Olämpliga samtalsämnen - vad är hemligt?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-27 11:30:32

sssssm skrev:Vad glad för att du inte har någon aning om hur män allmänhet talar med varandra och framför allt kanske vad.


Nåja en liten aning har jag men nu handlar det om längre relationer. Skulle det vara någon som jag bara träffat några gånger så bjuder jag på det. Vad kan jag annat göra om jag har så dåligt omdöme att jag gett mig i lag med honom?

Jag brukar inte heller delta i snacket om killars fysiska företräden i den mån sådana når mina öron.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Pemer » 2008-11-27 11:48:15

sssssm skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Pojkvän som utan min vetskap gick och sluddrade om vårt sexliv för någon annan = omedelbar förhållandekris. Det enda jag skulle tolerera i den vägen vore om sexuallivet hade klappat ihop helt och han sökte personligt stöd.
Möjligtvis skulle han också kunna antyda att vi har det fint/bra etc UTAN VIDARE DETALJER.


Vad glad för att du inte har någon aning om hur män allmänhet talar med varandra och framför allt kanske vad.

Vissa män. Många män, möjligen. Näppeligen alla, dock.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav sssssm » 2008-11-27 11:49:38

Pemer skrev:
sssssm skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Pojkvän som utan min vetskap gick och sluddrade om vårt sexliv för någon annan = omedelbar förhållandekris. Det enda jag skulle tolerera i den vägen vore om sexuallivet hade klappat ihop helt och han sökte personligt stöd.
Möjligtvis skulle han också kunna antyda att vi har det fint/bra etc UTAN VIDARE DETALJER.


Vad glad för att du inte har någon aning om hur män allmänhet talar med varandra och framför allt kanske vad.

Vissa män. Många män, möjligen. Näppeligen alla, dock.


Det har jag aldrig påstått. Men jag skulle kunna driva tesen att de 'män' som inte pratar om detta ej heller är 'riktiga män'. Men det orkar jag inte. Så jag ger dig helt rätt.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 16:44:15, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-27 11:56:52

sssssm skrev:Det har jag aldrig påstått. Men jag skulle kunna driva tesen att de 'män' som inte pratar om detta ej heller är 'riktiga män'. Men det orkar jag inte. Så jag ger dig helt rätt.


Tvärtom. Det är de män som inte talar om detta som är riktiga män. De som lämnar ut någon har fortfarande mycket att lära.

Grovkorniga skämt om sex och svar på sexuella anspelningar på arbetsplatsen och dylik jargong går exempelvis att hantera utan att för den skull bli personlig.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Pemer » 2008-11-27 13:39:20

Bjäbbmonstret skrev:Tvärtom. Det är de män som inte talar om detta som är riktiga män.

Jag tänkte nog lite så också...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Saninaé » 2008-11-27 15:18:19

Varför skulle jag bry mig om ifall andra vet om vilka åkommor jag har i slumpmässiga kroppsdelar? Själv tycker jag det är ganska mesigt att det är tabu på att prata om andra personers medicinska tillstånd.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 16:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-11-27 18:34:26

Saninaé skrev:Varför skulle jag bry mig om ifall andra vet om vilka åkommor jag har i slumpmässiga kroppsdelar? Själv tycker jag det är ganska mesigt att det är tabu på att prata om andra personers medicinska tillstånd.


1. Nån av er kanske ska dö. Det är jobbigt och sorgligt att hantera
2. Nån av er kanske inte kan få barn. Det kan också vara jobbigt och sorgligt att hantera.
3. Nån av er har ständigt ont. Det är svårt att hantera för den som aldrig varit där samt gör lätt att samtalet blir lite dystert
4. Nån av er har dragit på sig en könssjukdom. Det är smått pinsamt och kan ge upphov till ryktesspridning och spekulationer etc etc.
5. Nån av er har varit på psyket. En hög procent av befolkningen får då spatt och börjar se ner på personen eller tror sig bli obestämbart smittad. Gör dessutom också upphov till ryktesspridning och spekulationer.

osv osv. Behöver jag förklara mer?

Har du brutit benet går det dock utmärkt att tala om det och att lägga ut texten. Enda undantaget skulle då vara om du brutit benen medan du hållit på att göra ett inbrott eller så...?

:roll:
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Sötnosen » 2008-12-01 12:13:10

sssssm skrev:
Pemer skrev:
geocache skrev:Värt att förlora en kamrat bara för att få svar på om den kamratens flickvän är bra på oralsex... hmm... jaha.

sssssm skrev:Ja.

:shock:


Jag tror att vi missar något här igenom att icke ha infört begreppet 'god kamrat'. En god kamrat vill man inte förlora medan en kamrat, eller en icke god kamrat kan man tänka sig att förlora. Vad som är en god kamrat avgörs utifrån personliga preferenser. Jag personligen anser tex att en individ som inte tar ovanstående fråga ngl. sansat inte är en god kamrat varför jag anser mig kunna förlora denna som kamrat. Man kan alltså se det som ett litet test. :D


Om jag får göra ett tillägg här så vill jag understryka det sssssm säger. De flesta "normala" tycker att det är jobbigt med såna som sitter och granskar folk i sömmarna och har en uppsättning regler för vad som inte får sägas. Även om det är något olämpligt som sägs så hör det till god kutym att skratta artigt istället för att kritisera om personen ifråga försöker vara öppenhjärtlig. Att omvänt kritisera och klanka på personer för småsaker som ordval och annat kan upplevas som stötande. Det är extra stötande om det kritiseras med ett opassande ordval, men det är inte ordvalet i sig som avgör vad som är stötande utan inställningen som ligger bakom orden.

Jag upplever det som att aspiesar har lite svårt att förstå skillnaden där och istället härmar fram en slags ilska baserad på inlärda principer, men ett plumpt skämt är inte alltid ett "plumpt skämt!!".
Senast redigerad av Sötnosen 2011-05-04 16:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Sötnosen
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2008-07-08

Inläggav imperativ » 2008-12-01 18:39:13

Visst, känsliga ämnen. Jag tenderar "skämta bort" känsligheter med ironi, överdrift och lättsamhet samt skratta vilket t.o.m kan få en skärrad person att lugna sig lite. Aldrig mött någon som tagit illa upp iaf.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in