Svenska TV-serier

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Svenska TV-serier

Inläggav BellaBelle » 2023-01-18 18:14:45

Alien skrev:Nu har det börjat en ny TV-serie, drama/thriller/kriminalserie byggd på Kerstin Ekmans bok Händelser vid vatten. Med tanke på författaren och skådespelarna borde det inte kunna bli annat än bra. Regissören Mikael Marcimain är också meriterad (Lasermannen, Upp till kamp, Call girl m fl).

Midsommarafton 1973. Annie och dottern Mia hittar två mördade turister vid älvkanten nära byn Svartvattnet. Dubbelmordet förblir olöst och kastar mörka skuggor över deras liv, tills en man återvänder till byn nästan 20 år efter morden. Händelser vid vatten är baserad på Kerstin Ekmans populära roman med samma namn.
https://www.svtplay.se/handelser-vid-vattenP

Såväl Pernilla August som hennes två döttrar spelar i serien. Vad kallar man sådant? Kulturbarnen? Nepo-babies?

svt 3 JANUARI 2023 skrev:I dramaserien, regisserad av Mikael Marcimain, spelar Pernilla August den äldre Annie, och den yngre spelas av hennes dotter i verkliga livet, Asta August.

– På 90-talet när romanen kom identifierade jag mig med unga Annie. Men nu när jag läste om den identifierade jag mig mer med den äldre Annie, och kärlekshistorien med Birger som griper mig så oerhört i hjärtat. Det är det som gör boken till en klassiker – att man kan identifiera sig i olika lager, säger Pernilla August.

En berättelse med flera lager
Rolf Lassgård, som spelar läkaren Birger, har också en lång relation till Kerstin Ekmans berättelse, bland annat har han läst in den som ljudbok. Även han ser lagren i texten, och anar ett akut budskap mellan raderna.

– Varför stannar Annie och Birger kvar däruppe? Därför att det finns ett slags kall, man har en funktion: han som läkare och hon som lärare. Där det inte bara handlar om det egna jaget. Det är ett slags tidsdokument. Sen 80-talet har vi haft en slags jagfixering som har tagit allt större utrymme och pågår fortfarande, säger Rolf Lassgård.
https://www.svt.se/kultur/handelser-vid ... lla-august

Naturligtvis ringde telefonen just då så jag såg inte hela. Men det verkade inte så trevligt på 70-talet långt uppe i Norrland. De fyra våldsamma bröderna till en våldsam far som kastar den yngre halvbrodern i brunnen för att han skvallrat för polisen (det har han inte men polisen säger "vi har ett vittne" och då tolkar de det som att han golat).

Den hjälpsamme men samtidigt fördomsfulle och smått gubbsjuke affärsinnehavaren som tror att kollektivet Annie ska till är detsamma som en sekt där alla ligger med alla.

Och Annies kille som bor i kollektivet som skulle hämta henne och hennes lilla dotter men aldrig kommer. Ändå ska hon absolut dit trots att vägen genom skogen verkar livsfarlig.

Midsommar innebär inte barn som dansar runt en majstång utan mest fylla och våld.

De skriande randiga rovfåglarna förstärker det hotfulla.


TV-serien har fått blandade recensioner. Har du läst boken, Alien?

Blir lite konstig bild av Jämtland.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Svenska TV-serier

Inläggav Alien » 2023-01-18 19:21:50

Nej, jag har inte läst boken. Så jag har inget att jämföra med.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svenska TV-serier

Inläggav tvilling99 » 2023-03-25 21:12:24

Fröken Frimans krig var väldigt bra
tvilling99
 
Inlägg: 8401
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Svenska TV-serier

Inläggav Freddy Dreadful » 2023-03-25 21:40:32

BellaBelle skrev:Blir lite konstig bild av Jämtland.

Jag har mina rötter där och det lät inte speciellt jämtländskt enligt mig, Lassgård undantaget!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 865
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Svenska TV-serier

Inläggav Alien » 2023-12-06 13:37:14

Någon som ser TV-serien Ondskan på TV4, byggd på Jan Guillus bok?

Det är mycket misshandel/tortyr så den kan vara plågsam att se ibland. Det blev ju en film för 20 år sedan.

TT/UNT skrev:När den aktuella tv-serien "Ondskan" skulle produceras, baserad på hans delvis självbiografiska roman i internatskolemiljö, lade sig Jan Guillou inte i det minsta.

Det gjorde han desto mer när filmversionen skapades 20 år tidigare. Han befarade den gången att filmarna skulle gå bort sig i de kulturella och sociala sammanhang som bara han själv hade upplevt i verkligheten.

– Jag fick igenom allt utom en sak. I min bok vet man inte om huvudpersonen Erik Ponti är ond eller god och det skapar spänning i berättelsen. I filmen är han enbart god. Då förklarade man för mig att om han ska vara delvis ond får filmen kanske högt betyg men ingen publik. Inför det argumentet blev jag lite ställd.
https://unt.se/kultur/litteratur/artike ... l/rkvk4gzj

Fast det argumentet förstår jag inte riktigt. Om man sitter i biosalongen och huvudpersonen verkar ond, reser man sig och går ut och kräver biljettpengarna tillbaka? Avråder man alla kompisar från att se filmen?

Tittar man på TV kan man förstås lätt byta till en annan kanal/stänga av teven om man irriterar sig på huvudpersonen.

I teveserien löser man det genom tillbakablckar där man dels får se huvudpersonen som kriminell gängledare/mobbare, dels får se honom misshandlas av fadern. Det framgår att han står ut med att misshandlas på skolan utan att slå tillbaka för att detta är hans sista chans till examen, det beror inte på att han är en snäll pacifist.

Egentligen är Erik Ponti rätt lik sin antagonist, Otto Silverhielm (spelad av Christian Fandango Sundgren). Men Erik utvecklas, börjar känna empati och börjar ifrågasätta.

Christian Fandango Sundgren är mannen vi älskar att hata i tv i år. –Det har fått mig att tänka, varför får jag de här rollerna, säger han och skrattar.

Spoiler: visa
Han var den osköne hippien Dan som efter en kärleksfull inledning sviker Asta Kamma Augusts rollfigur Annie i vänsterkollektivet i SVT:s prestigeserie "Händelser vid vatten".

Dessutom spelar han den elake Otto Silverhielm som leder pennalismen på internatskolan i TV4:s storsatsning "Ondskan" och utövar "kamratfostran" på Jan Guillous alter ego Erik Ponti.

Och nu gör han rollen som Chris i Netflix nya dramaserie "En helt vanlig familj", en från början härlig kille som visar sig ha en mörk sida – och dessutom blir mördad.

---
Christian Fandango Sundgren har hamnat i skurkfacket i år. Något han verkar rätt road över.

– Jag är en ganska schysst kille, tycker jag. Men det är också ganska tacksamt. Det är ganska roliga, intressanta och komplexa karaktärer som är väldigt olika på många sätt.
---
Härnäst syns han i den finlandssvenska filmen "Stormskärs Maja" mot bland annat Amanda Jansson, från "Tunna blå linjen".
https://unt.se/kultur/noje/artikel/han- ... a/rxvdd4yl

Å, hoppas jag får se Stormskärs Maja på SVT!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svenska TV-serier

Inläggav Alien » 2023-12-06 13:40:49

Någon som ser TV-serien Ondskan på TV4, byggd på Jan Guillus bok?

Det är mycket misshandel/tortyr så den kan vara plågsam att se ibland. Det blev ju en film för 20 år sedan.

TT/UNT 4 december skrev:När den aktuella tv-serien "Ondskan" skulle produceras, baserad på hans delvis självbiografiska roman i internatskolemiljö, lade sig Jan Guillou inte i det minsta.

Det gjorde han desto mer när filmversionen skapades 20 år tidigare. Han befarade den gången att filmarna skulle gå bort sig i de kulturella och sociala sammanhang som bara han själv hade upplevt i verkligheten.

– Jag fick igenom allt utom en sak. I min bok vet man inte om huvudpersonen Erik Ponti är ond eller god och det skapar spänning i berättelsen. I filmen är han enbart god. Då förklarade man för mig att om han ska vara delvis ond får filmen kanske högt betyg men ingen publik. Inför det argumentet blev jag lite ställd.
https://unt.se/kultur/litteratur/artike ... l/rkvk4gzj

Fast det argumentet förstår jag inte riktigt. Om man sitter i biosalongen och huvudpersonen verkar ond, reser man sig och går ut och kräver biljettpengarna tillbaka? Avråder man alla kompisar från att se filmen?

Tittar man på TV kan man förstås lätt byta till en annan kanal/stänga av teven om man irriterar sig på huvudpersonen.

I teveserien löser man det genom tillbakablickar där man dels får se huvudpersonen som kriminell gängledare/mobbare, dels får se honom misshandlas av fadern. Det framgår att han står ut med att misshandlas på skolan utan att slå tillbaka för att detta är hans sista chans till examen, det beror inte på att han är en snäll pacifist.

Egentligen är Erik Ponti rätt lik sin antagonist, Otto Silverhielm (spelad av Christian Fandango Sundgren). Men Erik utvecklas, börjar känna empati och börjar ifrågasätta.

Christian Fandango Sundgren är mannen vi älskar att hata i tv i år. –Det har fått mig att tänka, varför får jag de här rollerna, säger han och skrattar.

Spoiler: visa
Han var den osköne hippien Dan som efter en kärleksfull inledning sviker Asta Kamma Augusts rollfigur Annie i vänsterkollektivet i SVT:s prestigeserie "Händelser vid vatten".

Dessutom spelar han den elake Otto Silverhielm som leder pennalismen på internatskolan i TV4:s storsatsning "Ondskan" och utövar "kamratfostran" på Jan Guillous alter ego Erik Ponti.

Och nu gör han rollen som Chris i Netflix nya dramaserie "En helt vanlig familj", en från början härlig kille som visar sig ha en mörk sida – och dessutom blir mördad.

---
Christian Fandango Sundgren har hamnat i skurkfacket i år. Något han verkar rätt road över.

– Jag är en ganska schysst kille, tycker jag. Men det är också ganska tacksamt. Det är ganska roliga, intressanta och komplexa karaktärer som är väldigt olika på många sätt.
---
Härnäst syns han i den finlandssvenska filmen "Stormskärs Maja" mot bland annat Amanda Jansson, från "Tunna blå linjen".
https://unt.se/kultur/noje/artikel/han- ... a/rxvdd4yl

Å, hoppas jag får se Stormskärs Maja på SVT!

Kort recension i UNT av Ondskan:
Den unga ensemblen med Isac Calmroth i spetsen imponerar. Men om det är någon som ska lyftas extra är det Gustaf Skarsgård. I Håfströms Oscarsnominerade film spelade han Eriks plågoande Otto. Den här gången gör han den sadistiske styvfadern. Klart godkänt alltså.
https://unt.se/kultur/kronika/artikel/t ... s/j89dmpyr
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svenska TV-serier

Inläggav slackern » 2023-12-06 14:27:43

Alien skrev:Någon som ser TV-serien Ondskan på TV4, byggd på Jan Guillus bok?


Läs boken istället lär nog vara 100 gånger bättre än TV-serien den är det än filmen har läst boken för länge sedan. Efter att han hade skrivit en negativ artikel om skolan så blev det inte ett riksinternat och fick stängas ner pga dålig lönsamhet.

Jan Guillou skrev 1966 en negativ och mycket uppmärksammad artikel om Solbacka i tidningen FIB aktuellt. Artikeln sägs ha skapat politisk opinion för skolans stängning, vilket bidrog till att Solbacka av riksdagen inte blev beviljad status som riksinternatskola, trots att detta tidigare varit föreslaget.[14]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Solbacka_l%C3%A4roverk

Eller det verkar vara lite olika bud om det berodde på artikeln eller inte.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Svenska TV-serier

Inläggav Alien » 2023-12-06 15:38:10

I så fall skulle ju ingen se på teve-serier/filmer byggda på romaner. Men bland kan faktiskt filmen/serien vara bättre än boken. Eller så känner man helt enkelt inte för att läsa boken.

Recension i DN:
DN Kultur 2023-11-03 skrev:Serieskaparna har nutidsanpassat historien genom att ge objektet för Eriks kärlek, köksan Marja, mycket mer tid och en egen backstory. Det är också Marjas berättarröst som ljuder i början och i slutet av varje avsnitt.

Ständigt dessa berättarröster …
---
Snygga tidsenliga miljöer, trygg kameraföring och ett skådespeleri som går från habilt till toppklass. Det sistnämnda står Gustaf Skarsgård för, som var med redan i filmversionen som Eriks plågoande Otto Silverhielm. Den här gången har han tagit ett steg upp i förövarhierarkin och gör en fadersfigur som får Darth Vader att te sig som en hygglig tjomme. Pappan är närmast patologiskt pennalistisk, men Skarsgårds agerande gör att vi ändå, om än för bara några ögonblick, får en skymt av den sorgsna skepnaden bakom den störda masken.
https://www.dn.se/kultur/hamnden-ar-lju ... v-ondskan/

Ja, är det någon man hatar så är det den sadistiske pappan. (Man får uppfattningen att det inte är Eriks styvpappa utan biologiska pappa, men han kanske inte kommer ihåg någon annan pappa.) På jobbet är det inte pappan som styr och ställer, där får han finna sig i chefens utskällningar, kanske är det den förnedring han känner på jobbet som får honom att ta igen det hundrafalt på sonen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svenska TV-serier

Inläggav Skogkatt » 2023-12-07 16:44:01

Kriminalarkivet: Ståplats i Nybroviken


https://www.svtplay.se/kriminalarkivet- ... nybroviken
Skogkatt
 
Inlägg: 6157
Anslöt: 2021-10-02

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in