Hur pass smartare är du än dina vänner?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav opteron » 2023-02-22 4:50:27

Vissa som har aspergers är väldigt smarta, hur pass smartare är du än dina vänner? :-)063

Rent iq-mässigt, 10% mer eller 20% mera? Man kan vara smart även om man inte förstår det sociala så bra. :D
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav Paladinen » 2023-02-22 7:16:33

Det varierar beroende på vilka vänner jag umgås med.

Bland dom vänner som har en arbetarklassbakgrund så skulle jag säga att jag utan tvekan är bland dom smartaste i gruppen och bland dom vänner jag har som är akademiker så varierar det där ibland jag är smartare än dom och dom smartare än mig beroende på ämnet som diskuteras, tex är ett av mina syskon ingenjör och jag har noll koll på vad hen pratar om när hen börjar tala om saker inom det fält hen är verksam inom men skulle vi ist börja prata om ämnen som intresserar mig så är hen ist helt lost.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav nescio » 2023-02-22 14:50:06

Jag har inga vänner.
nescio
 
Inlägg: 3817
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav slackern » 2023-02-22 16:12:02

opteron skrev:Vissa som har aspergers är väldigt smarta, hur pass smartare är du än dina vänner? :-)063

Rent iq-mässigt, 10% mer eller 20% mera? Man kan vara smart även om man inte förstår det sociala så bra. :D


Fastän du har AS kan du vara IQ-fiskmås mer eller mindre för att som barn får du inte ha haft ett IQ under 70 enkelt förklarat, så i det hela är ditt IQ som en "NT" bara att vi i regel har ojämn begåvningsprofil .

PS bara för att jag säger du är det inte just dig jag syftar på utan rent generellt så att du inte tar åt dig och känner dig träffad vill bara klargöra det så att det inte blåses upp.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav nomemorytoday » 2023-02-23 1:29:33

nescio skrev:Jag har inga vänner.

+1
nomemorytoday
 
Inlägg: 3927
Anslöt: 2018-01-13

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav Dampkanin » 2023-02-23 19:51:09

jag är ungefär i 95% procentilen och det är lite jobbigt ibland när man bara har en massa nötter i sin omgivning... har egentligen bara lärt känna en person som vart på samma nivå som mig och det var min far. Han var nog dessutom några snäpp vassare än mig.
Men min IQ är väldigt beroende av dagsformen, jag har testat ned mot 90IQ när jag haft en dålig dag. Kan ju säga att när man är i den formen så funkar inte mycket. Knappt att man kan ta på sig kläderna.
Dampkanin
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2023-02-07
Ort: Sävast

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav slackern » 2023-02-23 21:17:51

Dampkanin skrev:Men min IQ är väldigt beroende av dagsformen, jag har testat ned mot 90IQ när jag haft en dålig dag. Kan ju säga att när man är i den formen så funkar inte mycket. Knappt att man kan ta på sig kläderna.


Enda seriösa sättet att genomföra ett IQ test är med en psykolog som går igenom hela batteriet från ett WAIS test, tester från internet snittar du 10-15 poäng bättre på, så får du 90 är det egentligen 75-80 mellan 70-85 räknas som svagbegåvade.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav Tyngdkraft » 2023-02-23 21:23:06

nescio skrev:Jag har inga vänner.


Tänkte samma sak. Vänner?
Tyngdkraft
 
Inlägg: 299
Anslöt: 2022-09-22

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav Paladinen » 2023-02-24 7:59:56

Jag vill minnas att för att klassas som idiot måste man ha ett iq på under 70.

70-79 så pendlar man på gränsen för att vara idiot

80-89 så är man under medel

90-109 så är man medel

110-119 så klassas man som över medel

120-130 så är du högintelligent

131 och över så är välkommen i Mensa och tillhör the 2%
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav Dampkanin » 2023-02-24 11:50:26

slackern skrev:
Dampkanin skrev:Men min IQ är väldigt beroende av dagsformen, jag har testat ned mot 90IQ när jag haft en dålig dag. Kan ju säga att när man är i den formen så funkar inte mycket. Knappt att man kan ta på sig kläderna.


Enda seriösa sättet att genomföra ett IQ test är med en psykolog som går igenom hela batteriet från ett WAIS test, tester från internet snittar du 10-15 poäng bättre på, så får du 90 är det egentligen 75-80 mellan 70-85 räknas som svagbegåvade.

ja jag har ju gjort ett sådant test, Där hamnade jag på en IQ av 131
Dampkanin
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2023-02-07
Ort: Sävast

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav Alien » 2023-02-24 12:58:58

Paladinen skrev:Jag vill minnas att för att klassas som idiot måste man ha ett iq på under 70.

70-79 så pendlar man på gränsen för att vara idiot
---

Idag används ordet "idiot" enbart som skällsord. Jag tror man säger "utvecklingsstörd" el "intellektuellt funktionshindrad" idag.

Förr delades dessa personer in i debila, imbecilla och idioter, men alla dessa ord är skällsord idag och används inte för klassificering.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav Paladinen » 2023-02-24 13:15:05

Alien skrev:
Paladinen skrev:Jag vill minnas att för att klassas som idiot måste man ha ett iq på under 70.

70-79 så pendlar man på gränsen för att vara idiot
---

Idag används ordet "idiot" enbart som skällsord. Jag tror man säger "utvecklingsstörd" el "intellektuellt funktionshindrad" idag.

Förr delades dessa personer in i debila, imbecilla och idioter, men alla dessa ord är skällsord idag och används inte för klassificering.


Skall man vara pk så tror jag inte man använder ord som utvecklingsstörd eller funktionshindrad i dagens samhälle heller utan det heter att man har en funktionsvariation men vem bryr sig inte jag iaf
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav slackern » 2023-02-24 13:25:48

Paladinen skrev:Jag vill minnas att för att klassas som idiot måste man ha ett iq på under 70.

70-79 så pendlar man på gränsen för att vara idiot

80-89 så är man under medel

90-109 så är man medel

110-119 så klassas man som över medel

120-130 så är du högintelligent

131 och över så är välkommen i Mensa och tillhör the 2%


Jag har läst att medel ligger mellan 94-106, sedan ökar och minskar det till något över medel och något under medel, väldigt neutralt och PK skalan eller hur det uttrycks.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav Teost » 2023-02-24 15:28:19

Nej
Teost
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2020-12-11
Ort: Stockholm förort

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav LordNelson » 2023-02-24 15:55:41

Dampkanin skrev:jag är ungefär i 95% procentilen och det är lite jobbigt ibland när man bara har en massa nötter i sin omgivning... har egentligen bara lärt känna en person som vart på samma nivå som mig och det var min far. Han var nog dessutom några snäpp vassare än mig.
Men min IQ är väldigt beroende av dagsformen, jag har testat ned mot 90IQ när jag haft en dålig dag. Kan ju säga att när man är i den formen så funkar inte mycket. Knappt att man kan ta på sig kläderna.

Kanske kommer du i framtiden någon gång komma att lyckas lära känna en till. Hoppas du gör det.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav Alien » 2023-02-26 2:18:55

Tyngdkraft skrev:
nescio skrev:Jag har inga vänner.


Tänkte samma sak. Vänner?

Man får ersätta "vänner" med bekanta, kolleger, släktingar, omgivning.

Jag vet inte om jag är smartare men jag kan vara mer allmänbildad. Sedan tycker jag en del är så känslomässiga att de inte går att resonera med.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46167
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav nomemorytoday » 2023-02-26 2:26:28

Alien skrev:Man får ersätta "vänner" med bekanta, kolleger, släktingar, omgivning

Är det ok att räkna / klura bort kopplet? Sedan komma till en slutsats, utan el?

Forever stupid - proud
nomemorytoday
 
Inlägg: 3927
Anslöt: 2018-01-13

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav Richard » 2023-02-26 7:26:53

Är väl ganska smart, fick en 8:a på IQ-testet på mönstringen, fick högt på WAIS-III samt fick 129 på Mensas (det riktiga) testet, men jag råkade vara full o berusad vid provtillfället, så ev. hade jag kunnat få mer.

En del vänner har jag som jag snackar t.ex. kvantfysik med, men de flesta är inte intresserade av sånt. Jag brukar kunna känna igen personer med lågt resp. högt IQ efter ganska kort tid, men jag bryr mig inte om vad folk har. Jag har vänner med IQ mellan (uppskattat) 70 o (påstått) 160. Dömer ingen utifrån IQ, de är lika mycket kompisar oavsett IQ.

EDIT: Men ibland kan jag ju vara socialt handikappad ibland, vanligt vid Asperger.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav Riksamiralen » 2023-02-26 17:17:06

Först vill jag bara säga att det är ganska svårt att på ett precist sätt definiera smart. Är det att man kan räkna matte eller är det att man vet mycket om världen och är allmänbildad?
Sak samma, jag ska inte kalla mig smart på forumet för då blir det väl en massa bråk och invändningar mot det.
Jag tycker tillexempel människor som kallar sig ''intellektuella'' ofta är motsatsen och ser saker och ting långt ifrån verkligheten.
Men det jag berättar nu är min erfarenhet i alla fall.

Jag har väl haft lite vänner till och från.
Jag och den här vännen brukade spela frågesport varje gång vi träffades, eftersom det var hans favorit intresse och han älskade frågesport, själv tycker jag frågesports frågor kan ha ett allt för uppenbart svar, det är inte utmanande med frågor om allmänbildning, för jag vet ofta svaret om det inte är relaterat till idrott och sport.
Men den här vännen, han byggde sin identitet på frågesport, tävla med ''vem vet mest'' typen av tävlingar.
Nåväl, jag slog honom varenda gång, jag visste inte riktigt hur vi skulle göra, jag tror jag bad om ursäkt några gånger när han förlorade, men det blir inte hållbart det heller, ska jag spela dum och förlora med flit? Nej, alla instinkter säger nej till det, varför ska jag dras ner till en trög nivå när jag i själva verket inte är det, oacceptabelt. Så jag fortsatte vinna, han blev orolig, han ville aldrig spela mer.

Vi var inte vänner så långt efter det, det här var nog inte det enda som gjorde att den vänskapen gick i kras, men det kan definitivt varit en bidragande faktor, det var absolut inte meningen att få honom att känna sig mindre värd för han inte visste lika mycket om omvärlden, men jag gillade honom som vän och hade inget emot om jag visste mer, men för hans självförtroende kanske det var omöjligt att fortsätta umgås. Jag vet inte.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav Kidzi » 2023-02-26 18:54:26

Jag fick ganska högt på Wais, men det spelar ingen roll. Jag vet ändå inte vad jag håller på med. Det gör mig inte bra på att städa och diska.

Jag har en väldigt smart och kreativ kompis, hon har nog inte högt IQ i den bemärkelsen, men hon och jag är ändå på samma nivå. Vi kommunicerar väldigt bra.

Sedan har jag ett syskon som är mycket smartare än jag men som tror att vi är lika smarta.

Och några från forumet som är lika smarta eller smartare.

Det är egentligen bara när boendestödjarna kommer som jag måste gå ner på deras nivå samtidigt som de tror de går ner på min nivå.
Kidzi
 
Inlägg: 5516
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav Richard » 2023-02-27 8:46:51

IQ bygger mest på logik o sådant, inte allmänbildning. Däremot brukar många med högre IQ studera mer o gör dem mer allmänbildade.

T.ex. har frågan "Vem var Johan den III:s pappa?" ingenting med IQ att göra, men de som läst historia vet att det är Gustav Vasa, eftersom det finns ingen logik som gör att man kan "räkna ut" svaret på frågan, mer än att man läst om det.

Däremot är det logiskt att veta "Vilken siffra kommer efter 4?", 5, om man lärt sig att räkna. Det gäller naturligtvis svårare frågor än så också.

Matematiker brukar vara intelligenta. Tråkigt nog är inte jag en av dom... Jag är faktiskt urkass på matte. Blev inte ens godkänd efter kurs A o B i gymnasiet. Det som finns i C-, D- o E-kursen har jag glömt bort helt. Integraler o sådant. E-kursen hoppade jag t.o.m. helt över.

För att förstå fysik, som jag är extremt intresserad av, så måste man kunna matematik, så jag havererar på den punkten, men försöker förstå så gott ändå.
Richard
 
Inlägg: 3384
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav Riksamiralen » 2023-02-27 14:36:07

Matematik och IQ kan säkert göra det lättare att även sätta sig in i andra områden. Jag har aldrig gjort ett IQ test vad jag kan komma på, men i min Diagnosjournal för Aspergers syndrom står det ''Genomsnittlig Begåvningsnivå'', så något test kanske har gjorts fast jag inte kommer ihåg det.

Nu kommer jag här med mina ''egna erfarenheter'' igen... :?
Men...
Jag har träffat väldigt matematiskt lagda personer som inte varit speciellt allmänbildade eller har en bred kunskap om olika saker, vi kan kalla dem ''vänner'' för att göra det relevant till trådrubriken, deras fokus är specifikt på matte, då har det rört sig om bland annat nationalekonomer, ett ämne som är väldigt matematiskt fokuserat.

De har haft ganska tafatt kunskap i de SO-orienterade ämnena. De har inte en stor referensram av Samhällskunskap som Politik, Historia och även begränsade Geografikunskaper, ihåliga kunskaper när det kommer till länder, städer, stater, flaggor, etc.

Är smart verkligen detsamma som IQ? Jag tycker man inte ger ett sken av smarthet om man inte är påläst inom en repetoar av olika områden, visst man kanske kan räkna ut all logik som du säger, men vet man inte den eller den huvudstaden i de länderna, stora luckor i historiekunskapen, kan inte memorera något förflutet, bara räkna framåt, i min bok ger det åtminstone inte ett sken av att vara smart även om man är duktig matematiker.

Sen som sagt, även om jag inte har träffat så många, så finns det säkert väldigt matematikintresserade som även tillägnar tid åt det andra som också är viktiga kunskaper.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav slackern » 2023-02-27 15:34:48

Riksamiralen skrev:Matematik och IQ kan säkert göra det lättare att även sätta sig in i andra områden. Jag har aldrig gjort ett IQ test vad jag kan komma på, men i min Diagnosjournal för Aspergers syndrom står det ''Genomsnittlig Begåvningsnivå'', så något test kanske har gjorts fast jag inte kommer ihåg det.


Då har du ett IQ på 94-106 varken mer eller mindre.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur pass smartare är du än dina vänner?

Inläggav slackern » 2023-02-27 15:40:38

Richard skrev:IQ bygger mest på logik o sådant, inte allmänbildning. Däremot brukar många med högre IQ studera mer o gör dem mer allmänbildade.


Själv glänste jag på IQ testet när det kommer till logik, abstrakttänkande och allmänbildning, många i min omgivning uppfattar mig som intelligent i och med att jag är så pass allmänbildad, men å andra sidan sög jag på deltester där arbetsminne testades och där jag skulle rita av figurer i och att min finmotorik inte är den bästa och att jag har ADD så där är förklaringen till att mitt arbetsminne inte är det bästa.

En lustig grej är att dom som har lägre IQ har problem med abstrakttänkande har jag läst.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in