Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav Skogkatt » 2023-05-05 19:25:32

Zima33 skrev:Det jag fetat är ju på gång nu … Inte telefonkommunikation men chat och mail.


Ja, samma sak händer här. Polisen har fått tillstånd att samla in allt som norrmän gör på internett och lagra det. Meddelanden, facebook, kommentarer i tidningar, allt. Sen ska allt analyseras med A.I. Och har man några 'avvikande åsikter' eller säger ett ont ord om en politiker till exempel, gissar jag att man kommer att straffas. Man kommer förmodligen att dömas till obligatorisk utbildning, en kurs för att lära dig att vara ett bra får och göra som alla andra, utan att ställa frågor. Jag har sagt detta sedan de använde COVID som en ursäkt för att få mer kontroll över befolkningen, det kommer att bli värre. Vi ska övervakas och kontrolleras. Det är ganska otroligt att se detta hända i Skandinavien.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav Skogkatt » 2023-05-05 19:42:51

triggerhappyD skrev:GPS spårning av dina exakta förflyttningar?


Jag slår vad om 50 kronor på att ni svenskar snart kommer få en ny vägskatt, och ni måste betala skatt för antalet körda kilometer. Och för att få det systemet att fungera så blir alla bilägare ålagda att betala en verkstad för att installera speciella GPS-spårare i varje bil.

Moderator: Ändrade till rätt användarnamn i quote-taggen.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav antonius » 2023-05-05 20:49:33

borde funnits för länge sedan, så man kan stävja och sätta stop för alla hastighetsöverträdelser, och idioter som håller på att köra ihjäl en, när man fredligt går eller cyklar efter vägen, samt de som sitter och rattsurfar, så man får slänga sig i diket, för de har tappat all uppmärksamhet
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav Richard » 2023-05-06 5:54:56

GPS-spårning är ju i princip standard. Man får ett mail från Google varje månad med de platser man har besökt. Jag tycker det är lite roligt så jag har det påslaget. Samt om jag googlar på t.ex. en loppis här i stan, så står det under den "Du besökte denna butik 23 april". Visst går det att stänga av, men vem vet om det inte loggas i alla fall?
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav antonius » 2023-05-06 8:51:58

Tesla är väl utrustad som standard med hastighets övervakande gps i sin navigator, men antar att alla har det avstängt, men det loggas nog ändå, för verkstäder vill nog kunna se vad kunden har gjort med bilen, om den är lämnad in i ett garantiärende
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav Skogkatt » 2023-05-06 11:01:52

Richard skrev:GPS-spårning är ju i princip standard. Man får ett mail från Google varje månad med de platser man har besökt. Jag tycker det är lite roligt så jag har det påslaget. Samt om jag googlar på t.ex. en loppis här i stan, så står det under den "Du besökte denna butik 23 april". Visst går det att stänga av, men vem vet om det inte loggas i alla fall?


Ja, men vad politikerna talar om här är en GPS som man inte kan stänga av och som man inte kan ta bort från bilen. Och det kommer att skicka information om var bilen är hela tiden. Man kommer inte att få köra bil utan det. Och hela idén med en vägskatt är kriminell. Borde vara olagligt. Vi har redan betalat för vägarna flera gånger. Jag hoppas bara att någon stoppar dessa planer. Vi blir mer och mer som det gamla Ôst-Tyskland. :shock:
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav antonius » 2023-05-06 13:33:47

Skogkatt skrev:
Richard skrev:GPS-spårning är ju i princip standard. Man får ett mail från Google varje månad med de platser man har besökt. Jag tycker det är lite roligt så jag har det påslaget. Samt om jag googlar på t.ex. en loppis här i stan, så står det under den "Du besökte denna butik 23 april". Visst går det att stänga av, men vem vet om det inte loggas i alla fall?


Ja, men vad politikerna talar om här är en GPS som man inte kan stänga av och som man inte kan ta bort från bilen. Och det kommer att skicka information om var bilen är hela tiden. Man kommer inte att få köra bil utan det. Och hela idén med en vägskatt är kriminell. Borde vara olagligt. Vi har redan betalat för vägarna flera gånger. Jag hoppas bara att någon stoppar dessa planer. Vi blir mer och mer som det gamla Ôst-Tyskland. :shock:


men hur har du tänkt dig att vägarna ska finansieras, självklart måste ju de som använder dem göra det, det är svindyrt att göra och underhålla vägar det vet väl du som bor i Norge, här i Skandinavien är det speciellt svårt för att det är tjäle som gör att vägar och banvallar för tåg blir dyra, det är inte som i Arizona där man kan lägga asfalten direkt på sanden behöver bara schakta till den lite
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav nomemorytoday » 2023-05-09 1:31:40

Skogkatt skrev:
triggerhappyD skrev:GPS spårning av dina exakta förflyttningar?


Jag slår vad om 50 kronor på att ni svenskar snart kommer få en ny vägskatt, och ni måste betala skatt för antalet körda kilometer. Och för att få det systemet att fungera så blir alla bilägare ålagda att betala en verkstad för att installera speciella GPS-spårare i varje bil.

Moderator: Ändrade till rätt användarnamn i quote-taggen.

Ja, plus en x-tra solcellsinblandningsskatt. För ingen skall få ha (ha) / skapa tillgång till "egen" energi.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav sebastiann » 2023-05-09 3:02:46

Skogkatt skrev:Och har man några 'avvikande åsikter' eller säger ett ont ord om en politiker till exempel, gissar jag att man kommer att straffas


Fel. Systemet som det skissas på ska bara användas för att ta fast brottslingar.
Internet är på både gott och ont.
Tidigare, så var kriminella grupperingar tvungna att mötas fysiskt för att kommunicera. Eller kommunicera via telefon som var avlyssnad av operatörer som kunde larma.

Det var här polisens fotpatrulleringar gjorde nytta, för då kunde man ha koll på de som "rörde sig i skumma kvarter och liknande".
Sedan ett buggningsbeslut på det osv.

Problemet med internet är att nu kan folk sitta hemma i sina lägenheter och beställa och planera brott utan att det syns.
Därav att man samlar in allt och analyserar med AI.
Om det sker ett mord, så kan man sedan spåra upp vem som beställt mordet.

Bra va?

Sluta tro att det ska användas för att fånga oliktänkande.

Skogkatt skrev:och ni måste betala skatt för antalet körda kilometer


Bilar har redan milräknare idag. Man kommer dock i första hand inte ta ut för antal körda kilometer, eftersom det då inte gynnar de som köper en snålare bil (som drar mindre bensin/diesel/el) eller ha ett snålt körsätt.

Istället har man lagt in ett krav på att alla laddboxar ska kunna mäta elen:
https://www.skatteverket.se/privat/fast ... 9290e.html

Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad.


Troligtvis kommer det innebära att man i framtiden, kan debitera en extra skatt på den el som laddas till just elfordon.
Jag är ganska säker på att det kommer komma ett lagförslag som gör det olagligt att ladda bilen med "omätt el", och sedan så skattebelägger man all elbils-el.

Precis som att skattefri diesel är rödmärkt och får inte tankas i bilar utan bara eldas med.
Samma princip med el då.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav Skogkatt » 2023-05-09 11:49:49

sebastiann skrev:Fel. Systemet som det skissas på ska bara användas för att ta fast brottslingar.

Sluta tro att det ska användas för att fånga oliktänkande.


Med den övervakning de planerar nu ses vi alla som potentiella brottslingar. Istället för att fokusera på ligisterna övervakar de oss alla. Det är lättare för staten, men vi förlorar mer frihet. Vanliga människor ska inte förlora frihet på grund av skurkar, det är en viktig regel. Jag gillar inte att bli behandlad som en skurk av en korrupt och rutten stat. Och folk har redan dömts för att ha 'fel åsikter'. En kvinna skrev på internet att det bara finns två kön. Polisen anlände till hennes hem några dagar senare. En fullständig galen dåre hade anmeldt henne. Och detta hände i Norge. :shock: Du är nog lite naiv Sebastian.


sebastiann skrev:Bilar har redan milräknare idag. Man kommer dock i första hand inte ta ut för antal körda kilometer, eftersom det då inte gynnar de som köper en snålare bil (som drar mindre bensin/diesel/el) eller ha ett snålt körsätt.


I Norge vill de att vi ska betala skatt per kilometer. Och milräknare kan kopplas bort och är inte tillräckligt bra, så de vill ha GPS i alla bilar. :shock:
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav nomemorytoday » 2023-05-10 5:48:01

sebastiann skrev:
Skogkatt skrev:Och har man några 'avvikande åsikter' eller säger ett ont ord om en politiker till exempel, gissar jag att man kommer att straffas


Fel. Systemet som det skissas på ska bara användas för att ta fast brottslingar.
Internet är på både gott och ont.
Tidigare, så var kriminella grupperingar tvungna att mötas fysiskt för att kommunicera. Eller kommunicera via telefon som var avlyssnad av operatörer som kunde larma.

Det var här polisens fotpatrulleringar gjorde nytta, för då kunde man ha koll på de som "rörde sig i skumma kvarter och liknande".
Sedan ett buggningsbeslut på det osv.

Problemet med internet är att nu kan folk sitta hemma i sina lägenheter och beställa och planera brott utan att det syns.
Därav att man samlar in allt och analyserar med AI.
Om det sker ett mord, så kan man sedan spåra upp vem som beställt mordet.

Bra va?

Sluta tro att det ska användas för att fånga oliktänkande.

Skogkatt skrev:och ni måste betala skatt för antalet körda kilometer


Bilar har redan milräknare idag. Man kommer dock i första hand inte ta ut för antal körda kilometer, eftersom det då inte gynnar de som köper en snålare bil (som drar mindre bensin/diesel/el) eller ha ett snålt körsätt.

Istället har man lagt in ett krav på att alla laddboxar ska kunna mäta elen:
https://www.skatteverket.se/privat/fast ... 9290e.html

Laddningspunkten ska vara förberedd för elmätning och debitering av elkostnad.


Troligtvis kommer det innebära att man i framtiden, kan debitera en extra skatt på den el som laddas till just elfordon.
Jag är ganska säker på att det kommer komma ett lagförslag som gör det olagligt att ladda bilen med "omätt el", och sedan så skattebelägger man all elbils-el.

Precis som att skattefri diesel är rödmärkt och får inte tankas i bilar utan bara eldas med.
Samma princip med el då.

Fattar ej vad du pratar om

https://open.spotify.com/track/1zqSsQFc ... =copy-link
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Hjälp till att sätta dit dina kriminella släktingar!

Inläggav nomemorytoday » 2023-05-10 5:50:26

Mitt första troll, på riktigt. Snabb på luren. sebastiann - ber om ursäkt.

// otrollat

(Musiken är fin iaf :))
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in