Hade ni fått följa med på skolresa?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hade ni fått följa med på skolresa?

Inläggav LordNelson » 2023-03-21 7:13:02

En pojke i högstadieåldern i Växjö fick inte följa med på skidresan skolan ordnade. Anledningen ska ha varit ingen ville bo med honom och skolan ansåg sig inte kunna tvinga någon att göra det.

https://www.expressen.se/nyheter/pojke- ... -skolresa/
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Hade ni fått följa med på skolresa?

Inläggav antonius » 2023-03-21 13:28:13

tror inte jag hade velat följa med, hade så få polare i plugget, lol, men såklart synd om pojken, men kunde han inte få bo hos ledarna isf, man undrar ju lite vad det kan vara för ett problem, skriker han könsord hela tiden, eller mumlar hela tiden besvärjelser till inbillade monster, har de samma policy, om man råkar vara allergiker och behöver eget rum, eller är rullstolsbunden
Senast redigerad av antonius 2023-03-21 13:32:18, redigerad totalt 2 gånger.
antonius
 
Inlägg: 21867
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hade ni fått följa med på skolresa?

Inläggav Alien » 2023-03-21 13:28:47

Skulle barnen sova ihop två och två?

Varje år ordnar Växjöskolan en skidresa för högstadiet.

En elev, som har autism, anmälde sig och fick en plats i gruppen.

Några veckor senare blev han avbokad, uppger hans föräldrar, på grund av att skolan ”inte kan tvinga andra barn att bo med honom”.

Nu anmäls skolan för diskriminering.


Så om barnen sitter två och två i klassrummet och ingen vill sitta bredvid autisten så får hen en egen bänk. Om barnen ska jobba i arbetsgruper två och två så får autisten jobba ensam. Om de ska orientera två och två får autisten springa ensam i skogen. Alltså där får ju lärarna gripa in och besluta.

Spoiler: visa
Ingen ville orientera med mig så läraren parade ihop mig med en annan tjej. Vi kom fram allra sist, långt efter alla andra. Åas var vi det enda paret som hittat alla kontroller.

Nej, jag hade inte heller fått följa med skolresan. Åas hade vi inte sådana skolresor som innebar övernattning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hade ni fått följa med på skolresa?

Inläggav LordNelson » 2023-03-21 16:11:45

Jag var med på alla skolresor utom en. Som jag minns var det aldrig något problem med vem som skulle bo med mej, men vi var nog oftast fler än två i varje rum.

Jobbigt om man har problem att få vänner och känner sig udda och utanför och så får man inte följa med för ingen vill umgås med en. Som ett kvitto på hur skev man är.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Hade ni fått följa med på skolresa?

Inläggav Riksamiralen » 2023-03-21 16:36:41

Får? Vill man ens följa med om man inte har något resesällskap, ofta i sådana här sammanhang följer ju mobbarna också med på resan.

Mina skolresor gick ganska bra själv, jag hade alltid någon vän i skolan att vara med på utflykterna.
En gång skulle vi tälta, jag hade med en väldig packning samt ett helt tält på ryggen, väldigt tungt, när det kom till kritan hade de värsta mobbarna inte med sig något tält och slängde ifrån sig sin packning, då kom de och bönade och bad om att få sova i mitt tält, alla elaka skulle sova i mitt tält, i slutändan blev jag utnyttjad, jag låg den skogsnatten med huvudet mot en vass sten som kudde, det hårdaste jag någonsin legat på. De mobbarna blev absolut inte snällare mot mig för det.

När jag skulle konfirmeras i Svenska Kyrkan hade jag inga vänner alls i konfirmationsgruppen, de skulle resa till ett annat land på pilgrimsfärd, jag valde att inte följa med eftersom många mobbare gick i min grupp också, varenda söndag vare sig det var i kyrkan eller på bibelstudierna så häcklade de mig med glåpord. Prästen var väldigt snäll och trevlig, en väldigt bra lärare och präst, men inget kunde göras, vi skulle dela in oss i grupper och bo på hotell (antar för att bokningarna skulle bli billigare eller för att vi skulle se efter varandra under resan), jag passade väl inte in i någon av grupperna så jag stod över, försökte delta på allt det andra inför konfirmationen så gott jag kunde, men på en kortare resa blev jag misshandlad av mobbarna i en gränd. Det var jobbigt allting inför konfirmationen, men det blev genomfört i alla fall.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Hade ni fått följa med på skolresa?

Inläggav Dagobert » 2023-03-21 17:03:11

Expressen-länk i TS skrev:Några veckor efter bokningen skulle eleverna bestämma vilken stuga de ska bo i.

Första felet. De borde ha lottat.

Expressen-länk i TS skrev:Då bytte skolan uppfattning, berättar föräldrarna. Deras eget förslag var att sonen skulle få plats i en stuga med ett ”snällt gäng” – detta eftersom han på grund av sitt funktionshinder inte har nära vänner i skolan.

Men denna idé fick de inte någon positiv respons på, uppger de.

”Ytterligare ett par veckor senare får vi besked att det plötsligt inte finns någon möjlighet för NN att följa med på resan med anledning av att man inte kan tvinga andra barn att bo med honom”, skriver föräldrarna.

Naturligtvis blev det så. Grupptrycket gör att inte ens ett "snällt" gäng vågar ta in honom då det kan göra att de själva blir utstötta.
Så klantigt skött.
Dagobert
 
Inlägg: 14139
Anslöt: 2010-11-30

Hade ni fått följa med på skolresa?

Inläggav rasta » 2023-07-19 23:31:47

jag fick sällan följa med på något, då mitt beteende inte var som andras. jag var inte lydig nog :p ifrågasatte långt för mkt, och det var Inte accepterat. dom vuxna visste alltid bäst. trots att dom oftast hade fel.
rasta
 
Inlägg: 147
Anslöt: 2013-04-05
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in