upp redan 1976 som ett sätt att fördela vinsterna från delstatens oljefyndigheter med lokalbefolkningen i Alaska.

https://www.hant.se/nyheter/har-ar-stad ... ll/7784099

Spoiler: visa
Fast artikeln är två år gammal, så det kanske inte gäller längre.


Men är det verkligen så enkelt att flytta till USA (lagligt)? Det verkar svårt att få arbetsvisum, och det krävs för att man ska få flytta dit. Eller att man vinner ett Green Card på lotteri! :shock:


Spoiler: visa
https://www.usa.se/fakta/green-card/
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav Freddy Dreadful » 2023-05-23 20:01:51

Nashville eller Memphis (Tennessee).
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav manne » 2023-05-23 20:32:15

Hawaii är klassad som en paradis ö är en miljard gånger bättre och vackrare än Sverige.
fick jag välja så skulle jag bo där i stället för här i landet alla gånger om.

palmer och paradis stränder och vacker natur på Hawaii :-)049 :-)Happy

Moderator: Tog bort felaktigt citat.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav Alien » 2023-05-24 1:24:44

En miljard gånger bättre än Sverige? Jag tycker ingenting är bättre än Sverige. I Sverige talar man ju svenska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav manne » 2023-05-24 8:59:54

Alien skrev:En miljard gånger bättre än Sverige? Jag tycker ingenting är bättre än Sverige. I Sverige talar man ju svenska.


men vi Snackar också engelska.om många svenskar snackar perfekt engelska :o :-)063 :?: :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Flytta till USA, vart skulle ni vilja bo?

Inläggav Paladinen » 2023-05-24 9:34:53

Jag skulle även kunna tänka mig att att bo i Cajun country alltså ute i Louisianas träskmarker
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Återgå till Intressanta intressen



Logga in