Vad händer efter döden?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad händer efter döden?

Inläggav Richard » 2023-04-30 6:04:15

Jag funderar mycket på vad som händer efter döden. Ens kropp förblir ju samma atomer, men vad är vårt medvetande? Är det bara en avancerad dator som slocknar när vi dör? Eller är det något annat?

Man tror att hjärnan verkar i upp till 11 dimensioner; https://blog.physics-astronomy.com/huma ... cientists/

Det kan kanske vara nån sorts partikel som styr vårt medvetande? Jag kallar dem för "medvetroner", som kanske faller sönder när vi dör?
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad händer efter döden?

Inläggav mjölken » 2023-05-29 21:52:27

Tror inte det händer någonting, finns ingen himmel, eller valhalla, eller paradis, när hjärnan stängs av och hjärtat slutar slå upphör allt. Sen får ju folk ha sin egna uppfattning om vad som händer efter, men jag som ateist tror inte på något av ovanstående.
mjölken
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2023-05-24

Vad händer efter döden?

Inläggav Leibniz » 2023-05-30 0:08:38

Det är rätt intressant att lyssna på folk som dött men återupplivats, som de här t.ex.

https://youtu.be/delYrzd3UGU

https://youtu.be/o29C1crw-d8
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Vad händer efter döden?

Inläggav manne » 2023-05-30 19:48:00

mjölken skrev:Tror inte det händer någonting, finns ingen himmel, eller valhalla, eller paradis, när hjärnan stängs av och hjärtat slutar slå upphör allt. Sen får ju folk ha sin egna uppfattning om vad som händer efter, men jag som ateist tror inte på något av ovanstående.


JA så är det nog jag har fått ECT behandling och narkos och då så kände man inte av de timmarna när man var sövd.

utan man svimmade och vaknade med ett knäpp och man drömde inte alls något under själva narkosen.
manne
 
Inlägg: 18539
Anslöt: 2007-08-23

Vad händer efter döden?

Inläggav Lynx-66 » 2023-05-30 21:54:00

"Den som lever får se" är kanske inte nåt bra svar...
Lynx-66
 
Inlägg: 1976
Anslöt: 2019-11-16

Vad händer efter döden?

Inläggav Richard » 2023-05-31 5:56:30

manne skrev:
mjölken skrev:Tror inte det händer någonting, finns ingen himmel, eller valhalla, eller paradis, när hjärnan stängs av och hjärtat slutar slå upphör allt. Sen får ju folk ha sin egna uppfattning om vad som händer efter, men jag som ateist tror inte på något av ovanstående.


JA så är det nog jag har fått ECT behandling och narkos och då så kände man inte av de timmarna när man var sövd.

utan man svimmade och vaknade med ett knäpp och man drömde inte alls något under själva narkosen.

Tror jag med.

Jag brukar också jämföra det som när man är nedsövd.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad händer efter döden?

Inläggav manne » 2023-05-31 21:22:08

Richard skrev:
manne skrev:
mjölken skrev:Tror inte det händer någonting, finns ingen himmel, eller valhalla, eller paradis, när hjärnan stängs av och hjärtat slutar slå upphör allt. Sen får ju folk ha sin egna uppfattning om vad som händer efter, men jag som ateist tror inte på något av ovanstående.


JA så är det nog jag har fått ECT behandling och narkos och då så kände man inte av de timmarna när man var sövd.

utan man svimmade och vaknade med ett knäpp och man drömde inte alls något under själva narkosen.

Tror jag med.

Jag brukar också jämföra det som när man är nedsövd.



nej det finns inget liv efter döden. :cry: :-)063

out of the blue and into the black
manne
 
Inlägg: 18539
Anslöt: 2007-08-23

Vad händer efter döden?

Inläggav Paladinen » 2023-06-04 7:45:26

I believe that when I die I shall rot, and nothing of my ego will survive som Bertrand Russel sa.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Vad händer efter döden?

Inläggav manne » 2023-06-10 11:19:51

https://www.youtube.com/shorts/a0_Fk3OMG5s

"Hey hey, my my
Rock and roll can never die

And once you're gone, you can't come back
When you're out of the blue and into the black."

det finns inget liv efter döden tyvärr fruktansvärt men sant. :-)Crying
manne
 
Inlägg: 18539
Anslöt: 2007-08-23

Vad händer efter döden?

Inläggav slackern » 2023-06-10 17:57:58

Dom som tror på Jesus hamnar i paradiset vi hedningar som inte tror på Jesus gör det inte. Eller hur var det nu igen?
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer efter döden?

Inläggav Richard » 2023-06-10 18:50:25

Thing I need to understand.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad händer efter döden?

Inläggav manne » 2023-06-10 19:05:11

Richard skrev:
Thing I need to understand.jpg


för att förstå detta så behöver vi har högre iq och det ända sättet där är att skapa avancerad AI.

Artificiell intelligens

kommer att vara flera miljarder smartare än människor i framtiden. :o :-)063 :?:

https://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_intelligence
manne
 
Inlägg: 18539
Anslöt: 2007-08-23

Vad händer efter döden?

Inläggav Alyana » 2023-06-10 19:47:00

Du kan vara säker på att din energi kommer någon annan stans. Jag vet ju men det går inte att förstå ändå och går inte att förklara vare sig för mig själv eller nån annan. Och det blir felförstått.
Man kan inte förstå. Man kan ana det.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Vad händer efter döden?

Inläggav nescio » 2023-06-10 20:05:56

Alyana skrev:Du kan vara säker på att din energi kommer någon annan stans
Ja till maskarna och bakterierna eller ut i luften genom krematoriets skorsten.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Vad händer efter döden?

Inläggav ab2487_1 » 2023-06-11 8:46:47

Alyana skrev:Du kan vara säker på att din energi kommer någon annan stans. Jag vet ju men det går inte att förstå ändå och går inte att förklara vare sig för mig själv eller nån annan. Och det blir felförstått.
Man kan inte förstå. Man kan ana det.


Termodynamikens första huvudsats håller helt och hållet med dig.
(Jag förstår att du kanske avsåg någonting mer spirituellt med din skrivning)
Fast medvetandet består ju av kemiska & elektriska signaler som produceras i hjärnan och är en självgående process så länge bränsle/energi finns för att den ska fortgå även utan extern stimuli.(Så även om man som jag inte tillskriver saker spirituell kontext så håller ditt resonemang ihop.)
ab2487_1
Tekniker
 
Inlägg: 275
Anslöt: 2021-10-10

Vad händer efter döden?

Inläggav antonius » 2023-06-11 12:06:42

nescio skrev:
Alyana skrev:Du kan vara säker på att din energi kommer någon annan stans
Ja till maskarna och bakterierna eller ut i luften genom krematoriets skorsten.


"De allra flesta har antagligen någon gång hört uttrycket “Vi är alla stjärnstoft” (“We're all stardust”) och mitt i sin romantiska formulering är det hela faktiskt sant för faktum är att i princip allting som vi i vårt universum kan observera idag kommer ifrån stjärnorna."
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad händer efter döden?

Inläggav Richard » 2023-06-12 5:58:53

antonius skrev:
nescio skrev:
Alyana skrev:Du kan vara säker på att din energi kommer någon annan stans
Ja till maskarna och bakterierna eller ut i luften genom krematoriets skorsten.


"De allra flesta har antagligen någon gång hört uttrycket “Vi är alla stjärnstoft” (“We're all stardust”) och mitt i sin romantiska formulering är det hela faktiskt sant för faktum är att i princip allting som vi i vårt universum kan observera idag kommer ifrån stjärnorna."

Denna bild är ganska intressant, var atomerna i ens kropp samt mineralerna på jorden, kommer ifrån...

Elements.jpg


Väte o helium härstammar från Big Bang. Vissa ämnen, bl.a. guld, kommer från kolliderade neutronstjärnor o andra ämnen från olika sorters döende stjärnor.

Sen har allt stoft sugits samman o bildat vår planet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad händer efter döden?

Inläggav Richard » 2023-06-21 8:56:38

Jag stötte på den här artikeln igår; Scientists discover possible connection between human brain and cosmos on a quantum scale. O det har forskats i ämnet att det mänskliga medvetande existerar som ett kvantfält i universum.
https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_mind

Vad tror ni om det?

Forskningsuppsatsen "Quantum transport in fraktal networks" utforskar sambandet mellan mänsklig hjärna och kosmos genom fraktala nätverk. Fraktaler är självreplikerande mönster som kan hittas i olika skalor, både i naturen och universum. Denna studie undersöker fraktalernas kvanttransportegenskaper, speciellt med fokus på hur elektroner och energi rör sig genom dessa nätverk.

https://www.physics-astronomy.com/conne ... nd-cosmos/

Det bör ses som om det har med fraktaler att göra, oändliga fraktaler.

Lång uppsats i ämnet, Quantum and Electromagnetic Fields in Our Universe and Brain: A New Perspective to Comprehend Brain Function
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8146693/
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad händer efter döden?

Inläggav antonius » 2023-06-21 10:33:25

Richard skrev:Vad tror ni om det?


ja jag begriper inte så mycket av det där, men jag skulle vilja ha ett genuint intresse av sådant, beundrar ditt kunnande
antonius
 
Inlägg: 21861
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad händer efter döden?

Inläggav Richard » 2023-06-22 7:52:01

antonius skrev:
Richard skrev:Vad tror ni om det?


ja jag begriper inte så mycket av det där, men jag skulle vilja ha ett genuint intresse av sådant, beundrar ditt kunnande

Tack, men jag ska erkänna att jag inte begriper allt själv :wink:

Enkelt handlar det om att vårt medvetande är kopplat till ett s.k. kvantfält. Ett kvantfält är ett fält som genomsyrar universum, även vakuum. Vissa partiklar reagerar med detta fält, o skapar (omvandlar) massa/energi, till sådant som vi känner av.

Ett annat kvantfält är det elektromagnetiska fältet, ett annat är Higgsfältet (som ger saker massa).

Det man kommit fram till i artikeln är matematiska beräkningar som på nått sätt kunna koppla vårt medvetande till ett sånt här kvantfält, via beräkningar med fraktaler. Fraktaler fortsätter i det oändliga; https://sv.wikipedia.org/wiki/Fraktal

Det är avancerad matematik bakom de, o det kan jag inte ett dugg om...
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad händer efter döden?

Inläggav Richard » 2023-06-25 6:34:18

Det här var ganska intressant; https://www.nature.com/articles/d41586-023-02120-8

En 25-årig vetenskapssatsning har kommit till sitt slut. 1998 satsade neuroforskaren Christof Koch filosofen David Chalmers på att mekanismen genom vilken hjärnans nervceller producerar medvetande skulle upptäckas 2023. Båda forskarna enades offentligt den 23 juni, vid årsmötet för Association for the Scientific Study of Consciousness (ASSC) i New York City, att det fortfarande är ett pågående uppdrag – och utropade Chalmers till vinnare.


Tror ni att man har lyckats lösa gåtan om vårt medvetande om ytterligare 25 år?
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad händer efter döden?

Inläggav Någon » 2023-06-26 20:16:58

Richard skrev:Det här var ganska intressant; https://www.nature.com/articles/d41586-023-02120-8

En 25-årig vetenskapssatsning har kommit till sitt slut. 1998 satsade neuroforskaren Christof Koch filosofen David Chalmers på att mekanismen genom vilken hjärnans nervceller producerar medvetande skulle upptäckas 2023. Båda forskarna enades offentligt den 23 juni, vid årsmötet för Association for the Scientific Study of Consciousness (ASSC) i New York City, att det fortfarande är ett pågående uppdrag – och utropade Chalmers till vinnare.


Tror ni att man har lyckats lösa gåtan om vårt medvetande om ytterligare 25 år?


Nej, jag tror att vårt medvetande är ett mysterium som helt enkelt inte KAN lösas. Inte nu och inte om 25 år.
Och det är just den egenskap hos medvetandet, som ger det mening och glädje.

Möjligen kan vi se samband mellan vårt medvetande och kvantfält eller liknande.

Men samband är inte orsak.

Att vi överhuvudtaget kan föreställa oss orsak och verkan i långa kedjor, i komplexa mönster, beror kanske på att medvetandet är bortom det hela och kan omfatta allt?

Fast detta är offtopic.

Frågan lyder ju ”Vad händer efter döden?”
Och frågan om vad medvetandet är, blir då viktigast att besvara om det finns kvar efter döden.
I så fall: I vilken form finns medvetandet kvar?

Det har jag inget svar på.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Vad händer efter döden?

Inläggav nomemorytoday » 2023-06-28 20:06:09

nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Vad händer efter döden?

Inläggav manne » 2023-09-15 9:10:08



förmodligen så går man över till ande världen och blir en ande. :o :-)063 :?:
manne
 
Inlägg: 18539
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Intressanta intressen



Logga in