Att vara trevlig i kassan

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Harrytulipan » 2023-02-28 20:02:07

Av någon anledning upplever jag att det är jobbigt att stå vid kassan när jag handlar livsmedel. Jag önskade att det vore lättare att vara den som tittar personen i kassan i ögon och sade hej osv.

Varför är detta så svårt och hur tränar man på detta?
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Alien » 2023-03-01 2:12:40

Jag tycker inte jag har någon tid att se någon i ögonen, jag har fullt upp med att plocka upp varorna upp på bandet. Men säger kassörskan "hej", så svarar jag också "hej". Det går ju automatiskt.

Men jag undrar om kassörskan/kassören är jättetrött på att säga "hej" hela tiden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Heidi79 » 2023-03-01 9:07:09

Harrytulipan skrev:Av någon anledning upplever jag att det är jobbigt att stå vid kassan när jag handlar livsmedel. Jag önskade att det vore lättare att vara den som tittar personen i kassan i ögon och sade hej osv.

Varför är detta så svårt och hur tränar man på detta?


Ja tycker hela butiken e jobbigt
för mycket ljudar..å ljus..å fremda..å saker står över alltid
labyrint
man kan gå vilse..å inte hitta ut..få meltdown av ångest

E prinsip aldrig livsmedel butik ensam

håller mig i vagnen.. eller håller i mamma/pappa
har jätte ångest tappa dom.. inte hitta dom igen kanske.. eller inte hitta ut

Nej

har selektiv mutism
sellan går prata när så stressad
kanske då å då

Mamma prata hon/han i kassan kanske

:roll:
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Richard » 2023-03-01 9:23:56

Använder mest självscanning på ICA, men när jag betalar med kontanter o i andra butiker har jag inte upplevt något obehag med kassan. Men runt 2007-2008 mådde jag så dåligt att jag drog mig för att gå o hämta en pizza på pizzerian. Hade inte heller ork att laga mat hemma, så jag gick hellre hungrig.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Vildsvin » 2023-03-01 12:21:12

Minns när jag flyttade hemifrån och började handla själv och tyckte det var socialt tillgjort att kassören hälsade utan att mena något med det. Sen förstod jag att det handlade om att visa att kassören är beredd att ta emot nästa kund.

Samma grej med busschaufförer, jag åkte inte buss när jag bodde hemma eftersom jag var besatt av att cykla. Så det blev något nytt när jag flyttade till en större stad.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Chrilleb » 2023-03-01 12:43:34

Här i vår butik ( ICA ) , så har de trevliga kassörskor , som hejar och som man kan skoja med haha...Är ingen lustigkurre så, men ibland skojar man till det.


Har tidigare praktiserat i butik, och fick anställning ( Prisxtra ). Eftersom dagarna gick så sa en av leverantörerna av bröd "Anställ honom", och pekade på mig, då ...kände jag mig stolt. Han såg nog min ambition till att ta emot kunder, och fronta samt plocka upp varor, jag gjorde det bra.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Tyngdkraft » 2023-03-01 19:58:42

Alien skrev:Men jag undrar om kassörskan/kassören är jättetrött på att säga "hej" hela tiden.


Jag undrar ännu mer vad de tycker om de kunder som inte svarar "Hej" tillbaka.
Tyngdkraft
 
Inlägg: 299
Anslöt: 2022-09-22

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Harrytulipan » 2023-03-02 0:38:30

Tyngdkraft skrev:
Alien skrev:Men jag undrar om kassörskan/kassören är jättetrött på att säga "hej" hela tiden.


Jag undrar ännu mer vad de tycker om de kunder som inte svarar "Hej" tillbaka.

Att man är konstig och kuf kanske?
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Harrytulipan » 2023-03-02 0:42:43

Chrilleb skrev:Här i vår butik ( ICA ) , så har de trevliga kassörskor , som hejar och som man kan skoja med haha...Är ingen lustigkurre så, men ibland skojar man till det.


Har tidigare praktiserat i butik, och fick anställning ( Prisxtra ). Eftersom dagarna gick så sa en av leverantörerna av bröd "Anställ honom", och pekade på mig, då ...kände jag mig stolt. Han såg nog min ambition till att ta emot kunder, och fronta samt plocka upp varor, jag gjorde det bra.

Det är lättare att vara trevlig som personal i butik än som kund.
Jag praktiserade på en livsmedelsbutik och att tala med kunder vara det roligaste. Men jag satt iofs aldrig i kassan. Att vara trevlig med kollegorna var svårare.
Serviceyrken verkar passa bra för aspergarna.
Jag skulle dock vara en usel lärare tror jag. Men trevlig och hjälpsam är jag bra på (om jag inte är kund förstås)
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Att vara trevlig i kassan

Inläggav slackern » 2023-03-02 17:42:57

Hör liksom bara till godton att hälsa på personalen när man är i butiken, vill man framstå som en dryg snobb struntar man i att hälsa.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Harrytulipan » 2023-03-02 18:05:50

slackern skrev:Hör liksom bara till godton att hälsa på personalen när man är i butiken, vill man framstå som en dryg snobb struntar man i att hälsa.

E ja snobb?
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Att vara trevlig i kassan

Inläggav slackern » 2023-03-02 18:10:23

Harrytulipan skrev:
slackern skrev:Hör liksom bara till godton att hälsa på personalen när man är i butiken, vill man framstå som en dryg snobb struntar man i att hälsa.

E ja snobb?


Bra fråga om du tittar på vad jag skrev så skrev jag framstå som en dryg snobb en viss skillnad håller du inte med?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Harrytulipan » 2023-03-02 21:23:32

slackern skrev:
Harrytulipan skrev:
slackern skrev:Hör liksom bara till godton att hälsa på personalen när man är i butiken, vill man framstå som en dryg snobb struntar man i att hälsa.

E ja snobb?


Bra fråga om du tittar på vad jag skrev så skrev jag framstå som en dryg snobb en viss skillnad håller du inte med?

Snobb verkar vara lite åt dandy-hållet om man kollar på https://svenska.se/tre/?sok=snobb&pz=2
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Att vara trevlig i kassan

Inläggav slackern » 2023-03-02 22:41:04

Harrytulipan skrev:
slackern skrev:
Harrytulipan skrev:E ja snobb?


Bra fråga om du tittar på vad jag skrev så skrev jag framstå som en dryg snobb en viss skillnad håller du inte med?

Snobb verkar vara lite åt dandy-hållet om man kollar på https://svenska.se/tre/?sok=snobb&pz=2


Står även sprätt där. Men som jag skrev framstår som inte att du eller någon annan är det.
.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Kidzi » 2023-03-03 1:27:55

Vi beställer mat och hämtar den.

Men tycker inte det är jobbigt att vara i kassan. Det är en ganska stor stad och opersonligt. På Lidl är de snabba och skiter i allt annat, på mitt Ica är de trevliga. Båda funkar för mig. Enda är väl konstigt småprat när man har glömt sin kod. Har nyligen fått en ny, jag kommer på den men måste tänka.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Harrytulipan » 2023-03-03 10:50:06

Men kan man träna på sånt här eller är det meningslöst?
Harrytulipan
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2022-04-17

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Dagobert » 2023-03-03 13:20:09

Ibland handlar jag i en mindre ica-butik i ett litet samhälle där alla känner alla. Det kan vara ett jävla himla liv i kassan där kunderna kan dröja sig kvar och skratta, både med varandra och personalen. Väldigt störande. Själv står jag och ser surmulen ut.
Dagobert
 
Inlägg: 14091
Anslöt: 2010-11-30

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Teost » 2023-03-03 14:47:01

Du skriver att du tycker det är svårt, det kanske alltid kommer vara det, pga npf kan göra allt mer jobbigt
Men
Säg hej bara och tacka också, och överkurs se glad ut samtidigt
Se i ögonen kan undvikas men se iaf ovanför dem, ungefär på ögonen, titta i vart fall åt deras håll då du säger hej, de har ofta så mycket kunder ändå tänker väl inte på hur varje kund beter sig, om inte nån speciellt otrevlig åtminstone
Prata annat med dem i kassan gillar inte jag, blir stress i huvvet, undviker det
Hatar när de kommenterar ens varor
Jag får öht stress av att handla så undviker det (andra handlar)
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Kidzi » 2023-03-03 20:52:20

De håller ju på med sitt så det blir inte mycket tid att titta dem i ögonen. Tycker det räcker med att man säger Hej.

Blir inte allt det andra sociala rätt tajmat så kan det kvitta. De vet ju nog att man är hyfsat trevlig iallafall.

Folk får social fobi när de övertänker situationer.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Paladinen » 2023-03-07 12:09:16

Om kassörskan hejar på mig så säger jag hej tillbaka.

Om kassörskan efter jag betalat säger hejdå och ha en trevlig dag och välkommen åter så tackar jag och säger tack och ha en trevlig dag tillbaka till henne.

Ändå gången som jag kan bli irriterad och vara kort i tonen mot kassapersonal är när jag är på systemet och dom frågar efter Legg då kan jag fnysa åt dom och säga att tror ni på fullaste allvar att en person med gråa stänk i skägget, begynnande flint och med gubbmage och rynkor är under 20 år.

Det är igentligen inte det faktum att jag skulle bli misstrodd om min ålder som stör mig utan det faktum att det är tidskrävande att stå och leta fram legget och man kanske har 7-8 andra personer bakom sig i kön som blir irriterade när jag skall ta tid på mig och gräva i olika fickor efter legget.

Jag vill bara handla , betala , ta min påse med öl och gå utan att dra uppmärksamheten till mig för att jag uppehåller kön.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Mammaspojke » 2023-03-14 19:15:03

Paladinen skrev:Om kassörskan hejar på mig så säger jag hej tillbaka.

Om kassörskan efter jag betalat säger hejdå och ha en trevlig dag och välkommen åter så tackar jag och säger tack och ha en trevlig dag tillbaka till henne.

Ändå gången som jag kan bli irriterad och vara kort i tonen mot kassapersonal är när jag är på systemet och dom frågar efter Legg då kan jag fnysa åt dom och säga att tror ni på fullaste allvar att en person med gråa stänk i skägget, begynnande flint och med gubbmage och rynkor är under 20 år.

Det är igentligen inte det faktum att jag skulle bli misstrodd om min ålder som stör mig utan det faktum att det är tidskrävande att stå och leta fram legget och man kanske har 7-8 andra personer bakom sig i kön som blir irriterade när jag skall ta tid på mig och gräva i olika fickor efter legget.

Jag vill bara handla , betala , ta min påse med öl och gå utan att dra uppmärksamheten till mig för att jag uppehåller kön.


Har jobbat i kassa. Det är jättesvårt för det kommer kontrollanter som har ett vuxet utseende men kanske är 20 och köper en nässprej(18-års gräns). Kollar man inte legget då får man ett brev som man måste gå till chefen med och visa att man gjorde fel. Man måste kolla alla som ser ut att vara under 25år sa dom till mig annars får man misslyckad kontroll oavsett om kontrollanten är över 18 :(
Fick skäll av flera kunder för att jag kontrollerade legget men inte lätt för att man är rädd att det ska vara kontrollanter hela tiden. Jag misslyckades typ 3ggr på två år. Chefen var inte glad.

Får butiken många misslyckade kontroller kan dom få indragna tillstånd.


Förstår dock att det är jobbigt för kunderna.
I ditt fall kanske kassören/kassörskan var stressad vilket gjorde personen osäker om ålder.
I de fallen har man fått instruktioner att alltid fråga legg om man blir minsta osäker.
Mammaspojke
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2017-11-09

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Alyana » 2023-03-14 19:34:04

Harrytulipan skrev:Av någon anledning upplever jag att det är jobbigt att stå vid kassan när jag handlar livsmedel. Jag önskade att det vore lättare att vara den som tittar personen i kassan i ögon och sade hej osv.

Varför är detta så svårt och hur tränar man på detta?

Samma här.
Därför använder jag i största möjliga mån självscanningskassor. Minskar stress väldigt mycket för mig.
Men numera låter jag mig själv vara och gör precis det som känns bäst för mig punkt slut!
Skiter totalt i om nån ev "tar illa upp" för att jag inte stirrar dem i ögonen. Det är deras löjliga problem isåfall, har de problem med det kan de ju fråga varför jag inte stirrar dem i ögonen om de vågar.
Hej säger jag däremot i regel men tittar inte på personen förrän jag är klar och ska gå då jag kan snabbt titta mot ansiktet och säga tack så mycket.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Alyana » 2023-03-14 19:42:31

Harrytulipan skrev:Men kan man träna på sånt här eller är det meningslöst?

Tycker du att det är så viktigt, med tanke på den energi det tar och den stress du bygger upp varje gång, så går det naturligtvis att "träna" på.
För mig är det inte längre viktigt i vardagen i de flesta situationer, sparar det till riktigt viktiga tillfällen.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Att vara trevlig i kassan

Inläggav Richard » 2023-03-15 6:24:12

Jag har märkt att jag automatiskt säger; -Du kan slänga kvittot, fastän man numera får digitalt kvitto om man är medlem i ICA... :mrgreen:
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in