Personalen på en DV

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Personalen på en DV

Inläggav Heidi79 » 2023-03-04 14:01:44

Heidi79 skrev:
Karamell skrev:Visst är det jobbigt när personal inom psykiatrin pratar till en som om man är ett barn. :-)015


kan vara

uppfattar mig vara ett barn..många sätt iaf..så e åkej med det.. oftast iaf :-)063

å e saker dom säga mig inte behövs till vuxna säga
så blir barnsligt oavsett :-)063

fast har typ aldrig nån ”vuxen samtal” VTA personalen
Å inte ja har andra med också..så det samma då


Nu ser står psykiatrin..trode menade VTA:n
inte mycket psykiatrin med göra nu
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Personalen på en DV

Inläggav Flinta » 2023-03-04 14:08:03

Harrytulipan skrev:
Flinta skrev:
Harrytulipan skrev:Vad lockar med DV? Nej men man kan bli tvingad till sådant.
Kan man inte knega så måste man gå till DV.
Förr fick man åtminstone knega på fabriken. Fast då hade man iofs bra arbetsförmåga. Finns iofs ICA osv där man hamnar om man har tur. Fast praktiska yrken är svåra. Ja e opraktiskt.
Musik kan ja men det kan man inte arbeta med då enkelt.

DV är frivilligt vad jag vet. Vem har sagt till dig att man kan bli tvingad till det? Nån personal?

Det finns inga andra alternativ


Nej inte om du behöver personalstöd för att få en meningsfull dag t ex kanske du behöver personalstöd för att öht sysselsätta dig, få struktur på dagen etc. Då kan man vara hänvisad till DV. Men alla behöver inte den "hjälpen" dock.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Personalen på en DV

Inläggav Harrytulipan » 2023-03-06 9:59:10

Flinta skrev:
Harrytulipan skrev:
Flinta skrev:DV är frivilligt vad jag vet. Vem har sagt till dig att man kan bli tvingad till det? Nån personal?

Det finns inga andra alternativ


Nej inte om du behöver personalstöd för att få en meningsfull dag t ex kanske du behöver personalstöd för att öht sysselsätta dig, få struktur på dagen etc. Då kan man vara hänvisad till DV. Men alla behöver inte den "hjälpen" dock.

???
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Personalen på en DV

Inläggav Harrytulipan » 2023-03-06 19:37:43

Harrytulipan skrev:
Flinta skrev:
Harrytulipan skrev:Det finns inga andra alternativ


Nej inte om du behöver personalstöd för att få en meningsfull dag t ex kanske du behöver personalstöd för att öht sysselsätta dig, få struktur på dagen etc. Då kan man vara hänvisad till DV. Men alla behöver inte den "hjälpen" dock.

???

Visst men knega är svårt.
Jag knegar gärna men arbete på ICA är inte min grej.
Jag måste ju för fasiken utbilda mig för att få riktigt jobb som ej är att fronta varor.
Även om jag klarar av att utbilda mig så får man inte pengar för det. DV får man pengar för
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Personalen på en DV

Inläggav Flinta » 2023-03-07 22:31:27

Harrytulipan skrev:
Harrytulipan skrev:
Flinta skrev:
Nej inte om du behöver personalstöd för att få en meningsfull dag t ex kanske du behöver personalstöd för att öht sysselsätta dig, få struktur på dagen etc. Då kan man vara hänvisad till DV. Men alla behöver inte den "hjälpen" dock.

???

Visst men knega är svårt.
Jag knegar gärna men arbete på ICA är inte min grej.
Jag måste ju för fasiken utbilda mig för att få riktigt jobb som ej är att fronta varor.
Även om jag klarar av att utbilda mig så får man inte pengar för det. DV får man pengar för


Då har du otur med din kommun om de bara erbjuder DV på ICA för de som vill göra något arbetsinriktat på sin DV. Det varierar mellan kommuner vad som erbjuds. Vad har du uttryckt inför LSS-handläggaren att du vill göra på din DV? Ditt önskemål kanske inte går att ordna med men om tillräckligt många berättar att kommunen inte har någon DV som passar dom kan de inse att de behöver ordna med fler ställen med arbetsinriktad DV än ICA. Var vill du vara? På t ex kontor, bondgård, dagis, kafé, museum, arkiv, badhus, bibliotek osv. Du kan ju föreslå företag, organisationer själv för kommunen iallafall där du skulle vilja ha en DV-plats.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Personalen på en DV

Inläggav Flinta » 2023-03-07 22:50:36

Flinta skrev:
Harrytulipan skrev:
Harrytulipan skrev:???

Visst men knega är svårt.
Jag knegar gärna men arbete på ICA är inte min grej.
Jag måste ju för fasiken utbilda mig för att få riktigt jobb som ej är att fronta varor.
Även om jag klarar av att utbilda mig så får man inte pengar för det. DV får man pengar för


Då har du otur med din kommun om de bara erbjuder DV på ICA för de som vill göra något arbetsinriktat på sin DV. Det varierar mellan kommuner vad som erbjuds. Vad har du uttryckt inför LSS-handläggaren att du vill göra på din DV? Ditt önskemål kanske inte går att ordna med men om tillräckligt många berättar att kommunen inte har någon DV som passar dom kan de inse att de behöver ordna med fler ställen med arbetsinriktad DV än ICA. Var vill du vara? På t ex kontor, bondgård, dagis, kafé, museum, arkiv, badhus, bibliotek osv. Du kan ju föreslå företag, organisationer själv för kommunen iallafall där du skulle vilja ha en DV-plats.

Såg precis att jag missat din info om att du är opraktisk. Ledsen för det! Hoppas du kan bortse från några av de uppräknade exemplen på DV-ställen.

Du skulle kunna förklara för kommunen var du tror du skulle kunna komma bättre till din rätt än på ICA/praktiskt inriktade DV. Har du riktig tur kan de kanske göra någon speciallösning. Så kallad "Utflyttad DV" kan organiseras lite olika från kommun till kommun verkar det som, när/om kommunen erbjuder det förstås.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Personalen på en DV

Inläggav BellaBelle » 2023-03-07 23:04:06

Richard skrev:En DV är ju till för att ha något att syssla med. Någon måste ju vara ansvarig för det hela annars kanske man börjar bygga hembränningsapparater eller nått i verkstaden... :lol:

Samt ska de vara ett stöd att kunna ha någon att prata med. Flera som jobbar där jag är, är konstutbildade och keramiker, eftersom vi sysslar mycket med målning o keramik. Viss psykiatrisk utbildning bör man väl ha också.

Men du har rätt i att en DV inte är någon form av utbildning, även om vi ibland erbjuds kurser i bl.a. HLR o liknande.


De hjälper väl antagligen till med att plocka fram och bort material också. Organisera det och nyanskaffa. Ska man t ex sy så måste det finnas t ex symaskin, saxar, tyger, tråd. Arbetsplats till detta och förvaring.

Kanske kokar personalen kaffe också så det finns till deltagarna?
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Personalen på en DV

Inläggav Harrytulipan » 2023-03-08 0:25:00

Flinta skrev:
Harrytulipan skrev:
Harrytulipan skrev:???

Visst men knega är svårt.
Jag knegar gärna men arbete på ICA är inte min grej.
Jag måste ju för fasiken utbilda mig för att få riktigt jobb som ej är att fronta varor.
Även om jag klarar av att utbilda mig så får man inte pengar för det. DV får man pengar för


Då har du otur med din kommun om de bara erbjuder DV på ICA för de som vill göra något arbetsinriktat på sin DV. Det varierar mellan kommuner vad som erbjuds. Vad har du uttryckt inför LSS-handläggaren att du vill göra på din DV? Ditt önskemål kanske inte går att ordna med men om tillräckligt många berättar att kommunen inte har någon DV som passar dom kan de inse att de behöver ordna med fler ställen med arbetsinriktad DV än ICA. Var vill du vara? På t ex kontor, bondgård, dagis, kafé, museum, arkiv, badhus, bibliotek osv. Du kan ju föreslå företag, organisationer själv för kommunen iallafall där du skulle vilja ha en DV-plats.

Nej men man kan får hamna på livsmedelsbutiker som praktikant via en dv.
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Personalen på en DV

Inläggav Flinta » 2023-03-08 9:26:24

Harrytulipan skrev:
Flinta skrev:
Harrytulipan skrev:Visst men knega är svårt.
Jag knegar gärna men arbete på ICA är inte min grej.
Jag måste ju för fasiken utbilda mig för att få riktigt jobb som ej är att fronta varor.
Även om jag klarar av att utbilda mig så får man inte pengar för det. DV får man pengar för


Då har du otur med din kommun om de bara erbjuder DV på ICA för de som vill göra något arbetsinriktat på sin DV. Det varierar mellan kommuner vad som erbjuds. Vad har du uttryckt inför LSS-handläggaren att du vill göra på din DV? Ditt önskemål kanske inte går att ordna med men om tillräckligt många berättar att kommunen inte har någon DV som passar dom kan de inse att de behöver ordna med fler ställen med arbetsinriktad DV än ICA. Var vill du vara? På t ex kontor, bondgård, dagis, kafé, museum, arkiv, badhus, bibliotek osv. Du kan ju föreslå företag, organisationer själv för kommunen iallafall där du skulle vilja ha en DV-plats.

Nej men man kan får hamna på livsmedelsbutiker som praktikant via en dv.


Säg att du får ingen meningsfull dag via praktiker i livsmedelsbutiker då! Ligg på kommunen om det eller ta stöd av någon som kan föra din talan/kommunicera dina behov. Det grundläggande syftet med DV är ju att man ska få hjälp till en meningsfull dag om man inte kan skapa det själv av diverse anledningar. Sedan kan det variera från person till person vad man behöver för att nå dit och DV är inte rätt plats eller insats för alla. Olika personer har olika mål med sina dagar på/via DV ( föräldrar och personal kan nog ha stort inflytande i en hel del fall). I ditt fall låter det som du vill tillvarata din arbetsförmåga som du ändå har. Då är det ju bra om DV kan tillgodose det behovet.

Det som kan vara bra att ha i åtanke är att DV enl LSS i grund och botten länge främst varit en insats för personer med intellektuell nedsättning och att det kan avspeglas i upplägg, bemötande. Men personer med autism och normal begåvning blir troligen fler och fler för varje år som går och i områden där det bor fler människor (och därmed fler autister) så finns det troligen större sannolikhet att hitta en DV inriktad på verksamhet för personer med Aspergers/autism och normal begåvning. Tyvärr verkar dessa kunna vara rätt så nischade så nischen behöver passa även den enskilde autisten (t ex verkar fortfarande praktisk DV vara dominerande än så länge trots att en hel del är bättre på "teoretiska saker") t ex programmering. Att rasta hundar verkar passa en del autister (antar att det kan vara kontakten med djur många uppskattar).

Om du gillar musik spelar instrument och sjunger kanske du kan medverka vid spelningar på kommunens äldreboenden?

Bor du i eller nära ngn storstad? Då kan du kolla vad andra kommuner i närheten erbjuder och ansöka om att få en plats där om din kommun inte kan erbjuda dig något motsvarande.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Personalen på en DV

Inläggav Flinta » 2023-03-08 10:08:00

Harrytulipan skrev:Heter det formellt daglig verksamhet?
Vad menas i så fall med termen verksamhet?


Jag gissar att den vanligaste formen av Verksamhet (i DV enl LSS) är den där man kommer till en lokal dit personal och andra deltagare också kommer. Där kanske man börjar med morgonsamling. Sedan kanske man t ex läser/lyssnar på nyheterna. Dricker kaffe. Någon går ut på promenad med personal medan någon annan som haft en stressig morgon med "fel" chaufför hos färdtjänsten behöver börja ligga i bollhavet medan en annan kanske med personals hjälp går igenom teorin för mopedkörkort. Sedan kanske några deltagare och personal förbereder lite inför lunchen/inför lunchleveransen. På eftermiddagen har någon bad i varmvattenbassäng medan några går till biblioteket eller tillsammans åker med verksamhetens buss till återvinningscentralen eller ut i skogen och plockar svamp etc. Före dagens slut kl 15 (vissa går kanske bara timmar eller halvtid också då DV ska vara individuellt anpassat) har man en samling i lokalen. Sedan hämtas deltagarna om de inte klarar ta sig hem själva. Så kan verksamheten se ut och fortlöpa under en vecka, kanske med lite andra aktiviteter men säkert med samma/liknande rutiner varje vardag.

DV kan också vara en avlastningplats för anhöriga som kanske behöver kunna yrkesarbeta själva som annars tar hand om personen. Liksom för gruppboenden som inte vill behöva ha personal på boendena även mitt på vardagarna. Personer med mycket omfattande funktionsnedsättningar och personer med flerfunktionsnedsättningar är ju en stor grupp och de har ju ofta stort behov av personalstöd också.

Sedan kan det även finnas sådan Verksamhet via DV jag uppfattar att du efterfrågar där du får använda din arbetsförmåga ute på vissa arbetsplatser kommunen kan ha ingått avtal med för att ta emot deltagare/praktikanter. Då brukar personalstödet ges av personal som fungerar som arbetshandledare ute på praktikplatserna/ den arbetsplatsförlagda DVn. Det förekommer t ex att omsorgsassistenter blir omdöpta till arbetscoacher när DVs utbud breddas.

Funktionsförmågorna, nedsättningarna och behoven varierar ju kraftigt i gruppen som har rätt att ansöka om Dagliga Verksamhet och de övriga insatserna enligt LSS.

Jag hoppas du hittar en plats som känns rätt och fungerar för dig, inom LSS, SoL eller utanför. Lycka till.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Personalen på en DV

Inläggav BellaBelle » 2023-03-08 17:38:41

Harrytulipan skrev:Heter det formellt daglig verksamhet?
Vad menas i så fall med termen verksamhet?


Det verkar vara en vidareutveckling - eller spin-off - på de ”dagcenter” som tidigare ”bara” fanns för de med intellektuella funktionsnedsättningar. Innan LSS infördes:

CITAT:

”Ett stort antal dagcenter växte fram under 1970-talet, och nya bygg- nader uppfördes i rask takt. Allt fler personer med utvecklingsstörning fick på så vis möjligheter att delta i ett arbetssammanhang, och med tiden blev innehållet mer differentierat. Dessutom tillkom vuxenundervisning, sjukgymnastik och samtalsgrupper för att ge brukarna utvecklingsmöj- ligheter. Det blev tydligt att personer med flera och komplexa funktions- nedsättningar också hade behov av dagliga rutiner och av att ingå i ett sammanhang med aktiviteter som gav dem stimulans. Enligt den gällande lagstiftningen hade landstingen ansvar för att föra en förteckning över barn och vuxna med utvecklingsstörning. I förteckningen ingick också personer som hade en anställning i någon form, och de flesta behövde även vissa sociala insatser för att klara sin vardag.

I mitten av 1980-talet kom en ny omsorgslag som gav fler grupper rätt till daglig verksamhet: förutom personer med utvecklingsstörning, även personer med barndomspsykos samt personer som drabbats av en hjärn- skada i vuxen ålder. Lagen innebar en tydlig förskjutning mot ett individu- ellt perspektiv med tydligt angivna rättigheter. Genom denna lag inleddes också avvecklingen av vårdhemmen. Lagens övergripande mål var att målgrupperna skulle leva som andra i gemenskap, och inspirerade av det började dagcenterverksamheterna att pröva nya vägar. Redan då började grupper och individer att lämna de särskilda lokalerna och flytta ut till verksamhet i samhället.
När LSS trädde i kraft år 1994 förblev daglig verksamhet en rättighet för de grupper som redan hade rätt till den enligt omsorgslagen. Ansvaret för LSS och därmed daglig verksamhet överfördes från landstingen till kommunerna och utvecklingen fortsatte mot allt mer individuellt anpas- sade insatser.”

Sidan 6:

https://www.socialstyrelsen.se/globalas ... 10-4-1.pdf

SLUT PÅ CITATET

Något som kan bli förvirrande är ju att det finns både ”Daglig Verksamhet” och ”Daglig sysselsättning”.

OM DAGLIG VERKSAMHET:

”Vem kan få daglig verksamhet?

Personer i yrkesverksam ålder som saknar förvärvsarbete och inte utbildar sig kan få daglig verksamhet. Insatsen omfattar personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd samt personer med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom. ”

https://www.socialstyrelsen.se/kunskaps ... amhet-lss/
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Personalen på en DV

Inläggav BellaBelle » 2023-03-08 17:51:11

Heter det bara ”sysselsättning” när det är enligt SoL (och inte LSS)?

”Sysselsättning innebär att du som har en funktionsnedsättning deltar i en regelbunden arbetsliknande aktivitet på vardagarna. ”

https://funktionsnedsattning.stockholm/ ... ng-arbete/

Inte konstigt det blir förvirrande. En del kallar daglig verksamhet felaktigt för ”dagverksamhet” men det sistnämnda är till för ålderspensionärer med särskilda behov.

HÄR är iaf ett exempel på när ”sysselsättning” kallas ”daglig sysselsättning”:

https://www.vallentuna.se/omsorg-och-hj ... anstlagen/

Jag vet inte vad som är korrekt benämning, men det är klart att det blir förvirrande!
Senast redigerad av BellaBelle 2023-03-08 17:58:56, redigerad totalt 1 gång.
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Personalen på en DV

Inläggav BellaBelle » 2023-03-08 17:55:49

Richard skrev:Vad jag vet är det daglig sysselsättning (får ej kallas daglig verksamhet egentligen, eftersom det kan vara missvisande), men man ska ha ett SoL-beslut för att få vara där. En sysselsättning helt enkelt, att ha nått att göra. Jag kan komma o gå hur jag vill där. För personer med psykiatriska diagnoser, t.ex. schizofreni, bipolaritet men även asperger i kombination med dåligt mående. Vid svårare autism får man gå på annan daglig verksamhet (sysselsättning ?).

Personalen ska åtminstone kunna grunder i psykiatri.

Har man vissa andra funktionshinder, t.ex. downs syndrom och liknande så tillhör man ytterligare en annan daglig verksamhet


Ja, då är det nog en ”sysselsättning” (SoL) och inte en ”Daglig verksamhet” (LSS) du går på.
Är kanske olika i olika delar av landet - och beroende på biståndsbedömare - men så som jag fattat det är insatserna till för olika grupper. Är man berättigad till LSS så får man i regel inte ha ”Sysselsättning” enligt SoL. (??!?)
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in