Teosofi

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Teosofi

Inläggav Hermes » 2023-05-06 23:18:00

Ett av mina stora specialintressen är teosofi. Finns det fler här inne som är intresserade av esoteriska spörsmål?
Hermes
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2023-05-06

Teosofi

Inläggav Någon » 2023-05-07 17:03:06

Hermes skrev:Ett av mina stora specialintressen är teosofi. Finns det fler här inne som är intresserade av esoteriska spörsmål?

Har varit, skulle jag säga.
Läst en hel del av Krishnamurti. Och av/om Annie Besant & Leadbeater. Jag är över sextio år gammal. När jag var ung träffade jag en del gamla teosofer av en slump, bland annat när jag jobbade i hemtjänsten, två olika pensionärer som jag gick hem till.
Jag har läst och lärt mig om flera mystiker, från olika traditioner och olika tidsåldrar.

En nära släkting till mig var antroposof, djupt involverad i det och jag var rätt mycket i Järna under min uppväxt. Så jag kom i kontakt med tankar om reinkarnation osv redan som barn.
Gick dock aldrig Waldorfskola, båda mina föräldrar var skeptiska till det, men de var inte ateister.
Hade andra nära släktingar med annan religiös inriktning, kristna men i väldigt olika varianter.
Försökte vara ateist i ett försök att revoltera ett tag i tonåren, insåg att jag nog ändå var någon sorts agnostiker och sökare. Ateism kändes som en feg och stängd livsåskådning. Gick ur svenska kyrkan så fort jag blev myndig, uppfattade den som hycklande och förstenad i sin form. Inte varit medlem i något religiöst samfund sen dess, men arbetat ideellt på flera meditationscenter. Lyssnat, läst, sökt.

Känner mig nu för tiden rätt trött på det esoteriska.
Att leva det här livets vardagsliv, klara det så väl som möjligt, med mesta möjliga medkänsla och närvaro både inför mig själv och andra, är tillräckligt utmanande.

Men blir ju ändå nyfiken på ditt intresse och hur det uttrycker sig?
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Teosofi

Inläggav notwoodstock » 2023-05-13 9:21:37

Jag vill veta mer om kristen teosofi, även om jag kanske inte är direkt intresserad. Googlade.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Teosofi

Inläggav Micke » 2023-05-15 23:10:21

Teosofi har i vart fall varit ett stort intresse för mig. Har studerat Hylozoiken en gång i tiden, och senare Martinus Kosmologi vilken dock inte räknas som teosofi men som är snarlikt kan man nog säga.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Återgå till Intressanta intressen



Logga in