Mystiska uppmaningar och slö dator [Avdelad tråd]

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Småfrågor om datorn

Inläggav sebastiann » 2023-04-25 0:12:48

Skogkatt skrev:Personligen skulle jag hellre köpa en ny dator än att försöka formatera en gammal


Slöseri med pengar om det är mjukvaran som är kass.

Det är sällan själva hårdvaran går sönder, det som ryker först på en dator är oftast hårddisken därefter brukar det vara agget som ger sig på en stationär.
På en laptop är det batteriet därefter fläktarna som brukar gå efter att hårddisken gått.

En ny hårddisk, SSD, köper man här för typ 240 kr https://www.webhallen.com/se/product/26 ... 240G-240GB

240 gig.

Det hottar upp datorn rätt rejält, och är en billig peng för att ge en äldre dator typ 5 år längre liv.

Den datorn jag har nu har levt sedan 2016, så den är snart 10 år gammal. Inget fel på den.

Alla datorer nyare än typ 2013 är värda att "hotta upp" och ta vara på. Fräscha upp, i med SSD istället för mekanisk, formatera om, och sedan fräscha upp.
Eventuellt i med en extra sticka RAM om den bara har 4g.

Allt detta kan man göra bara man kan hålla en skruvmejsel i näven.

Och vadå "försöka formatera"? Det ska till rätt allvarliga fel på en dator för att man ska misslyckas med en formatering. Så vadå "försöka formatera", man formaterar. Det är skitenkelt, det är som att tända lampan i rummet eller sätta på en vattenkran.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Småfrågor om datorn

Inläggav Skogkatt » 2023-04-25 0:19:58

sebastiann skrev:Slöseri med pengar om det är mjukvaran som är kass.


Ja jag vet. Men jag har fastnat i dator-helvetet förut. Man försöker fixa något på en dator och timmarna går. Och du blir trött och svettig och varje gång du tror att du har uppnått något dyker ett felmeddelande upp. Och sen måste du spendera mer tid på det, du blir tröttare och får huvudverk. Och sen bär du ut datoren och setter eld på den och köper en ny för att undvika att spendera mer tid i dator-helvetet. Tid är pengar, så ibland är det billigare att köpa en ny.
Skogkatt
 
Inlägg: 6153
Anslöt: 2021-10-02

Småfrågor om datorn

Inläggav Skogkatt » 2023-04-25 0:43:11

sebastiann skrev:Och vadå "försöka formatera"? Det ska till rätt allvarliga fel på en dator för att man ska misslyckas med en formatering. Så vadå "försöka formatera", man formaterar. Det är skitenkelt, det är som att tända lampan i rummet eller sätta på en vattenkran.


Ja, det är skitenkelt för dig eftersom du vet hur man gör det. För folk som inte vet hur man gör det eller inte förstår hur allt på en dator fungerar, är det inte skitenkelt. När du stöter på ett problem blir det snabbt ett projekt du måste arbeta med i timmar. Och för mig personligen har jag inte längre något intresse för datorer. Jag tycker att datorer är olidligt tråkigt och ointressant. Jag var bra på Amiga-datorer, de var intressanta. Men intresset försvann. Och när något är ointressant är det ju nästan tortyr att behöva spendera tid på det och försöka fixa det. Det är helt enkelt inte värt stressen och tiden man spenderar. För mig är det billigare och hälsosammare att köpa en ny dator.
Skogkatt
 
Inlägg: 6153
Anslöt: 2021-10-02

Småfrågor om datorn

Inläggav Vildsvin » 2023-04-25 6:18:54

Lättaste sättet att installera om Windows 10 år att skriva in "Systemåterställning" i rutan i bottenmenyn och välja "Återställ" den här datorn. Välj sedan "Behåll mina filer" och "Lokal återställning"-
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Småfrågor om datorn

Inläggav Skogkatt » 2023-04-25 10:25:57

Vildsvin skrev:Lättaste sättet att installera om Windows 10 år att skriva in "Systemåterställning" i rutan i bottenmenyn och välja "Återställ" den här datorn. Välj sedan "Behåll mina filer" och "Lokal återställning"-


Ja, jag har gjort det där några gånger för att åtgärda problem med min dator, men tyvärr löste det inte problemet. Det hjälpte inte. Men installeras allt på ny med en Systemåterställning? Jag tror inte att det gör det, det är nog inte samma sak som en formatering.
Skogkatt
 
Inlägg: 6153
Anslöt: 2021-10-02

Småfrågor om datorn

Inläggav sebastiann » 2023-04-25 12:06:18

Vildsvin skrev:välja "Återställ" den här datorn. Välj sedan "Behåll mina filer" och "Lokal återställning"-


Den funktionen är verkligen skräp. Det som den gör är att den återställer lite inställningar till default bara. Det är en totalt värdelös funktion om mjukvaran blivit så kass att datorn buggar.

Skogkatt skrev:det är nog inte samma sak som en formatering.


Det är korrekt, det är inte alls samma som en formatering.
All bloatskit från tillverkaren blir kvar också, all skit trial software och all annan mög som tillverkaren skickar med för att tjäna en extra hacka på varje såld dator.

Så formatering tar bort allt sådant skräp och bloatskit från tillverkaren också.

Såhär lätt är det att formatera en dator:

1: Först kopierar du alla bilder, filer osv till ett USB minne. Allt det som du är rädd om osv. För ALLT på hårddisken kommer försvinna i steg 11 i denna guide.

2: Ladda ner "Skapa installationsmedia för Windows 11" från https://www.microsoft.com/sv-se/softwar ... /windows11

3: Använd verktyget för att skapa ett USB-minne (Välj alternativet för att "Skapa ett USB-minne"). OBS! Använd inte samma minne som du använde i steg 1, utan du ska använda ett tomt minne.

4: Tuta o kör.

5: På den trasiga datorn, tryck DEL, F10, F2 för att komma in i BIOS, detta med Windows11-stickan i.

6: Välj att aktivera UEFI, Secure Boot och TPM om du har. Lägg UEFI: <USB-minnets namn> överst i bootordningen.
T.ex. "UEFI: Kingston Datatraveller USB3.0"

7: Boota

8: I installationen, frågar den efter Windows-nyckel, så fyll i den nyckel som står på etiketten på datorn (Där det står "Windows 7 OA"). Har du ingen nyckel, välj "Jag har ingen nyckel" och välj rätt utgåva (home eller pro) baserat på vad du hade tidigare.

9: Får du ett meddelande om att Windows 11 inte kan installeras för att datorn är för gammal, så gör såhär:
SHIFT+F10
skriv regedit, sedan enter
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\
Skapa "LabConfig"
Skapa DWORD-värde BypassTPMCheck och sätt till 0x00000001
Skapa DWORD-värde BypassSecureBootCheck och sätt till 0x00000001
Skapa DWORD-värde BypassRAMCheck och sätt till 0x00000001

Kryssa, backa ett steg och gå framåt ett steg.
Om inte backknappen är tillgänglig, kryssa helt, och välj sedan "Installera Windows" på nytt.

10: Acceptera avtalet.

11: Välj vilken partition som helst på hårddisken och välj "Ta bort".
Upprepa tills du ENBART har 1 rad med "Enhet 0: Oallokerat utrymme" kvar.

12: Välj det oallokerade utrymmet, välj "Ny partition", tryck OK. Windows kommer nu varna att fler partitioner krävs. Tryck OK så skapas dessa automatiskt. Du ska nu se 3 partitioner, en bootpartition, en MSR-partition och en huvudpartition.

13: Tryck Nästa för att installera, och vänta tills installationen är klar.

14: När datorn startar om, dra ut USB-minnet så den inte startar från det igen. Kommer du tillbaka till installera windows-rutan, så dra ut minnet, håll nere knappen i 5 sek för döda datorn, och starta igen.

15: I konfig, tryck Shift+F10, därefter klicka i det svarta fönstret och skriv OOBE\bypassnro , tryck enter - datorn startar om.

16: Nu kan du konfigurera, i wifi-inställningarna, tryck "Jag har inte internet".

17: Välj Begränsad konfiguration.

18: Nu konfiggar du lokalt konto.

19: Färdigt, nu har du en REEEN OCH FRÄSCH DATOR!

20: kopiera tillbaka alla dina filer som du kopierade i steg 1.


Se där, lätt som en plätt.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Småfrågor om datorn

Inläggav antonius » 2023-04-25 12:46:08

går det inte redan när man köper en dator att få den ominstalerad med en "ren" win 11, utan en massa skit?
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Småfrågor om datorn

Inläggav sebastiann » 2023-04-25 12:48:55

antonius skrev:går det inte redan när man köper en dator att få den ominstalerad med en "ren" win 11, utan en massa skit?


Jo, oftast mot en kostnad på någon tusenlapp, oftast runt 1500 till 2000 kr. För då får ju inte tillverkaren sålt sin reklam.

Billigare då att köpa ett USB-minne för 100 kr och sedan göra det själv, jag skrev en guide här ovan. Är lätt som en plätt.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Småfrågor om datorn

Inläggav Skogkatt » 2023-04-25 12:49:54

sebastiann skrev:
Såhär lätt är det att formatera en dator:

1: Först kopierar du alla bilder, filer osv till ett USB minne. Allt det som du är rädd om osv. För ALLT på hårddisken kommer försvinna i steg 11 i denna guide.

2: Ladda ner "Skapa installationsmedia för Windows 11" från https://www.microsoft.com/sv-se/softwar ... /windows11

3: Använd verktyget för att skapa ett USB-minne (Välj alternativet för att "Skapa ett USB-minne"). OBS! Använd inte samma minne som du använde i steg 1, utan du ska använda ett tomt minne.

4: Tuta o kör.

5: På den trasiga datorn, tryck DEL, F10, F2 för att komma in i BIOS, detta med Windows11-stickan i.

6: Välj att aktivera UEFI, Secure Boot och TPM om du har. Lägg UEFI: <USB-minnets namn> överst i bootordningen.
T.ex. "UEFI: Kingston Datatraveller USB3.0"

7: Boota

/---/

Se där, lätt som en plätt.



Det är ju användbar information. Tack för det.

Men när jag kom till punkt sex hade jag redan huvudvärk. :wink: Man får en ny Acer-dator för ungefär 3000 kronor. Och inget huvudverk. :-)005



Moderator atoms - förkortade citatet lite.
Skogkatt
 
Inlägg: 6153
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till IT-forum



Logga in