"Problem försvinner inte om man flyttar"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav Jossie94 » 2023-04-16 13:38:47

Som rubriken säger, är det verkligen så att problemen inte försvinner om man tex flyttar?
I mitt fall så kommer det att bli bättre att flytta till något större då vi nu bor i en etta och planen är att flytta till något större, man bor ju inte i en etta hela livet utan man vill ju kanske som många bilda familj och så och då köper man oftast något större eller hyr. Det är dyrt på bostadsmarknaden och alla kanske inte har råd att köpa.

I min situation så löser sig det mesta om vi flyttar till något större, inte bara pga min diagnos utan miljön och allt runt omkring, det är jobbigt att bo i en etta. Tror många håller med mig där. Oftast om man bor i en etta så är man singel eller har jobb och plugg och eat sleep och repeat som man brukar säga.

Det jag vill komma fram till är att ingen kan säga vad som kommer att bli bättre eller sämre för någon annan, visst man kan ge tips och så men man kan inte säga hur någon annan ska leva sitt liv. Har jag tex eller någon annan sagt ”vi ska ta detta beslutet” så är det ju lite fel att bara säga det kommer inte lösa sig.

Det är ju tråkigt att folk ska veta mer än mig när det gäller mitt liv.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav slackern » 2023-04-16 16:16:06

Här tycker jag faktiskt att du har rätt i ditt tankesätt, mindre risk att ni tär på varandra om ni bor större, sedan ska ni ju också trivas i området där ni skaffar en större lägenhet, om ni vantrivs i det nya området om ni skulle byta område så är det ju självfallet ett nerköp.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav Mammaspojke » 2023-04-16 17:45:12

Det uttrycket syftar nog på att inget magiskt blir bättre för att man flyttar om man inte gör någon annan förändring i sitt liv. Du kommer dock göra en förändring då du flyttar till ett större boende.
Du kanske också gillar den nya staden/samhället bättre och då är det en skillnad.

Det finns ett annat uttryck. Gräset verkar alltid grönare på andra sidan.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav RapeRegs » 2023-04-16 18:41:13

Att bo två personer i en etta blir alldeles för trångbott i längden. Klart ni ska flytta om ni har råd.
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav Teost » 2023-04-16 19:10:29

Känner inte igen citatet, det beror ju helt på vilka problem som syftas på, att bo trångt har vissa nackdelar, just de försvinner med större, men andra problem kan tillkomma, vad som helst, som att grannarna låter mer tex. Saker som vissa personer ser som positivt kan upplevas dåligt för andra, svårt att veta hur man trivs någonstans innan man bott där, plus att det kan förändras efter en tid, försämras, förbättras igen,
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav Jossie94 » 2023-04-17 13:51:45

Jag menar såklart att jag kommer må bättre av att flytta sen vet man ju inte vilka problem som kommer men det är ju därför man kollar upp sådant innan man köper något. Man kan ju inte spå in i framtiden.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav Jossie94 » 2023-06-27 1:24:06

Teost skrev:Känner inte igen citatet, det beror ju helt på vilka problem som syftas på, att bo trångt har vissa nackdelar, just de försvinner med större, men andra problem kan tillkomma, vad som helst, som att grannarna låter mer tex. Saker som vissa personer ser som positivt kan upplevas dåligt för andra, svårt att veta hur man trivs någonstans innan man bott där, plus att det kan förändras efter en tid, försämras, förbättras igen,


Ja, för jag har märkt att även de som bor större har problem med andra saker som tex jag inte skulle ha problem med.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav Skogkatt » 2023-06-27 1:40:35

Det finns ett talesätt som säger att ja, oavsett vart du resar så där är du. Du tar med dig själv och dina problem.

Men det man pratar om då är nog saker som sitter lite djupt som man kämpar med. Om man till exempel bor lite trångt och skulle ha det bättre i ett större hem, hjälper det så klart att flytta till något större. Jag flyttade och det hjälpte mig mycket. Flera saker förbättrades. Vissa saker kan man inte fly eller flytta från, men andra saker kan bli bättre.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav nomemorytoday » 2023-06-27 13:20:29

Jo, kanske så. Kan vara sant.

// medelålders sur*u*.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav Jossie94 » 2023-06-27 19:25:50

Ja alltså saker kan också bli bättre om man ändrar miljön. Det är främst det jag syftar på för att har man svårigheter tex depression så kanske det krävs en läkare.

Men nu kan även träning ge samma effekt till olika saker. Jag skulle ha medicinerat mig eller de sa att man kunde de om man ville men då var det att man kunde må dåligt för att sedan må bra. Det var liksom en del i själva processen att medicinera sig.

Men vissa som bor större kan ha problem med olika beslut, då kanske inte ytan är det främsta problemet.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav nomemorytoday » 2023-06-28 10:25:52

Jossie94 skrev:Men nu kan även träning ge samma effekt till olika saker.

Vis(s) sanning
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav opteron » 2023-07-01 21:00:23

Det är bra att flytta också, det gynnar ens hälsa. Vissa påstår motsatsen men de ljuger oftast. :-)Happy

Desto större en lägenhet är så mår man ändå bättre, jag gör detta i alla fall.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav Zima33 » 2023-07-02 17:58:38

Om man flyttar ifrån en miljö/människor som är skadliga för en så löser ju flytten problemet.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav Chrilleb » 2023-07-02 18:10:25

När jag flyttade, så kände jag en stor lättnad och Det kändes speciellt att ha nyckeln i handen o vrida om. Hade en tid velat utöka ytan lite, till en tvåa, och nu bor jag i det.

För mig behövde jag (verkligen) det, det var dags att flytta från 25 kv, till ca 50 kv.

Idag har jag ett stort kök, en uteplats, mysigt rum där sovrummet mitt är. Det finns en tvättmaskin och en torktumlare. Dusch. Läget är centralt o nära tåg o bussar.

5 minuter till centrum ca promenerandes.

Nuförtiden har jag även tillgång till personal, då det är ett serviceboende. Är nöjd med d.
Är det nåt så är personalen på plats ett sms, eller samtal bara.

Till sist. Har städ o tvätt. Koll av kyl o frys, samt inköp en gång i v. I "Mitt rum" har jag en del elektronik.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav Skogkatt » 2023-07-02 20:37:28

Chrilleb skrev:När jag flyttade, så kände jag en stor lättnad och Det kändes speciellt att ha nyckeln i handen o vrida om.Hade en tid velat utöka ytan lite, till en tvåa, och nu bor jag i det.

För mig behövde jag (verkligen) det, det var dags att flytta från 25 kv, till ca 50 kv.

Idag har jag ett stort kök, en uteplats, mysigt rum där sovrummet mitt är. Det finns en tvättmaskin och en torktumlare. Dusch. Läget är centralt o nära tåg o bussar.

5 minuter till centrum ca promenerandes.

Nuförtiden har jag även tillgång till personal, då det är ett serviceboende. Är nöjd med d.
Är det nåt så är personalen på plats ett sms, eller samtal bara.

Till sist. Har städ o tvätt. Koll av kyl o frys, samt inköp en gång i v. I "Mitt rum" har jag en del elektronik.


Det låter ju bra, det är bra att du trivs. :-)Happy
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav Tyngdkraft » 2023-07-11 0:33:27

Handlar inte ursprungscitatet om att ens personliga problem och grubblerier inte försvinner om man flyttar? Man kan inte fly dem genom att röra sig fysiskt.

Problem som trångboddhet kan såklart lösa sig om man flyttar.
Tyngdkraft
 
Inlägg: 300
Anslöt: 2022-09-22

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav Zima33 » 2023-07-12 23:36:23

Tyngdkraft skrev:Handlar inte ursprungscitatet om att ens personliga problem och grubblerier inte försvinner om man flyttar? Man kan inte fly dem genom att röra sig fysiskt.

För mig har varje flytt rört upp nya känslor och annat, som jag inte visste att jag hade.
Det kan bli så vid ptsd, att stora förändringar i livet väcker minnen och ångest. Det är en del av läkandet.
Hade jag inte flyttat så hade jag varit död, antingen fysiskt eller själsligt nu.
Jag har blivit mer fri ifrån människor som är dåliga för mitt mående. Helt fri blir jag nog när jag eller de dör.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav opteron » 2023-07-13 2:31:19

Zima33 skrev:Om man flyttar ifrån en miljö/människor som är skadliga för en så löser ju flytten problemet.


Det jag menade också. :-)Happy
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav Tiliara » 2023-07-13 3:33:20

Va, jag förstår inte? Varför skulle inte problem kunna lösas av att man flyttar? Har bott på 500 kvadratmeter utomlands i perioder (familj) och massor av problem löses av att man kan dra sig undan, att man har specifika rum för vissa saker m.m.
Tiliara
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2023-07-13

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav Vildsvin » 2023-07-13 18:51:08

Ägnar man sig åt hoarding så löser det inga problem att flytta till något större. På ålderns höst när man är mindre rörlig så blir det svårt att ta sig fram genom bråten. Slutet blir att man krossas när ett torn av gamla reklamblad rasar ned över en. Och de efterlevande avstår från alla arvsanspråk ty de är försumbara i förhållandet till kostnaden att sanera bostaden.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

"Problem försvinner inte om man flyttar"

Inläggav rasta » 2023-07-19 22:28:59

om man har ett dåligt liv, så hjälper det garanterat att byta stad, umgänge och allt annat. jag har testat. problemen försvinner förstås inte då man själv är problemet (menar inget illa, utan att man lider pga sig själv och sina egna problem). men det hjälper lite iaf. man kan starta om på nytt varje gång man flyttar. jag har flyttat runt halva landet och världen, vännerna ändras, men livet, förblir det man gör det till.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in