Släktforskning.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Släktforskning.

Inläggav Vildsvin » 2022-04-27 23:41:23

melly skrev:
Vildsvin skrev:
melly skrev: Jag tittade lite bakåt på mormorsmor och såg att hennes flicknamn var felstavat i uppgifterna kring hennes giftermål, det med karln som sedan försvann till Amerikat.

Hennes man försvann till Amerika medan hon och barnen försvann från folkbokföringen? Spontant tänker jag att hela familjen åkt till Amerika och de skiljt sig och hon åkt tillbaka med barnen.

Det var ganska skamligt med skilsmässor förr, men kanske mindre skamligt att säga att mannen stuckit till Amerika.

Nej nej nej. Jösses, så mycket känner jag till familjehistorien. Här behövs inget hittepå.

Ok, anledningen till att jag tänkte så var att min farfars syster emigrerade, gifte sig, skiljde sig och åkte tillbaka. Hon tog aldrig kontakt med släkten efter att hon kommit tillbaka från Amerika utan bosatte sig i en liten by i andra delen av Sverige. Att hon kommit tillbaka fick min pappa reda på när han släktforskade, då var hon och farfar sedan länge döda.

Det första som hände efter att min farmor dött var att min faster berättade att farmor skämts hela livet för att hennes föräldrar hade varit gifta på var sitt håll och fått barn innan de skiljde sig, gifte sig med varandra och fick henne. Så personerna på gamla foton som jag trott varit farmors kusiner var egentligen hennes halvsyskon.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Släktforskning.

Inläggav Richard » 2022-05-04 15:35:34

Jag är 22-männing med Donald Trump.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Släktforskning.

Inläggav Furienna » 2022-05-04 17:10:17

Richard skrev:Jag är 22-männing med Donald Trump.

När man går så långt tillbaka, så är det lätt att hitta minst en berömd släkting.
Själv är jag typ 7-männing med Lena Endre.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Släktforskning.

Inläggav Richard » 2022-05-04 18:53:21

Furienna skrev:
Richard skrev:Jag är 22-männing med Donald Trump.

När man går så långt tillbaka, så är det lätt att hitta minst en berömd släkting.
Själv är jag typ 7-männing med Lena Endre.

Jo, jag hittade en avlägsen gren till nån vikingakung som jag hade gemensamt med bl.a Trump. Sen var det lätt att fortsätta bakåt, allt finns på Wikipedia.

Men jag har inte kommit loss o skickat in DNA-provet ännu.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Släktforskning.

Inläggav Huggorm » 2022-05-04 19:24:07

Det är väldigt svårt att forska så långt tillbaka att man vet vem man är 22-männing med, det är ju långt före kyrkböckernas tid. Måste vara någon riktigt rik och känd person för att det skall gå att följa genom andra källor. Men om man visste exakt vilka man är 22-männing med hade det nog varit en ganska lång rad kändisar. Bland säkert 1 miljon+ nu levande människor borde det finnas ett och annat känt namn.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Släktforskning.

Inläggav melly » 2022-05-04 21:17:12

För den som undrar hur det gick...

Trots att jag hade fullständigt födelsedatum för gammelmoster kunde Skatteverket inte hitta henne.

Så pratade jag med en bekant som visade sig pyssla lite med släktforskning, och som därmed var innehavare av senaste versionen av Sveriges Dödsbok. Där hittade vi gammelmoster - så Skatteverket borde också ha hittat henne. Men hon hade hur som helst avlidit tillräckligt tidigt för att alltså vara med där, och därmed tidgare än den moster som jag hade sporadisk kontakt med, som hade koll på gammelmoster.

Så på det sättet slutade det "lyckligt". Ingen bortglömd gammelmoster utan någon som tog tillvara hennes rättigheter på boendet.

Nu kan jag bara undra varför moster inte berättade att gammelmoster hade avlidit. Men det lär jag aldrig få veta...
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Släktforskning.

Inläggav Richard » 2022-05-05 11:26:16

Min farmor började släktforska på 40-talet, så upptäckte hon en judisk gren, o eftersom hon då jobbade inom Nazi-Tysklands underrättelseverksamhet så blev hon rekommenderad att inte fortsätta på den grenen o hålla tyst om det... Jag skäms inte för det, jag har försökt gå vidare, men det är svårt.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Släktforskning.

Inläggav LordNelson » 2022-11-27 12:23:27

Richard skrev:Jag skäms inte.

Skäms inte för din judiska gren eller för att din farmor var nazist och bidrog till förintelsen och krigsförbrytelser?
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4788
Anslöt: 2010-06-25

Släktforskning.

Inläggav Richard » 2022-12-04 6:37:38

LordNelson skrev:
Richard skrev:Jag skäms inte.

Skäms inte för din judiska gren eller för att din farmor var nazist och bidrog till förintelsen och krigsförbrytelser?

Det skulle dom säkert göra, men grenen var på 1600-talet o jag känner inte till hur grenen har gått nedåt på någon annan än min farmor. Det är väl 5-6 generationer emellan. Men det skulle givetvis vara kul att se om de fick fler barn o kanske träffa på någon nu levande 8-nänning eller nått sånt. Men det är svårt...


Moderator: Den fortsatta diskussionen om vem som är jude har flyttats hit.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Släktforskning.

Inläggav mondo beyondo » 2022-12-06 19:02:55

Köpte DNA-testkit under Black-Friday och gjorde testet igår. Jag passade samtidigt på att dricka lite irländsk rom före, för att jag vill ha lite irländska anor :D

Men det lär bli 100% Koskenkorva ändå.

https://www.systembolaget.se/sortiment/sprit/rom-lagrad-sockerrorssprit/mork-rom/irland/
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Släktforskning.

Inläggav slackern » 2023-01-31 18:29:55

Fick en länk utav farsan där han hade knappat in släktträdet går tillbaks till början utav 1700-talet och vårat efternamn går tillbaks till den tiden, antar att det Tyskromerska riket var lite före Norden när det kommer till efternamn för det är inget son namn vi har.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Släktforskning.

Inläggav atoms » 2023-01-31 19:18:32

slackern skrev:Fick en länk utav farsan där han hade knappat in släktträdet går tillbaks till början utav 1700-talet och vårat efternamn går tillbaks till den tiden, antar att det Tyskromerska riket var lite före Norden när det kommer till efternamn för det är inget son namn vi har.


Jag har väldigt få sonnamn i min släkt från åtminstone 1800, vissa namn går tillbaka så långt det går att komma; förra delen av 1700-talet. Hantverkare och soldater i överflöd men väldigt få bönder.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Släktforskning.

Inläggav Richard » 2023-02-01 6:31:17

LordNelson skrev:
Richard skrev:Jag skäms inte.

Skäms inte för din judiska gren eller för att din farmor var nazist och bidrog till förintelsen och krigsförbrytelser?

Att jag är lite jude skäms jag naturligtvis inte för.

Att farmor var nazist kan man ju dock skämmas lite för... :oops: Men bodde man i Tyskland på 30-40-talet så var nästan alla med i nazipartiet. Men jag vet inte exakt hur pass nazistiska dom var, farmor jobbade med nån krigsplanering, typ sån där som flyttar figurer med trupper på en stor karta. Min morfar var SS-officer o han verkade aldrig särskilt nazistisk, han krigade i Ryssland.. Men han var krigsskadad. Farfar var vanlig soldat, typ menig o krigade i Frankrike.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Släktforskning.

Inläggav antonius » 2023-02-01 9:31:30

så då är du omskuren?
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Släktforskning.

Inläggav Richard » 2023-02-01 10:01:36

antonius skrev:så då är du omskuren?

Nä då, den judiska grenen tog slut på 1600-talet, är 1/64-dels jude eller nått sånt. Född protestant, döpt och konfirmerad, men gick ur Svenska kyrkan så fort jag fyllde 18 år.

Är väl inte fullständig ateist (tror det skulle kallas agnostiker), men jag läser mycket om universums skapelse och vad allt egentligen består av... Men min livsfilosofi liknar nog mest LaVey-satanism; https://sv.wikipedia.org/wiki/Satanism#LaVey-satanismen, som de Nio Sataniska Yttrandena och Jordens Elva Lagar. Men jag är naturligtvis ingen djävulsdyrkare som offrar katter, getter eller små barn. Har heller inte varit med på någon svart mässa. Jag kan till o med följa med folk till kyrkan.

EDIT: Yttrandena, lagarna och vad satan representerar; https://paranormal.se/topic/modern_satanism.html
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Släktforskning.

Inläggav antonius » 2023-02-01 10:11:32

ja du har en intressant släkthistoria, själv har jag bara bönder och ännu mera bönder
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Släktforskning.

Inläggav slackern » 2023-02-01 11:58:21

atoms skrev:
slackern skrev:Fick en länk utav farsan där han hade knappat in släktträdet går tillbaks till början utav 1700-talet och vårat efternamn går tillbaks till den tiden, antar att det Tyskromerska riket var lite före Norden när det kommer till efternamn för det är inget son namn vi har.


Jag har väldigt få sonnamn i min släkt från åtminstone 1800, vissa namn går tillbaka så långt det går att komma; förra delen av 1700-talet. Hantverkare och soldater i överflöd men väldigt få bönder.


Intressant där ser man. Hantverkare och arbetare på farfars släktträd på farmors var dom värdshusvärdar eller ägde ett värdshus i någon bondhåla finns något familjekappel i byn där den släktgrenen donerade en altarmålning från slutet utav 1600-talet. Nu är det inget flådigt att ha ett familjekappel i Österrike utan det är rätt vanligt typ storlek utav en lekstuga eller friggebod.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Släktforskning.

Inläggav Chrilleb » 2023-02-01 12:15:10

Intressant tråd. Har haft tanken själv att släktforska.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Släktforskning.

Inläggav slackern » 2023-02-03 10:18:46

Har kollat ännu längre tillbaks i släktträdet på spinnsidan. alltså har personen ett annat efternamn än jag men den personen föddes 1624 och har ett riktigt efternamn och inte ett son namn.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Släktforskning.

Inläggav Huggorm » 2023-02-04 18:57:46

Jag har inte ett enda familjenamn ("riktigt efternamn") i den svenska delen av släkten, samtliga har bara patronymikon. Ja, bortsett från soldaterna då. Inte ens de som hade samhällsuppdrag som en länsman och en fältväbel hade annat än patronymikon.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Släktforskning.

Inläggav slackern » 2023-02-04 19:38:37

Huggorm skrev:Jag har inte ett enda familjenamn ("riktigt efternamn") i den svenska delen av släkten, samtliga har bara patronymikon. Ja, bortsett från soldaterna då. Inte ens de som hade samhällsuppdrag som en länsman och en fältväbel hade annat än patronymikon.


Fältväbel var väl en underofficersgrad i Sverige? Så det är väl en slags "soldat" som har avancerat.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Släktforskning.

Inläggav atoms » 2023-02-04 20:18:52

Huggorm skrev:Jag har inte ett enda familjenamn ("riktigt efternamn") i den svenska delen av släkten, samtliga har bara patronymikon. Ja, bortsett från soldaterna då. Inte ens de som hade samhällsuppdrag som en länsman och en fältväbel hade annat än patronymikon.


Patronymikon kan vara bra ibland, man har åtminstone faderns namn. Då går det att gissa sig fram lite i registren, jag har en gubbe som är född 1741 i en pytteliten församling men det finns ingen som passar. En annan gubbe som var född 1750 letade jag efter i samtliga församlingar i Kronoberg och sedan i ett otal omkringliggande utan att hitta honom, och det var ändå bara en bror till min ana; henne har jag heller ingen aning om var hon var född.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Släktforskning.

Inläggav Huggorm » 2023-02-04 20:27:00

slackern skrev:
Huggorm skrev:Jag har inte ett enda familjenamn ("riktigt efternamn") i den svenska delen av släkten, samtliga har bara patronymikon. Ja, bortsett från soldaterna då. Inte ens de som hade samhällsuppdrag som en länsman och en fältväbel hade annat än patronymikon.


Fältväbel var väl en underofficersgrad i Sverige? Så det är väl en slags "soldat" som har avancerat.
Nja, man skulle nog vara född i en militärfamilj för att komma så högt under 1600-talet, även om det fanns många undantag. Men fotsoldaterna på den tiden var som regel utskrivna och tvingade mot sin vilja, de blev aldrig officerare.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Släktforskning.

Inläggav Huggorm » 2023-02-04 20:27:52

atoms skrev:
Huggorm skrev:Jag har inte ett enda familjenamn ("riktigt efternamn") i den svenska delen av släkten, samtliga har bara patronymikon. Ja, bortsett från soldaterna då. Inte ens de som hade samhällsuppdrag som en länsman och en fältväbel hade annat än patronymikon.


Patronymikon kan vara bra ibland, man har åtminstone faderns namn. Då går det att gissa sig fram lite i registren, jag har en gubbe som är född 1741 i en pytteliten församling men det finns ingen som passar. En annan gubbe som var född 1750 letade jag efter i samtliga församlingar i Kronoberg och sedan i ett otal omkringliggande utan att hitta honom, och det var ändå bara en bror till min ana; henne har jag heller ingen aning om var hon var född.
Visst, om patronymikonet inte var Andersson eller Larsdotter för då är det bara till marginell hjälp.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Intressanta intressen



Logga in