Vad brukar ni ha för blodtryck?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav ArgeAnkan » 2015-10-30 16:23:15

har normalt blodtryck
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav JCSweden » 2015-10-30 19:04:39

För ett år sedan låg jag på runt 120/80 men senast jag tog vad det på gränsen till högt (drygt 140/90). Min pappa och äldsta storebror har högt blodtryck så jag kommer säkert också få det i framtiden (är 25 år nu).
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav Alien » 2023-04-17 18:30:45

Bump!

Vet ni vad ni har för blodtryck? Det är farligt med högt blodtryck och speciellt som man inte alls känner av det och inte mår dåligt på något vis.

UNT 12 april 2023 skrev:Ett högt blodtryck ökar risken för bland annat stroke, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, njursjukdom, eller demens. Det är den enskilt högsta riskfaktorn för för tidig död.

– Högt blodtryck är verkligen en folksjukdom, den är väldigt, väldigt vanlig och väldigt, väldigt farlig. Och det är en lönnmördare, eftersom folk inte känner av sitt höga blodtryck. Det ger nästan inte några symtom, säger Johan Sundström, hjärtläkare vid Akademiska sjukhuset och professor i epidemiologi vid Uppsala universitet.
---
Johan Sundström uppmanar alla att utbilda sig och ha koll genom en hemblodtrycksmätare eller på ett apotek.

– Högt blodtryck är ändå den viktigaste riskfaktorn för för tidig död och för sådant som stroke som ger stor påverkan på livet efter. Vi borde vara lite räddare och mer intresserade, säger han.
https://unt.se/nyheter/uppsala/artikel/ ... n/jnom858r

Men om man inte har någon kronisk sjukdom el mår dåligt så går man ju inte till vårdcentralen och inte heller tänker man på att mäta sitt blodtryck på apoteket. Jag vet då att jag aldrig gjorde det.

Fakta: Högt blodtryck
Hypertoni, högt blodtryck, är den främsta behandlingsbara orsaken till sjukdom och död i världen. Mer än en miljard människor har hypertoni.

Hypertoni innebär:

ett övertryck på 140 mmHg eller högre

eller

ett undertryck på 90 mmHg eller högre

Blodtrycket skrivs ut som övertryck/undertryck, som 120/70
---
Omkring två miljoner svenskar går idag omkring med högt blodtryck, närmare hälften utan att veta om det.
Källa: TT/Johan Sundström
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav Zima33 » 2023-04-17 21:19:40

Mitt har ökat till ca 150/85. Kan bero på att jag är stressad och irriterad och/eller biverkning av adhd-medicin. (Sen jag bytte vc har de börjat kolla bt och puls 1-3 ggr under varje besök. Kan iofs bero på att jag blivit äldre också. Halvvägs till 90 år).
Hade förut ca 120-125/80.
Är under nån slags utredning på vc. Väntar på att få en tid hos sska.
Har ingen egen mätare eftersom att de där automatiska inte funkar på mig. De måste alltid mäta manuellt när jag är på vårdbesök.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav Alien » 2023-04-17 22:06:48

Om det övre blodtrycket är så högt, har inte läkaren skrivit ut någon blodtrycksmedicin då?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav Någon » 2023-04-18 8:51:22

Förra året ville läkaren sätta in centralstimulerande (har ADHD) men jag var orolig för att få för högt blodtryck av det. Jag har av och till haft lite förhöjt blodtryck som biverkan av NSAID (smärtmediciner som Ibuprofen och liknande).
Fick därför remiss och gjorde 24-timmars blodtrycksmätning, som visade en förhöjning även när jag sov.
Sen fick jag börja med blodtrycksmedicin, som hjälpte. Och ”slapp” äta centralstimulerande mediciner.

Har egen digital blodtrycksmätare som jag kan kolla själv, vid behov.

Blodtrycket stiger oftast normalt, lite grann, med åldern, på grund av att blodkärlen blir stelare, mindre elastiska.
Som @Alien skriver här ovan är högt blodtryck en riskfaktor för många sjukdomar.
Som högt blodtryck och i behov av av behandling räknas 140/90, mätt på rätt sätt och vid flera tillfällen.

Lättläst och bra info här https://blodtrycksdoktorn.se/blodtrycksvarden/
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav antonius » 2023-04-18 8:57:45

Alien skrev:Om det övre blodtrycket är så högt, har inte läkaren skrivit ut någon blodtrycksmedicin då?


tänkte på det jag med, det brukar de vara väldigt snabb med att påpeka om man har lite för högt, men det är ju inte farligt högt, men någon blodtrycksmedicin fixar lätt det där, äter det själv och har ett blodtryck numer som en vältränad 19 åring, huvudvärken försvann och ögonflimmret jag haft i flera år, biverkan är att man kan bli lite trött och andra mindre saker, men hellre det än få något värre
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav Någon » 2023-04-18 9:02:30

antonius skrev:
Alien skrev:Om det övre blodtrycket är så högt, har inte läkaren skrivit ut någon blodtrycksmedicin då?


tänkte på det jag med, det brukar de vara väldigt snabb med att påpeka om man har lite för högt, men det är ju inte farligt högt, men någon blodtrycksmedicin fixar lätt det där, äter det själv och har ett blodtryck numer som en vältränad 19 åring, huvudvärken försvann och ögonflimmret jag haft i flera år, biverkan är att man kan bli lite trött och andra mindre saker, men hellre det än få något värre


Det verkar ju som att de börjat utreda zima33, hon skrev ju det i sitt inlägg.
De skrev inte ut någon blodtrycksmedicin till mig heller, förrän de utrett orsakerna till det förhöjda blodtrycket.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav antonius » 2023-04-18 9:08:18

Någon skrev:
antonius skrev:
Alien skrev:Om det övre blodtrycket är så högt, har inte läkaren skrivit ut någon blodtrycksmedicin då?


tänkte på det jag med, det brukar de vara väldigt snabb med att påpeka om man har lite för högt, men det är ju inte farligt högt, men någon blodtrycksmedicin fixar lätt det där, äter det själv och har ett blodtryck numer som en vältränad 19 åring, huvudvärken försvann och ögonflimmret jag haft i flera år, biverkan är att man kan bli lite trött och andra mindre saker, men hellre det än få något värre


Det verkar ju som att de börjat utreda zima33, hon skrev ju det i sitt inlägg.
De skrev inte ut någon blodtrycksmedicin till mig heller, förrän de utrett orsakerna till det förhöjda blodtrycket.


ok, men numer är de som hökar på blodtrycket på min VC, men det kanske är olika hur de angriper orsaker, mig satte dom på 24h test med en gång, och jag får göra om det årligen
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav Riksamiralen » 2023-04-18 10:28:23

Har säkert ett adekvat blodtryck, oerhört längesen jag testade eller var på hälsokontroll, men jag är alltid lugn och inte det minsta stressad. Någon som vet vad högt blodtryck egentligen beror på, är det ett ålderstecken? I stort sett alla jag känner som är över 50 äter blodtrycksmedicin??? Ökar blodtrycket när man blir 50 år eller vad är det frågan om? Någon som vet? Får man högt blodtryck i gammal ålder om man är lugn hela livet och gäspar ofta?
Är det bara när man går och oroar sig man får problem med blodtrycket eller? Alla jag känner med högt blodtryck är väldigt stressade och oroar sig för allting?
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav Någon » 2023-04-18 10:43:00

Se länk från Blodtrycksdoktorn ovan.
Eller lyssna på detta avsnitt av Kropp & själ https://sverigesradio.se/play/avsnitt/1895966
Beskrivning:
”Högt blodtryck, hypertoni, är den sjukdom som bidrar till mest förlorade år av ett liv, i världen, säger Jonas Spaak, docent i kardiologi. Detta trots att sjukdomen är känd och går att behandla.

Det finns egentligen bara ett sätt att ta redan på om du har högt blodtryck eller inte. Du måste ta ett test. Du kan nämligen gå med ett livshotande tillstånd utan att känna till det då symptomen inte behöver vara särskilt allvarliga. Det kan handla om dimsyn, lätt illamående och annat mer eller mindre vardagligt. Jonas Spaak:
– Eftersom personen ibland inte har några symptom och inte känner sig sjuk kan det vara svårt att få de till att ta tester. Och nästa problem är att få de till att genomgå behandling.
Mikael Elam vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset ser högt blodtryck som ett stort program som växer lavinartat:
– Enligt WHO så är hjärtkärlsjukdom vår viktigaste sjukdomsgrupp och just högt blodtryck har utsetts till världens mest sjukdomsalstrande sjukdom.
Gäster i programmet: Jonas Spaak, docent i kardiologi vid Danderyds sjukhus.
Mattias Carlström, professor i kardiorenal fysiologi vid Karolinska institutet.
Mikael Elam, professor i klinisk neurofysiologi vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset.
Medverkande: Ebba Malmqvist, forskare vid Lunds Universitet, Bo Jacobsson, professor i obstetrik och gynekologi,” m.fl.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav Riksamiralen » 2023-04-18 10:51:18

Tack. Det låter ju väldigt otäckt att man kan ha den oupptäckt, förskräckligt att den dödar så många. Hur effektiva är medicinerna att minska blodtrycket, är blodtrycket fortfarande något farligt när man börjat ta medicinen?
Jag har redan börjat lyssna på länken.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav Alien » 2023-04-18 11:05:06

På blodtrycksdoktorn står om optimalt, normalt, högt normalt och högt. Det verkar ju som man inte kan ha för lågt, eftersom det inte står med.

Men man kan ha för lågt blodtryck också. Det tycks inte vara farligt men man riskerar att blir yr, särskilt när man hastigt reser sig upp. Verkar inte finnas någon behandling för det, såvida man inte redan äter medicin för högt blodtryck, då kan den medicinen halveras.

Det hjälper ju inte att leva att stressfritt liv om man är överviktig, äldre el har anlag för högt blodtryck i sina gener. Iofs är det svårt att leva ett helt stressfritt liv. Är det inte stress på jobbet kan det vara stress i familjen el stress över att vara arbetslös.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav Någon » 2023-04-18 15:48:19

Riksamiralen skrev:Tack. Det låter ju väldigt otäckt att man kan ha den oupptäckt, förskräckligt att den dödar så många. Hur effektiva är medicinerna att minska blodtrycket, är blodtrycket fortfarande något farligt när man börjat ta medicinen?
Jag har redan börjat lyssna på länken.

Blodtrycksmediciner är i allmänhet effektiva, så alla risker minskar med rätt insatt behandling.

Övervikt, rökning, sömnbrist och brist på fysisk aktivitet kan alla ge förhöjt blodtryck.
Den som rör på sig tillräckligt får friskare blodkärl.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav Zima33 » 2023-04-18 18:44:32

Alien skrev:Om det övre blodtrycket är så högt, har inte läkaren skrivit ut någon blodtrycksmedicin då?

H*n ville att man ska följa upp det, jag ska lämna blodsockerprover och få tid hos sska som ska kolla bt igen och informera om 24-timmarsmätning. Sen är det väntetid till 24-timmarsmätning också.
Så det är på gång.
De sätter ju inte in blodtrycksmedicin för att man har lite högt 1-2 ggr. Det är också vanligt att bt stiger när man är hos vårdpersonal. Tror jag haft ett övertryck på 180 nån gång för länge sen, på en vårdmottagning.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav Zima33 » 2023-04-18 18:50:25

Alien skrev:På blodtrycksdoktorn står om optimalt, normalt, högt normalt och högt. Det verkar ju som man inte kan ha för lågt, eftersom det inte står med.

Men man kan ha för lågt blodtryck också. Det tycks inte vara farligt men man riskerar att blir yr, särskilt när man hastigt reser sig upp. Verkar inte finnas någon behandling för det, såvida man inte redan äter medicin för högt blodtryck, då kan den medicinen halveras.

Jag har en bekant med hjärtfel och h*n brukar ha omätbart bt. Det går alltså inte att få fram något värde. Men h*n är uppe och går ändå så vårdpersonalen ser ju att h*n lever.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav Solblomma » 2023-04-18 19:03:25

När jag fick panikångest under magnetröntgen tog de ut mig ur maskinen och tog blodtrycket. Det visade inget blodtryck och ingen puls. Personalen fick panik, de trodde jag hade ett krampanfall utlöst av de lugnande jag fick innan undersökningen!
Annars brukar jag ligga på runt 130/85 tror jag.
Solblomma
 
Inlägg: 1248
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav Chrilleb » 2023-04-18 21:40:40

Senaste koll 130/90 (om minns rätt). Har nu en jättefin kvinnlig läkare som lyssnade på hjärta o lungor, samt tog blodtryck. Verkar lovande att få ha en sån noggrann o duktig läkare på hemmaplan.

Tror det är mina promenader som får mitt tryck bra lr bättre.
Chrilleb
 
Inlägg: 6396
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav antonius » 2023-04-18 22:06:31

hade 180/105 eller något sådant, och mådde inte bra, fick Losartan 100mg och Salures 5mg och vips så blev det 117/67 och blir lite yr ibland och en viss trötthet då och då, men det är små biverkningar jämfört med att få stroke eller annan skit, jag råder alla att kolla sitt blodtryck, för det är inte bra att ha för högt
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav slackern » 2023-04-19 17:14:55

Har äntligen fått bukt med mitt blodtryck, har haft ett ständigt problem med det sedan jag började med ADHD-medicin men nu ligger det bra tog det nyss här hemma och då låg det på 131/76 men å andra sidan käkar jag 4 olika mediciner mot högt blodtryck men sedan min husläkare satte in den senaste medicinen så är det fint.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav antonius » 2023-04-19 17:33:30

slackern skrev:Har äntligen fått bukt med mitt blodtryck, har haft ett ständigt problem med det sedan jag började med ADHD-medicin men nu ligger det bra tog det nyss här hemma och då låg det på 131/76 men å andra sidan käkar jag 4 olika mediciner mot högt blodtryck men sedan min husläkare satte in den senaste medicinen så är det fint.


en del som tar flera mediciner mot högt blodtryck brukar fördela dem, t ex ta en del på morgonen och resten på kvällen och har märkt en förbättring av det, när det blir jämnare fördelat
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav Richard » 2023-04-20 5:53:05

Som mest har jag haft 300/210, men då låg jag på sjukhus efter venlafaxin-överdos o kunde strukit med...
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav Zima33 » 2023-04-20 20:20:59

Richard skrev:Som mest har jag haft 300/210, men då låg jag på sjukhus efter venlafaxin-överdos o kunde strukit med...

:-)Hug
Var det serotonergt syndrom?
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Vad brukar ni ha för blodtryck?

Inläggav Richard » 2023-04-21 5:48:09

Zima33 skrev:
Richard skrev:Som mest har jag haft 300/210, men då låg jag på sjukhus efter venlafaxin-överdos o kunde strukit med...

:-)Hug
Var det serotonergt syndrom?

Tack!
Ja, dom misstänkte det i.a.f.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in