sjukpenning på normalnivå

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

sjukpenning på normalnivå

Inläggav vilsen-ripa » 2023-04-25 9:03:46

Är det någon som har koll på hur det är att ansöka om utökad sjukpenning på normalnivå med Autism och ahhd?

Jag har problem med ADL men inte de som nämns i kriterierna.

Har inte direkt bra erfarenhet av FSKs handläggare och funderar om det är värt att änns försöka bråka med dem.
vilsen-ripa
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2023-04-25

sjukpenning på normalnivå

Inläggav Någon » 2023-04-26 21:21:29

vilsen-ripa skrev:Är det någon som har koll på hur det är att ansöka om utökad sjukpenning på normalnivå med Autism och ahhd?

Jag har problem med ADL men inte de som nämns i kriterierna.

Har inte direkt bra erfarenhet av FSKs handläggare och funderar om det är värt att änns försöka bråka med dem.

När jag ansökte om det förra året fick jag avslag. Fick bara sjukpenning på fortsättningsnivå.

Har trots det nu just fått beviljat sjukersättning på 50%. Fick veta det per telefon idag. Är fortfarande lite i chock över det.

En arbetsterapeut på psykiatrin utredde både ADL och arbetsförmåga. Men mest beror nog beslutet på att jag är över 60 år, har en fast anställning och har jobbat inom samma yrke de senaste 15 åren.
Då prövas min arbetsförmåga bara mot mitt nuvarande arbete, inte mot hela arbetsmarknaden.
Ekonomiskt är sjukersättningen lägre. Men jag slipper förnya sjukskrivningarna och vara orolig.

Mitt fall är nog olikt ditt. Hoppas någon eller något kan hjälpa dig, ändå!
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in