Finaste ställen i landet?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Finaste ställen i landet?

Inläggav manne » 2023-05-17 20:13:42

Skogkatt skrev:
Riksamiralen skrev:Alla fina ställen i landet är utanför stan' i mitt tycke.
Djupt inne i en grön skog.
Eller vid en växande äng eller åker.
Blommande träd.
Inga oljud, inte en massa folk, bara fåglarnas vackra sång. Det är fint.


Ja, det är de bästa platserna. Ett hus som ligger lite utanför en trevlig liten småstad på landet till exempel. Man skulle ha bott på Katthult i Lönneberga. :-)005


Lund är också en härlig student stad. :-)049 :-)Happy




Moderator: Fixade länkarna.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Finaste ställen i landet?

Inläggav Skogkatt » 2023-05-17 20:54:27

manne skrev:Lund är också en härlig student stad.


Jag minns att jag var där för länge sedan, är inte Lund också Sveriges äldsta stad? Så det är ju ganska speciellt. Men en sak som inte är så bra är att det bor ungefär 94 000 människor där. :-| Det är nog lite för många.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Finaste ställen i landet?

Inläggav Mats » 2023-05-17 23:34:00

Skogkatt skrev:är inte Lund också Sveriges äldsta stad?

Det beror nog på hur man räknar. Lund har inte varit svenskt i mer än lite drygt 350 år. Det finns andra städer som har varit svenska betydligt längre.
Mats
 
Inlägg: 5567
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Finaste ställen i landet?

Inläggav slackern » 2023-05-18 13:55:42

Mats skrev:
Skogkatt skrev:är inte Lund också Sveriges äldsta stad?

Det beror nog på hur man räknar. Lund har inte varit svenskt i mer än lite drygt 350 år. Det finns andra städer som har varit svenska betydligt längre.


Sigtuna är Sveriges äldsta stad, eller det fick jag lära mig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sigtuna
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Finaste ställen i landet?

Inläggav Skogkatt » 2023-05-18 15:15:42

slackern skrev:Sigtuna är Sveriges äldsta stad, eller det fick jag lära mig.


Ja, jag har läst att striden står mellan Sigtuna och Lund. Men jag vet inte säkert. :-)063
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Finaste ställen i landet?

Inläggav manne » 2023-05-18 15:31:43

slackern skrev:
Mats skrev:
Skogkatt skrev:är inte Lund också Sveriges äldsta stad?

Det beror nog på hur man räknar. Lund har inte varit svenskt i mer än lite drygt 350 år. Det finns andra städer som har varit svenska betydligt längre.


Sigtuna är Sveriges äldsta stad, eller det fick jag lära mig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sigtuna


JA Sigtuna är en fin sjöstad :-)049 :-)Happy

mycket caféer där och båtar och restauranger ligger vid mälaren.

du kanske tänker på Sveriges första kung Olof Skötkonung :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Finaste ställen i landet?

Inläggav Skogkatt » 2023-05-18 16:24:18

Mälaren är bra. 8) Denna ö i Mälaren var till salu för 45 miljoner. Om jag hade haft 45 miljoner extra liggande i en låda skulle jag ha köpt den direkt. :)


mälaren.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Finaste ställen i landet?

Inläggav manne » 2023-05-18 16:54:59

Skogkatt skrev:Mälaren är bra. 8) Denna ö i Mälaren var till salu för 45 miljoner. Om jag hade haft 45 miljoner extra liggande i en låda skulle jag ha köpt den direkt. :)


mälaren.jpg


jag har bott nära väldigt nära Mälaren en gång i tiden. :-)049 :-)Happy
min familj har haft båtar och så vid Mälaren. :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Finaste ställen i landet?

Inläggav Riksamiralen » 2023-05-18 17:07:20

Skogkatt skrev:Ja, det är de bästa platserna. Ett hus som ligger lite utanför en trevlig liten småstad på landet till exempel.

Kul att det är fler som uppskattar landsbygden och naturen.
Jag har väldigt svårt nuförtiden att ens ta mig in i städer för huvudet börjar bulta direkt av alla intryck som pågår och allt man inte känner igen. Orkar inte med det längre, så jag handlar lokalt eller beställer saker jag vill ha eller behöver via nätet så får de komma ut till mig med sakerna istället, landet och naturen är för evigt och kommer bestå, stora städer är mest människans temporära projekt som går upp och ner hela tiden, hänsynslös trängsel och kamp varje dag, konflikt, stress och konkurrens, egentligen hör vi alla hemma långt från metropolerna vi skapat, åtminstone i hjärtat.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1351
Anslöt: 2021-06-14

Finaste ställen i landet?

Inläggav antonius » 2023-05-18 17:21:40

Riksamiralen skrev:
Skogkatt skrev:Ja, det är de bästa platserna. Ett hus som ligger lite utanför en trevlig liten småstad på landet till exempel.

Kul att det är fler som uppskattar landsbygden och naturen.
Jag har väldigt svårt nuförtiden att ens ta mig in i städer för huvudet börjar bulta direkt av alla intryck som pågår och allt man inte känner igen. Orkar inte med det längre, så jag handlar lokalt eller beställer saker jag vill ha eller behöver via nätet så får de komma ut till mig med sakerna istället, landet och naturen är för evigt och kommer bestå, stora städer är mest människans temporära projekt som går upp och ner hela tiden, hänsynslös trängsel och kamp varje dag, konflikt, stress och konkurrens, egentligen hör vi alla hemma långt från metropolerna vi skapat, åtminstone i hjärtat.


jamen, det är ju inte alla som kan leva på tillgångar eller har det så skaffat att de kan försörja sig långt ut i obygden där det inga arbeten finns, men det är en vacker tanke att ha det så, och många sönderstressade människor borde få leva så emellanåt, vi får väl hoppas att samhällena byggs på ett för människor bättre sätt i framtiden
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Finaste ställen i landet?

Inläggav manne » 2023-05-18 17:31:56

antonius skrev:
Riksamiralen skrev:
Skogkatt skrev:Ja, det är de bästa platserna. Ett hus som ligger lite utanför en trevlig liten småstad på landet till exempel.

Kul att det är fler som uppskattar landsbygden och naturen.
Jag har väldigt svårt nuförtiden att ens ta mig in i städer för huvudet börjar bulta direkt av alla intryck som pågår och allt man inte känner igen. Orkar inte med det längre, så jag handlar lokalt eller beställer saker jag vill ha eller behöver via nätet så får de komma ut till mig med sakerna istället, landet och naturen är för evigt och kommer bestå, stora städer är mest människans temporära projekt som går upp och ner hela tiden, hänsynslös trängsel och kamp varje dag, konflikt, stress och konkurrens, egentligen hör vi alla hemma långt från metropolerna vi skapat, åtminstone i hjärtat.


jamen, det är ju inte alla som kan leva på tillgångar eller har det så skaffat att de kan försörja sig långt ut i obygden där det inga arbeten finns, men det är en vacker tanke att ha det så, och många sönderstressade människor borde få leva så emellanåt, vi får väl hoppas att samhällena byggs på ett för människor bättre sätt i framtiden


Jag gjorde en tråd om det förut. :-)049 :wink:

grona-stader-t56958.html
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Finaste ställen i landet?

Inläggav Skogkatt » 2023-05-18 17:32:15

antonius skrev:jamen, det är ju inte alla som kan leva på tillgångar eller har det så skaffat att de kan försörja sig långt ut i obygden där det inga arbeten finns,


Saker har förändrats lite de senaste åren, jag bor nära en liten småstad på landet. En sådan plats där det kan vara svårt att hitta ett jobb. Men de senaste åren har det vuxit lite så det finns fler jobb och internett hjälper också. Kommunen satsade stort på fibernät till alla och alla företag. Folk flyr städerna, Oslo-borna vill komma bort från slummen.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Finaste ställen i landet?

Inläggav antonius » 2023-05-18 17:53:02

Skogkatt skrev:
antonius skrev:jamen, det är ju inte alla som kan leva på tillgångar eller har det så skaffat att de kan försörja sig långt ut i obygden där det inga arbeten finns,


Saker har förändrats lite de senaste åren, jag bor nära en liten småstad på landet. En sådan plats där det kan vara svårt att hitta ett jobb. Men de senaste åren har det vuxit lite så det finns fler jobb och internett hjälper också. Kommunen satsade stort på fibernät till alla och alla företag. Folk flyr städerna, Oslo-borna vill komma bort från slummen.


ja om du tagit med hela mitt inlägg så skrev jag just det att i framtiden får man tänka lite bättre, och skaffa platser/bostäder som är bättre/hälsosammare, och jobba på distans är en del av det
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Finaste ställen i landet?

Inläggav Skogkatt » 2023-05-19 23:29:44

Vattenriket i Kristianstad :-)005 Mysigt.


vattenriket.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Finaste ställen i landet?

Inläggav slackern » 2023-05-20 16:50:33

Bo Hage i Flens kommun i Södermanland vart vi hade vårat landställe när jag växte upp är mysigt och fint.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Finaste ställen i landet?

Inläggav Zima33 » 2023-05-20 22:06:32

Virihávrre i Padjelanta sägs vara Sveriges vackraste sjö.

Lyckas inte lägga in bild. Kolla här: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 1vrre3.jpg
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Finaste ställen i landet?

Inläggav Skogkatt » 2023-05-20 22:43:47

Zima33 skrev:Virihávrre i Padjelanta sägs vara Sveriges vackraste sjö.


Det är nog Vänern som är vackrast. 8) Sveriges största sjö, EUs största sjö och Europas tredje största sjö. 22 000 öar, kobbar och skär.


vänern.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Finaste ställen i landet?

Inläggav manne » 2023-06-01 12:02:08

någon som kan något om Tomelilla då är det en trevlig stad där.?

KAN man handla på bo Ollesson där och sitta på café och fika och spana brudar. :o :-)063 :?:

https://bo-ohlsson.se/

OCKSÅ så kan man se bio filmer här och ta en fika på detta café. :o :-)063 :?:

https://www.tinasbullenochbonancafe.se/

https://riobiotomelilla.se/#/home

Vi brukade fika där och se film på den biografen där. :-)049 :-)Happy
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Finaste ställen i landet?

Inläggav Richard » 2023-06-02 6:50:47

Jag trivs här vid Bjäre- och Kullahalvön. Bor i Ängelholm som ligger ungefär mellan dom. Det finns t.ex. ställen som Hovs hallar och Kullaberg.

Är född i Höganäs på Kullahalvön men uppväxt i Vejbystrand på Bjärehalvön. Har bara bott en kort tid (ca ett år) i Helsingborg, i det värsta området, sen flyttade jag tillbaka till Ängelholm. Så skönt det var. Men vissa områden här omkring kan man bara drömma om att bo i, så som Mölle o Torekov (eller Tores korv, som vi sa).
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Finaste ställen i landet?

Inläggav manne » 2023-06-02 8:42:03

Richard skrev:Jag trivs här vid Bjäre- och Kullahalvön. Bor i Ängelholm som ligger ungefär mellan dom. Det finns t.ex. ställen som Hovs hallar och Kullaberg.

Är född i Höganäs på Kullahalvön men uppväxt i Vejbystrand på Bjärehalvön. Har bara bott en kort tid (ca ett år) i Helsingborg, i det värsta området, sen flyttade jag tillbaka till Ängelholm. Så skönt det var. Men vissa områden här omkring kan man bara drömma om att bo i, så som Mölle o Torekov (eller Tores korv, som vi sa).


jag var nära att bosätta mig i Skåne en gång i tiden Tomelilla kunde ha gjort det vid 21 års ålder.
Hade jag backat tiden så skulle jag ha gjort det alla gånger för direkt efter Skåne tiden så blev det gruppboende i sthlm Täby i stället under 6 års tid i Täby.

OCH ditt kunde man ej ta ditt kvinnor till det stället.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Finaste ställen i landet?

Inläggav manne » 2023-06-02 20:42:28

Richard skrev:Jag trivs här vid Bjäre- och Kullahalvön. Bor i Ängelholm som ligger ungefär mellan dom. Det finns t.ex. ställen som Hovs hallar och Kullaberg.

Är född i Höganäs på Kullahalvön men uppväxt i Vejbystrand på Bjärehalvön. Har bara bott en kort tid (ca ett år) i Helsingborg, i det värsta området, sen flyttade jag tillbaka till Ängelholm. Så skönt det var. Men vissa områden här omkring kan man bara drömma om att bo i, så som Mölle o Torekov (eller Tores korv, som vi sa).


vi jag och mina kompisar brukade också ofta handla på bosse eller bo ohlsson som det heter.

man kunde köpa kläder där bland anat och mycket mera.

DVD filmer kunde man också köpa billigt där 3 st dvd filmer till kampanj pris. :-)049 :-)Happy
vi var ofta där och handlade.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Finaste ställen i landet?

Inläggav Richard » 2023-06-03 6:09:03

manne skrev:
Richard skrev:Jag trivs här vid Bjäre- och Kullahalvön. Bor i Ängelholm som ligger ungefär mellan dom. Det finns t.ex. ställen som Hovs hallar och Kullaberg.

Är född i Höganäs på Kullahalvön men uppväxt i Vejbystrand på Bjärehalvön. Har bara bott en kort tid (ca ett år) i Helsingborg, i det värsta området, sen flyttade jag tillbaka till Ängelholm. Så skönt det var. Men vissa områden här omkring kan man bara drömma om att bo i, så som Mölle o Torekov (eller Tores korv, som vi sa).


vi jag och mina kompisar brukade också ofta handla på bosse eller bo ohlsson som det heter.

man kunde köpa kläder där bland anat och mycket mera.

DVD filmer kunde man också köpa billigt där 3 st dvd filmer till kampanj pris. :-)049 :-)Happy
vi var ofta där och handlade.

Bo Ohlsson i Tomelilla - Hej! - Här får du mest för pengarna!

Det var en rolig reklamfilm jag hört många gånger. Har varit på Bo Ohlson några gånger. Mitt ex bodde utanför Tomelilla när hon studerade, jag var hos henne en del.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Finaste ställen i landet?

Inläggav Lynx-66 » 2023-06-03 8:40:56

Har lite förkärlek för Gotland, kanske för att jag har släkt där, så vi åkte dit många somrar när jag var grabb.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Finaste ställen i landet?

Inläggav Skogkatt » 2023-06-03 12:34:25

Lynx-66 skrev:Har lite förkärlek för Gotland, kanske för att jag har släkt där, så vi åkte dit många somrar när jag var grabb.


Ni svenskar har ju Visby på Gottland, det är en speciell plats. Rosornas och ruinernas stad. :-)Happy En av de bäst bevarade medeltida städerna i Skandinavien. Så mycket historia där. Ett mycket fint ställe.


Visby.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in