"Detektiven från Beledweyne" (svensk kriminalserie)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Detektiven från Beledweyne" (svensk kriminalserie)

Inläggav Alien » 2023-03-28 14:02:00

Är det någon annan som följer den? Men jag kommer aldrig ihåg ortnamnet. Bele..., Beled..., hur går det nu igen? Varför kunde de inte använt Mogadishu i stället, det stadsnamnet känner man ju igen. Eller helt enkelt Somalia?

Det gäller att hitta på något nytt. Så den här gången är "radarparet" Tilda Renström (avskedad åklagare) och den asylsökande Ibrahin. Han verkar ha varit polis i Beledweyne och hotas av döden om han skickas tillbaka. Tilda är en slö och oengagerad anställd vid förvaret. Men så försvinner en flicka inte långt ifrån förvaret (någonstans i Uppland) och Ibrahiin visar sig plötsligt kunna flytande svenska. De löser fallet och då tar Tildas förra chef henne tillbaka som åklagare i Uppsala.

https://www.svtplay.se/detektiven-fran-beledweyne

När en vårdslös, före detta åklagare ska utvisa en asylsökande man visar det sig att han är ett polisiärt utredningsgeni. Snart börjar ett samarbete som i slutändan kan gynna dem båda.


Men varför vill inte flyktingen prata med någon annan än Tilda, det borde väl vara i hans eget intresse att berätta så mycket som möjligt? Och vad var det för skandal som gjorde att Tilda förlorade jobbet?

Jag brukar se alla svenska (nordiska) kriminalserier och den här är verkligen originell. Men jag hatar verkligen den ena huvudpersonen, Tilda. Jag önskar inte att det går väl för henne utan att hon ska råka illa ut.

Spoiler: visa
Hon är inte bara lat och lögnaktig och allmänt otrevlig. Hon är också gravt otacksam. När hon får telefonsamtal från den som egentligen gjort det som hon fått äran för, så säger hon till växeln att aldrig släppa fram samtal från honom.

Tilda vill imponera på sin gamle far. Men hennes syster säger att hon saknar moralisk kompass och därför inte passar som åklagare, och jag tycker hon har rätt. Man anar en livslång rivalitet mellan dem.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Detektiven från Beledweyne" (svensk kriminalserie)

Inläggav nescio » 2023-03-28 14:06:22

Alien skrev:Men jag hatar verkligen den ena huvudpersonen, Tilda. Jag önskar inte att det går väl för henne utan att hon ska råka illa ut.
Jag slutade titta efter 20 minuter av första delen pga av henne.
nescio
 
Inlägg: 3830
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

"Detektiven från Beledweyne" (svensk kriminalserie)

Inläggav Alien » 2023-03-28 14:07:49

Hittade en recension från Aftonbladet:

Aron Levander, som bland annat har den lite annorlunda kriminalaren ”Det som göms i snö” på sitt cv, fortsätter att laborera med genren i ”Detektiven från Beledweyne”. En kriminalserie med en lättsam, orealistisk och lite vriden ton, om hur en somalisk, asylsökande variant av Sherlock Holmes och en hafsig före detta åklagare bildar en inofficiell, brottslösande duo.

Tilda Renström (Malin Levanon) har, på grund av sitt allmänt vårdslösa sätt, sabbat sin karriär som åklagare, och jobbar nu på ett omdebatterat flyktingförvar i sin lilla hemby Karkeby. Till sin fars (Donald Högberg) stora besvikelse, och sin systers (Hanna Ullerstam) stora skadeglädje.

På förvaret är Tilda handläggare åt en somalisk man (Nasir Dhagole) som vägrar att berätta vad han heter och vad han har för skyddsskäl, och därför bara kallas för ”24:an” och nu ska skickas tillbaka till Somalia.
---
Men rollfigurerna är intressanta, och Levanon och Dhagole gör dem bra, medan Kristofer Kamiyasu roar som en polis med ett riktigt vasst horn i sidan till Tilda.

Det är ojämnt, men småkul och tillräckligt originellt för att kännas piggt.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... minalserie
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Detektiven från Beledweyne" (svensk kriminalserie)

Inläggav Alien » 2023-03-28 14:10:31

nescio skrev:
Alien skrev:Men jag hatar verkligen den ena huvudpersonen, Tilda. Jag önskar inte att det går väl för henne utan att hon ska råka illa ut.
Jag slutade titta efter 20 minuter av första delen pga av henne.

Ja, man är van vid att detektiven brukar ha en massa privata problem (missbruk, klarar inte av förhållanden utan föredrar ONS, dåliga relationer med föräldrar och ev barn och ex etc). Men de brukar alltid vara bra på sina jobb, ja rena arbetsnarkomaner. Det är därför det blir så provocerande med en inkompetent och lat huvudperson.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Detektiven från Beledweyne" (svensk kriminalserie)

Inläggav Någon » 2023-03-28 15:03:56

På något sätt tyckte jag det var befriande med en så otroligt osympatisk kvinnlig huvudperson. Dessutom en kvinna som varken är särskilt snygg, smart eller ung.
Annars är det ju mest män med de egenskaperna i deckarserierna.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

"Detektiven från Beledweyne" (svensk kriminalserie)

Inläggav Zima33 » 2023-03-28 19:40:51

Jag tänkte ”Knarkeby” när jag läste ”Karkeby”. :lol:

Råkade se en del av ett avsnitt men det var så orealistiskt så jag fattade inte mycket. Överlag tycker jag att svenska serier och filmer oftast är rätt dåliga. Fast undantag finns.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

"Detektiven från Beledweyne" (svensk kriminalserie)

Inläggav Richard » 2023-04-06 8:04:44

Zima33 skrev:Jag tänkte ”Knarkeby” när jag läste ”Karkeby”. :lol:

Råkade se en del av ett avsnitt men det var så orealistiskt så jag fattade inte mycket. Överlag tycker jag att svenska serier och filmer oftast är rätt dåliga. Fast undantag finns.

Jag har varit i Markaryd, jag kallade det för Knarkaryd...
Richard
 
Inlägg: 3404
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

"Detektiven från Beledweyne" (svensk kriminalserie)

Inläggav Alien » 2023-04-06 12:43:32

Någon skrev:På något sätt tyckte jag det var befriande med en så otroligt osympatisk kvinnlig huvudperson. Dessutom en kvinna som varken är särskilt snygg, smart eller ung.
Annars är det ju mest män med de egenskaperna i deckarserierna.


Jag har svårt för osympatiska huvudpersoner. Varför ska man öht bry sig om hur det går för den då?

Men visst finns det kvinnliga huvudpersoner som inte är unga och snygga. Den brittiska serien Vera. Men smart är hon, det är det viktigaste. Sympatisk är hon också, iaf för det mesta (tycker hon är snorkig och översittande mot sin närmast underlydande ibland).

Den som är sympatisk här är just titelpersonen. Kommer han att skickas tillbaka till hemlandet och en säker död?
Spoiler: visa
Nu har man äntligen fått reda på varför han inte uppger några asylskäl. Då kommer det gå illa för den som är kvar. Men hur får de reda på det? Ja, det finns väl spioner som rapporterar till hemlandet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in