Tyst el diskussioner på bio?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Alien » 2023-02-16 3:18:49

Förr skulle det vara tyst på biblioteket, men nu hånas det som omodern "tysthetsnorm".

Förr skulle man inte prata på bio heller men det kanske också blivit omodernt.

UNT Kultur 9 feb 2023 skrev:"Är inte hela grejen med att se en film med andra människor att uppleva den tillsammans och skratta, skrika och analysera rollfigurerna?" utbrister en speedad Zara Larsson i ett Tiktok-klipp som de senaste dagarna blivit viralt. Den som vill sitta i tysthet "som en jävla sten" har inget där att göra, lyder slutklämmen.

Att Expressens kulturchef Victor Malm och filmskaparen Ruben Östlund applåderar Zara Larssons utspel och bildar en Triangle of Madness är svårsmält. Åtminstone för alla oss som gärna går på bio, teater och konsert när salongen är fullsatt men föredrar tystnad och koncentration.

Skratt, gråt, suckar, stön – absolut, inga problem. Men vad är poängen med att hämningslöst prata sönder filmen med sitt sällskap? Diskutera och analysera kan man ju göra efteråt – i foajén, på gatan, kaféet eller krogen.
https://unt.se/kultur/kronika/artikel/d ... n/r93xg7zr

Vad jag tycker om Zara Larsson, Victor Malm och Ruben Östlund är inte lämpligt att skriva. Är det ett led i ungdomskulten? När unga och populära artister säger något så hänger de äldre kulturmännen på för att ställa sig in?

Men vad tycker ni andra? Vill ha det någorlunda tyst på bio el vill ni diskutera fritt? Helt tyst blir det ju aldrig, det prasslas med påsar med popcorn och godis.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav slackern » 2023-02-16 3:49:34

Alien skrev:Förr skulle det vara tyst på biblioteket, men nu hånas det som omodern "tysthetsnorm".

Förr skulle man inte prata på bio heller men det kanske också blivit omodernt.

UNT Kultur 9 feb 2023 skrev:"Är inte hela grejen med att se en film med andra människor att uppleva den tillsammans och skratta, skrika och analysera rollfigurerna?" utbrister en speedad Zara Larsson i ett Tiktok-klipp som de senaste dagarna blivit viralt. Den som vill sitta i tysthet "som en jävla sten" har inget där att göra, lyder slutklämmen.

Att Expressens kulturchef Victor Malm och filmskaparen Ruben Östlund applåderar Zara Larssons utspel och bildar en Triangle of Madness är svårsmält. Åtminstone för alla oss som gärna går på bio, teater och konsert när salongen är fullsatt men föredrar tystnad och koncentration.

Skratt, gråt, suckar, stön – absolut, inga problem. Men vad är poängen med att hämningslöst prata sönder filmen med sitt sällskap? Diskutera och analysera kan man ju göra efteråt – i foajén, på gatan, kaféet eller krogen.
https://unt.se/kultur/kronika/artikel/d ... n/r93xg7zr

Vad jag tycker om Zara Larsson, Victor Malm och Ruben Östlund är inte lämpligt att skriva. Är det ett led i ungdomskulten? När unga och populära artister säger något så hänger de äldre kulturmännen på för att ställa sig in?

Men vad tycker ni andra? Vill ha det någorlunda tyst på bio el vill ni diskutera fritt? Helt tyst blir det ju aldrig, det prasslas med påsar med popcorn och godis.


Var det inte du som påstod att unga artister inte har någon som helst makt och att deras uttalanden på socialamedier saknar värde? Det här livet som Zara Larsson bevisar ju onekligen motsatsen till det du hävdade. Håller du inte med?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Heidi79 » 2023-02-16 6:57:37

:lol:

Heidi Helene..som också adhd diagnos..vet ska sitta lugn..å hålla tyst
på bio å så där
fast..det svårt ju :-)063

sitta lugn Heidi
tyst nu
:lol:
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Dagobert » 2023-02-16 7:43:13

Helst ska väl någon högt berätta handlingen i förväg också.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Heidi79 » 2023-02-16 8:19:56

Dagobert skrev:Helst ska väl någon högt berätta handlingen i förväg också.


Jahapp :D
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Richard » 2023-02-16 9:16:02

Det ska givetvis vara tyst på bio.

Zara Larsson är dum i huvudet o försöker bara rikta om rubrikerna om henne från de grova nakenbilder på henne som nyligen läckt, till mindre pinsamma skandalrubriker som att skrika på bion eller ha på sig Burzum-plagg.

Vill man sitta o diskutera filmen, skådespelarnas insatser o handlingen, kan man ge separata föreställningar för det.
Richard
 
Inlägg: 3410
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Kotten » 2023-02-16 9:27:43

Från Aftonbladet:
Zara Larsson vill ”röka på” med Rihanna

Av: Linn Elmervik
PUBLICERAD: 30 SEPTEMBER 2015
Sångerskan Zara Larsson, 17 är inte rädd för att ta debatten på sociala medier. Nu tar hon det ett steg längre - och vädrar sina åsikter om marijuana.

Under tisdagen postade Zara en Instagrambild på Rihanna, 27 i full färd med att röka vad som verkar vara en joint. I bildtexten ber hon samtidigt ”Diamonds”-sångerskan att röka ”en gås”, slang för en marijuanacigarett, tillsammans med henne.
”Badgalriri, kan vi softa på en gås? Plz”, skriver hon.

Bar marijuanamönster
Om frågan är allvarligt menad eller inte förtäljer inte historien, men det är inte första gången Zara Larsson refererar till marijuana på sociala medier.

I våras publicerade hon en bild på sig själv iklädd en klänning med ett mönster med marijuanablad.

”Whaaaaaat you gonna do about it?”, skrev hon då.

”Är du ironisk?”
Det senaste inlägget har skapat hätsk debatt i Zaras kommentarsfält. Medan några följare reagerar positivt på drogreferensen, riktar andra skarp kritik mot henne.

Och de upprörs framför allt av att budskapet når hennes unga fans.

”Med tanke på att de flesta(?) av dina fans är i tonåren så är det lite anmärkningsvärt att som förebild för dem förespråka något som är extra skadligt för unga”, skriver en användare.

”En trög vuxen undrar...hur tänker/menar du nu? Är du på något konstigt sätt ironisk, eller hyllar du faktiskt droger?”, skriver en annan.
Kotten
 
Inlägg: 822
Anslöt: 2010-11-22

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Paladinen » 2023-02-16 10:12:38

På bio håller man käften medans filmen rullar på bioduken . Det finns få saker som är så irriterande som att hamna bakom ett gäng respektlösa fjortisar som fnissar och skrattar och snackar om sitt privatliv.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Huggorm » 2023-02-16 18:01:17

Jag fattar inte ens att det kan bli en diskussion om en sådan sak. Men Sara Larsson tycks vara gränslös och ha svårt att förstå sociala normer, antingen har det blivit fel i uppfostran eller så har hon någon form av NPF.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Alien » 2023-02-16 18:21:08

slackern skrev:
Alien skrev:Förr skulle det vara tyst på biblioteket, men nu hånas det som omodern "tysthetsnorm".

Förr skulle man inte prata på bio heller men det kanske också blivit omodernt.

UNT Kultur 9 feb 2023 skrev:"Är inte hela grejen med att se en film med andra människor att uppleva den tillsammans och skratta, skrika och analysera rollfigurerna?" utbrister en speedad Zara Larsson i ett Tiktok-klipp som de senaste dagarna blivit viralt. Den som vill sitta i tysthet "som en jävla sten" har inget där att göra, lyder slutklämmen.

Att Expressens kulturchef Victor Malm och filmskaparen Ruben Östlund applåderar Zara Larssons utspel och bildar en Triangle of Madness är svårsmält. Åtminstone för alla oss som gärna går på bio, teater och konsert när salongen är fullsatt men föredrar tystnad och koncentration.

Skratt, gråt, suckar, stön – absolut, inga problem. Men vad är poängen med att hämningslöst prata sönder filmen med sitt sällskap? Diskutera och analysera kan man ju göra efteråt – i foajén, på gatan, kaféet eller krogen.
https://unt.se/kultur/kronika/artikel/d ... n/r93xg7zr

Vad jag tycker om Zara Larsson, Victor Malm och Ruben Östlund är inte lämpligt att skriva. Är det ett led i ungdomskulten? När unga och populära artister säger något så hänger de äldre kulturmännen på för att ställa sig in?

Men vad tycker ni andra? Vill ha det någorlunda tyst på bio el vill ni diskutera fritt? Helt tyst blir det ju aldrig, det prasslas med påsar med popcorn och godis.


Var det inte du som påstod att unga artister inte har någon som helst makt och att deras uttalanden på socialamedier saknar värde? Det här livet som Zara Larsson bevisar ju onekligen motsatsen till det du hävdade. Håller du inte med?

Beror på vad man menar med "makt". Inflytande kan de ha. Inte för att jag blir imponerad av vad en överårig fjortis som Zara Larsson häver ur sig. Hon må vara en begåvad artist men omdömet är det sämre med. Blir ofta så när någon blir omåttligt dyrkad i unga år. Och vad ska man säga om Ruben Östlund? Zara är född 1997, Ruben är född 1974, ändå låter han sig ledas av henne och hyllar hennes idiotier okritiskt.

”Zara Larsson har fattat grejen! Och heder åt henne för att hon lyfter biokulturen!” utropar Ruben Östlund.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Dagobert » 2023-02-16 18:40:38

Alien skrev:
UNT Kultur 9 feb 2023 skrev:"Är inte hela grejen med att se en film med andra människor att uppleva den tillsammans och skratta, skrika och analysera rollfigurerna?" utbrister en speedad Zara Larsson i ett Tiktok-klipp som de senaste dagarna blivit viralt. Den som vill sitta i tysthet "som en jävla sten" har inget där att göra, lyder slutklämmen.
https://unt.se/kultur/kronika/artikel/d ... n/r93xg7zr

"Som en jävla sten"? Är det så hon ser på dem som vill se film i lugn och ro på bio?
Det är vi som stör henne. Vi får följa hennes normer eller stanna hemma.
Så vi avstår väl från bion och ser filmen hemma när den släpps.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Alien » 2023-02-16 18:56:11

Kolumnisten Hanne Kjöller i DN har också skrivit om detta. Det verkar helt enkelt vara så att många unga är bortskämda och utgår från att omgivningen ska anpassa sig till dem. Och detta underblåses av mer el mindre gubbsjuka medelålders män.

DN Ledare 2023-02-08 skrev:Det är biobesökare som ber folk vara tysta som borde gå hem. Syftet med att gå på bio, menar hon, är just att man kan ”skratta, skrika och analysera tillsammans”.
https://www.dn.se/ledare/hanne-kjoller- ... at-pa-bio/

Ruben Östlund håller med:
Är man inte intresserad av att ta del av andra människors reaktioner då kan man ju faktiskt sitta hemma framför de individuella skärmarna och skrolla.

Det är förstås Zaras och Rubens gäng som borde gå hem och strömma filmen i stället. De verkar vara andliga tonåringar hela bunten, minsta impuls att säga något måste följas, att behärska sig och prata senare, det är otänkbart.

Det är ordval och utgångspunkt för debatten som jag hänger upp mig på.

För är det inte något avgörande första steg man missat om man för denna debatt i termer av vem som har rätt till vad? Finns inte längre någon inbyggd eller framfostrad vilja att inte plåga, störa eller irritera sin omgivning? Ord som empati, inlevelseförmåga och omsorg flyger genom mitt huvud. Om en stor del av de som går på bio gärna vill se filmen utan spridda ljudmattor av pladder – räcker det då inte som argument för att man själv inte ska vilja prata?

Respekt och hänsyn, det är förstås urmodigt. Boring! Boomers!

Varför stanna vid bioföreställningar? Man har förstås rätt att babbla på under teaterföreställningar, konserter, föreläsningar, predikan och psalmsång i kyrkan m m också.

Om man har rätt att prata i biografen, måste det rimligtvis även gälla teatern. Att det blir svårt för resten av publiken att uppfatta vad som sägs från scenen, jamen herregud det är väl deras problem.

De får väl gå hem och vänta till att SVT sänder uppsättningen med textremsa om de hellre vill höra vad skådespelarna än vad jag säger.

Ja, det har kommit en del negativa reaktioner på Zaras m fl åsikter. Om de låter sig påverkas är en annan sak. Det är lätt att inbilla sig att bara vi "häftiga typer" och våra åsikter räknas.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav RapeRegs » 2023-02-16 21:10:18

#BackaZara
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Paladinen » 2023-02-16 21:24:10

Den där Zara verkar vara en smått förvirrad individ.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Dagobert » 2023-02-16 22:18:51

Alien skrev:Kolumnisten Hanne Kjöller i DN har också skrivit om detta. Det verkar helt enkelt vara så att många unga är bortskämda och utgår från att omgivningen ska anpassa sig till dem. Och detta underblåses av mer el mindre gubbsjuka medelålders män.
Min fetstil.
Länken går till låst ledare.
Skrev Hanne Kjöller det fetade eller var det du?
Vad har gubbsjuka med detta att göra?
Vad skulle gubbsjuka män underblåsa, och varför?
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Alien » 2023-02-17 2:01:41

Det var jag som skrev det. Ruben Östberg är alltså äldre än Zara Larsson, en äldre generation, så varför följer han henne?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav atoms » 2023-02-17 6:56:51

Jag går väldigt sällan på bio, om man nödvändigtvis ska prata gör man det med låg röst. Det är ju upplevelsen av det som sker på filmduken som man har betalat för, inte att tvingas lyssna på vad övriga i publiken tycker. Om det inte är en speciell sorts film som triggar publiken att skrika och dylikt - fast det är väl mest action, komedi och skräck som genererar halvt ofrivilliga ljudutgjutelser.

Senast jag gick på bio såg jag Roy Anderssons "En duva satt på en gren och funderade på tillvaron" i en nästan tom salong. Det var 8-9 år sedan. Annars har jag upplevt att ljudnivån är på tok för hög, men jag har ju alltid mina hörselskydd med mig så högt ljud är aldrig ett problem.

De populära och breda filmerna går väl tillräckligt länge på biografen för att det ska gå att välja rätt tillfälle att se dem utan att bli störd, annars är det väl bara att kräva biljettpengarna tillbaka.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Zia1985 » 2023-02-17 10:47:27

Bio är inte en social tillställning. Man kan prata före och efter, under filmens gång håller man käft.
Jag får med jämna mellanrum be biobesökare hålla käften, konstigt nog har det hittills bara varit pensionärer jag behövt säga till.
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Dagobert » 2023-02-17 13:24:10

Alien skrev:Det var jag som skrev det. Ruben Öst[lund] är alltså äldre än Zara Larsson, en äldre generation, så varför följer han henne?

Han är kanske en andlig tonåring som du föreslog högre upp.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Alien » 2023-02-17 14:57:07

Ruben Östlund tillhör snarare hennes fars generation än Zara Larssons generation. Det är därför jag tycker han borde bete sig som en vuxen och inte som en okritisk Zara-fan. Och det är därför jag misstänker skumma motiv för hans uttalande. Han borde verkligen kommit över tonåren nu. Dessutom är han en jäkla förrädare mot sin egna fans som säkert vill se hans filmer i lugn och ro utan störande prat.

Ruben Östlund lyfter biokulturen i andra länder.

– Tittar man på den engelska biokulturen då sitter folk och skriker och gapar och är väldigt högljudda.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... lunds-stod

Jaha, och allt man gör i England el USA, det måste vi i Sverige apa efter?

Filmkritikern Ronny Svensson kallar det hela för dumheter att prata inne på biosalongen.

– Oh my god. Vad grundar hon detta i och varför skulle man sitta och prata inne på biosalongen? Skulle man göra det på Dramaten också eller? Man vill bara få uppmärksamhet. Man pratar inte på bibliotek, man pratar inte inne på bibliotek, man skriker inte och gapar högt inne i en konsthall. Och på teater håller man också käften, säger Ronny Svensson.

– Varför säger Ruben Östlund så? Jag satt tyst och såg hans bästa film nu, Triangle of Sadness.

Han menar att både Ruben Östlund och Zara Larsson har fel.

– Det ska vara tyst på biosalongen, sedan pratar man efteråt, säger Ronny Svensson och understryker att det gäller oavsett vem det är.

Ja, det är klart att en filmkritiker vill att det ska vara tyst så han kan koncentrera sig på filmen och skriva om den efteråt. Men de flesta bland vanligt folk vill det också. Förutom de gapiga personer som aldrig lärt sig att ta hänsyn till andra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Vaelin » 2023-02-17 18:08:48

Vill man diskutera en film man nyss sett med sina vänner så kan man göra det efteråt. Man ska givetvis vara tyst i en biograf under filmvisningen. Det handlar helt enkelt om att visa hänsyn och respekt för sina medmänniskor, vilket vissa människor verkar sakna förmågan att göra.
Vaelin
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2019-08-07

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Riksamiralen » 2023-02-17 19:05:17

Jag kan tänka mig att prata på biografen när det visas film, det gör inget, jag har intressanta perspektiv att dela med omgivningen varje dag, det är okej när jag gör det tycker jag, men när det är någon scen jag vill se så stör och irriterar de som pratar mig och jag kan gärna delta i lite ''håll käften'' skrik med de andra.

Nej ärligt talat går jag inte längre till biografen, det är nog mer än 10 år sen nu.
Jag känner inte riktigt jag orkar med stämningen och folket, jag tycker nästan alltid bäst om att se en film ensam utan någon i närheten, jag vill kunna ta in filmen hur jag vill utan störningsmoment eller kommentarer och sen har jag ju inga vänner så vem ska man titta ihop med egentligen?

Nya filmer är heller inte bra, den nyaste jag nog sett hela av var från 2017 och kanske någon nyare julfilm, inget mer.
Riksamiralen
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2021-06-14

Tyst el diskussioner på bio?

Inläggav Euler » 2023-03-05 20:05:07

Jag tycker man ska vara helt tyst på biosalongen. Man måste respektera andras rätt att se film ostört.
Om man vill diskutera filmen får man göra det efteråt. Om man vill göra det under filmen får man streama/köpa och se den hemma där man kan prata utan att störa andra.
Euler
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2023-01-10

Återgå till Intressanta intressen



Logga in